2002
En troens kvinne
November 2002


En troens kvinne

En troens kvinne har tillit til Gud. Hun vet at Han er interessert i hennes liv. Hun vet at Han kjenner henne. Hun elsker Hans ord og drikker dypt av det levende vann.

Jeg elsker vår Herre Jesus Kristus og hans kirke som har blitt gjenopprettet på jorden i vår tid. Jeg verdsetter læresetningene om Hans hellige liv fra nyfødt til oppstanden mann, Guds Sønn.

Når jeg har lest i Bibelen, har jeg i mitt sinn sett ham gå ”frem i visdom og alder og i velvilje hos Gud og mennesker”.1 Mens jeg leste, følte jeg at jeg var der da han oppreiste døde. Han helbredet syke, mettet de 5 000, bragte trøst og håp og en fredsprosess til den verden han hadde skapt. Han tilga dem som spottet, torturerte og korsfestet ham – for de visste ikke hva de gjorde. Jeg så den guddommelige kjærlighet og omtanke han hadde for sin mor på tross av at han selv led den største pine. Han overvant døden for at også vi kan gjøre det. Han har beredt et sted for oss i himmelen hos vår evige Fader. Han har forkynt oss planen for lykke og gitt oss visjonen om den og håp til å følge den. Hans liv var det endelige offer, og det var et liv i tjeneste for å oppfylle Gud, sin Faders plan.

En siste-dagers-hellig kvinne som følger Kristi eksempel i sitt daglige liv, begynner å oppfylle den plan som vår evige Fader har for henne. Derved kan hun være en mektig innflytelse til det gode i verden i dag og møte jordelivets utfordringer.. Jeg har kjent slike kvinner, og de har vært et sporlys for meg. En siste-dagers-hellig kvinne som følger Kristus, er en sann kristen i ordets beste betydning. Hun er en troens kvinne som stoler på Gud, hun er tillitsfull og uten frykt.

En troens kvinne har tillit til Gud og møter motgang med håp. Hun vet at Han er interessert i hennes liv. Hun vet at Han kjenner henne. Hun elsker Hans ord og drikker dypt av det levende vann. Hun er takknemlig for profeten han har sendt for denne siste tiden, og hun stoler på hans råd og følger det, for hun vet at ved å gjøre det vil hun finne trygghet og fred. I bønn søker hun den milde, usvikelige veiledningen og hjelpen til en lyttende himmelsk Fader. Mens hun ber, lytter hun – og lar kommunikasjonen gå begge veier. Hun stoler på at Han på sin stille og rolige måte vil lede henne ved hånden og gi henne svar på hennes bønner.”2

En troens kvinne er tillitsfull fordi hun forstår vår himmelske Faders guddommelige plan og sin rolle med hensyn til å velsigne liv. Hun er sikker på at ethvert offer hun gjør, er verd noe i en evig betydning. Hun vet hva offer er fordi hun kjenner Frelserens liv. Hun vet at hennes offer kan være lite i sammenligning, men hun vet at vår himmelske Fader forstår og verdsetter det hun gjør for å styrke sitt hjem og sin familie og den verden hun lever i. Hennes selvtillit vokser fordi hun er dydig, yndig og elskverdig, som er enda bedre enn å være vakker. Hun har rene motiver. Hun er kjærlig, mild og vennlig. Hennes mann og barn stoler på henne.3 Det samme gjør barna, eller de unge kvinnene hun er blitt kalt til å undervise, lede og tjene og elske – de tiltrekkes alle av henne på grunn av den spesielle ånd hun utstråler. Det er Guds bilde hun har i sitt ansikt som er så appellerende og viktig.4 Hun har tillit til at hun utformer en karakter og en opptegnelse over handlinger som innbyr henne til å stå i sin himmelske Faders nærvær. Hun vil være i stand til å gjøre det med en følelse av at hun helt og fullt hører til der, at hun er kjent av Ham og elsket og skattet for evig og alltid.

En troens kvinne er uten frykt. Hun frykter ikke for noe ondt, for Gud er med henne.5 Det er intet tvetydig ved henne, ingen usikker falskhet i hennes liv. Hun kan føre et prinsippfast liv fordi hun studerer en fullkommen lærers lære og læresetninger, Mesterens. Hun er et edelt forbilde for alle som kjenner henne. Hun er naturligvis ikke fullkommen, ikke fordi hun ikke har fullkomne prinsipper eller det fullkomne forbilde i Kristus, men fordi hun er menneske. Hun holder seg unna ugudelig innflytelse og alt urent, og hvis det trenger inn på hennes territorium, er hun som en løvinne som beskytter sine unger. En fryktløs troens kvinne har mot til å snakke med sine barn om handlinger som vil ødelegge dem. De hører henne ikke bare snakke om sitt engasjement, men de ser hennes engasjement i hennes livsførsel – måten hun kler seg på, hva hun leser og ser på, hvordan hun bruker fritiden, hva hun liker og ler av, hvem hun trekker til seg og hvordan hun handler til alle tider, i alle ting og på alle steder. Hun har en viss personlig stil som er attraktiv, gledesstrålende, kvikk og god. Våre småpiker og våre unge kvinner kan trygt ha tillit til hennes eksempel. Vi ber om at også de må være uten frykt når de søker og fremmer det som er oppløftende, gledelig og anstendig, for de er vår fremtid.

Takk himmelen for troens kvinner i vårt liv. En troens kvinne elsker Herren. Hun vil Han skal forstå det av hennes livsførsel, av hva hun sier, av den tjeneste hun yter Hans barn, av alle hennes gjerninger. Hun vet at Han elsker henne selv om hun er ufullkommen og ennå prøver å gjøre det bedre. Hun vet at når hun gjør sitt aller beste, er det tilstrekkelig, som president Hinckley har fortalt oss.6

En troens kvinne er velsignet ved de trofaste menn i sitt liv som har Guds prestedømme og hedrer dette privilegiet: hennes far, biskop, ektemann, brødre, sønner. De verdsetter henne og de guddommelige gaver Gud har gitt sin datter. De støtter og oppmuntrer, og de forstår hennes livs store misjon som kvinne. De elsker henne, de velsigner henne. De blir i sin tur velsignet ved denne troens kvinne mens de vandrer på livets vei sammen. De vet, som Skriften sier, at ”to er bedre enn en … Om de faller, kan den ene reise den andre opp”.7

Jeg vil uttrykke takknemlighet for praktfulle troens kvinner og store edle menn og for min kjære familie som har løftet meg opp og inspirert meg hele livet. De har vært til spesielt stor velsignelse mens jeg har forsøkt å fylle den hellige oppgaven fra Herren som Unge kvinners generalpresident.

Kjære brødre og søstre, vit at jeg elsker dere og at jeg føler takknemlighet til vår himmelske Fader og hans elskede Sønn, den Herre Jesus Kristus. Jeg vil alltid vise dem ære og tjene dem av hele mitt hjerte og være takknemlig for dette privilegiet. I Jesu Kristi navn, amen.

Noter

  1. Luk. 2:52.

  2. Se L&p 112:10.

  3. Se Ordspr. 31:11.

  4. Se Alma 5:14.

  5. Se Salme 23:4.

  6. Se ”Kirkens kvinner”, Lys over Norge, jan. 1997, s. 69.

  7. Pred. 4:9-10.