2013
Omvend dere
November 2013


Omvend dere

Bilde

Sann omvendelse finner sted når du fortsetter å handle i henhold til læresetningene du vet er sanne, og holder budene, dag etter dag, måned etter måned. 

Brødre og søstre, det gjør meg virkelig ydmyk å stå på denne talerstolen hvor så mange av heltene i mitt liv har stått. Jeg vil gjerne dele med dere noen av mine følelser og rette dem spesielt til ungdom.

En av de store heltene fra Det gamle testamente var profeten og krigeren Josva. Han ga denne oppfordringen til Israels barn, som han ledet: “Velg i dag hvem dere vil tjene… Men jeg og mitt hus, vi vil tjene Herren.”1 Josvas erklæring viser sann omvendelse til evangeliet. For Josva og oss alle kommer omvendelse til evangeliets prinsipper ved rettferdig etterlevelse av evangeliets prinsipper og trofasthet mot våre pakter med Herren.

Jeg vil gjerne fortelle en omvendelsesberetning fra min slektshistorie om en annen av mine helter. Hun heter Agnes Hoggan, og hun og hennes mann sluttet seg til Kirken i Skottland i 1861. Da de led stor forfølgelse i hjemlandet, emigrerte de til Amerika med sine barn. Flere år senere ble Agnes enke med åtte barn å ta seg av, og arbeidet hardt for å forsørge dem med mat og klær. Hennes 12 år gamle datter, Isabelle, var heldig nok til å finne arbeid som tjener for en velstående familie som ikke var medlem av Kirken.

Isabelle bodde i deres store hjem og hjalp til med å passe deres yngre barn. I bytte for hennes tjenester fikk moren en liten lønn utbetalt hver uke. Isabelle ble raskt akseptert som medlem av familien, og begynte å nyte mange av de samme privilegiene, for eksempel dansetimer, vakre klær og teaterbesøk. Denne ordningen fortsatte i fire år, helt til familien som Isabelle arbeidet for, måtte flytte til en annen delstat. De hadde blitt så glad i Isabelle at de snakket med hennes mor, Agnes, og ba om tillatelse til å adoptere henne. De lovet at de ville gi henne en god utdannelse, se til at hun giftet seg godt og gjøre henne til arving av deres eiendom sammen med deres egne barn. De ville også fortsette å betale Agnes.

Denne vanskeligstilte enken og moren hadde en tung avgjørelse å ta, men hun nølte ikke et sekund. Lytt til hennes barnebarns ord, skrevet mange år senere: “Om hennes kjærlighet ikke hadde tvunget henne til å si nei, hadde hun en enda bedre grunn – hun hadde kommet helt fra Skottland og hadde gjennomgått trengsler og prøvelser for evangeliets skyld, og hun nektet, hvis det sto i hennes makt, å la et av sine barn miste det hun hadde kommet så langt for å vinne.”2 Den velstående familien brukte ethvert tenkelig argument, og Isabelle selv gråt og ba om å få dra, men Agnes sto på sitt. Som dere kan forestille dere, følte 16-åringen Isabelle at hennes liv ble ødelagt.

Isabelle Hoggan er min oldemor, og jeg er ytterst takknemlig for vitnesbyrdet og overbevisningen som brant så sterkt i morens hjerte, som ikke lot henne bytte bort datterens medlemskap i Kirken mot verdslige løfter. I dag nyter hundrevis av hennes etterkommere velsignelsene ved medlemskap i Kirken på grunn av Agnes dypt rotfestede tro og omvendelse til evangeliet.

Unge venner, vi lever i vanskelige tider, og de beslutninger som dere må ta hver dag eller hver time, har evige konsekvenser. Beslutningene dere tar i hverdagen, vil avgjøre hva som skjer med dere senere. Hvis dere ennå ikke har et dypt forankret vitnesbyrd og en overbevisning om at Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er Guds rike på jorden, er det på tide å gjøre det som trengs for å få denne overbevisningen. Utsettelse av å gjøre den innsats som kreves for å få den slags overbevisning, kan være farlig for deres sjel.

Sann omvendelse er mer enn bare å ha kunnskap om evangeliets prinsipper, og innebærer enda mer enn bare å ha et vitnesbyrd om disse prinsippene. Det er mulig å ha et vitnesbyrd om evangeliet uten å etterleve det. Å virkelig være omvendt innebærer at vi handler ifølge det vi tror og lar det skape “en stor forandring i oss – eller i våre hjerter”.3 I heftet Tro mot pakten lærer vi at “omvendelse er en prosess, ikke en hendelse. Du blir omvendt som et resultat av… rettferdige anstrengelser for å følge Frelseren.”4 Det krever tid, krefter og arbeid. Min tippoldemor hadde en sterk overbevisning om at evangeliet var viktigere for hennes barn enn alt som verden hadde å tilby i form av rikdom og komfort, fordi hun hadde ofret, utholdt og etterlevd evangeliet. Hennes omvendelse kom ved å etterleve evangeliets prinsipper og ofre for dem.

Vi må gå gjennom den samme prosessen hvis vi ønsker å oppnå den slags engasjement. Frelseren sa: “Om noen vil gjøre hans vilje, da skal han kjenne om læren er av Gud, eller om jeg taler av meg selv.”5 Iblant prøver vi å gjøre det bak-frem. For eksempel kan vi tenke: Jeg vil gjerne etterleve tiendeloven, men først må jeg vite at den er sann. Kanskje vi til og med ber om å få et vitnesbyrd om tiendeloven og håper Herren vil velsigne oss med dette vitnesbyrdet før vi har fylt ut en eneste tiendeseddel. Det er bare ikke slik det fungerer. Herren forventer at vi utøver tro. Vi må konsekvent betale full og ærlig tiende for å få et vitnesbyrd om tiende. Det samme mønsteret gjelder for alle prinsipper i evangeliet, enten det er kyskhetsloven, prinsippet om sømmelighet, Visdomsordet eller fasteloven.

