2013
Læresetningene og prinsippene i trosartiklene
November 2013


Læresetningene og prinsippene i trosartiklene

Bilde

Hver trosartikkel tilfører unik verdi til vår forståelse av Jesu Kristi evangelium.

Da jeg fikk i oppdrag å tale på prestedømsmøtet under generalkonferansen, tenkte jeg umiddelbart på en fantastisk Primær-lærer. Hennes store ønske var å forberede oss til å være verdige til å motta prestedømmet. Hun grillet oss på kravene som da fantes til oppflytting fra Primær – å lære navnene på medlemmene av De tolv apostlers quorum og trosartiklene utenat. Hun lovet oss også at hvis vi alle kunne fremsi de tretten trosartiklene utenat, kunne vi velge sted og dra på en utflukt som vår siste leksjon.

Vi bestemte oss for en spesiell plass vi likte å dra til i de steinete bakkene like ovenfor den første demningen ved inngangen til Logan Canyon i Nord-Utah. Det var en liten flat plass blant disse klippene som hadde et naturlig ildsted hvor man kunne steke pølser og grille marshmallows. Da vi valgte stedet, tok vi imidlertid lite hensyn til læreren vår, som var eldre og absolutt ikke av den sportslige typen. Hvis vi hadde tenkt oss litt bedre om, ville det kanskje ha slått oss at hun ville ha problemer med å gjennomføre turen. Hennes løfte var imidlertid ufravikelig, og hun fulgte modig med oss.

Først gikk vi opp på den lille kollen. I vår tid var det ingen kraftledninger som hindret tilgangen. Med litt hjelp kom læreren vår seg opp bakken. Da vi kom over toppen, bar det nedover en steinete åskam til et sted vi kalte “Turtle Back”.

Etter at vi hadde kommet frem, tok det læreren vår en liten stund å få igjen pusten. Da vi hadde tilberedt måltidet og satt oss ned for å spise, hadde hun kommet seg nok til å undervise vår siste leksjon. Hun fortalte oss hvor godt hun hadde likt å undervise oss i Primær de siste to årene. Hun roste oss for hvordan vi hadde mestret trosartiklene. Hun kunne si nummeret på en hvilken som helst av dem, og vi kunne fremsi den for henne. Så sa hun at det å lære trosartiklene utenat ikke ville bety mer enn å kunne en masse ord, med mindre vi forsto læresetningene og prinsippene som finnes i dem. Hun oppfordret oss til å studere evangeliets lære i hver av trosartiklene. Hun forklarte at læren som finnes i trosartiklene, var delt inn i deler.

I. Guddommen og Kristi grunnleggende lære

Vi lærer av første trosartikkel at Guddommen er tre personer: Gud Faderen, Jesus Kristus og Den hellige ånd.

Den andre artikkelen lærer oss at vi er ansvarlige for våre egne handlinger på jorden.

Den tredje gir innsikt i Frelserens misjon for å frelse vår himmelske Faders barn.

Den fjerde lærer oss viktigheten av grunnleggende prinsipper og ordinanser.

Kraften i vår lærers ord har vært en kilde til inspirasjon for meg på grunn av den vekt hun la på å studere evangeliet. Skriftene leder oss til en sannhetsnorm som vi kan bedømme den kunnskapen vi får ved, om den er sann eller usann. Sann lære kommer fra Gud, kilden til og grunnlaget for alle sannheter. Læresetningene og prinsippene i den sanne lære finnes i vår Herre og Frelsers evangelium. Falsk lære kommer fra Satan, alle løgners far. Hans ønske er å fordreie og forandre åpenbarte sannheter. Han ønsker å lure oss slik at noen av oss vil gå oss vill på reisen tilbake til vårt himmelske hjem.

Skriftene lærer oss hvordan vi kan unngå falske læresetninger. For eksempel leser vi i Paulus brev til Timoteus:

“Hele Skriften er innåndet av Gud og nyttig til lærdom, til overbevisning, til rettledning, til opptuktelse i rettferdighet,

for at Guds menneske kan være fullkomment, satt i stand til all god gjerning” (2 Timoteus 3:16–17).

Denne læren er for Kirken som et batteri er for en mobiltelefon. Når du tar ut batteriet fra mobiltelefonen, blir den ubrukelig. En kirke der sann lære ikke lenger undervises, er like ubrukelig. Den kan ikke lede oss tilbake til vår himmelske Fader og vårt evige hjem.

II. Prestedømmets organisasjon og orden

Når vi begynner å forstå Kristi grunnleggende lære, lærer den femte og sjette trosartikkel oss om prestedømmets organisasjon og orden. Under ledelse av Herren, organiserte Joseph Smith Frelserens kirke med prestedømmets myndighet – Guds kraft. Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er den samme organisasjon som Kristus organiserte mens han levde på jorden.

For en strålende dag det var for Joseph Smith og Oliver Cowdery i mai 1829, da de gikk inn i skogen for å be angående læren om dåp til syndenes forlatelse som de hadde lest om mens de oversatte Mormons bok. Det var mange læresetninger om dåp som ble undervist av forskjellige kirker tidlig på 1800-tallet, og Joseph og Oliver visste at ikke alle kunne være sanne. De ønsket kunnskap om den riktige måten å døpe på, samt hvem som hadde myndighet til å døpe.

