2013
Kom og bli med oss
November 2013


Kom og bli med oss

Bilde

Uavhengig av omstendigheter, personlig bakgrunn eller styrken av deres vitnesbyrd, er det plass til dere i denne Kirken.

Det var en gang en mann som drømte at han var i en stor sal der alle verdens religioner var samlet. Han innså at hver religion hadde mye som virket ønskelig og aktverdig.

Han møtte et hyggelig par som representerte Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, og spurte: “Hva krever dere av deres medlemmer?”

Vi krever ingenting,” svarte de. “Men Herren ber oss vie alt.”

Paret forklarte videre om kall i Kirken, hjemmelærere og besøkende lærerinner, heltidsmisjoner, ukentlige familiens hjemmeaftener, tempelarbeid, velferd og humanitærtjeneste, og oppgaver som lærer.

“Betaler dere folk for alt arbeidet de gjør?” spurte mannen.

“Å, nei,” forklarte ekteparet. “De gir frivillig av sin tid.”

“Dessuten,” fortsatte paret, “hver sjette måned vier Kirkens medlemmer en helg til å delta eller se på generalkonferansen i 10 timer.”

“Ti timer med taler?” undret mannen.

“Hva med deres ukentlige kirkemøter? Hvor lange er de?”

“Tre timer hver søndag!”

“Du store,” sa mannen. “Gjør medlemmer av deres kirke faktisk det dere har sagt?”

“Det og mer til. Vi har ikke engang nevnt slektshistorie, ungdomsleirer, andakter, skriftstudium, lederopplæring, ungdomsaktiviteter, morgenseminar, vedlikehold av Kirkens bygninger og naturligvis Herrens helselov, månedlig faste for å hjelpe de fattige, og tiende.”

Mannen sa: “Nå er jeg forvirret. Hvordan kan noen ønske å slutte seg til en slik kirke?”

Paret smilte og sa: “Vi trodde aldri du skulle spørre.”

Hvorfor vil noen slutte seg til en slik kirke?

I en tid da mange kirkesamfunn over hele verden opplever en betydelig nedgang i medlemstall, er Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige – om enn liten sammenlignet med mange andre – et av de raskest voksende kirkesamfunn i verden. Pr september 2013 har Kirken mer enn 15 millioner medlemmer over hele verden.

Det er mange grunner til dette, men jeg skal nevne noen.

Frelserens kirke

For det første ble denne kirken gjenopprettet i vår tid av Jesus Kristus selv. Her finnes myndighet til å handle i hans navn – til å døpe til syndenes forlatelse, til å overdra Den hellige ånds gave og besegle på jorden og i himmelen.1

De som slutter seg til denne kirken, elsker Frelseren Jesus Kristus og ønsker å følge ham. De fryder seg over kunnskapen om at Gud taler til menneskene igjen. Når de mottar hellige prestedømsordinanser og inngår pakter med Gud, kan de føle hans kraft i sitt liv.2 Når de kommer inn i det hellige tempel, føler de at de er i hans nærhet. Når de leser de hellige skrifter3 og etterlever hans profeters læresetninger, kommer de nærmere Frelseren som de elsker så høyt.

En aktiv tro

En annen grunn er at Kirken gir anledninger til å gjøre godt.

Tro på Gud er prisverdig, men folk flest ønsker å gjøre mer enn å høre på inspirerende taler eller drømme om himmelens hjem.4 De ønsker å omsette sin tro i praksis. De ønsker å brette opp ermene og engasjere seg i denne store sak.

Det er det som skjer når de slutter seg til oss – de får mange muligheter til å forvandle sine talenter, sin medfølelse og sin tid til gode gjerninger. Fordi vi ikke har betalte prester i våre lokale forsamlinger over hele verden, utfører våre medlemmer selv arbeidet. De kalles ved inspirasjon. Noen ganger melder vi oss frivillig, andre ganger blir vi “meldt frivillig”. Vi ser ikke på oppgavene som byrder, men som anledninger til å oppfylle pakter vi med glede inngår om å tjene Gud og hans barn.

Dyrebare velsignelser

En tredje grunn til at folk slutter seg til Kirken, er at disippelens vei fører til dyrebare velsignelser.

Vi ser dåpen som starten på disippelens vei. Vår daglige vandring med Jesus Kristus gir fred og mening i dette livet og dyp glede og evig frelse i den kommende verden.

De som følger denne veien trofast, unngår mange av livets fallgruber, sorger og savn.

