Generalkonferanse
Jesus Kristus: Vår sjels omsorgsperson
Generalkonferansen april 2021


Jesus Kristus: Vår sjels omsorgsperson

Når vi oppriktig omvender oss fra våre synder, lar vi Kristi sonoffer bli helt og fullstendig virksomt i vårt liv.

Mine kjære brødre og søstre, på denne strålende påskemorgen fryder jeg meg over å minnes den mest vidunderlige, mest majestetiske, mest grenseløse handling som har funnet sted i hele menneskehetens historie – vår Herre Jesu Kristi sonoffer. Profeten Jesajas eminente ord hyller storheten og uselviskheten i Frelserens velvillige nedstigning og offer på vegne av alle Guds barn:

“Sannelig, våre sykdommer har han tatt på seg, og våre piner har han båret. Men vi aktet ham for plaget, slått av Gud og gjort elendig.

Men han ble såret for våre overtredelser, knust for våre misgjerninger, straffen lå på ham for at vi skulle ha fred, og ved hans sår har vi fått legedom.”1

Ved frivillig å påta seg hele menneskehetens synder, bli grusomt naglet til korset og seire over døden på den tredje dag,2 ga Jesus påskeordinansen en mer hellig betydning enn det som hadde blitt gitt Israel i oldtiden.3 Som oppfyllelse av profeti, ga han sitt eget legeme og dyrebare blod som det store og siste offer,4 og validerte de tradisjonelle symbolene som ble brukt i feiringen av Herrens påske.5 Ved å gjøre dette, opplevde Kristus fysisk og åndelig lidelse som er ubegripelig for det menneskelige sinn. Frelseren selv sa:

“For se, jeg, Gud, har lidd dette for alle …

Hvilken lidelse fikk meg, ja, Gud, den største av alle, til å skjelve av smerte og til å blø fra hver pore og lide, både på legeme og ånd, og ønske at jeg ikke måtte drikke den bitre kalk, og vike tilbake –

men ære være Faderen, jeg drakk og fullendte mine forberedelser for menneskenes barn.”6

Kristus oppfylte nådig Faderens vilje7 gjennom sitt altomfattende og barmhjertige offer. Han overvant den fysiske og åndelige døds brodd,8 som ble innført i verden gjennom fallet,9 og ga oss den strålende muligheten til evig frelse.10

Jesus var den eneste som var i stand til å utrette dette evige og fullkomne offer for oss alle.11 Han var utvalgt og forutordinert i det store råd i himmelen, før denne verden ble dannet.12 Videre, siden han ble født av en jordisk mor, arvet han fysisk død, men av Gud, sin evige Fader, som Faderens enbårne Sønn, arvet han kraften til å sette sitt liv til og så ta det igjen.13 I tillegg levde Kristus et fullkomment, syndfritt liv og var derfor unntatt fra guddommelig rettferdighets krav.14 Ved noen anledninger underviste profeten Joseph Smith:

“Frelse kunne ikke komme til verden uten Jesu Kristi mellomkomst.

Gud … forberedte et offer ved å skjenke sin egen Sønn, som skulle sendes når tiden i hans egen visdom var inne for å … åpne en dør som mennesket kunne gå inn gjennom til Hans nærhet.”15

Selv om Frelseren betingelsesløst fjernet virkningene av fysisk død,16 fjernet han ikke vårt personlige ansvar for å omvende oss fra de synder vi begår.17 Han ga oss snarere en kjærlig innbydelse til å bli forsonet med vår evige Fader. Gjennom Jesus Kristus og hans sonoffer kan vi oppleve en stor forandring i vårt sinn og hjerte, få en ny holdning både til Gud og til livet generelt.18. Når vi oppriktig omvender oss fra våre synder og vender vårt hjerte og vår vilje til Gud og hans bud, kan vi motta hans tilgivelse og føle hans Hellige ånds innflytelse i større grad. Heldigvis unngår vi å måtte oppleve den dybde av lidelse som Frelseren utholdt.19

Omvendelsens gave er et uttrykk for Guds godhet mot sine barn, og den er en demonstrasjon av hans uforlignelige kraft for å hjelpe oss å overvinne de synder vi begår. Den er også et tegn på vår kjærlige Faders tålmodighet og langmodighet når det gjelder våre jordiske svakheter og skrøpeligheter. President Russell M. Nelson, vår kjære profet, henviste til denne gaven som “nøkkelen til lykke og fred i sinnet.”20

