Generalkonferanse
Evangeliet er sendt til jord
Generalkonferansen april 2021


Evangeliet er sendt til jord

Jeg vitner om at evangeliet er sendt til jord og skinner klart over hele jorden i dag.

Den vakre siste dagers hellige salmen “Lytt, lytt, nasjoner!” fanger umiskjennelig entusiasmen og oppmuntringen ved evangeliets fylde som går ut til hele verden. I denne salmen synger vi:

Lytt, lytt, nasjoner! Hør himlens bud.

Glede forkynnes alle fra Gud.

Engler i skarer roper i kor:

Sannheten fins på jord!1

Louis F. Mönch, forfatteren av denne jublende teksten, var en tysk konvertitt som skrev de inspirerte ordene til salmen mens han bodde i Sveits under sin heltidsmisjonærtjeneste i Europa.2 Gleden som kommer av å være vitne til gjenopprettelsens verdensomspennende virkning, er tydelig formulert i følgende ord i salmen:

Søken i mørke var manges lodd.

Trofast de speidet. Håpet var sådd.

Glede og fryd, for natten er endt!

Sannheten er oss sendt!3

Takket være den vedvarende gjenopprettelsen for litt over 200 år siden, er “evangeliet … sendt til jord”4 og skinner nå klart over hele jorden. Profeten Joseph fant i 1820 ut, og flere millioner har siden funnet ut at Gud “gir alle, villig og uten bebreidelse”.5

Kort tid etter at Kirken ble organisert i denne siste evangelieutdeling, talte Herren til Joseph Smith og tilkjennega sin store kjærlighet til oss da han sa:

“Derfor kalte jeg, Herren, som kjenner til den ulykke som skal komme over jordens innbyggere, på min tjener, Joseph Smith jr., og talte til ham fra himmelen og ga ham bud …

for at min evige pakt kunne bli opprettet,

for at fylden av mitt evangelium kunne bli forkynt av de svake og enfoldige til jordens ender.”6

Kort tid etter at denne åpenbaringen ble mottatt, begynte misjonærer å bli kalt og sendt til mange av verdens nasjoner. Akkurat slik profeten Nephi forventet, begynte det gjengitte evangeliums budskap å bli forkynt “blant alle nasjoner, slekter, tungemål og folk”.7

“Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige ble formelt organisert i en liten tømmerhytte i delstaten New York i 1830.

Det tok 117 år – til 1947 – for Kirken å vokse fra de første seks medlemmene til én million. Kirken har hatt misjonærer helt siden begynnelsen. De reiste blant annet til de amerikanske indianerne, til Canada og i 1837 utenfor det amerikanske kontinent til England. Ikke lenge etter arbeidet misjonærer på det europeiske kontinent og så langt borte som India og øyene i Stillehavet.

To-millionersmerket ble nådd bare 16 år senere, i 1963, og tre-millionersmerket åtte år senere.”8

President Russell M. Nelson understreket Kirkens raske vekst, og sa nylig: “I dag går Herrens arbeid i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige fremover i stadig større tempo. Kirken vil ha en enestående og makeløs fremtid.”9

Gjengivelsen av fylden av Jesu Kristi evangelium, organiseringen av Herrens levende kirke på jorden igjen og dens bemerkelsesverdige vekst siden har gjort prestedømmets velsignelser tilgjengelige over hele jorden. Hellige ordinanser og pakter som binder oss til Gud og setter oss på paktens sti, viser tydelig “guddommelighetens kraft”.10 Når vi deltar i disse hellige ordinansene for levende og døde, samler vi Israel på begge sider av sløret og forbereder jorden til Frelserens annet komme.

I april 1973 reiste mine foreldre og jeg fra vårt hjemland Argentina for å bli beseglet i tempelet. Siden det ikke var noen templer i hele Latin-Amerika den gangen, fløy vi mer enn 9 700 km hver vei for å bli beseglet i Salt Lake tempel. Selv om jeg bare var to år gammel den gangen og ikke husker hele denne spesielle opplevelsen, ble tre svært forskjellige bilder fra den turen innprentet i mitt sinn og har forblitt der siden.

Bilde
Utsikt fra et flyvindu

For det første husker jeg at jeg ble plassert ved flyets vindu og så de hvite skyene nedenfor.

