2015
Satans opprør
Mars 2015


Satans opprør

Artikkelforfatteren bor i Utah, USA.

Hva var det egentlig Satan foreslo i det førjordiske råd?

Bilde
illustration of sheep and wolf

Illustrasjoner: sirup/iStock/Thinkstock

Da jeg var en ung mann, begynte jeg å legge merke til en merkelig tendens blant noen medlemmer av Kirken. Når de så en situasjon hvor man var enig om reglene og konsekvensene av ulydighet ble anvendt (for eksempel i Kirkens disiplin, foreldres disiplin, håndhevelse av misjonsregler eller normer for oppførsel ved Kirkens skoler), sa de ofte: “Men er ikke det akkurat som Satans tilnærming? Tvinger de ikke folk til å være rettskafne?”

Dette svaret var overraskende for meg i begynnelsen – hvordan kunne noen tro at praksis som er godkjent av Herren og hans kirke, kunne være en del av “Satans plan”? Jeg har siden innsett at misforståelser som dette med hensyn til Satans opprør og striden i himmelen, faktisk er ganske utbredt, akkurat som forhastede beskyldninger om det som ser ut som denne planen i dag. Dessverre kan disse doktrinære misforståelsene få skadelige følger.

Disse misforståelsene kan for eksempel få noen foreldre til å tro at de ikke kan oppmuntre barna til å gå i kirken. De kan lede medlemmer av Kirken til å støtte legalisering av alvorlige moralske synder. Og disse misforståelsene kan til og med lede noen medlemmer av Kirken til å tro at inngåelse og overholdelse av pakter og forpliktelser om lydighet på en eller annen måte er i strid med Guds plan, når den slags lydighet mot pakter ironisk nok er avgjørende for Guds sanne frelsesplan.

Hva Skriftene sier

Noen oppfatninger om hva Satan foreslo i den førjordiske verden synes å komme mer av tradisjoner enn av faktisk åpenbaring om emnet. Derfor er det nyttig å vende tilbake til Skriftene for å finne ut hva Herren faktisk har åpenbart om denne viktige saken. I Skriftene finnes den primære kilden om hva Satan foreslo, i første vers av det fjerde kapittel av Moses:

“Og jeg, Gud Herren, talte til Moses og sa: Den Satan som du har befalt i min Enbårnes navn, er den samme som var fra begynnelsen, og han kom til meg og sa: Se, her er jeg, send meg, jeg vil være din sønn, og jeg vil forløse hele menneskeheten så ikke en eneste sjel går tapt, og jeg vil visselig gjøre det, gi meg derfor din ære.

Men se, min elskede Sønn, som var min elskede og utvalgte fra begynnelsen, sa til meg: Fader, din vilje skje, og herligheten være din evindelig.

Derfor, fordi Satan gjorde opprør mot meg og søkte å ødelegge menneskets handlefrihet som jeg, Gud Herren, hadde gitt det, og også ville at jeg skulle gi ham min egen makt, bød jeg at han ved min Enbårnes makt skulle kastes ned.

Og han ble Satan, ja, djevelen, all løgnens far, for å bedra og forblinde menneskene, og for å føre dem fanget etter sin vilje, ja, så mange som ikke ville lytte til min røst” (Moses 4:1-4).

Alle løgners far

Disse versene gjør det klart at vår himmelske Fader ikke ba om frivillige til å utarbeide og fremlegge andre og konkurrerende frelsesplaner, slik noen har antatt. Tvert imot var det vår himmelske Faders plan, og han fremla den for sine åndebarn som var samlet i det store råd i himmelen. Jesus Kristus, som var den “utvalgte fra begynnelsen” til å være Frelseren i denne planen, foreslo ydmykt at vår himmelske Faders plan skulle oppholdes, idet han sa: “Fader, din vilje [med andre ord plan] skje.” Det var i denne sammenheng at Satan kom med et uønsket og arrogant forslag om å forandre vår himmelske Faders plan slik at den sørget for universell frelse for alle (se Moses 4:1). Før vi drøfter hvordan han hevdet å oppnå dette, er det viktig å merke seg at Satan omtales i disse versene som “all løgnens far” (Moses 4:4). Ved en annen anledning blir han kalt “en løgner fra begynnelsen” (L&p 93:25). Vi ville være håpløst naive om vi antok at Satan snakket sant da han kom med denne overdrevne påstanden om universell frelse.