Som svar på deres bønner til Herren, viste en budbringer fra himmelen seg for dem, døperen Johannes. Han la hendene på hodet deres og overdro myndigheten til å døpe med disse ordene: “Til dere, mine medtjenere, overdrar jeg i Messias’ navn, Arons prestedømme” (L&p 13:1).

For en fantastisk dag i verdens historie! Prestedømmet ble gjengitt til jorden.

Når vi mottar prestedømmet, mottar vi myndighet til å handle i Guds navn og lede på sannhetens og rettferdighetens vei. Denne myndigheten er en viktig kilde til rettferdig makt og innflytelse til fordel for Guds barn på jorden, og vil vare på den andre siden av sløret. Det var nødvendig at prestedømmet ble gjengitt før Jesu Kristi sanne kirke kunne organiseres. Dette er den grunnleggende lærdom vi lærer av femte og sjette trosartikkel.

III. Evige ressurser på en jordisk reise

De neste tre trosartiklene – syv, åtte og ni – skisserer tilgjengelige ressurser for å instruere oss på vår jordiske reise. Vi er gitt åndelige gaver til å veilede oss når vi følger Herrens læresetninger, og for å beskytte oss mot det onde. Skriftene er en annen veiviser. Hvis vi leser Guds ord omhyggelig, vil han åpenbare veien for oss tilbake til evig liv.

Den niende trosartikkel lærer oss at Gud har åpenbart, fortsatt åpenbarer og i fremtiden kommer til å åpenbare mange store og viktige sannheter til sine profeter, seere og åpenbarere. Vi lærer at i tillegg til å lytte til Åndens milde, lave røst og lese i Skriftene, er våre ledere i Kirken en annen kilde til veiledning. De er utvalgt, kalt og beskikket til å velsigne oss ved sin undervisning.

IV. Medlemsmisjonærer

Den tiende, ellevte og tolvte trosartikkel instruerer oss om hvordan vi kan gjøre misjonærarbeid og forkynne evangeliet i en verden med mange nasjoner og forskjellige lover. Vi lærer om Israels innsamling som forberedelse til Frelserens annet komme. Vi lærer at menn og kvinner kan handle som de vil, og de kan enten godta eller forkaste Guds ord i henhold til sin egen samvittighet. Til slutt får vi vite at når vi sprer Jesu Kristi evangelium til jordens fire hjørner, må vi respektere myndighetene i hver nasjon vi kommer til. Vi tror virkelig at vi må adlyde, hedre og oppholde lovene i hvert land.

V. Egenskaper å strekke seg etter

Den trettende trosartikkel gir spesiell innsikt i hvordan vi skulle leve og oppføre oss. Den lyder: “Vi tror at vi må være ærlige, trofaste, kyske, kjærlige, dydige, og at vi må gjøre godt mot alle mennesker. Vi kan i sannhet si at vi følger Paulus’ formaning – vi tror alt, vi håper alt, vi har tålt meget, og vi håper å bli i stand til å utholde alt. Vi trakter etter alt som er dydig, skjønt, prisverdig og godt.”

Vi skulle alle gjøre vårt beste for å utvikle disse egenskapene og leve som eksempler på dem. De sannheter vi lærer i trosartiklene, bygger på hverandre slik komponentene i en mobiltelefon gjensidig støtter hverandre. I likhet med den innviklede forsyningskjeden for komponenter til en mobiltelefon, forsyner trosartiklene oss med gjenopprettelsens viktigste læresetninger. Hver trosartikkel tilfører unik verdi til vår forståelse av Jesu Kristi evangelium.

Min Primær-lærer innpodet i meg en beslutning om å studere rikets læresetninger. Hun lærte meg å søke dyp betydning i disse enkle trosartiklene. Hun lovet meg at hvis jeg ville investere i å lære disse hellige sannhetene, ville den kunnskapen jeg tilegnet meg, forandre livet mitt til det bedre, og jeg vitner om at den har det.

Etter lærerens fantastiske leksjon på fjellet i Logan Canyon, oppdaget vi at vi hadde vært der lengre enn planlagt. Kvelden nærmet seg slutten, og vi innså at vi hadde et problem.

Læreren hadde strevd med å komme frem til vårt spesielle sted, men tilbaketuren bød på en stor utfordring for oss. Dette bare understreket det dårlige valget av sted for utflukten. Oppstigningen var vanskelig for oss, men enda vanskeligere for en på hennes alder.

Mens vi strevde med å hjelpe henne opp bakken igjen, dukket to politimenn opp. Primær-presidenten hadde sendt dem ut for å finne oss, i frykt for at vi hadde gått oss vill. All dramatikken og lærdommene vi hadde fått, gjorde dette til en uforglemmelig opplevelse i mitt liv.

Dere unge menn – jeg oppfordrer dere til å bruke deres kloke hoder til å studere og lære trosartiklene og det de underviser oss. De er noen av de viktigste og absolutt mest konsise erklæringer om Kirkens lære. Hvis dere bruker dem som veiledning i deres studium av Jesu Kristi evangelium, vil dere finne ut at dere er beredt til å bære vitnesbyrd for verden om den gjengitte sannhet. Dere vil være i stand til å erklære på en enkel, direkte og dypsindig måte de sentrale trosoppfatninger dere holder av som medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige.

Jeg føyer mitt vitnesbyrd til sannheten i disse tretten trosartikler i vår Herre og Frelser Jesu Kristi navn. Amen.