Generalkonferanse
De kan ikke få overhånd – vi kan ikke falle
Generalkonferansen april 2021


De kan ikke få overhånd – vi kan ikke falle

Hvis vi bygger vår grunnvoll på Jesus Kristus, kan vi ikke falle!

Vår kjære profet, president Russell M. Nelson sa på vår siste generalkonferanse: “I denne vanskelige tiden som apostelen Paulus profeterte om, prøver ikke engang Satan lenger å skjule sine angrep på Guds plan. Frimodig ondskap florerer. Derfor er den eneste måten å overleve åndelig på å være fast bestemt på å la Gud råde i vårt liv, lære å høre hans røst og bruke vår energi til å hjelpe til med Israels innsamling.”1

Når vi overveier profetens invitasjon til å lære å høre Guds stemme, er vårt hjerte fast bestemt eller forherdet? La oss huske på rådet som gis i Jakob 6:6: “Ja, hvis dere vil høre hans røst i dag, så forherd ikke deres hjerter, for hvorfor vil dere dø?” La oss være fast bestemt på å la Gud råde i vårt liv.

Hvordan kan vi la Gud råde i vårt liv, og ikke motstanderen? I Lære og pakter 6:34 leser vi: “Derfor, frykt ikke, lille hjord, gjør godt, la jord og helvete forene seg mot dere, for hvis dere er bygget på min klippe, kan de ikke få overhånd.” Det er et betydelig løfte. Selv om jord og helvete forener krefter mot oss, kan de ikke få overhånd hvis vi velger å la Gud råde ved å grunnfeste vårt liv på hans klippe.

Jesus Kristus snakket til sine disipler og underviste om en forstandig mann og en uforstandig mann, nedtegnet i Matteus kapittel 7 i Det nye testamente. Mange av dere har hørt Primær-sangen “En klok mann og en dum mann.”2 Hvis du har tatt deg tid til å sammenligne de fire versene i sangen, vil du se du at vers 1 og 2 er svært like vers 3 og 4. Både den kloke mannen og den dumme mannen bygger et hus. De vil sørge for at familien deres har et trygt og komfortabelt hjem. De ønsker å leve lykkelig sammen som familie for evig, akkurat som du og jeg. Den ytre situasjonen var den samme: “Det pøsregnet ned og flommet overalt.” Vi synger det seks ganger når vi synger den sangen. Den eneste forskjellen er at den kloke mannen bygget sitt hus på fjell og huset sto fast, mens den dumme mannen bygget huset sitt på sand og hans hus ble skylt vekk. Hvor grunnvollen vår ligger betyr virkelig noe, og dette har en avgjørende virkning på det endelige og evige resultatet.

Jeg håper og ber om at vi alle vil finne og holde oss på den sikre grunnvoll når vi etablerer vårt liv for fremtiden. I Helaman 5:12 blir vi minnet om: “Og nå, mine sønner, husk, ja, husk at det er på vår Forløsers klippe som er Kristus, Guds Sønn, at dere må bygge deres grunnvoll, så djevelen, når han sender ut sine mektige vinder, ja, sine piler i hvirvelvinden, ja, når all hans hagl og hans mektige storm slår mot dere, skal det ikke ha noen makt over dere til å trekke dere ned i elendighetens og den evige pines avgrunn fordi klippen dere er bygget på, er en sikker grunnvoll, og hvis menneskene bygger på denne grunnvoll, kan de ikke falle.”

Det er løftet fra Gud! Hvis vi bygger vår grunnvoll på Jesus Kristus, kan vi ikke falle! Når vi trofast holder ut til enden, vil Gud hjelpe oss å grunnfeste vårt liv på hans klippe, “og helvetes porter skal ikke få makt over [oss]” (Lære og pakter 10:69). Vi er kanskje ikke i stand til å forandre alt som vil skje, men vi kan velge hvordan vi forbereder oss på det som vil skje.

Noen av oss tenker kanskje: “Evangeliet er bra, så vi må gjøre det til en del av vårt liv, kanskje én gang i uken.” Å gå i kirken bare én gang i uken er ikke tilstrekkelig for å bygge på klippen. Hele livet skulle være fylt med Jesu Kristi evangelium. Evangeliet er ikke en del av vårt liv, men vårt liv er faktisk en del av Jesu Kristi evangelium. Tenk på det. Er ikke det sant? Vårt jordiske liv er bare en del av hele frelses- og opphøyelsesplanen.

Gud er vår himmelske Fader. Han elsker oss alle. Han kjenner vårt potensial langt bedre enn vi kjenner oss selv. Han kjenner ikke bare detaljene i vårt liv. Gud kjenner detaljene i detaljene i detaljene i vårt liv.

Vær så snill å følg vår levende profet, president Nelsons vise råd. Slik det står skrevet i Lære og pakter 21:5–6:

“For hans ord skal dere motta som om de kom fra min egen munn, i all tålmodighet og tro.

For ved å gjøre disse ting skal helvetes porter ikke få makt over dere, ja, og Gud Herren vil drive mørkets makter bort fra dere og få himlene til å ryste til deres gavn og til sitt navns ære.”

Av den grunn kan de ikke få overhånd, og vi kan ikke falle!

Jeg vitner for dere om at Kristus vil komme tilbake for annen gang slik han gjorde første gang, men denne gangen vil det være i stor herlighet og majestet. Jeg håper og ber om at jeg vil være rede til å motta ham, om det blir på denne siden av sløret eller på den andre. Når vi nå feirer denne herlige påskehøytiden, håper jeg at jeg, gjennom Jesu Kristi forsoning og kraften i hans oppstandelse (se Moroni 7:41), vil kunne få gå opp og møte min Skaper og si: “Tusen takk.” I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Russell M. Nelson, “La Gud råde”, Liahona, nov. 2020, 95.

  2. “En klok mann og en dum mann”, Barnas sangbok, 132