2002
Alle forbedrer seg
November 2002


Alle forbedrer seg

I alles liv er det rom for forbedring. Uansett våre omstendigheter kan vi forbedre oss, og mens vi gjør det, kan vi påvirke livet til andre som vi omgås.

Hvilken strålende konferanse dette har vært, mine brødre og søstre. Når vi nå drar hjem og fortsetter våre daglige aktiviteter, burde vi alle bli et bedre menneske enn vi var da konferansen startet.

Alle som har talt, har gjort det meget bra. Bønnene har vært inspirerende. Musikken har vært skjønn.

Men det som betyr mest, er hva som har skjedd i vårt indre som et resultat av denne anledningen. Jeg for min del har tatt en fastere indre beslutning om å bli et bedre menneske enn jeg har vært før. Jeg håper at jeg vil bli litt vennligere mot dem jeg møter som har det vanskelig. Jeg håper at jeg kan bli litt mer hjelpsom mot dem som trenger hjelp. Jeg håper at jeg kan bli mer verdig deres tillit. Jeg håper at jeg vil bli en bedre ektemann, en bedre far og bestefar. Jeg håper at jeg vil bli en bedre nabo og venn. Jeg håper at jeg vil bli en bedre siste-dagers-hellig med en økt forståelse av de vidunderlige aspektene ved dette strålende evangelium.

Jeg utfordrer alle dere som kan høre meg, til å heve dere mot det guddommelige som bor i dere. Forstår dere virkelig hva det vil si å være et Guds barn, å ha noe i oss av den guddommelige natur?

Av hele mitt hjerte tror jeg at de siste-dagers-hellige generelt sett er gode mennesker. Hvis vi etterlever evangeliets prinsipper, må vi være gode mennesker, for da vil vi være generøse og vennlige, omtenksomme og tolerante, hjelpsomme og villige til å nå ut til dem som har det vanskelig. Vi kan enten fortrenge vår guddommelige natur og skjule den så den ikke kommer til uttrykk i vårt liv, eller la den komme til syne og gjennomsyre alt vi gjør.

I alles liv er det rom for forbedring. Uansett hvilket yrke vi har eller hvilke forhold vi lever under, kan vi forbedre oss, og mens vi gjør det, kan vi påvirke livet til andre som vi omgås.

Vi trenger ikke å forkynne for alle og enhver til enhver tid at vi er siste-dagers-hellige. Vi trenger såvisst ikke å skryte av det, eller på noen måte å være arrogante overfor andre. Slik opptreden er det motsatte av den Kristi ånd som vi burde prøve å utstråle. Den ånden kommer til uttrykk i hjerte og sjel, i vår stillferdige og beskjedne livsførsel.

Alle har vi sett dem vi nesten misunner fordi de har kultivert en fremferd som uten at det trengs å sies, vitner om skjønnheten i evangeliet som de har gjort til en del av sin opptreden.

Vi kan senke stemmen vår noen få desibel. Vi kan gjengjelde ondt med godt. Vi kan smile når det ville være så mye lettere å være sint. Vi kan utvise selvkontroll og selvdisiplin og ignorere enhver fornærmelse som rettes mot oss.

La oss være et lykkelig folk. Herrens plan er en plan for lykke. Veien vil bli lettere, bekymringene vil bli færre, konfrontasjonene vil bli mindre ubehagelige hvis vi kultiverer en ånd av lykke.

La oss arbeide litt hardere med vårt ansvar som foreldre. Hjemmet er samfunnets grunnleggende enhet. Familien er Kirkens grunnleggende organisasjon. Vi er meget opptatt av kvaliteten på vår livsførsel som ektemenn og hustruer, og som foreldre og barn.

Det forekommer altfor mye kritisering og leting etter feil, med sinne og hevede stemmer. Det press vi utsettes for daglig, er enormt. Ektemenn kommer hjem fra arbeidet trette og irritable. De fleste hustruer er dessverre utearbeidende. De er også stilt overfor en alvorlig utfordring som kan koste mer enn det er verdt. Det blir til at barna skaffer seg sin egen underholdning, og mye av den er ikke bra.

Mine brødre og søstre, vi må ivareta våre ansvarsoppgaver som foreldre som om alt i livet var avhengig av det, for alt i livet er faktisk avhengig av det.

Hvis vi svikter i hjemmet, svikter vi i vårt liv. Ingen mann har virkelig lykkes som har mislykkes i sitt hjem. Jeg ber spesielt dere menn om å ta et øyeblikk og gjøre opp deres personlige status som ektemenn og fedre og som hjemmets overhode. Be om veiledning, om hjelp, og følg så Åndens hvisken så du kan bli rettledet i den viktigste av alle dine ansvarsoppgaver, for konsekvensene av ditt lederskap i hjemmet vil bli uendelige og evige.

Må Gud velsigne dere, mine kjære medarbeidere. Må en ånd av fred og kjærlighet være med dere hvor dere enn er. Må det være harmoni i deres liv. Som jeg har sagt til vår ungdom i mange områder: Vær smart. Vær ren. Vær sann og trofast. Vær takknemlig. Vær ydmyk. Be ofte. Må dere knele ned i bønn til Den allmektige i takknemlighet til ham for hans rike velsignelser. Må dere så reise dere og gå fremover som Guds sønner og døtre for å tilveiebringe Hans evige hensikter, enhver på sin måte, er min ydmyke bønn idet jeg gir dere min kjærlighet og velsignelse, i Jesu Kristi navn, amen.