2010
Fornyelse af pagter ved nadveren
Juni 2010


Besøgsbudskabet

Fornyelse af pagter ved nadveren

Fremlæg disse skriftsteder og citater eller om nødvendigt et andet princip, som er til velsignelse for de søstre, du besøger. Bær vidnesbyrd om lærdommene. Lad dem, I underviser, fortælle om, hvad de har følt og lært.

Jesus Kristus indstiftede nadveren

»Jesus [tog] et brød, velsignede og brød det, gav sine disciple det og sagde: ›Tag det og spis det‹ (Matt 26:26). ›Dette er mit legeme, som gives for jer. Gør dette til ihukommelse af mig‹ (Luk 22:19). På samme måde tog han bægeret med vin, der traditionelt var fortyndet med vand, velsignede det og takkede for det og gav det til dem, der sad omkring ham, idet han sagde: ›Dette bæger er den nye pagt ved mit blod,‹ ›som udgydes … til syndernes forladelse‹. ›Gør dette til ihukommelse af mig‹ …

Siden den hændelse i det værelse aftenen før Getsemane have og Golgata har forjættelsens børn været underlagt en pagt om at ihukomme Kristi offer på denne nyere, højere, helligere og mere personlige måde.«1

Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum.

Vi fornyr vores dåbspagter ved nadveren

»Når vi bliver døbt, påtager vi os Jesu Kristi hellige navn. At påtage sig hans navn er en af de mest betydningsfulde erfaringer, vi får i livet …

Hver uge lover vi ved nadvermødet at erindre vor Frelsers sonoffer, når vi fornyr vores dåbspagt. Vi lover at gøre, som Frelseren gjorde – at være lydig mod Faderen og altid holde hans befalinger. Velsignelsen, som vi modtager til gengæld, er, at vi altid vil have hans Ånd hos os.«2

Ældste Robert D. Hales fra De Tolv Apostles Kvorum

»Jeg var sammen med en otteårig pige på hendes dåbsdag. Da dagen var omme, sagde hun fortroligt: ›Jeg har været døbt en hel dag, og jeg har ikke syndet en eneste gang!‹ Men hendes perfekte dag varede ikke evigt, og jeg er sikker på, at hun har lært det, som vi alle lærer, at selv om vi gør alt, hvad vi kan, kan vi ikke altid undgå dårlige situationer, eller forkerte valg …

… Det er ikke muligt for os at skabe store ændringer alene. Vores egen viljestyrke og vore egne gode hensigter er ikke nok. Når vi begår fejl eller træffer dårlige valg, har vi brug for vor Frelser for at komme tilbage på sporet. Uge efter uge deltager vi i nadveren for at vise vores tro på hans kraft til at ændre os. Vi bekender vore synder og lover at forsage dem.«3

Julie B. Beck, Hjælpeforeningens hovedpræsident.

Noter

  1. Jeffrey R. Holland, »Gør dette til ihukommelse af mig«, Stjernen, jan. 1996, s.

  2. Robert D. Hales, »Dåbspagten: At være i riget og af riget«, Liahona, jan. 2001, s. 8.

  3. Julie B. Beck, »Erindring, omvendelse og forandring«, Liahona, maj 2007, s. 110-111.

Foto: Jerry Garns