2008
Helbredelse fra misbrugets ødelæggende konsekvenser
Maj 2008


Helbredelse fra misbrugets ødelæggende konsekvenser

Den helbredende kraft findes i Jesu Kristi forsoning.

Billede
Elder Richard G. Scott

Jeg bærer højtideligt vidnesbyrd om, hvor højt jeg elsker vores nye profet, seer og åbenbarer, præsident Thomas S. Monson – hvor meget jeg stoler på ham, og hvor villig jeg er til at gøre hvad som helst han beder mig om at gøre.

Nogle emner er så ømfindtlige og dybt personlige og kan vække så foruroligende følelser, at de sjældent nævnes i offentlighed. Men hvis de behandles med omtanke og medfølelse i lyset af sandheden, kan en drøftelse af disse emner bidrage med større forståelse til lindring af smerte, velsignet helbredelse og endog til at undgå yderligere tragedie.

Det er med et dybt ønske om at angive en vej til lindring, at jeg vil tale til jer, som lider under de ødelæggende konsekvenser af mentalt, verbalt, fysisk og i særdeleshed seksuelt misbrug. Jeg taler også til jer, som er årsag til det. Jeg vil fokusere på seksuelt misbrug, selv om de råd, der gives, også kan hjælpe andre ofre for misbrug. Min hensigt er at virke som et spejl, så det guddommelige helbredende lys kan sprede fortvivlelsens mørke skyer, som er forårsaget af andres uretfærdige gerninger. Jeg beder til, at jeg kan kommunikere forståeligt og yde hjælp – og ikke bare komplicere et skadet liv yderligere. Det er også muligt, at større forståelse, bevidsthed og følsomhed kan sætte nogle af os andre i stand til at hjælpe med til at forhindre, at flere bliver ofre for et tragisk misbrug.

Den øgede forekomst af denne ondartede og afskyelige synd har måske ikke påvirket dig personligt. Men den er så udbredt i verden, at den kan have berørt en, du elsker. Den forårsager ofte meget store skader, som kan overvindes, og derfor vil jeg gerne tale om, hvordan en helbredelse kan finde sted. Jeg vil tale om det i ærbødighed, for mit mål er at bidrage til helbredelse og ikke at bore i smertelige minder.

Handlefrihed

Handlefrihed er et centralt element i vor himmelske Faders plan for lykke. Han vidste godt, at nogle af hans åndelige børn ville bruge denne frihed på upassende vis og forårsage alvorlige problemer for andre. Nogle ville oven i købet øve vold på en hellig tillid, fx når en far eller et familiemedlem misbruger et uskyldigt barn. Eftersom vor himmelske Fader er fuldkommen retfærdig, er der en måde at overkomme de tragiske konsekvenser af en så skadelig brug af handlefriheden på – både for ofret og for overtræderen. Den sikre helbredelse kommer gennem den elskede Søns, Jesu Kristi forsonende kraft, som retter op på det uretfærdige. Tro på Jesus Kristus og på hans magt til at hele giver den forurettede et middel til at overkomme de forfærdelige konsekvenser af andres uretfærdige handlinger. Når forsoningen kombineres med fuldstændig omvendelse, udgør den også en vej for overtræderen til at undgå den alvorlige straf, som Herren har fastsat for sådanne handlinger.