Mine kjære venner, jeg vitner for dere om at når vi oppriktig omvender oss fra våre synder,21 lar vi Kristi sonoffer bli helt og fullstendig virksomt i vårt liv.22 Vi vil bli fri fra syndens trelldom, finne glede på vår jordiske reise og bli skikket til å motta evig frelse, som ble beredt fra verdens grunnvoll ble lagt for alle som tror på Jesus Kristus og kommer til ham.23

I tillegg til å sørge for frelsens majestetiske gave, gir Frelseren oss lindring og trøst når vi møter de lidelser, fristelser og svakheter som tilhører jordelivet, herunder omstendighetene vi nylig har opplevd i den nåværende pandemien. Jeg kan forsikre dere om at Kristus alltid er klar over den motstand vi møter i jordelivet. Han forstår all den bitterhet, lidelse og fysiske smerte, så vel som de følelsesmessige og åndelige utfordringene vi står overfor. Frelserens indre er fylt med barmhjertighet, og han er alltid rede til å hjelpe oss. Dette er mulig fordi han personlig, i kjødet, opplevde og påtok seg smerten av vår svakhet og våre skrøpeligheter.24

Med hjertets saktmodighet og ydmykhet steg han ned under alle ting og godtok å bli foraktet, forkastet og ydmyket av mennesker, etter å ha blitt såret for våre overtredelser og misgjerninger. Han led disse ting for alle, påtok seg alle verdens synder,25 og ble dermed vår uovertrufne åndelige omsorgsperson.

Når vi kommer nærmere ham og overgir oss åndelig til hans omsorg, vil vi være i stand til å påta oss hans åk, som er gagnlig, hans byrde, som er lett, og dermed finne denne lovede trøst og hvile. Videre vil vi motta den styrke vi alle trenger for å overvinne livets vanskeligheter, svakheter og sorger, noe som er overmåte vanskelig å utholde uten hans hjelp og helbredende kraft.26 Skriftene lærer oss: “Kast på Herren det som er lagt på deg, han skal holde deg oppe.”27 Og måtte Gud la [våre] byrder bli lette gjennom gleden over hans Sønn.”28

Bilde
Regina og Mario Emerick

På slutten av fjoråret fikk jeg høre om at et kjært ektepar, Mario og Regina Emerick, som var svært trofaste mot Herren, døde med fire dagers mellomrom på grunn av komplikasjoner fra covid-19.

En av deres sønner, som for tiden virker som biskop i Brasil, fortalte meg følgende: “Det var så vanskelig å se mine foreldre forlate denne verden i denne tilstanden, men jeg kunne tydelig føle Herrens hånd i mitt liv midt i denne tragedien, fordi jeg fikk styrke og fred som overgikk min forstand. Gjennom min tro på Jesus Kristus og hans forsoning, fikk jeg guddommelig hjelp til å styrke og trøste mine familiemedlemmer og alle dem som hjalp oss i denne prøvelsen. Selv om mirakelet som alle håpet på ikke fant sted, er jeg personlig et vitne om mange andre mirakler som har funnet sted i mitt eget liv og i mine familiemedlemmers liv. Jeg følte en uforklarlig fred som gjennomtrengte dypet av mitt hjerte, og ga meg håp og tillit til Frelserens kjærlighet til meg og til Guds plan for sine barns lykke. Jeg lærte at på de aller mest sorgfylte dager er Frelserens kjærlige armer alltid utstrakt når vi søker ham av hele vårt hjerte, makt, sinn og styrke.”

Bilde
Familien Emerick

Mine kjære brødre og søstre, på denne 1. påskedag, bærer jeg mitt høytidelige vitnesbyrd om at Jesus sto opp fra de døde og at han lever. Jeg vitner for dere at gjennom ham og hans uendelige forsoning sørget Frelseren for veien slik at vi kan overvinne døden, både fysisk og åndelig. I tillegg til disse store velsignelsene, tilbyr han oss også fred og styrke i vanskelige tider. Jeg forsikrer dere om at når vi setter vår lit til Jesus Kristus og til hans himmelske sonoffer, holder ut i vår tro til enden, vil vi kunne glede oss over vår kjære himmelske Faders løfter, han som gjør alt i sin makt for å hjelpe oss å vende tilbake til hans nærhet en dag. Dette er hans gjerning og herlighet!29 Jeg vitner til dere om at Jesus er Kristus, verdens Frelser, den lovede Messias, oppstandelsen og livet.30 Og jeg deler disse sannheter med dere i Hans hellige, Faderens Enbårne, vår Herre, Jesu Kristi navn. Amen.