2010
Handlefrihed er et evigt princip
Juni 2010


Det tror vi

Handlefrihed er afgørende for vores evige udvikling

Vor himmelske Fader har givet os handlefrihed. Denne evne til selv at vælge er en vigtig del af frelsesplanen.

I rådet i forudtilværelsen fremlagde vor himmelske Fader sin plan, som omfattede handlefrihedens princip. Lucifer gjorde oprør og »søgte at tilintetgøre menneskets handlefrihed« (Moses 4:3). Som følge heraf blev han og de, der fulgte ham, udstødt. Resten af os valgte at følge vor himmelske Faders plan, som gjorde det muligt for os at komme ned på jorden og få et fysisk legeme. Planen omfattede også en frelser, Jesus Kristus, som ville sone for vore synder. Gennem omvendelse kunne vi blive tilgivet. Vi »råbte af fryd« (se Job 38:7).

Vores anvendelse af handlefriheden i dette liv påvirker vores evige lykke eller elendighed. Skrifterne lærer os, at »der er en lov, uigenkaldeligt fastsat i himlen … på hvilken alle velsignelser er baseret« (L&P 130:20) – og til denne lov er der også »knyttet en straf« (Alma 42:22). Så når vi vælger en handling, vælger vi også konsekvenserne af vores handling (se Gal 6:7). Konsekvenserne kommer måske ikke med det samme, men vil altid følge. Når vi vælger at følge Guds befalinger, fører det os frem mod fred og evigt liv. Hvis vi vælger Satans fristelser, fører det til synd og hjertesorg.1

Profeten Josva fra Det Gamle Testamente var et eksempel for os, da han sagde: »Vælg i dag, om I vil tjene de guder, jeres fædre dyrkede … Jeg og mit hus vil tjene Herren« (Jos 24:15).

  1. Vores jordiske liv er en prøvestand, som skal vise, hvordan vi anvender vores handlefrihed (se Abr 3:25).

  2. Der skal være »modsætning i alt«, så vi kan se forskel på godt og ondt. Det giver os mulighed for at vælge (se 2 Ne 2:11-16; L&P 29:39).

  3. Vor himmelske Fader gav enhver af os Kristi lys, så vi kan kende godt fra ondt (se Moro 7:12-17).

  4. Når vi vælger at handle, hvad enten det er godt eller dårligt, vælger vi også de konsekvenser, som knytter sig til vores handling (se 5 Mos 11:26-28; 30:15-20; Gal 6:7, Åb 22:12).

  5. Fordi »[vi] er … tilladt at handle selv«, er vi ansvarlige for vore handlinger (se Hel 14:30-31).

  6. Når vi vælger at adlyde Guds befalinger, øges vore muligheder, og vi opnår større frihed (se 2 Ne 2:27; L&P 58:26-28; 93:20).

  7. Når vi vælger at overtræde Guds befalinger, mindskes vore muligheder, og vi kan blive fanget af ondskaben (se 2 Ne 2:29; Joh 8:34).

  8. Vor himmelske Fader »vil ikke tillade, at [vi] fristes over evne, men vil … skabe udvej«, hvis vi altså vælger at modstå fristelsen (1 Kor 10:13).

  9. Vi må ydmyge os og »bede bestandigt«, så vi kan modstå fristelse (se Alma 13:28).

Note

  1. Se Tro mod sandheden 2005, s. 12.

Efter faldet havde Adam og Eva »handlefrihed – evnen til at vælge mellem godt og ondt. Handlefriheden satte dem i stand til at lære og udvikle sig. Den gjorde det også muligt for dem at træffe forkerte valg og begå synd« (Forkynd mit evangelium 2005, s. 48).

Fotoillustrationer: Matthew Reier, undtagen hvor andet er angivet; fotografi af jorden © Corbis; Adam og Eva bortvises fra Edens have, af Gary Kapp; fotoillustration af mand og politibetjent: Robert Casey