De fattige i ånden og ærlige av hjertet finner kunnskapens store skatter her.

De som lider eller sørger, finner helbredelse her.

De som er tynget av synd, finner tilgivelse, frihet og hvile.

Til dem som forlater oss

Jakten på sannheten har ført millioner av mennesker til Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Det er imidlertid noen som forlater kirken de en gang elsket.

Man kan spørre: “Hvorfor vil noen forlate oss hvis evangeliet er så fantastisk?”

Noen ganger kan vi anta at det er fordi de har blitt fornærmet, er late eller har syndet. Det er faktisk ikke så enkelt. Det finnes ikke bare én grunn som gjelder for alle de forskjellige omstendighetene.

Noen av våre kjære medlemmer strever i årevis med spørsmålet om de skal skille lag med Kirken.

I denne kirken som setter så stor pris på personlig handlefrihet, som ble gjenopprettet av en ung mann som stilte spørsmål og søkte svar, respekterer vi dem som oppriktig søker sannheten. Det kan knuse vårt hjerte når deres reise fører dem bort fra den kirken vi elsker og sannheten vi har funnet, men vi respekterer deres rett til å tilbe den allmektige Gud i overensstemmelse med sin egen samvittighet, akkurat slik vi selv gjør krav på dette privilegiet.5

Ubesvarte spørsmål

Noen strever med ubesvarte spørsmål om ting som har blitt gjort eller sagt i fortiden. Vi erkjenner åpent at i løpet av nesten 200 år av Kirkens historie har det – i tillegg til en uavbrutt rekke inspirerende, hederlige og trosfremmende hendelser – også blitt sagt og gjort ting som kan få folk til å stille spørsmål.

Noen ganger oppstår spørsmål fordi vi rett og slett ikke har all informasjon, og vi trenger bare litt mer tålmodighet. Når hele sannheten til slutt blir kjent, vil ting som ikke ga mening for oss før, bli oppklart til vår tilfredsstillelse.

Noen ganger er det forskjellig oppfatning om hva “faktaene” egentlig betyr. Et spørsmål som skaper tvil hos noen, kan, etter grundige undersøkelser, styrke andres tro.

Ufullkomne menneskers feil

Og for å være helt ærlig, har det hendt at medlemmer eller ledere i Kirken rett og slett har gjort feil. Det kan ha blitt sagt eller gjort ting som ikke var i harmoni med våre verdier, prinsipper eller læresetninger.

Jeg antar at Kirken bare ville vært fullkommen hvis den ble drevet av fullkomne personer. Gud er fullkommen, og hans lære er ren. Men han virker gjennom oss – hans ufullkomne barn – og ufullkomne mennesker gjør feil.

På Mormons boks tittelside leser vi: “Og hvis det skulle finnes feil, er de av mennesker. Fordøm derfor ikke det som er av Gud, så dere kan finnes plettfrie for Kristi domstol.”6

Det er slik det alltid har vært og vil være inntil den fullkomne dag når Kristus selv regjerer på jorden.

Det er beklagelig at noen har snublet på grunn av feil som er gjort av mennesker. Men på tross av dette, er ikke det gjengitte evangeliums evige sannhet som fines i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, flekket, redusert eller ødelagt.

Som en apostel til den Herre Jesus Kristus, og som en som har sett denne kirkens rådsforsamlinger og arbeid på nært hold, bærer jeg høytidelig vitnesbyrd om at ingen avgjørelse av betydning for denne Kirken eller dens medlemmer, noensinne gjøres uten oppriktig å søke vår evige Faders inspirasjon, veiledning og godkjennelse. Dette er Jesu Kristi kirke. Gud vil ikke la sin kirke komme ut av sin fastsatte kurs eller mislykkes med å fullbyrde sin guddommelige misjon.

Det er plass til dere

Til de av dere som har skilt lag med Kirken, vil jeg si, mine kjære venner, at det ennå finnes plass til dere her.

Kom, og foren deres talenter, deres gaver og deres energi med vår. Vi vil alle bli bedre på grunn av det.

Noen vil kanskje spørre: “Men hva med min tvil?”