Hvis vi forstår Satans karakter og historie, ville det være mer passende å betrakte ham som den første svindler som prøvde å selge oss et produkt som han visste han aldri kunne levere. Han påsto at han kunne gi oss alle frelse hvis vi ville følge ham istedenfor planen vår himmelske Fader hadde utarbeidet for vår frelse, og som ble støttet av vår Frelser Jesus Kristus.

Det Satan foreslo, var en løgn. Det ville ikke ha fungert. Det var ikke noe reelt alternativ til vår himmelske Faders allerede fullkomne plan, men snarere en felle for å fange og narre folk til å følge Satan. Det var til syvende og sist en plan for fordømmelse, ingen frelsesplan.

Den ville ødelegge handlefriheten

Det er viktig å merke seg at disse versene ikke forklarer tydelig hvordan Satan foreslo å gjennomføre denne løgnen. Alt Skriftene forteller oss, er at den ville “ødelegge menneskets handlefrihet” (Moses 4:3). President J. Reuben Clark (1871-1961), førsterådgiver i Det første presidentskap, antydet to viktige muligheter for hva Satan foreslo å gjøre, og minnet oss på at ingen av dem ville ha fungert. Han forklarte: “Slik jeg leser Skriftene, fordret Satans plan en av to ting: Enten at menneskene måtte tvinges, eller å frelse menneskene i synd. Jeg spør meg om menneskets intelligens i det hele tatt kan tvinges. Menneskene kan slett ikke bli frelst i synd” (i Conference Report, okt. 1949, 193; sitert i Evangeliets læresetninger, elevhåndbok [2010], 15).

Selv om ingen av disse mulighetene ville ha fungert, ser vi elementer av begge i Satans anstrengelser og metoder i dag. For eksempel benyttes tvang og makt i dag av tyranner som søker makt over nasjoner, og av politiske aktivister som ønsker å begrense religionsfrihet og tvinge samfunnet til å akseptere syndig adferd. Herren har spesielt fordømt utøvelse av “kontroll, herredømme eller tvang over menneskenes barns sjeler i noen som helst grad av urettferdighet” (L&p 121:37).

Herren forklarte imidlertid også at makt og innflytelse kan brukes til å oppmuntre til rettferdighet ved kjærlig overtalelse, rettskaffen irettesettelse og passende konsekvenser (se L&p 121:41–43). Denne viktige klargjøringen viser at Kirken og foreldre gjennomfører passende disiplin, håndhevelse av reglene og normene i misjoner og på Kirkens skoler, samt fastsettelse av rettferdige lover i samfunnet, alt sammen er praksis som er godkjent av Herren og ikke er en del av “Satans plan”. Å respektere handlefrihet er ikke det samme som å omfavne anarki.

Den andre muligheten for hvordan Satan foreslo å frelse alle, er beskrevet i Bible Dictionary: “Lucifer og hans tilhengere ville at frelse skulle komme automatisk til alle som gikk gjennom jordelivet, uavhengig av personlige preferanser, handlefrihet eller frivillig trofasthet” (“War in Heaven”). Med andre ord er en annen fortolkning at Satan foreslo å frelse oss alle, uansett hva vi gjorde. Dette ville ødelegge handlefriheten ved å gjøre den verdiløs. Hvis alle konsekvensene av våre valg ble fjernet og alle fikk den samme belønningen, blir valgene våre meningsløse og vår handlefrihet blir ødelagt.