Til ofret

Jeg vidner om, at jeg kender ofre for alvorligt misbrug, som med held har vandret den svære vej til fuldstændig helbredelse gennem forsoningens kraft. Efter at have overvundet sine egne sjælekvaler omkring sin tro på forsoningen, bad en ung kvinde, som var blevet alvorligt misbrugt af sin far om endnu en samtale med mig. Hun kom tilbage med et ældre ægtepar. Jeg kunne mærke, at hun elskede dem højt. Hun strålede af glæde. Hun indledte: »Ældste Scott, det er min far. Jeg elsker ham. Han bekymrer sig om nogle ting, som fandt sted i min barndom. De udgør ikke længere et problem for mig. Kan du hjælpe ham?« Hvor stærkt et udtryk er det ikke for Frelserens evne til at helbrede? Hun led ikke længere under misbrugets konsekvenser, fordi hun havde en tilstrækkelig forståelse af Frelserens forsoning, tilstrækkelig tro og var lydig mod Guds bud. Når du samvittighedsfuldt læser om forsoningen og udøver din tro på, at Jesus Kristus har magt til at helbrede, kan du modtage den samme velsignede lindring. Under jeres rejse til helbredelse, så tag imod Frelserens invitation til at lægge jeres byrder på ham, indtil I har fået tilstrækkelig tid og styrke til at blive helet.

For at finde lindring fra misbrugets konsekvenser kan det være en hjælp at forstå kilden til misbruget. Satan er ophav til alle ødelæggende former for misbrug. Han har en særlig evne til at lede en person ind i blindgyder, hvor der ingen udvej er på ekstremt udfordrende problemer. Hans strategi går ud på at holde den lidende sjæl adskilt fra den helbredelse, som er opnåelig gennem en kærlig himmelsk Fader og en kærlig Forløser.

Hvis du er blevet misbrugt, vil Satan forsøge at overbevise dig om, at der ikke er nogen løsning. Men det ved han udmærket godt, at der er. Satan ved, at helbredelsen kommer gennem vor himmelske Faders usvigelige kærlighed til alle sine børn. Han kender også den helbredende kraft, som findes i Jesu Kristi forsoning. Derfor er hans strategi at gøre alt muligt for at adskille dig fra Faderen og hans Søn. Lad ikke Satan overbevise dig om, at du er uden for hjælpens rækkevidde.

Satan bruger misbruget til at underminere din selvtillid, ødelægge troen på autoriteter og myndighed, til at skabe frygt og følelser af fortvivlelse. Misbrug kan skade din evne til at indgå i sunde menneskelige forhold. Du må have tro på, at alle disse negative konsekvenser kan afhjælpes, ellers vil det afholde dig fra at blive fuldstændig helbredt. Selvom disse konsekvenser har en stor indflydelse på jeres liv, afgør de ikke, hvem I er.

Satan stræber efter at fremmedgøre dig over for din himmelske Fader ved at sige, at hvis Gud elskede dig, ville han have forhindret tragedien. Hold jer ikke væk fra selve helbredelsens sande kilde på grund af list fra den onde fyrste og hans elendige løgne. Anerkend, at hvis du har følelsen af ikke at være elsket af din himmelske Fader, så bliver du manipuleret af Satan. Selv når det kan synes meget svært at bede, så knæl ned og bed vor himmelske Fader om at sætte dig i stand til at stole på ham og føle den kærlighed, han har til dig. Bed om vished om, at hans Søn kan helbrede dig gennem sin nådige forsoning.

Det var Satans forslag, at Faderens børn skulle tvinges til at adlyde, at der ikke skulle være handlefrihed og dermed ingen personlig udvikling. For at bevare handlefriheden afholder Herren ikke den enkelte fra at misbruge den. Men han vil straffe for sådant misbrug, medmindre der finder en fuldstændig omvendelse sted. Gennem Helligånden sender han en advarende røst til misbrugeren, men ofte er personens fornedrende lyst så kraftig, at den blokerer for åndelig vejledning. Det er derfor, at vor himmelske Fader har sørget for en måde at læge konsekvenserne af handlinger, som, gennem tvang, magtmisbrug eller frygt for en anden, midlertidigt fratager handlefriheden hos den forurettede.

Helbredelsesprocessen kræver et barns tro på det uomtvistelige faktum, at vor Fader i himlen elsker dig og har tilvejebragt en vej til helbredelse. Hans elskede Søn, Jesus Kristus, nedlagde sit liv for at tilvejebringe denne helbredelse. Men der er ingen trylleformular, ingen helende balsam, ej heller er der en let vej til at råde helt bod på det. Kuren kræver en grundlæggende tro på Jesus Kristus og hans uendelige evne til at helbrede. Den er rodfæstet i en forståelse af lærdommene og en fast beslutning om at følge dem.

