2002
Hvordan befri seg for tunge byrder
November 2002


Hvordan befri seg for tunge byrder

Du må stole på at Frelseren har gitt sitt liv for at du kan gjøre de nødvendige forandringer i livet – forandringer som vil bringe fred.

Mange av dere lider unødvendig under tunge byrder fordi dere ikke åpner deres hjerte for Herrens helbredende kraft. Måtte dette budskapet oppmuntre dere til å føle Den hellige ånds tilskyndelser til å gjøre de forandringer som vil befri dere for tyngende byrder. Frelseren har lovet: ”Jeg vil … lette byrdene som er lagt på eders skuldre, så I ikke … skal føle dem …, og dette vil jeg gjøre … for at I skal vite med sikkerhet at jeg, den Herre Gud, ser til mitt folk i deres lidelser.”1 Jeg vil først tale til dere som lider på grunn av egne feilaktige valg, deretter vil jeg komme med forslag til dere som lider på grunn av det andre har gjort.

Jeg satt en gang rett overfor en fortvilet mann. Han satt med hodet i hendene og hulket på grunn av de uunngåelige følgene av gjentatte brudd på Guds bud. Han sa forpint: ”Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Alt føles så tungt. Jeg er trett av å løpe fra det. Jeg har ikke fred, ingen lykke. Når jeg ber, er det ingen som lytter. Så hva er vitsen?”

Jeg har kjent ham lenge. Hans foreldre og andre har prøvd å rettlede ham uten mye hell. På grunn av sitt valg har han tapt sannhetene som ville ha hjulpet ham. Han har ikke utviklet tro på Mesteren, heller ikke på bønnens kraft. Hans avgjørelser baseres på hva som raskt tilfredsstiller hans egne ønsker. Han enten ignorerer problemer eller lyver om dem. Han har manipulert med foreldrenes og venners generøsitet for å forsøke å løse problemer hurtig og lettvint. Han vurderer ikke konsekvensene av dagens avgjørelser for morgendagens liv.

Jeg syntes synd på ham, men forsto at han ikke ser verden som den virkelig er – et sted for glede og lykke, for sanne vennskap der tro på Jesus Kristus og lydighet til hans læresetninger innbyr Den hellige ånd til å hjelpe oss å treffe riktige avgjørelser. Han lever i omgivelser som domineres av Satans innflytelse. Han har ikke fulgt kloke råd, fordi i hans verden kan han ikke se hvordan disse skulle ha mulighet til å virke for ham. Dette forvrengte syn på livet er en realitet for ham. Det ble formet etter hvert som han ga etter for listige fristelser som: ”Sett i gang. Prøv det. Ingen får greie på det. Det er ditt liv. Lev slik du selv ønsker. De kan ikke tvinge deg. Du har din moralske handlefrihet.”

Disse tilskyndelsene og en dragning mot det forbudte førte ham nedover en sti som virket fengslende og tiltrekkende. Han ble båret på lystens og lidenskapens bølgetopp og glemte konsekvensene helt til det uunngåelige og knusende møte med Guds lover. Dette frembragte smerte, anger og beklagelse. Så ga Satan et annet råd: ”Det er ingen vei tilbake. Du kan like godt fortsette å gjøre det du har gjort. Det er håpløst å prøve å forandre seg.” På grunn av sine synder kan han ikke se noen utvei. Han finner ikke den nødvendige hjelp til et nytt liv i sine nåværende omgivelser. Hans tragiske, snevre verden har blitt skapt ved brudd på evige lover, motivert av et ønske om umiddelbar tilfredsstillelse.

Befinner du deg i en lignende situasjon? Har du gjort noe du skulle ønske du ikke hadde gjort? Er det vanskelig for deg å se noen løsning på dine problemer? Virker det som du alltid har en tyngende, knusende byrde uansett hva du gjør for å bli kvitt den? Under innflytelse av sterke følelser eller stimulerende midler kan du ha perioder da det virker lettere. Men i de stille stunder med ettertanke som alltid melder seg, innser du at ditt liv ikke er det du ønsker at det skal være. Offentlig kan du klage over at dine venner og til og med Herren har forlatt deg, men i stunder med ærlig ettertanke innser du at det er du som har forlatt dem. Å, vær så snill å bestemme deg nå for å finne veien tilbake til den forfriskende fred og glede som kan erstatte de flyktige fornøyelser i form av synd og den påfølgende kval og tomhet. Du har bekreftet det som står i Skriftene: ”Ugudelighet har aldri vært lykke.”2 Gå inn for varig glede nå ved å leve rent og målrettet.3

