2008
Ved du, hvem du er?
Maj 2008


Ved du, hvem du er?

Når I ved, hvem I er, gør det jer åndeligt stærke, pålidelige og standhaftige i jeres præstedømmepligter.

Billede
Dean R. Burgess

Som ung mand med Det Aronske Præstedømme kan jeg huske den spænding, jeg følte som en nylig ordineret diakon. Jeg så frem til at kunne udfylde mine præstedømmeopgaver. Som stor primarydreng iagttog jeg diakonerne i min menighed meget nøje i spændt forventning om den dag, hvor jeg ville blive 12 år, modtage præstedømmet og være i stand til at omdele nadveren. Dagen kom endelig, og kort efter jeg var blevet ordineret af min far, som var menighedens biskop, følte jeg mig klar, dog nervøs, til at påbegynde mine pligter som ny diakon.

Jeg tilhørte nu et kvorum i Det Aronske Præstedømme. Medlemmerne i mit kvorum blev mine allerbedste venner. Det venskab og broderskab i kvorummet fortsatte med at vokse gennem min ungdom, efterhånden som vi lærte og tjente sammen i vore præstedømmepligter. Vi var alle gode venner og havde en sjov og dejlig tid sammen i vore kvorumsaktiviteter.

En søndag, efter en af disse varme og lange nadvermøder, trak førsterådgiveren i biskoprådet mig til side for at tale med mig. Dette uplanlagte præstedømmeinterview blev en velsignelse i mit liv, eftersom jeg har overvejet det spørgsmål, han stillede mig under vores korte, men betydningsfulde samtale. Bror Bateman så mig ind i øjnene og spurgte: »Dean, ved du, hvem du er?« Der var totalt stille, og så gav han mig en hurtig og stærk påmindelse: »Du er Reid Burgess’ søn.«

Meningen og betydningen af det spørgsmål har brændt i mit hjerte i lang tid, og jeg har ofte overvejet det gennem mine teenageår. Denne gode brors spørgsmål – »Ved du, hvem du er?« – har givet mig inspireret vejledning hele mit liv og en forpligtelse til at bibringe respekt og ære til min familie og til præstedømmet.

I dag vil jeg gerne stille hver især af jer unge mænd i Det Aronske Præstedømme nøjagtig det samme spørgsmål, jeg fik stillet som ung mand: »Ved du, hvem du er?«

Når I ved, hvem I er, gør det jer åndeligt stærke, pålidelige og standhaftige i jeres præstedømmepligter. I bliver fortrolige med tro og beslutsomhed om at foretage de rigtige beslutninger. I har mod til at forsvare det, som I ved, er rigtigt. I bliver klar over, at det er et privilegium at bære Guds præstedømme og have myndighed til at handle i hans navn.

Ammon, en fremragende missionær i Mormons Bog, var en trofast og tapper tjener hos kong Lamoni. Han reddede på mirakuløs vis kong Lamonis flokke og gjorde alt, hvad han kunne for at tjene kongen. Da Lamoni hørte om Ammons overbevisende handlinger, tvivlede han på, hvem Ammon virkelig var. Ammon sagde:

»Se, jeg er et menneske, og jeg er din tjener, hvad du derfor end ønsker, og som er ret, det vil jeg gøre.

Se, da kongen havde hørt disse ord, blev han igen forundret, for han så, at Ammon kunne læse hans tanker, men til trods for det åbnede kong Lamoni sin mund og sagde til ham: Hvem er du? Er du den Store Ånd, som kender alting?

Ammon svarede og sagde til ham: Det er jeg ikke.«

Ammon forklarede derpå, hvem han var, da han sagde. »Jeg er et menneske … skabt efter Guds billede, og jeg er ved hans hellige Ånd blevet kaldet til at undervise dette folk« (Alma 18:17-19, 34). Ammon vidste, hvem han var, og hvad hans sande mission var.

At finde ud af, hvem vi er, er et af livets største mål. Som forældre og ledere gør vi os oprigtige og ærlige anstrengelser for at hjælpe dem, vi elsker, til at forstå og kende svaret på dette enkle og dybsindige spørgsmål: »Hvem er jeg?«

Jeg spørger jer unge mænd i Det Aronske Præstedømme: »Hvordan kan I få en kundskab og et vidnesbyrd om, hvem I er?«

Jeg beder jer overveje følgende tre spørgsmål og beslægtede principper, som er afgørende med hensyn til forståelsen af jeres sande identitet.

