2014
Min himmelske Fader sade nej och ja
Augusti 2014


Min himmelske Fader sade nej och ja

Författaren bor nu i Kalifornien.

Jag trodde att min himmelske Fader sade nej, men han sade egentligen ja till en bättre plan för mitt liv.

Bild
Portrait of a young family (parents and two young boys).

Under sista året i gymnasiet i Sverige bestämde jag mig för att ansöka till Brigham Young-universitetet i Utah. Det var bara ett problem: Hur intensivt jag än bad Gud att bekräfta mitt beslut, kändes det aldrig riktigt rätt. Jag tänkte: ”Svaret kan helt enkelt inte vara nej, eller hur? På så många sätt verkar BYU vara rätt beslut, särskilt eftersom jag vill ha ett tempeläktenskap och utsikterna för det är mycket bättre på BYU än i Sverige.” Men det var inte rätt. Inte för mig. Inte då.

Besviken övergav jag planerna på att studera vid BYU och ansökte till ett universitet i Sverige. Nästan samtidigt som jag skulle ha åkt iväg på mitt BYU-äventyr blev jag förälskad i Jonas – en nyligen hemkommen missionär. Fastän vi måste ha varit på flera ungdomsaktiviteter samtidigt innan Jonas åkte iväg som missionär hade jag aldrig lagt märke till honom. Hur hans utstrålning och smittande skratt hade undgått mig är en gåta!

Tidigt i vår relation talade Jonas om för mig att han hade ansökt till BYU och hoppades kunna komma in följande termin. Efter hans första termin i Provo gifte vi oss i templet och började studera vid BYU tillsammans. Vi tog examen samma dag.

Nu när jag ser tillbaka förstår jag varför min himmelske Fader först sade nej – eller ”inte än” egentligen – på min innerliga bön om att studera vid BYU. Han sade nej till min önskan – just då, men han sade egentligen ja till en mycket viktigare önskan. Som flicka hade jag ofta bett att min framtida make och jag skulle hitta varandra när rätt tid var inne. Vi kanske skulle ha träffats på BYU, men jag är övertygad om att Jonas och jag, som en del av en bättre plan, behövde hitta varandra i Sverige. Kanske är många av vår himmelske Faders ”nej-svar” på våra böner viktiga delar av hans ”ja-svar” på bättre planer för våra liv.

Må din vilja ske

I Getsemane bad Jesus Kristus innerligt: ”Min Fader, om det är möjligt, låt denna kalk gå ifrån mig.” Sedan tillade han: ”Men inte som jag vill utan som du vill” (Matt. 26:39). Jesus Kristus valde att dricka ur den bittra kalken eftersom han visste att det var en del av Guds större plan att ge oss en Frälsare som skulle sona människosläktets synder (se 3 Nephi 11:11).

Likaså vet vi att vår himmelske Fader har en plan för vårt liv. Vi kanske inte känner till detaljerna i Guds plan för oss, men vi kan lita på vår himmelske Faders svar på våra böner och säga: ”Må din vilja ske.”

Kristus anpassade sin vilja till Guds, och den stora plan som innefattade Frälsarens försoning för människosläktet utvecklades. När vi på liknande sätt anpassar vår vilja till Guds, kan vår himmelske Fader uppenbara en större plan för oss. Allteftersom livet fortskrider kan vi få de välsignelser som Jesus Kristus vädjade om i sin stora förbön: ”Att de alla skall vara ett, och att såsom du, Fader, är i mig och jag i dig, också de skall vara i oss” (Joh. 17:21).

Jag är tacksam över att vår himmelske Fader kärleksfullt viskar nej till några böner så att han kan ge ett rungande ja till andra.