2015
Ha mot til å dele evangeliet med andre
Mars 2015


Ha mot til å dele evangeliet med andre

Bilde
illustration of young man and young woman talking with speech bubble

Illustrasjoner: Michael Mullan

Det krever mot å dele evangeliet med en fremmed. Bare spør en ny heltidsmisjonær. Iblant krever det enda mer mot å spørre dine venner om de ønsker å vite mer om Kirken, Mormons bok eller vår tro.

Du tenker: Hva om de ikke er interessert? Hva om de blir fornærmet? Hva om de gjør narr av meg? Hva om de sier de hater meg og aldri vil se meg igjen?

Ta det helt med ro. Det er svært lite sannsynlig at det vil skje. Vennene dine vil sannsynligvis bare si: “Nei takk.” Men ikke bli overrasket om noen svarer: “Ja visst, fortell meg mer” – spesielt hvis du etterlever evangeliet.

Eldste M. Russell Ballard i De tolv apostlers quorum har sagt: “Vi er medlemmer av Jesu Kristi gjenopprettede kirke, som er bemyndiget og sendt ut av Herren selv for å finne, nære og bringe trygt inn i hans kirke, alle de som søker etter sannheten.”

Med dette perspektivet er det å dele evangeliet med andre “enkelt og tydelig”. Eldste Ballard erkjente imidlertid: “Misjonærarbeid kan være utfordrende og noen ganger skremmende.”

Hvordan kan vi overvinne denne frykten? Eldste Ballard foreslår tre måter nedenfor:

For det første: Be på egen hånd og sammen med din familie om at Herren vil hjelpe deg å finne måter å dele evangeliet med andre på. (I ytterspalten kan du lese hva en ung kvinne i Brasil gjorde.) Be også Herren lede deg til dem som er rede.

For det annet: Vær et eksempel. I en verden med synkende normer, vil vennene dine legge merke til ditt lys. Din personlige verdighet vil gi deg mot og åndelig kraft.

For det tredje: Utøv tro og tillit til Herren, og vis alltid kjærlighet til andre.

“Noen medlemmer sier: ‘Jeg er redd for å fortelle om evangeliet fordi jeg kan fornærme noen,” sa eldste Ballard. “Erfaring viser at folk ikke blir fornærmet når forkynnelsen er motivert av oppriktig kjærlighet og omtanke. Hvordan kan noen bli fornærmet når vi sier noe slikt som: ‘Jeg elsker hvordan Kirken hjelper meg’, og så legger til det Ånden måtte diktere”?1

Plikten til å dele evangeliet med andre påhviler alle medlemmer av Kirken – inkludert deg. Så vær modig, og la Herren velsigne din innsats.

Note

  1. M. Russell Ballard, “Medlem-misjonærarbeidets viktige rolle,” Liahona, mai 2003, 38, 39-40.