Jeg vet at du kan unnslippe den ondes kontroll og innflytelse og de undertrykkende lenker som binder deg. Denne lindring krever at du godtar en løsning som trolig er svært forskjellig fra det du hittil har erfart. Den krever at du utøver tro på en Fader i himmelen som elsker deg. Selv om du kanskje ikke nå forstår hvorfor, må du stole på at Frelseren har gitt sitt liv for at du kan gjøre de nødvendige forandringer i livet – forandringer som vil bringe fred og den vanskelig oppnåelige suksess som alltid ser ut til å være utenfor rekkevidde. Ha tro på at du kan overvinne de deprimerende omgivelsene som du lever i, ved å stole på at det finnes en bedre vei. Du må søke hjelp fra andre som forstår og vandrer på denne bedre vei, selv om du ikke kan se det nå. Dette krever at du lærer og adlyder Herrens læresetninger. Når du først har forpliktet deg helt til å foreta denne forandringen, vil du oppdage at det ikke er så vanskelig som det nå kan synes.

De smertefulle konsekvensene ved synd ble med hensikt lagt inn i planen for lykke av en medfølende himmelsk Fader så du ikke trenger å følge den tragiske kursen. En synder vil ikke bare lide i dette liv, men synder som ikke har blitt tilgitt gjennom sann omvendelse, vil forårsake kvaler også på den andre siden av sløret.4

Satan forsøker å overbevise menneskene om at synder kan skjules for andre, men det er han selv som sørger for at de avsløres i de mest pinlige situasjoner. Hans hensikt er å gjøre Guds barn til slaver. All hans lokking og alle hans snedige fristelser har som mål å bryte oss ned. Hver enkelt av oss trenger faktisk stadig å omvende oss og være lydige, slik at Frelserens gave vil tilfredsstille rettferdighetens krav selv for våre små feiltrinn eller unnlatelsessynder.

Frelseren vil påta seg konsekvensene av dine synder når du omvender deg nå. Hvis du ikke gjør det, vil du med tiden måtte lide selv.

Snakk med biskopen. Han vil vise deg hvordan du kan omvende deg og hjelpe deg med det. Når du ber og handler, vil du bli ledet til andre som vil støtte deg.5 Omvendelse er en renselsesprosess. Den er vanskelig, men den tar slutt, en strålende slutt med fred og forfriskende tilgivelse og miraklet forbundet med en ny begynnelse. Bekjennelse av feil som er begått, er et viktig trinn, men er ikke full omvendelse. Biskopen vil forklare grundig hva du må gjøre. Jeg vil nevne to sider ved omvendelse som gir stor helbredende kraft. Den ene finnes i Mesterens erklæring:

”For jeg, Herren, kan ikke, på noen måte, se på synd og samtykke i den; ikke desto mindre skal den som omvender seg og etterkommer Herrens bud, tilgis.”6

Dette skriftstedet understreker at Herren ikke kan tillate synd, men han vil tilgi den angrende synder på grunn av sin fullkomne kjærlighet. Det lærer oss også at det ikke bare er viktig å holde et bud du har brutt, men ved å være lydig mot alle budene vil du få ytterligere kraft og støtte i omvendelsesprosessen.

En annen viktig del av omvendelse er å erkjenne Frelserens rolle gjennom forsoningen. Ja, det er nettopp forsoningen som gjør omvendelse mulig. Når du ber og grunner over Jesu Kristi rolle som din Frelser og Forløser, vil du få stor motivasjon og oppmuntring til å omvende deg. Følg med i dette eksemplet med Alma:

”Jeg var i den bitreste smerte og sjeleangst i tre dager og tre netter, og ikke før jeg ropte til den Herre Jesus Kristus om nåde, fikk jeg tilgivelse for mine synder. Men se, jeg ropte til ham og fant fred for min sjel.

… Jeg har fortalt deg dette for at du må få visdom, for at du må lære … at der ikke er noen annen vei eller noe annet middel hvorved menneskene kan bli frelst enn gjennom Kristus. Se, han er verdens liv og lys.”7

Du vil få hjelp ved å studere den praktfulle forklaringen på nødvendigheten av omvendelse og hvordan den kan oppnås, som Alma ga da han rettledet sin egensindige sønn Corianton, i Mormons bok.8 På grunn av planen for lykke og Frelserens evne til å innfri sine løfter kan syndens mørke jages bort, og du kan igjen oppleve gleden ved et verdig liv med dine kjæres tillit når det gjøres på Herrens måte. Legg ikke skylden for dine feiltrinn på andre. Omvend deg i ydmykhet, for det er skrevet: ”Han ga seg selv som et offer for synd, for å fullkommengjøre loven for alle dem som har et knust hjerte og en angrende ånd, og for ingen andre kan loven fullkommengjøres.”9 Vær så snill å bestemme deg for å omvende deg, nå.

