2015
Jesu Kristi egenskaper: Langmodig og tålmodig
Mars 2015


Besøkende lærerinners budskap

Jesu Kristi egenskaper: Langmodig og tålmodig

Studer ydmykt dette stoffet og søk å få vite hva du skal dele med andre. Hvordan vil det å forstå Frelserens liv og gjerninger styrke din tro på ham og velsigne dem du våker over som besøkende lærerinne? Du finner mer informasjon på reliefsociety.lds.org.

Tro, familie, hjelp

Tålmodighet regnes ofte som en stillferdig, passiv egenskap, men president Dieter F. Uchtdorf, annenrådgiver i Det første presidentskap, sa: “Tålmodighet er ikke passiv resignasjon. Det er ikke å la være å handle på grunn av frykt. Tålmodighet innebærer å vente aktivt og holde ut. Det innebærer å fullføre noe… selv når våre innerste ønsker ikke blir oppfylt med det samme. Tålmodighet er ikke bare å holde ut, men å holde ut på en god måte!”

I vårt førjordiske liv utarbeidet vår himmelske Fader en plan for oss – sine åndebarn, og vi ropte av glede over muligheten til å komme til jorden (se Job 38:7). Når vi velger å innrette vår vilje etter hans i vårt jordiske liv, vil han “gjøre [oss] til et redskap i [sine] hender til mange sjelers frelse” (Alma 17:11).

President Uchtdorf fortsatte: “Tålmodighet innebærer å akseptere det vi ikke kan forandre, og møte det med mot, velvilje og tro. Det innebærer å være ‘villige til å bøye oss for alt som Herren finner gavnlig å pålegge oss, likesom et barn bøyer seg for sin far’ [Mosiah 3:19]. I siste instans innebærer tålmodighet at vi er ‘fast[e] og standhaftig[e] og urokkelig[e] i å holde Herrens befalinger’ [1 Nephi 2:10] hele tiden, selv når det er vanskelig.”1

Ytterligere skriftsteder

Salmene 40:1; Galaterne 5:22-23; 2 Peter 1:6; Alma 17:11

Fra Skriftene

Skriftene forteller oss at i vårt jordiske liv skulle vi være “tålmodig i trengsler, for [vi] skal få mange”. Gud gir oss så dette betryggende løftet: “Hold ut, for se, jeg er med deg inntil dine dagers ende” (L&p 24:8).

Følgende historie fra Bibelen er et eksempel på tålmodighet og tro.

Bilde

“Og det var en kvinne som hadde hatt blødninger i tolv år… [som] rørte ved minnedusken på kappen hans. Og straks stanset blødningen.

Men Jesus sa: Noen rørte ved meg, for jeg kjente at en kraft gikk ut fra meg.

Da nå kvinnen så at det ikke var skjult, kom hun skjelvende frem. Hun falt ned for ham, og mens alle hørte på, fortalte hun hvorfor hun hadde rørt ved ham, og hvordan hun straks var blitt helbredet.

Han sa til henne: Datter, din tro har frelst deg. Gå bort i fred” (Lukas 8:43-48).

I likhet med henne kan vi finne velsignelser og trøst, til og med helbredelse, når vi strekker oss ut til Jesus Kristus – hvis forsoning kan helbrede oss.

Note

  1. Dieter F. Uchtdorf, “Fortsett i tålmodighet,” Liahona, mai 2010, 57, 59.