For det første, ved I, at I er Guds søn?

»Du er bogstavelig taget et barn af Gud og åndeligt undfanget i forudtilværelsen. Som hans barn kan du være forsikret om, at du har et guddommeligt og evigt potentiale, og at [din himmelske Fader] vil hjælpe dig i dine oprigtige anstrengelser for at nå dit potentiale« (Tro mod sandheden: Et evangelisk opslagsværk, 2004, s. 59).

Kundskaben om, at vor himmelske Fader elsker os, og at vi er hans børn, giver os styrke, trøst og håb til at leve dette jordiske liv. I Johannes’ Første Brev læser vi:

»Se, hvor stor kærlighed Faderen har vist os, at vi kaldes Guds børn, og vi er det! Derfor kender verden ikke os, fordi den ikke kender ham.

Mine kære, vi er Guds børn nu« (1 Joh 3:1-2).

I er betydningsfulde for en kærlig Fader i himlen! Unge mænd, bed altid! Jeres bønner både morgen og aften vil hjælpe jer med at vide, at I er Guds søn.

For det andet, ved I, hvem I er i Guds plan?

Alma kaldte den »den store plan for lykke« (Alma 42:8), en plan, som Gud har forberedt til jer og til hver eneste af os. At følge den plan gør det muligt for os hver især at nyde glæde nu og at vende tilbage til hans nærhed, når vi er døde. Vor himmelske Fader har sendt sin elskede søn, Jesus Kristus, til at »løse dødens bånd« (Alma 7:12) og sone for vore synder og verdens synder. At tillade Frelseren at sone for vore synder er det største udtryk for vor himmelske Faders kærlighed til os hver især. »For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv« (Joh 3:16). At kende, tro på og forstå Frelserens mission hjælper os til at vide, hvem vi er.

Som en del af vor himmelske Faders plan er I sendt til et jordisk hjem og til en familie. De pagter, I indgår i Guds plan, som enkeltperson og som en del af en familie, vil for evigt binde jer til jeres familie og i Guds familie, i al evighed. Ær og respekter de navne, I har. Efterlev Guds standarder og befalinger. Lad andre vide, hvem I er gennem den måde, I efterlever standarderne på, som de står i hæftet Til styrke for de unge. Studér, overvej og efterlev disse guddommelige standarder. De er til jer!

For det tredje, ved I, hvem I er som medlem af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige?

I er blevet døbt og har modtaget Helligånden. I er medlem af Jesu Kristi genoprettede kirke. Det er hans kirke, og han har givet os en Guds profet til at undervise, lede og vejlede os og til at styre hans værk her på jorden. Jeg vidner om, at præsident Thomas S. Monson er vores profet i disse »hårde tider« (2 Tim 3:1). Lyt til ham. Han og andre nutidsprofeter vil lære jer, hvem I er, og hvordan I bliver ligesom Frelseren.

I er medlem af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige og er blevet ordineret til at bære Guds præstedømme. Præsident Monson har sagt: »Vi er blevet betroet at bære præstedømmet og handle i Guds navn. Vi er genstand for en hellig tillid. Meget er forventet af os« (»Et kongeligt præsteskab«, Liahona, nov., 2007, s. 59).

I tilhører et præstedømmekvorum af unge mænd, hvor I kan mærke andre præstedømmebæreres broderskab og venskab. Kvorummet er en beskyttelse for jer mod verdens påvirkninger. I er i stand til at tjene hinanden og deltage i præstedømmets ordinancer. I jeres kvorummer bliver I også undervist i Jesu Kristi evangeliums principper, som hjælper jer til at forstå, hvem I er. Unge mænd, ær Guds præstedømme.

Jeg vidner om, at når I ved, hvem I er og holder jeres løfter og pagter med Herren, vil det bringe jer lykke i livet.

Må vi alle være i stand til at vide og forstå, hvem vi virkelig er. Må den Ånd, vi føler i dag, »[vidne] sammen med vores ånd om, at vi er Guds børn« (Rom 8:16). I Jesu Kristi navn. Amen.