Jeg ser fortsatt for meg disse vakre, lyse skyene som om de hadde vært gigantiske bomullsdotter.

Et annet bilde jeg husker, er noen morsomme figurer i en fornøyelsespark i Los Angeles-området. Disse figurene er vanskelige å glemme.

Men av mye større betydning er dette strålende og uforglemmelige bildet:

Bilde
Beseglingsrom i Salt Lake tempel

Jeg husker tydelig at jeg var i et hellig rom i Salt Lake tempel hvor besegling av ektepar og familier utføres for tid og all evighet. Jeg husker tempelets vakre alter og det sterke sollyset som skinte gjennom rommets utvendige vindu. Jeg følte og har fortsatt å føle den varme, trygghet og trøst som kommer av at “evangeliet er sendt til jord”.

Lignende følelser ble bekreftet i mitt hjerte 20 år senere, da jeg kom til tempelet for å bli beseglet igjen – denne gangen da min forlovede og jeg ble beseglet for tid og all evighet. Ved denne anledningen trengte vi imidlertid ikke å reise tusenvis av kilometer, for Buenos Aires Argentina tempel hadde siden blitt bygget og innviet, og det var bare en kort kjøretur fra hjemmet vårt.

Bilde
Familien Walker

22 år etter bryllupet og beseglingen fikk vi velsignelsen av å vende tilbake til det samme tempelet, men denne gangen sammen med vår vakre datter, og vi ble beseglet som familie for tid og all evighet.

Når jeg har reflektert over disse svært hellige øyeblikkene i livet, har jeg blitt overveldet av dyp og varig glede. Jeg har følt og fortsetter å føle en barmhjertig Faders kjærlighet, han som kjenner våre individuelle behov og våre innerste ønsker.

Da Herren Jehova talte om Israels innsamling i de siste dager, sa han: “Jeg vil gi min lov i deres sinn og skrive den i deres hjerte. Jeg vil være deres Gud, og de skal være mitt folk.”11 Jeg er evig takknemlig for at Herrens lov fra ung alder av begynte å bli inngravert dypt i mitt hjerte ved hjelp av hellige ordinanser i hans hellige hus. Hvor grunnleggende det er å vite at han er vår Gud, at vi er hans folk, og at uansett omstendigheter rundt oss, hvis vi er trofaste og adlyder paktene vi har inngått, kan vi bli “evig omfavnet i hans kjærlighets armer”.12

På kvinnenes generalkonferansemøte i oktober 2019 sa president Nelson: “Alle våre anstrengelser for å yte tjeneste til hverandre, forkynne evangeliet, fullkommengjøre de hellige og forløse de døde knyttes sammen i det hellige tempel.”13

Under den samme generalkonferansen sa også president Nelson: “Gjenopprettelsens kronjuvel er naturligvis det hellige tempel. Dets hellige ordinanser og pakter er avgjørende for å forberede et folk som er rede til å ta imot Frelseren ved hans annet komme.”14

Den vedvarende gjenopprettelsen har vært preget av bygging og innvielse av templer i høyt tempo. Når vi samles på begge sider av sløret, når vi ofrer for å tjene og sette tempelet sentralt i vårt liv, bygger Herren oss virkelig opp – han bygger opp sitt paktsfolk.

Fra Guds trone lyder nå hans ord:

Evangeliet er sendt til jord!

Himmelens stråler, stråler av brann,

opplyser alle land!15

Jeg vitner om at evangeliet er sendt til jord og skinner klart over hele jorden i dag. Det verk som profeten Jesaja forutså og beskrev som “underlig og forunderlig”16, og som Nephi så17, finner sted i økt tempo, selv i denne vanskelige tiden. Joseph Smith erklærte profetisk: “Sannhetens fane er blitt hevet. Ingen vanhellig hånd kan hindre dette verk i å rulle fremover … inntil Guds hensikter er fullført og den store Jehova sier at arbeidet er gjort.”18

Brødre og søstre, måtte vi være villige og bestemme oss i dag for å engasjere oss og vår familie i å høre himmelens røst, ja, vår Frelsers røst. Måtte vi inngå og holde pakter med Gud som vil holde oss trygt innenfor stien som fører tilbake til hans nærhet, og måtte vi fryde oss over velsignelsene ved hans evangeliums strålende lys og sannhet. I Jesu Kristi navn. Amen.