Jeg vil gjerne gi dere et eksempel på hvordan etterlevelse av et prinsipp hjelper oss å bli omvendt til dette prinsippet. Jeg var ung kvinne på 60-tallet, og eneste kvinnelige medlem av Kirken på min videregående skole. Det var en revolusjonær periode preget av avvisning av tradisjonell moral, narkotikabruk og en “alt er tillatt”-mentalitet. Mange av mine jevnaldrende var gode mennesker, men fant det lett å bli revet med av denne spennende nye moralen, som egentlig bare var den gamle umoralen. Mine foreldre og lærere i Kirken hadde innprentet i meg verdien av å behandle kroppen min med respekt, å ha et klart sinn og ikke minst å lære å stole på Herrens bud. Jeg bestemte meg for å unngå situasjoner der jeg visste det ville være alkohol, og holde meg unna tobakk og narkotika. Det innebar ofte at jeg ikke var med på fester, og jeg gikk sjelden på stevnemøter. Bruk av narkotika ble mer og mer vanlig blant unge mennesker, og farene var ikke så godt kjent som de er i dag. Mange av mine jevnaldrende fikk senere varige men av bevissthetsendrende stoffer eller ble fanget i alvorlig avhengighet. Jeg var takknemlig for å ha blitt lært å etterleve Visdomsordet i mitt hjem, og jeg fikk et dypt vitnesbyrd om dette prinsippet i evangeliet ved å utøve tro og etterleve det. Den gode følelsen som kom til meg ved å etterleve et sant prinsipp i evangeliet, var Den hellige ånd som bekreftet at prinsippet var sant. Det er da sann omvendelse begynner å finne sted.

Profeten Moroni i Mormons bok sa: “Jeg vil vise verden at tro er det som håpes, men ikke sees. Derfor, protester ikke fordi dere ikke ser, for dere får ikke noe vitnesbyrd før deres tro er prøvd.”6 I vår verden der øyeblikkelig tilfredsstillelse er en forventning, er vi ofte skyldig i å forvente belønning uten å måtte jobbe for det. Jeg tror Moroni forteller oss at vi først må gjøre jobben og utøve tro ved å etterleve evangeliet, og så vil vi motta et vitnesbyrd om at det er sant. Sann omvendelse finner sted når du fortsetter å handle i henhold til læresetningene du vet er sanne, og holder budene, dag etter dag, måned etter måned.

Dette er en strålende tid å være ungdom i Kirken. Dere er de første til å få del i undervisningsmateriellet for ungdom, Kom, følg med meg, og et av dets viktigste mål er deres omvendelse til Jesu Kristi evangelium. Dere gjør lurt i å huske at uansett hvor inspirert deres foreldre og ungdomsledere måtte være, har dere “det primære ansvar for [deres] egen omvendelse. Ingen kan omvende seg for [dere], og ingen kan tvinge [dere] til å omvende [dere].”7 Omvendelse finner sted når vi flittig holder våre bønner, studerer Skriftene, går i kirken og er verdige til å delta i tempelordinanser. Omvendelse kommer når vi handler etter de riktige prinsippene vi lærer i vårt hjem og i klasserommet. Omvendelse kommer når vi lever rent og dydig og nyter Den hellige ånds veiledning. Omvendelse kommer når vi forstår Jesu Kristi forsoning, anerkjenner ham som vår Frelser og lar forsoningen tre i kraft i vårt liv.

Din personlige omvendelse vil hjelpe deg når du forbereder deg til å inngå pakter i templet, reise på misjon og etablere ditt eget fremtidige hjem. Når du blir omvendt, vil du ha et ønske om å dele med andre det du har lært, og din selvtillit og evne til å vitne for andre med overbevisning og kraft vil øke. Dette ønsket om å dele evangeliet med andre og selvtillit til å vitne frimodig, er naturlige resultater av sann omvendelse. Frelseren sa til Peter: “Når du en gang omvender deg, så styrk dine brødre.”8

Husker dere Josva, profeten og krigeren? Han var ikke bare omvendt selv, men han arbeidet utrettelig hele sitt liv for å bringe Israels barn til Gud. Vi leser i Det gamle testamente: “Og Israel tjente Herren så lenge Josva levde.”9 En person som har opplevd sann omvendelse, benytter seg av forsoningens kraft og mottar frelse for sin egen sjel, for så å strekke seg ut og utøve sterk innflytelse på alle dem som kjenner ham eller henne.

Å etterleve evangeliet og stå på hellige steder er ikke alltid enkelt eller behagelig, men jeg vitner om at det er verdt det! Herren rådet Emma Smith til å “legge til side de ting som er av denne verden, og søke etter de ting som tilhører en bedre verden”.10 Jeg tror neppe vi kan forestille oss hvor fantastiske disse “ting som tilhører en bedre verden” er!

Jeg vitner om at vi har en kjærlig himmelsk Fader hvis største ønske er å hjelpe og velsigne oss i våre anstrengelser for å etterleve evangeliet og bli omvendt. Han har klart uttalt at hans hovedfokus og verk er vår “udødelighet og evig liv”.11 Han ønsker å bringe oss hjem til sin nærhet. Jeg vitner om at når vi handler i henhold til evangeliets læresetninger og omsetter dem i daglig praksis, vil vi bli omvendt og bli et middel til å oppnå mye godt i våre familier og i verden. Måtte vi alle bli velsignet i vårt daglige arbeid med å strekke oss etter dette målet, i Jesu Kristi navn. Amen.