Du bærer kanskje på en tung byrde fordi du føler deg såret av en som har krenket deg alvorlig. Din reaksjon på denne krenkelsen kan ha forvrengt din forståelse, slik at du føler at du med rette kan vente på at vedkommende skal be deg om tilgivelse, så din smerte kan bli borte. Frelseren forviste enhver slik tanke da han befalte:

”Derfor sier jeg eder at I skal tilgi hverandre; for den som ikke tilgir sin bror hans overtredelser, står fordømt for Herren; for på ham hviler en større synd.

Jeg, Herren, vil tilgi den jeg vil tilgi; men av eder fordres det at I skal tilgi alle mennesker.”10

Ikke bær byrden av å ha blitt krenket lenger. Be oppriktig om å bli tilgitt av en som har krenket deg, selv om du mener at du ikke har gjort noe galt. Dette vil helt sikkert gi deg fred og vil trolig innlede oppklaring av alvorlige misforståelser.

Hvis du selv er fri for alvorlige synder, skal du ikke unødvendig lide konsekvensene av andres synder. Som hustru, ektemann, mor eller far eller en kjær venn kan du ha medlidenhet med en som er i bitterhets galle på grunn av synd. Likevel skal du ikke påta deg ansvar for disse gjerningene. Når du har gjort det som er rimelig for å hjelpe en du er glad i, kan du legge byrden for Frelserens føtter. Han har innbudt deg til å gjøre dette for at du kan være fri for unødig bekymring og nedtrykthet.11 Når du gjør dette, vil du ikke bare få fred, men du viser tro på Frelserens evne til å ta bort syndebyrden fra en av dine kjære når vedkommende omvender seg og er lydig.

Så til dere som har blitt merket på grunn av den fryktelige synd overgrep er. Mentalt, fysisk eller seksuelt overgrep kan volde alvorlige, varige konsekvenser hvis de ikke bli helbredet av Herren. De kan innbefatte frykt, depresjon, skyldfølelse, at man hater seg selv og en økende mistillit til andre, noe som blir en barriere for helbredelse. Overgrepet du har vært utsatt for, er et resultat av at en annen på urettferdig vis har angrepet din valgfrihet mot din vilje. I sin rettferdighet har Herren sørget for en måte du kan benytte for å overvinne de nedbrytende konsekvensene av overgrep. Denne hjelpen kan starte med veiledning fra foreldre, prestedømsledere og, om nødvendig, fra dyktige profesjonelle. Men du trenger ikke ha slik terapi hele livet. Fullstendig helbredelse vil finne sted gjennom din tro på Jesus Kristus og hans kraft og evne, gjennom hans forsoning, til å helbrede arrene etter det som er urettferdig og ufortjent. Du kan finne det vanskelig å tro dette slik du føler det nå. Jeg har vært vitne til hvordan Frelseren har helbredet fryktelige tilfeller av overgrep på denne måten. Overvei forsoningens kraft.12 Be for å forstå hvordan den kan helbrede deg.13 Be biskopen om hjelp slik at Herren kan befri deg for en byrde du ikke selv har pådratt deg.

Til slutt, hvis du har følt deg tilskyndet til å befri deg for byrder du selv eller andre er opphav til, er disse tilskyndelser en oppfordring fra Forløseren. Handle ifølge dem nå. Han elsker deg. Han ga sitt liv for at du kan bli fri for unødige byrder. Han vil hjelpe deg med dette. Jeg vet at han kan helbrede deg. Begynn nå. I Jesu Kristi navn, amen.

Noter

  1. Mosiah 24:14.

  2. Alma 41:10.

  3. Se L&p 82:10.

  4. Se L&p 19:4, 15-24.

  5. Se Harold B. Lee: Stand Ye in Holy Places [Salt Lake City: Deseret Book Co., 1974], s. 220-21. Se også Spencer W. Kimball: Tilgivelsens mirakel, s. 165-177, 187-197, 311-329.

  6. L&p 1:31-32, uthevelse tilføyd.

  7. Alma 38:8-9.

  8. Se Alma kapittel 39-42.

  9. 2. Nephi 2:7, se også Salme 34:19.

  10. L&p 64:9-10, se også Markus 11:25-26, Lukas 6:37, Mosiah 26:29-32, 3. Nephi 13:14-15.

  11. Se Matteus 11:28-30.

  12. Se John Taylor: The Mediation and Atonement (1882).

  13. Se Richard G. Scott: ”Hvordan helbrede tragiske sår etter overgrep”, Lys over Norge, juli 1992, s. 32.