Denne fortolkningen av hvordan Satan foreslo å frelse oss, kan også ses i mange av hans anstrengelser og metoder som vi er kjent med i dag. Satan lover stadig folk at de kan leve et liv i synd og likevel bli frelst, eller at de kan finne lykke i ugudelighet. Dette forførende budskapet om enkel frelse og en syndig livsstil er svært populært i dag, akkurat som Satans forslag under striden i himmelen var, for “på den dag fulgte mange etter ham” (Abraham 3:28).

Vi kan se av disse eksemplene at Satans tilnærming ikke har forandret seg mye siden det førjordiske liv. Satan fortsetter å lyve for menneskene ved å love dem at hvis de følger ham, vil de bli frelst, eller være lykkelige, eller hva de enn måtte ønske å høre. Han fortsetter også å bruke tvang for å prøve å tvinge sine urettferdige synspunkter og handlemåter på andre. Slik “fortsatte krigen i jordelivet… De samme problemstillingene står mot hverandre, og den samme frelsen står på spill” (Bible Dictionary, “War in Heaven”).

Bilde
illustration of a wolf

En plan for opprør

Den kanskje enkleste måten å beskrive Satans plan på er ikke basert på spekulative teorier om hva Satan foreslo å gjøre, men på hva hans plan faktisk fikk ham og hans tilhengere til å gjøre – med andre ord, gjøre opprør. Skriftene sier gjentatte ganger at Satan gjorde åpent opprør mot Gud. For eksempel erklærte Herren at “Satan gjorde opprør mot meg” (Moses 4:3), “en Guds engel – som sto for Guds åsyn og hadde myndighet… gjorde opprør mot den Enbårne Sønn” (L&p 76:25), og “han gjorde opprør mot meg, og sa: Gi meg din ære som er min makt” (L&p 29:36).

Ut fra disse versene er det klart at Satans forslag ikke var et uskyldig forslag for å forandre Guds plan. Det var opprør, et forsøk på mytteri for å avsette Gud og ta over himmelen. De som fulgte Satan, erklærte strid i himmelen og gjorde seg til fiender av Gud. Deres handlefrihet ble ødelagt fordi de nektet å velge “frihet og evig liv gjennom alle menneskers store Mellommann”, og valgte isteden “fangenskap og død ifølge djevelens fangenskap og makt, for han forsøker å gjøre alle mennesker ulykkelige likesom han selv er” (2 Nephi 2:27). Som følge av dette “førte han en tredjedel av himmelens hærskarer bort fra [Gud] på grunn av deres handlefrihet” (L&p 29:36).

Med andre ord, er den enkleste måten å betrakte Satans plan på som en plan for opprør og ulydighet mot Gud. Til sammenligning oppsummerte Gud sin plan med følgende ord: “Og vi vil prøve dem ved dette for å se om de vil gjøre alt som Herren deres Gud befaler dem” (Abraham 3:25). Dessuten: “Vi tror at hele menneskeheten kan bli frelst gjennom Kristi forsoning ved å adlyde evangeliets lover og ordinanser” (3. trosartikkel). Guds plan er derfor en plan for lydighet og rettferdighet, mens Satans plan er en plan for ulydighet og opprør.

Vi må forstå planen

Riktig forståelse av forskjellen mellom Guds plan og Satans mål, vil hjelpe oss mer tydelig å skjelne hvem som følger og hvem som ikke egentlig følger Satan. Det vil hjelpe oss å unngå å anklage dem som oppmuntrer til rettferdighet og er talsmann for lydighet, for å følge Satans plan når er faktisk følger Guds plan. Det vil også avsløre dem som egentlig følger Satans plan i dag.

De som protesterer og gjør opprør mot Gud og hans profeter, de som søker å forandre Guds plan, de som krever at normene for rettferdighet må senkes og forsøker å tvinge andre til å akseptere umoralsk adferd, og de som prøver å narre folk til å tro at ugudelighet er lykke og at vi kan finne frelse i synd, støtter alle forskjellige elementer av Satans opprørske strategi.

Måtte vi følge vår himmelske Faders sanne plan, frelsesplanen “gjennom Kristi forsoning” og “ved å adlyde evangeliets lover og ordinanser” (3. trosartikkel).