Helingen kan begynde med en betænksom biskop eller stavspræsident eller en klog professionel rådgiver. Hvis du har brækket et ben, ville du ikke beslutte dig for selv at ordne det. Ofre for alvorligt misbrug kan drage fordel af professionel hjælp. Der er mange måder at begynde helbredelsen på, men husk, at den fuldstændige helbredelse kommer gennem Frelseren, Herren, Jesus Kristus, vor Mester og Forløser. Hav tro på, at med en indsats, kan hans fuldkomne, evige og endegyldige forsoning helbrede dine lidelser fra konsekvensen af misbrug.

Hvor umuligt det end måtte synes nu, vil du med tiden, gennem den helbredelse du kan modtage fra Frelseren, kunne tilgive misbrugeren og endda føle sorg for ham eller hende. Når du tilgiver overtrædelsen, vil det befri dig fra den smerte og sorg, som Satan gerne vil have, at du har i dit liv, ved at han opmuntrer dig til at hade overtræderen. Du vil som resultat nyde større fred. Selv om det er en vigtig del af helbredelsesprocessen, så glem tanken om tilgivelse, hvis den volder dig endnu mere smerte, indtil du har gjort dig flere erfaringer med Frelserens helbredende kraft i dit eget liv.1

Hvis du bliver misbrugt i øjeblikket eller er blevet misbrugt tidligere, så find modet til at søge hjælp. Du har måske været udsat for alvorlige trusler eller kan være så rædselsslagen, at du ikke vil afsløre misbruget. Hav mod til at handle nu. Søg støtte hos en, du kan stole på. Din biskop eller stavspræsident kan give værdifulde råd og hjælpe dig med myndighederne. Forklar, hvordan du er blevet misbrugt og udpeg overtræderen. Bed om beskyttelse. Dine handlinger kan hjælpe til, at andre uskyldige ikke bliver ofre med den deraf følgende smerte. Få hjælp nu. Frygt ikke – frygt er et redskab, Satan bruger til at holde dig fast i lidelsen. Herren vil hjælpe dig, men du skal selv bede om hjælp.

Mist ikke modet, hvis biskoppen til at begynde med tvivler, når du fortæller, hvem misbrugeren er. Husk at overtrædere er dygtige til at holde facaden og lægge ansigtet i fromme folder for at dække over deres afskyelige handlinger. Bed om vejledning i dine bestræbelser på at modtage hjælp. Du vil modtage støtte. Du kan være helt sikker på, at retfærdighedens Dommer, Jesus Kristus, har fuldstændig viden om detaljerne og vil holde alle overtrædere ansvarlige for enhver uretfærdig handling. Han vil til sin tid udførligt anvende alle retfærdighedens krav, medmindre en fuldstændig omvendelse har fundet sted. En besættelse ved tanken om retfærdighed forhaler kun din helingsproces og giver modstanderen lov til at fortsætte sin misbrugende kontrol. Derfor bør du overlade straffen for de djævelske gerninger til myndighederne og Kirkens ledere.

Til overtræderen

Nu til overtræderne, som ødelægger andres liv ved misbrug: Indse, at du har brug for hjælp på grund af din afhængighed, ellers går du til grunde. Du kan ikke overvinde det selv. Du har sandsynligvis brug for professionel hjælp. Jeg beder dig inderligt om at søge hjælp nu. Du har sikkert bedraget dig selv med en falsk, midlertidig betryggelse, at det er lykkedes dig at skjule dine synder for myndighederne og Kirkens ledere. Men vid, at Herren, Jesus Kristus, er fuldstændig klar over din synd. Han har advaret: »Den, der bringer en af disse små … til fald, var bedre tjent med at få en møllesten hængt om halsen og blive sænket i havets dyb.«2 Du skal vide, at selvom ofret ikke gør noget, vil dine overgreb blive offentliggjort. Satan vil røbe dig og svigte dig.

