2018
Fem ting Lære og pakter vil lære deg om å være misjonær
August 2018


5 ting Lære og pakter vil lære deg om å være misjonær

Bilde
young men reading the scriptures

Hvis du forbereder deg til misjon eller bare prøver å finne måter å snakke med dine venner om din tro, finnes det en veiledning som er så god at du gjerne kan kalle den en annen håndbok for misjonærer.

Det er Lære og pakter. Der finner vi nyere åpenbarte og vakre læresetninger om evige familier, hva som skjer når vi dør og hvordan Jesus Kristi kirke skulle organiseres. Vi finner også – om og om igjen – befalinger om å dele evangeliet med andre. Med alle løftene og formaningene den gir til misjonærer, kan du godt se på denne boken med hellig skrift som en veiledning for å dele evangeliet med andre.

Her er for eksempel fem strålende sannheter du kan lære om misjonærarbeid bare ved å lese Lære og pakter.

1. Du trenger ikke å bekymre deg for hvor du skal gå.

L&p 80:3: “Derfor, gå ut og forkynn mitt evangelium, enten mot nord eller syd, mot øst eller vest, det være det samme, for dere kan ikke gå feil.”

“Jeg tror ikke uttrykket ‘det være det samme’, slik det brukes av Herren i dette skriftstedet, betyr at han ikke bryr seg om hvor hans tjenere arbeider. Han er faktisk svært opptatt av dette… Han [vil] inspirere, veilede og rettlede sine bemyndigede tjenere. Når misjonærer forsøker å bli stadig mer verdige og dyktige redskaper i hans hender, og gjør sitt beste for trofast å utføre sine plikter, kan de med hans hjelp “ikke gå feil” – uansett hvor de virker.”1

– Eldste David A. Bednar

2. Samle Skriftene i ditt sinn, og du vil vite hva du skal si.

L&p 84:85: “Samle til enhver tid livets ord i deres sinn, og det skal bli gitt dere i samme stund den del som skal bli tildelt enhver.”

“Etter hvert som du samler deg Skriftenes og siste-dagers profeters ord ved studium og tro, vil du få større ønske om å dele evangeliet med andre. Du har blitt lovet at Ånden vil hjelpe deg å vite hva du skal si når du underviser.”2

Forkynn mitt evangelium

3. De som søker evangeliet, finnes overalt.

L&p 123:12: “For det finnes ennå mange på jorden… som er forblindet ved listige menneskers kløkt hvormed de ligger på lur for å bedra, og mange holdes borte fra sannheten bare fordi de ikke vet hvor de kan finne den.”

“Hver dag har dere venner og naboer på alle kanter ‘som holdes borte fra sannheten bare fordi de ikke vet hvor de kan finne den’. Når dere blir ledet av Ånden, kan dere dele en tanke, en oppfordring, en SMS eller melding på sosiale medier som vil presentere det gjengitte evangeliums sannheter for vennene deres.”3

– Eldste David A. Bednar

4. Be godt for å undervise godt.

L&p 42:14: “Og Ånden skal bli gitt dere ved troens bønn, og hvis dere ikke mottar Ånden, skal dere ikke undervise.”

“Misjonærer skulle gå ned på sine knær og bønnfalle Herren om å løse deres tunger og tale gjennom dem for å velsigne dem de kommer til å undervise. Hvis de vil gjøre dette, vil et nytt lys komme inn i deres liv. De vil føle større entusiasme for arbeidet. De vil på en svært reell måte få vite at de er Herrens tjenere som taler på hans vegne. De vil oppdage at personene de underviser, reagerer annerledes.”4

– President Gordon B. Hinckley (1910-2008)

5. Den hellige ånd vil vitne for dem du snakker med.

L&p 100:7-8: “Men en befaling gir jeg dere at hva som helst dere forkynner, skal dere forkynne i mitt navn, i hjertets andektighet og i saktmodighetens ånd, i alle ting. Og jeg gir dere det løfte at i den grad dere gjør dette, skal Den Hellige Ånd utgytes for å vitne om alt dere skal si.”

“Den hellige ånd kan virke gjennom Kristi lys. En lærer som underviser om evangeliets sannheter, sår ikke noe fremmed, heller ikke noe nytt, i en voksen eller et barn. I stedet søker misjonæren eller læreren kontakt med Kristi ånd som allerede finnes der. Evangeliet vil lyde kjent for dem.”5

– President Boyd K. Packer (1924-2015)

Sett deg et mål

Dette er bare begynnelsen. Når du studerer Lære og pakter i år, sett deg som mål å lære så mye som mulig om misjonærarbeid. Deretter bør du gjøre alt du kan for å begynne å etterleve noen av disse læresetningene. Husk: “Hvis dere har et ønske om å tjene Gud, da er dere kalt til arbeidet. For se, marken er allerede hvit til innhøstning” (L&p 4:3-4).

Noter

  1. David A. Bednar, “Kalt til arbeidet”, Liahona, mai 2017, 68.

  2. Forkynn mitt evangelium – En veiledning i misjonærarbeidet (2004), 19.

  3. David A. Bednar, “Kalt til arbeidet”, 70.

  4. Gordon B. Hinckley, “Missionary Service”, Det første verdensomspennende opplæringsmøtet for ledere, 11. jan. 2003, 20.

  5. Boyd K. Packer, “The Light of Christ: What Everyone Called to Preach the Gospel, Teach the Gospel, or Live the Gospel Should Know” (tale under seminaret for nye misjonspresidenter, 22. juni 2004), 2, Church History Library, Salt Lake City.