2008
Vandre i Herrens lys
Maj 2008


Vandre i Herrens lys

I træffer valg hver eneste dag og næsten hver time, der holder jer gående i lyset eller fører jer væk mod mørket.

Billede
President Henry B. Eyring

Livet er for os alle en rejse. Vor himmelske Fader planlagde den for os på grund af hans kærlighed. Vi har alle unikke oplevelser og egenskaber, men vores rejse begyndte det samme sted, før vi blev født i denne verden.

Vi blev alle undervist af Elohim, vores ånds Fader. Vi elskede ham og ønskede at blive som ham og være sammen med ham for evigt. Han fortalte os klart og tydeligt, hvad det ville kræve af os at få den glæde. Vi skulle modtage et fysisk legeme med alle de prøvelser, det medførte. Vi ville blive sårbare for sygdomme, og i vores krop er der processer, der til sidst fører til vores død. Og vores krop har i sig stærke længsler efter fysisk tilfredsstillelse.

Vor himmelske Fader forklarede os, hvad det krævede for at klare rejsen derfra, hvor vi dengang var, og til at være sammen med ham for evigt og leve det liv, som han lever. Vi måtte foretage rejsen gennem livet uden erindring om vores tid hos ham i åndeverdenen. Og den eneste vej tilbage til ham krævede, at vi overvandt den fysiske død og konsekvenserne af synd, som opstod, når vi brød befalingerne. Han fortalte os, at vi ikke alene kunne overvinde virkningen af hverken død eller synd, uden at vi havde en Frelser, som kunne bryde dødens bånd og sørge for en måde, hvorpå vi kunne blive vasket rene for den synd, som vi helt bestemt ville begå.

I ved fra skrifterne, der er åbenbaret fra Gud gennem profeter, at der var et oprør i åndeverdenen, da planen for vores rejse blev præsenteret for os. De, der gjorde oprør, ønskede ikke at acceptere den og være afhængig af en Frelser eller løbe nogen risiko for, at de måske ikke kunne vende tilbage til vor himmelske Fader. Hver eneste af jer til stede var blandt de tapre, trofaste og sandfærdige i den strid. I accepterede Frelseren og planen for denne rejse for at vende tilbage til glæden i vor himmelske Faders nærhed.

I var helt usædvanlige selv blandt dem, der valgte rigtigt i kampen i åndeverdenen. I kvalificerede jer til at komme til livet på jorden og foretage denne rejse på et tidspunkt, hvor Jesu Kristi evangelium fandtes på jorden. Og blandt milliarder af vor himmelske Faders levende børn, var I så privilegerede at finde Jesu Kristi evangelium og hans sande kirke. Ja, mere end det, kendsgerningen, at I lytter her i aften, betyder, at I har valgt at foretage livets rejse ved at vandre i lyset.

Hvert eneste af vor himmelske Faders børn, der bliver født i verden, får ved fødslen som en gratis gave Kristi lys. Det har I mærket. Det er fornemmelsen for, hvad der er rigtigt, og hvad der er forkert, hvad der er sandt, og hvad der er falsk. Den har været hos jer, siden jeres rejse i livet begyndte. Det faktum, at I blev døbt og modtog Helligånden, er tegn på, at I valgte at vandre i Kristi lys.

Da I blev bekræftet som medlem af Kirken, fik I retten til at have Helligånden som jeres ledsager. Helligånden er en stærk kilde af lys til at genkende sandhed, til at følge og elske Herren Jesus Kristus og til at finde jeres vej tilbage til Gud efter dette liv.

Men ånden, som ledte oprøret i verden før denne, modsætter sig stadig planen og ønsker, at I bliver ulykkelige. Han ønsker, at I aldrig finder tilbage til jeres hjem igen. Jeres sjæls fjende kender jer og ved, hvor gode I er. Han ved, at hvis han kan føre jer væk fra at gå i lyset, kan han både fange jer og hindre jer i at hjælpe andre undervejs på rejsen. Han ved, hvor gode I er, og kender jeres evner til at undervise og påvirke hundreder af vor himmelske Faders børn i dette liv og tusinder gennem de generationer, der følger i jeres spor. Hvis han på jeres rejse kan få jer til at vandre bort fra lyset, kan han forvolde stor skade og bringe mange i ulykke.

Det faktum, at I lytter nu, er tegn på, at Gud anerkender jeres store betydning, og at I har valgt at vandre i det lys, han tilbyder jer. Sådanne valg er ikke altid lette at se tydeligt. I træffer valg hver eneste dag og næsten hver time, der holder jer gående i lyset eller fører jer væk mod mørket. Nogle af de vigtigste valg handler om, hvad I tragter efter i hjertet.

Der er så meget, som I kan anse for ønskværdigt. Vi ønsker fx alle i et vist omfang andre menneskers anerkendelse. Vi har alle et behov for venner. Vi søger alle tegn på, at vi har værdi. Vi træffer valg baseret på de ønsker. Nogle fører os måske bort fra det lys, som Gud tilbyder os som vejledning. Nogle bidrager måske til det lys, hvorved vi kan finde vej.

Når jeg ser tilbage, så erkender jeg, at jeg ikke kendte betydningen af nogle af de ønsker og valg. Jeg ønskede at blive valgt til et sportshold. Jeg ønskede at klare mig godt i skolen. Jeg ønskede at finde gode og sande venner. Og da jeg traf valg baseret på de ønsker, så bevægede jeg mig, mere end jeg forstod, enten væk fra lyset eller hen imod det.

Nogle af mine præstationer og nogle af mine venner var væsentlige faktorer i min fornemmelse for det lys. Andre, mere end jeg var klar over dengang, puffede mig væk fra lyset. På væsentlige og langtrækkende måder førte valg, som jeg traf for at tilfredsstille mine ønsker om fællesskab og følelser af anerkendelse, mig enten mod eller væk fra lyset, der oplyste min sti.

