2015
Hold fast i jernstangen
Mars 2015


Hold fast i jernstangen

Fra talen “Becoming a Work of Art”, holdt under en andakt ved Brigham Young University 5. nov. 2013. Du finner hele teksten på engelsk på speeches.byu.edu.

Hvis vi utøver tro og flittig adlyder Herrens bud, blir det lettere å velge det rette.

Bilde
Illustration of Nephi with fruit

Illustrasjoner: Katie Payne

Da et godt medlem av Kirken som jeg kjenner, gikk på universitetet, ble han invitert på fest hjemme hos en klassekamerat en lørdagskveld. Min venns lærere var også invitert, spesielt de som var vennlige mot elevene. Festen virket innbydende og trygg.

Da min venn kom dit, skjønte han imidlertid raskt at stemningen ikke var som forventet. Elevene drakk, røykte, brukte narkotika og gjorde forferdelige ting i hvert eneste hjørne av huset. Han ble bekymret og bestemte seg for å dra, men festen foregikk langt fra der han bodde. Han hadde fått skyss av noen venner, så det var umulig for ham å dra på egen hånd.

Han holdt en stille bønn til Herren om hjelp. Etter å ha tenkt seg om, følte han at han skulle gå ut. Han fulgte følelsene sine, og holdt seg utenfor huset til festen var slutt.

I løpet av kjøreturen hjem snakket vennene hans om de forferdelige tingene som hadde foregått på festen. Vennen min følte seg utilpass i situasjonen. Det var ikke lett for ham å takle det.

Da han tok nadverden i kirken dagen etter, følte han imidlertid fred og visshet om at han hadde tatt riktig avgjørelse. Han forsto hva det vil si å gripe fatt i jernstangen og ikke slippe taket, selv i den mørke tåken. Han forsto tydelig det Nephi hadde undervist sine brødre da han sa at “alle som ville lytte til Guds ord og holde fast ved det, skulle aldri gå til grunne. Heller ikke kunne motstanderens fristelser og brennende piler overmanne dem, gjøre dem blinde eller lede dem bort til fortapelse” (1 Nephi 15:24).

Forestill deg hva som kunne ha skjedd om denne unge mannen, av forlegenhet, ikke hadde vært sterk nok til å holde fast i jernstangen. Som følge av denne og andre avgjørelser i livet hans, giftet han seg med en ung kvinne i templet, oppdro rettskafne barn og gjorde det godt i livet. Han virker trofast i Kirken i dag, og prøver å være et godt eksempel for sine barn.

Det naturlige menneske

Det er ikke lett å møte daglige fristelser. Vi blir alle utsatt for et miljø som er fiendtlig innstilt til Jesu Kristi evangelium. Vi lever i en verden som moralsk sett blir stadig svakere. Media og teknologi oppfordrer oss til å delta i skadelige aktiviteter som er i strid med våre trosoppfatninger og normene i Jesu Kristi evangelium. Press fra venner som ikke deler våre verdinormer, eller som deler våre verdinormer, men er svake i sin tro, får oss til å delta i nedbrytende adferd. I tillegg til dette må vi hanskes med det naturlige mennesket som finnes i oss alle.

Veiledning til Skriftene definerer det naturlige menneske som “en person som velger å la seg påvirke av kjødets lidenskaper, begjær, lyster og følelser istedenfor å bli ledet av Den Hellige Ånds tilskyndelser. En slik person kan forstå fysiske ting, men ikke åndelige… Enhver som ønsker å slutte å være et naturlig menneske, må bli født på ny ved Jesu Kristi forsoning.”1

President Thomas S. Monson siterer ofte et enkelt ordtak som kan hjelpe oss å unngå distraherende fristelser og hjelpe oss å gå i riktig retning: “Du kan ikke ha rett når du gjør galt, og du kan ikke ta feil når du gjør rett.”2

Hvis vi utøver tro og flittig adlyder Herrens bud, blir det lettere å velge det rette.

Kristi lys

Profeten Mormon underviste sitt folk:

“Derfor viser jeg dere måten å dømme på, for alt som oppfordrer til å gjøre godt og tilskynder til å tro på Kristus kommer ved Kristi gave og kraft, derfor kan dere ha en fullkommen kunnskap om at det er av Gud.

Men alt som tilskynder menneskene til å gjøre ondt og til ikke å tro på Kristus – og til å fornekte ham og ikke tjene Gud – kan dere med en fullkommen kunnskap vite er av djevelen, og på denne måten arbeider djevelen, for han tilskynder ingen til å gjøre godt, nei, ikke en eneste – heller ikke hans engler eller de som underkaster seg ham” (Moroni 7:16-17).