Gør dit liv enklere ved at tage nogle tiltag nu, som renser din sjæl fra sådanne synder og fjerner de straffe, de udløser. Vis dit ønske om at råde bod for den pine, du har forvoldt andre. Tal med din biskop eller stavspræsident. Alvoren af dine gerninger kan kræve, at du må stå til ansvar for både myndighederne og Kirken. Men fuldstændig omvendelse vil medføre omvendelsens sødme, fred i sindet og et nyt liv. Det vil også give lindring til ofrene og deres familier. Du vil blive fritaget for angerens byrde og skyldfølelse over den sorg og sjælekval, du har forvoldt i andres liv. Du må indse, at det er meget lettere at omvende sig i dette liv, end det vil være at i det næste, så omvend dig nu. Du vil få hjælp, når du beslutter dig for at blive fri fra din afhængighed gennem omvendelse og anden støtte fra andre. Vær taknemlig over, at du ikke lever i fortiden, hvor misbrugere blev stenet til døde uden mulighed for omvendelse.3

Til forældre

Forældre, I må på en passende og fintfølende måde lære jeres børn om farerne ved misbrug, og hvordan man undgår det. Vær opmærksomme på advarselstegn – en pludselig ændring i et barns adfærd kan være tegn på et problem. Vær opmærksomme på følelsesudbrud og find ud af, hvad det handler om.

Til Israels dommere

Til dig, som bærer nøgler som dommer i Israel, du skal samvittighedsfuldt sikre, at alle, der har været udsat for misbrug, modtager behørig hjælp. Kirkens håndbog og hjælpelinjen, som er nævnt deri, er værdifulde redskaber til at vejlede dig i din officielle kirkekaldelse og i koordinationen med myndighederne.4 Hold nøje øje med deltagelsen hos alle, som på et tidspunkt har været udsat for misbrug. Vær opmærksom på, at det er meget usandsynligt, at en gerningsmand tilstår sine fordærvede handlinger. Søg Åndens vejledning, når du føler, at der er noget galt. Træk på hjælp fra ledere i menigheden og staven for at undgå potentielle farer.

Jeg beder til, at du, hvad enten du er blevet misbrugt eller selv er overtræder, vil handle nu og trække på den helbredende kraft i Jesu Kristi forsoning. Jeg vidner om, at din tro og lydighed vil sikre, at han vil hjælpe dig. I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Disse materialer kan hjælpe i helbredelse fra misbrugets tragedie: Gordon B. Hinckley, »Red børnene«, Liahona, jan. 1995, s. 55-57. James E. Faust, »Forsoningen: Vores største håb«, Liahona, jan. 2002, s. 19-22; Dallin H. Oaks, »Han helbreder dem, der bærer tunge byrder«, Liahona, nov. 2006, s. 6-9; Richard G. Scott, »Helbredelse af de tragiske ar fra misbrug«, Liahona, jul. 1992, s. 32-34; Richard G. Scott, »Stol på Herren«, Liahona, jan. 1996, s. 16-17; Richard G. Scott, »Fred med samvittigheden og fred i sindet«, Liahona, nov. 2004, s. 15-18; Richard G. Scott, »Forsoningen kan sikre jeres fred og lykke«, Liahona, nov. 2006, s. 40-42; Jeffrey R. Holland, »At udbedre det ødelagte«, Liahona, maj 2006, s. 69-71; »A Conversation on Spouse Abuse«, Ensign, okt. 1999, s. 22-27; »Mishandlingens uretfærdige vej«, Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph F. Smith, 1998, kapitel 28. L&P 121:34-46.

  2. Matt 18:6.

  3. Se 5 Mos 22:25-27.

  4. Se Kirkens instruktionshåndbog, Bog 1: Stavspræsidentskaber og biskopråd, 2006, s. 107-108, 110, 120, 122, 147, 186.