2010
Styrken til at ændre sig
Juni 2010


Vi taler om Kristus

Kraft til forandring

Selv om jeg er født i Kirken og var aktiv indtil mit 15. år, kom jeg væk fra evangeliet i mine unge år. Da jeg dengang søgte noget, som kunne gøre mig lykkelig, kastede jeg mig over narkotika.

Jeg kæmpede med en stadig stærkere afhængighed, og mit liv føltes som en dårlig film, som jeg ikke kunne slukke for. Selv om jeg gerne ville holde op, opdagede jeg, at jeg næsten ikke havde styr på mine tanker eller handlinger. Det var først, da jeg afsonede en fængselsstraf for narkokriminalitet, at jeg indså, hvad jeg havde mistet. Jeg havde et eksemplar af Mormons Bog og faldt over Alma 5:7: »Han forandrede deres hjerter, ja, han vækkede dem af en dyb søvn, og de vågnede op til Gud. Se de var midt i mørket; alligevel blev deres sjæl oplyst af det evigtvarende ords lys.«

Jeg vidste, at jeg var i mørket, og jeg ønskede en forandring i hjertet.

Det var ikke, fordi jeg ikke havde prøvet før. Jeg havde deltaget i forskellige afvænningsprogrammer. Jeg havde prøvet at holde op for min egen og for min families skyld. Det havde alt sammen fungeret en tid, men så var jeg altid faldet i igen. Dette vers i Almas bog indgød mig et håb i Jesus Kristus – et håb om, at skønt jeg ikke havde kraft til at ændre mig (og det vidste jeg, at jeg ikke havde), så kunne han ændre mig.

Jeg kan huske, at jeg overlod min afhængighedsbyrde til Frelseren. Jeg bad og indrømmede over for min himmelske Fader: »Jeg kan ikke klare det alene.«

Jeg tilmeldte mig et sidste dages helligt afvænningsprogram, et 12-trins-program, som blev ledet af et missionærægtepar. Det, som de lærte mig i den klasse, reddede mig. De plejede det frø af tro, som var blevet sået mange år tidligere, da jeg som barn gik i kirke med min mor. Missionærerne fortalte mig om omvendelse og tilgivelse. Men vigtigst af alt, så viste de mig kærlighed og fortalte mig, at jeg kunne finde en endnu større kærlighed hos min himmelske Fader og min Frelser. Jeg fornemmede, at der »skete … en mægtig forandring i [mit] hjerte« (Alma 5:12), og jeg opdagede, at den lykke, som jeg så længe havde søgt, hele tiden havde eksisteret i evangeliet.

Der er gået seks år, siden jeg besluttede at vende mig til Frelseren. Det har krævet hårdt arbejde, men med Herrens styrke har jeg overvundet mange forhindringer.

Jeg kunne aldrig have forestillet mig den glæde, som jeg nu nyder sammen med min hustru og mine børn. Jeg bærer Det Melkisedekske Præstedømme og har modtaget mine tempelordinancer. Jeg tilskriver disse positive livsændringer Jesus Kristus. Han er kraften til forandring.

Jeg vidner over for andre, som kæmper, ligesom jeg selv gjorde – og for dem, der elsker dem – at forandring er mulig, og den er virkelig. I skal ikke opgive håbet. Der findes en vej tilbage til lykken, og den går gennem Jesus Kristus.

Det sønderknuste hjerte heles, af Michael T. Malm