Vår himmelske Fader har gitt oss Kristi lys, som er “guddommelig energi, kraft og innflytelse som utgår fra Gud gjennom Kristus og gir liv og lys til alle ting.”3 Det hjelper oss å velge mellom rett og galt. Denne gaven, sammen med Den hellige ånds veiledning, hjelper oss å finne ut om et valg plasserer oss på Herrens territorium eller bak fiendens linjer. Hvis vår adferd er god, blir vi inspirert av Gud. Hvis vår adferd er dårlig, blir vi påvirket av fienden.

Bilde
illustration of a young adult man sitting.

Min venn fra universitetet brukte disse to gavene. Kristi lys hjalp ham å finne ut hva som var riktig, og Den hellige ånd veiledet hans avgjørelse om hva han skulle gjøre. Disse to gavene er tilgjengelige for dem som holder fast i jernstangen.

Omvendelsens gave

La oss tenke oss at vi av en eller annen grunn har blitt ført vill eller forvirret av fristelser og endt opp med å begå synd. Hva skal vi gjøre? Hvis vi faller i fristelse og synd, må vi forsone oss med Gud. Med uttrykksmåten i Skriftene, må vi omvende oss.

Eldste Neil L. Andersen i De tolv apostlers quorum har sagt:

“Når vi synder, vender vi oss bort fra Gud. Når vi omvender oss, vender vi oss igjen til Gud.

Oppfordringen om å omvende oss er sjelden en refselse, men snarere en kjærlig appell om å snu og vende tilbake til Gud [se Helaman 7:17]. Det er en kjærlig Fader og hans enbårne Sønn som ønsker at vi skal bli mer enn vi er, strekke oss opp mot en bedre levemåte, forandre oss og føle den lykke som kommer av å holde budene. Som Kristi disipler, fryder vi oss over omvendelsens velsignelse og gleden av å bli tilgitt. Dette blir en del av oss og former våre tanker og følelser.”4

Omvendelse er en fantastisk gave som er tilgjengelig for alle som ønsker å vende tilbake til Gud og la ham forme deres liv.

Vi ble født med guddommelighetens frø i vår ånd fordi vi er Guds barn. Frøet trenger å vokse. Det vokser når vi utøver vår handlefrihet i rettferdighet, når vi tar riktige beslutninger og når vi anvender Kristi lys og Den hellige ånd til å veilede oss i avgjørelsene vi tar i løpet av vårt liv. Denne prosessen tar tid, men det er mulig å forme vår ånd og vårt liv fra én dag til en annen.

Når han ser vår trofasthet og utholdenhet, vil Herren gi oss det vi ikke kan oppnå selv. Han vil forme oss fordi han ser på våre anstrengelser for å overvinne våre ufullkommenheter og menneskelige svakheter.

I så henseende blir omvendelse en del av vårt daglige liv. Vår ukentlige deltakelse i nadverden er så viktig – å komme saktmodig og ydmykt frem for Herren og erkjenne vår avhengighet av ham, be ham om å tilgi oss og fornye oss, og love å alltid minnes ham.

Noen ganger i vår daglige innsats for å bli mer Kristus-lik, opplever vi at vi gjentatte ganger strever med de samme problemene. Det er som om vi bestiger et skogkledd fjell. Iblant ser vi ikke vår fremgang før vi kommer nærmere toppen og ser oss tilbake fra høyden. Bli ikke motløs. Hvis dere prøver å omvende dere, er dere i omvendelsesprosessen.

Eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum sa: “Å overvinne dårlige vaner eller avhengighet innebærer ofte en anstrengelse i dag etterfulgt av en ny i morgen og så enda en, kanskje i mange dager, måneder eller år, før vi endelig seirer.”5

Etter hvert som vi forbedrer oss, ser vi livet tydeligere, og vi føler Den hellige ånd sterkere. Til de som virkelig har omvendt seg, men ikke synes å føle lindring, fortsett å holde budene. Jeg lover at lindringen vil komme i Herrens beleilige tid. Helbredelse tar tid.

La oss ha et evig perspektiv ved å overvinne det naturlige mennesket, vurdere alt ved Kristi lys, søke veiledning fra Den hellige ånd, omvende oss når vi kommer til kort, og la vår himmelske Fader forandre vårt liv til det som han har planlagt for oss.

Noter

  1. Veiledning til Skriftene, “Naturlige menneske”; scriptures.lds.org.

  2. Thomas S. Monson, “Utsatt for farer,” Lys over Norge, juli 1998, 50.

  3. Veiledning til Skriftene, “Lys, Kristi lys,” scriptures.lds.org.

  4. Neil L. Andersen, “Omvend dere så jeg kan helbrede dere,” Liahona, nov. 2009, 40.

  5. D. Todd Christofferson, “Se Guds hånd i våre daglige velsignelser,” Liahona, jan. 2012, 29.