For længe siden gav vor himmelske Fader, gennem sine profeter, os en måde, hvorpå vi kunne vide, hvilke valg der er vigtigst, og hvorfor og hvordan vi skal træffe dem.

Den bedste sammenfatning, jeg kender, er ordene i Moroni, hvor han citerer sin far Mormon. Jeg kan kun ønske, at jeg forstod dem bedre, da jeg var på jeres alder, og jeg beder om, at Herren vil lade dem synke dybt ned i jeres hjerte i aften.

»Men se, det, som er af Gud, indbyder og leder til at gøre godt uophørligt; og derfor er alt det, som indbyder og leder til at gøre godt og til at elske Gud og til at tjene ham, indgivet af Gud.

Pas derfor på … at I ikke dømmer det, som er ondt, til at være af Gud, eller det, som er godt og af Gud, til at være af Djævelen.

For se, mine brødre, det er givet jer at kunne dømme, så I kan kende godt fra ondt; og måden at dømme på er så tydelig, at I kan kende den med en fuldkommen kundskab, ligesom dagens lys er forskellig fra nattens mørke.«1

Skrifterne fortæller os om kilden til og kraften i det lys.

»For se, Kristi ånd er givet til enhver, så han kan kende godt og ondt; derfor viser jeg jer, hvordan man skal dømme; for alt, hvad der tilskynder til at gøre godt og formår til at tro på Kristus, udgår fra Kristi gave og kraft; derfor kan I med fuldkommen kundskab vide, at det er af Gud.

Men hvad som helst, der formår menneskene til at gøre ondt og ikke tro Kristus og fornægte ham og ikke tjene Gud, det kan I med fuldkommen kundskab vide er af Djævelen; for på denne måde virker Djævelen, for han formår ingen til at gøre godt, nej, ikke én, ej heller gør hans engle, ej heller gør de, som underkaster sig ham.«2

Jeg kan nu bedre se, bedre end jeg kunne som ung, hvordan jeg kunne have brugt den vejledning. Der var sportshold, hvor der var spillere og trænere, som påvirkede mig til at gøre godt. Der var nogle, som ikke gjorde det. Der var venner, og nogle af dem var ikke medlemmer af Jesu Kristi Kirke, som ved deres eksempel påvirkede mig til at gøre godt og til at erindre Frelseren.

Der var skolekammerater og lærere, hvis accept og venskab jeg søgte, som på en måde fik mig til at ønske at gøre godt og til at styrke mine følelser for Frelseren. Jeg blev velsignet med at finde vej. Men jeg kunne have klaret mig endnu bedre, hvis jeg havde forstået betydningen af mine valg, og hvordan jeg skulle vælge.

Mormon vidste det. Havde jeg mere omhyggeligt læst hans ord i Mormons Bog og andre som dem, ville jeg være blevet velsignet og beskyttet endnu mere. Her er Mormons ord:

»Eftersom I kender det lys, ved hvilket I kan dømme, hvilket lys er Kristi lys, se da til, at I ikke dømmer urigtigt; for med den selv samme dom, som I dømmer, skal I også blive dømt.

Derfor … skal [I] granske flittigt i Kristi lys, så I kan kende godt fra ondt; og hvis I vil gribe fat i alt godt og ikke fordømme det, skal I med sikkerhed blive Kristi børn.

Og se, mine brødre, hvorledes er det muligt, at I kan gribe fat i alt godt?«3

Det er ved tro, at I kan gribe fat i alt godt. Jeg beder af hele mit hjerte om, at jeres tro på, at I er døtre af en kærlig Gud, må vokse. Jeg vidner for jer, at I har været en af de tapre for at nå det punkt, hvor I nu er på denne rejse i livet. Lige så vel som I er et kendt mål for fjenden af al retfærdighed, så er I også beskyttet og våget over af jeres himmelske Fader og Herren Jesus Kristus. De kender jer. De kender alle kræfterne og personerne omkring jer. De ved, hvad der ligger foran jer. Og derfor ved de, hvilke af de valg I træffer, hvilke af de ønsker I beslutter jer for at opnå, og hvilke af omstændighederne omkring jer, der får størst betydning for at holde jer gående i lyset. Jeg vidner om, at I med hjælp fra Kristi ånd og fra Helligånden tillidsfuldt kan gå fremad, uanset hvilke vanskeligheder der måtte komme. Fordi I er så værdifulde, kan nogle af jeres prøvelser være store. I behøver aldrig at være modløse eller bange. Vejen gennem vanskeligheder har altid været beredt for jer, og I vil finde den, hvis I udviser tro.

I skal have tro til at bede. I skal have tro til at overveje Guds ord. I skal have tro til at gøre det og gå derhen, hvor Kristi ånd og Helligånden føler sig velkommen.

Jeg lover jer, at I i løbet af de næste få dage vil mærke lyset fra Kristi ånd og fra Helligånden i jeres hverdag. Når I går i lyset, vil I det øjeblik mærke noget af den varme og den lykke, der til sidst bliver jeres, når I bliver budt velkommen hjem igen sammen med de hundreder og måske tusinder af andre, som I bringer med jer, der har vandret i lyset, fordi I gjorde det.

Dette er Jesu Kristi sande Kirke. Der er en levende profet, Thomas S. Monson. Og der er både sande tjenere og engle til at hjælpe jer langs den oplyste sti. Det bærer jeg vidnesbyrd om i Jesu Kristi hellige navn. Amen.

Noter

  1. Moro 7:13-15.

  2. Moro 7:16-17.

  3. Moro 7:18-20.