2010
Spørgsmål & svar
Juni 2010


Spørgsmål og svar

»Jeg har bedt og studeret skrifterne i lang tid, men jeg synes aldrig at få noget svar på mine spørgsmål. Hvorfor velsigner Herren mig ikke med et vidnesbyrd?«

Nogle mennesker beskriver dramatiske, ja, sågar mirakuløse, oplevelser, som har givet dem deres vidnesbyrd. Men som regel kommer et vidnesbyrd gradvist og stilfærdigt. Lad være med at blive skuffet, hvis du ikke har modtaget et stærkt, åndeligt vidnesbyrd. Du har allerede taget det første skridt mod at opnå et vidnesbyrd ved at ønske at tro (se Alma 32:27). Din himmelske Fader elsker dig og ønsker at velsigne dig med et vidnesbyrd – men på hans egen tid og på hans egen måde (se L&P 88:68).

Alle modtager ikke et vidnesbyrd på samme måde. Nogle føler »en brænden i brystet« (se L&P 9:8). Andre føler, at Helligånden hvisker sandheder til deres sind og hjerte (se L&P 8:2). Dit vidnesbyrd kommer også gennem Åndens stille, sagte røst. Bed din himmelske Fader om at hjælpe dig med at erkende disse blide tilkendegivelser.

En stærk måde at modtage et vidnesbyrd på er ved at finde mulighed for at forkynde evangeliet for andre. Når du forkynder evangeliets sandheder, kan Ånden vidne for dig og andre om, at det, du siger, er sandt.

Bliv ved med at bede i tro og oprigtighed og vent tålmodigt på Herrens svar. Når du holder budene, er du værdig til at have Helligånden med dig, og han er kilden til vidnesbyrd.

Bed altid

Jeg forstår det, du går igennem. Jeg har haft vanskelige tider, hvor mit vidnesbyrd har været sat på prøve. Den måde, som jeg kom igennem det på – og opnåede det vidnesbyrd, som jeg har i dag – var ved vedvarende skriftstudium og bøn. Jeg læste i skrifterne ved enhver lejlighed. Jeg bad morgen og aften og anstrengte mig for at føle Ånden. Men det syntes alt sammen forgæves. Men en dag, da jeg kom hjem fra skole, knælede jeg ned ved min seng. Jeg ved ikke, hvor længe jeg bad, men jeg modtog et svar. Man skal bare altid bede. Studér i skrifterne. Så finder du det svar, du søger.

Christopher W., 15, Nevada i USA

Vær oprigtig

Vor himmelske Fader kender dit hjerte, allerede inden du beder. Han venter blot på, at du skal fremføre spørgsmålet for ham i oprigtig bøn. Jeg har et personligt vidnesbyrd om, at han besvarer bønner. Det kan være, at du straks modtager et svar, og det kan være, at det varer lidt længere, men jeg ved virkelig, at han svarer. Vær tålmodig og hold trofast ud.

Sharon F., 20, Lagos i Nigeria

Lyt til Helligånden.

Bed om vejledning når du søger personlig visdom. Vor himmelske Fader hører og besvarer alle vore bønner. Svarene kommer gennem Helligåndens tilskyndelser. Bed i tro, vær ydmyg, hold budene, modtag nadveren værdigt, giv dig tid til at overveje skrifterne og søg tålmodigt Guds vilje.

Ana Mae R., 20, Davao Oriental i Filippinerne

Bær vidnesbyrd.

Kirkeledere har lært os, at vi, udover at bede, bør bære vidnesbyrd om det, som vi ønsker at vide, selv om vi endnu ikke har modtaget et bekræftende svar på det. Jeg bad flere gange om at modtage et vidnesbyrd, uden at jeg modtog det vidnesbyrd, som jeg søgte, indtil jeg begyndte at bære vidnesbyrd om evangeliet og genoprettelsen. Selv om jeg endnu ikke have modtaget et fast vidnesbyrd, modtog jeg den klare, blide, stærke bekræftelse fra Helligånden. Jeg ved, at hvis du bærer dit vidnesbyrd, så vil Herren styrke det.

Aura O., 18, Huila i Colombia

Fast og bed.

Bøn og faste bereder den åndelige muld, hvor dit vidnesbyrd skal vokse, og dit vidnesbyrd bliver en styrke og et anker, der hjælper dig med at modstå prøvelser og fristelser. Et vidnesbyrd opnås ved udholdenhed; vores flid hjælper os til at fornemme sandheden. Mange gange må vi faste, som Alma gjorde (se Alma 5:45-46). Dit vidnesbyrd er måske beskedent til at begynde med, men når du fortsat beder og søger i skrifterne, begynder du at se frugterne af din tro.

Ældste Zubieta, 20, Cali-missionen i Colombia

Søg guddommelig åbenbaring

Som nylig omvendt havde jeg mulighed for at besøge templet og udføre dåb for nogle af mine forfædre. Da jeg stod i vandet for at udføre disse hellige ordinancer, fik jeg en stærk følelse af, at dåb for de døde er et guddommeligt princip. Siden da har jeg kunnet styrke mit vidnesbyrd om dåb for de døde. I min forståelse defineres vidnesbyrd som en guddommelig åbenbaring til et troende menneske. For at opnå et vidnesbyrd skal vi bede, studere skrifterne og adlyde Jesu Kristi lærdomme. Roden til ethvert vidnesbyrd må være et retskaffent liv; ellers kan Ånden ikke bære vidnesbyrd om Herrens værk i vore dage.

Mariam N., 19, Accra i Ghana

Giv aldrig op

Det tager tid at opnå et vidnesbyrd. Der er meget, man kan gøre for at opnå et urokkeligt vidnesbyrd. Du må bare aldrig give op, men blive ved med at bede din himmelske Fader om svar på dine bønner.

Wilben G., 18, Benguet i Filippinerne

Vær tålmodig

Nogle gange bliver vore bønner ikke besvaret straks. Svarene kan tage sin tid og de kommer i overensstemmelse med ens hjertes ønsker. Et af kendetegnene ved en hellig er tålmodighed. Bliv ved med at bede, studere skrifterne, holde budene og lytte til andres vidnesbyrd. Lyt også omhyggeligt efter Helligåndens tilskyndelser. Svaret kan komme, når du mindst venter det.

Chioma O., 15, Abia i Nigeria

Vær stille

Vor himmelske Fader er altid parat til at svare os, men nogle gange er der noget inden i os, der afholder os fra at modtage det svar, vi søger. Jeg tror, at den bedste måde at opnå et vidnesbyrd på er ved at være stille, åndeligt såvel som fysisk. På den måde er vi parat til at modtage, når vi beder og læser i skrifterne.

Monica N., 19 år, Lima i Peru