Det er naturlig å ha spørsmål – eikenøtten av oppriktige spørsmål har ofte spiret og vokst til en stor eik av forståelse. Det er få medlemmer av Kirken som ikke på ett eller annet tidspunkt har kjempet med alvorlige eller ømtålige spørsmål. Et av Kirkens formål er å gi næring til og dyrke troens frø – selv om det noen ganger vokser i sandjord i form av tvil og usikkerhet. Tro er å håpe på noe som ikke er sett, men som er sant.7

Derfor, mine kjære brødre og søstre – mine kjære venner – vær så snill, tvil på deres tvil før dere tviler på deres tro.8 Vi må aldri la tvil holde oss fanget og borte fra den guddommelige kjærlighet og fred og de dyrebare gaver som kommer ved tro på den Herre Jesus Kristus.

Noen vil kanskje si: “Jeg passer bare ikke sammen med dere i Kirken.”

Hvis dere kunne sett inn i vårt hjerte, ville dere trolig ha oppdaget at dere passer bedre inn enn dere tror. Dere ville kanskje ha blitt overrasket over å se at vi har lengsler og kamper og håp omtrent som deres. Deres bakgrunn eller oppvekst kan virke forskjellig fra det dere ser hos mange siste-dagers-hellige, men det kan være en velsignelse. Brødre og søstre, kjære venner, vi trenger deres unike talenter og perspektiver. Mangfoldet av personer og folkeslag fra hele verden er en styrke i denne kirken.

Noen vil kanskje si: “Jeg tror ikke jeg kan leve opp til deres normer.”

Desto større grunn til å komme! Kirken er til for å styrke de ufullkomne, de som strever, og de som er utmattet. Den er fylt av mennesker som ønsker av hele sitt hjerte å holde budene, selv om de ikke har mestret dem ennå.

Noen vil kanskje si: “Jeg kjenner et medlem av deres kirke som er en hykler. Jeg kunne aldri ha sluttet meg til en kirke med en som ham som medlem.”

Hvis dere definerer hykler som en som ikke klarer å leve fullkomment opp til det han eller hun tror på, så er vi alle hyklere. Ingen av oss er helt så Kristus-lik som vi vet vi burde være. Men vi ønsker oppriktig å overvinne våre feil og tendensen til å synde. Av hele vårt hjerte og sjel lengter vi etter å bli bedre ved hjelp av Jesu Kristi forsoning.

Hvis dette er deres ønsker, da er det plass til dere i denne kirken, uavhengig av omstendigheter, deres personlige bakgrunn eller styrken av deres vitnesbyrd. Kom og bli med oss!

Kom og bli med oss!

Til tross for våre menneskelige ufullkommenheter, er jeg sikker på at dere vil finne mange av de fineste sjeler denne verden har å by på blant medlemmene av denne kirken. Jesu Kristi Kirke synes å tiltrekke seg de vennlige og de omsorgsfulle, de ærlige og de arbeidsomme.

Hvis dere forventer å finne fullkomne mennesker her, vil dere bli skuffet. Men hvis dere søker Kristi rene lære, Guds ord “som leger den sårede sjel,”9 og Den hellige ånds helliggjørende innflytelse, vil dere finne dem her. I denne tid med avtagende tro – hvor så mange føler seg langt unna himmelens favn – her finner dere et folk som lengter etter å kjenne og komme nærmere sin Frelser ved å tjene Gud og sine medmennesker, akkurat som dere. Kom og bli med oss!

Vil også dere gå bort?

Jeg minnes en tid i Frelserens liv da mange forlot ham.10 Jesus spurte sine tolv disipler:

“Vil også dere gå bort?

Simon Peter svarte ham: Herre, hvem skal vi gå til? Du har det evige livs ord.”11

Det hender at vi må svare på det samme spørsmålet. Vil også vi gå bort? Eller vil vi, som Peter, holde fast ved det evige livs ord?

Hvis dere søker sannhet, mening og en måte å forvandle tro til handling, hvis dere søker tilhørighet: Kom og bli med oss!

Hvis dere har forlatt troen dere en gang omfavnet: Kom tilbake igjen. Bli med oss!

Hvis dere er fristet til å gi opp: Bli litt til. Det er plass til dere her.

Jeg ber innstendig alle som hører eller leser disse ordene: Kom og bli med oss. Kom og følg kallet fra den milde Kristus. Ta opp deres kors og følg ham.12

Kom og bli med oss! For her vil dere finne det som er mer verdifullt enn noe annet.

Jeg vitner om at her vil dere finne det evige livs ord, løftet om velsignet forløsning og veien til fred og lykke.

Jeg ber oppriktig om at deres egen søken etter sannhet vil gi dere et ønske om å komme og bli med oss. I Jesu Kristi hellige navn. Amen.