2020
Kirkens fremtid: Forberede verden til Frelserens annet komme
April 2020


Kirkens fremtid: Forberede verden til Frelserens annet komme

Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige forbereder verden til dagen da “jorden [skal være] full av Herrens kunnskap” (Jesaja 11:9).

Bilde
painting of the Savior’s hand

Within Our Grasp [Innenfor vår rekkevidde], av Jay Bryant Ward, kopiering ikke tillatt

Du og jeg får delta i den vedvarende gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium. Den er fantastisk! Den er ikke menneskeskapt! Den kommer fra Herren, som sa: “Jeg vil fremskynde mitt verk i dets tid” (Lære og pakter 88:73). Dette arbeidet er bemyndiget av en guddommelig bekjentgjørelse som ble gitt for 200 år siden. Den besto av bare syv ord: “Dette er min elskede Sønn. Hør ham! (se Joseph Smith – Historie 1:17).

Bekjentgjørelsen ble uttalt av den allmektige Gud, og presenterte en ung Joseph Smith for Herren Jesus Kristus. Disse syv ordene innledet gjengivelsen av hans evangelium. Hvorfor? Fordi vår levende Gud er en kjærlig Gud! Han ønsker at hans barn skal motta udødelighet og evig liv! Det store siste dagers verk som vi er en del av, ble iverksatt til fastsatt tid for å velsigne en ventende og gråtende verden.

Jeg kan ikke tale om gjenopprettelsen uten å være begeistret. Denne historiske kjensgjerning er helt makeløs! Den er fantastisk! Den er svimlende! Hvor fantastisk er det ikke at budbringere fra himmelen kom for å gi myndighet og kraft til dette arbeidet?

I dag går Herrens arbeid i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige fremover i stadig større tempo. Kirken vil ha en enestående og makeløs fremtid. “Det som intet øye har sett og intet øre hørt … det har Gud beredt for dem som elsker ham” (1 Korinterbrev 2:9; se også Lære og pakter 76:10).

Husk at fylden av Kristi tjenestegjerning ligger i fremtiden. Profetiene om hans annet komme er ennå ikke oppfylt. Vi bygger bare opp til høydepunktet i denne siste evangelieutdeling ‒ når Frelserens annet komme blir en realitet.

Vi samler Israel på begge sider av sløret

En nødvendig opptakt til det annet komme er den etterlengtede innsamlingen av det adspredte Israel (se 1 Nephi 15:18; se også Mormons boks tittelside). Læren om innsamlingen er en av de viktige læresetningene i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Herren har erklært: “Jeg gir dere et tegn … når jeg skal samle mitt folk, O Israels hus, fra deres lange adspredelse og igjen opprette mitt Sion iblant dem” (3 Nephi 21:1).

Vi ikke bare forkynner denne lære, vi er også deltagere i den. Vi er det når vi hjelper til med å samle Herrens utvalgte på begge sider av sløret. Som en del av jordens og dens innbyggeres planlagte fremtid, skal våre avdøde slektninger bli forløst (se Lære og pakter 128:15). Heldigvis kan innbydelsen til å “komme til Kristus” (Jakobs bok 1:7; Moroni 10:32; Lære og pakter 20:59) også gis til dem som døde uten kunnskap om evangeliet (se Lære og pakter 137:6–8). En del av forberedelsene deres krever imidlertid andres jordiske innsats. Vi utarbeider anetavler, fører familiegruppeark og utfører stedfortredende tempelarbeid for å samle enkeltpersoner til Herren og til deres familier (se 1 Korinterbrev 15:29; 1 Peter 4:6).

Bilde
painting of Salt Lake Temple

Holiness to The Lord [Helliget Herren], av Jay Bryant Ward, kopiering ikke tillatt

Familier skal besegles for all evighet (se Lære og pakter 2:2–3; 49:17; 138:48; Joseph Smith ‒ Historie 1:39). Et sammenføyende ledd skal smis mellom fedrene og barna. I vår tid skal en hel, fullstendig og fullkommen sammenføyning av alle evangelieutdelinger, nøkler og krefter sveises sammen (se Lære og pakter 128:18). I denne hellige hensikt finnes det nå templer over hele jorden. Jeg understreker igjen at byggingen av disse templene kanskje ikke vil forandre ditt liv, men din tjeneste i tempelet vil så absolutt gjøre det.

Tiden kommer da de som ikke adlyder Herren, vil bli adskilt fra dem som gjør det (se Lære og pakter 86:1–7). Vår tryggeste forsikring er å fortsette å være verdige til å komme inn i hans hellige hus. Den største gaven du kan gi til Herren, er å holde deg ubesmittet av verden og verdig til å besøke hans hellige hus. Hans gave til deg vil være freden og tryggheten av å vite at du er verdig til å møte ham, uansett når det måtte bli.

I tillegg til tempelarbeid er Mormons boks fremkomst et tegn til hele verden på at Herren har begynt å samle Israel og oppfylle de pakter han inngikk med Abraham, Isak og Jakob (se 1 Mosebok 12:2–3; 3 Nephi 21; 29). Mormons bok erklærer læren om innsamlingen (se for eksempel 1 Nephi 10:14). Den sørger for at folk får lære om Jesus Kristus, tro på hans evangelium og slutte seg til hans kirke. Faktum er at hvis det ikke fantes noen Mormons bok, ville aldri Israels innsamling finne sted.

Misjonærarbeid er også avgjørende for denne innsamlingen. Herrens tjenere drar ut og forkynner gjenopprettelsen. I mange land har våre medlemmer og misjonærer søkt etter det adspredte Israel. De har “jaget dem bort fra … bergkløftene” (Jeremia 16:16), og de har fisket etter dem som i gamle dager.

Misjonærarbeid knytter mennesker til den pakt Herren inngikk med Abraham i fordums tid:

“Du skal være en velsignelse for din ætt etter deg, så de i sine hender skal bære denne tjenestegjerning og dette prestedømme ut til alle nasjoner.

Og jeg vil velsigne dem gjennom ditt navn, for så mange som tar imot dette evangelium, skal kalles etter ditt navn og skal regnes til din ætt, og de skal stå frem og velsigne deg som sin far” (Abraham 2:9–10).

Misjonærarbeid er bare begynnelsen på velsignelsen. Oppfyllelsen og fullendelsen av disse velsignelsene kommer når de som har gått ned i dåpens vann, fullkommengjør sitt liv i den grad at de kan komme inn i det hellige tempel. Ved å motta en begavelse der blir Kirkens medlemmer beseglet til Abrahams pakt.

Valget om å komme til Kristus handler ikke om et fysisk sted, men om individuell forpliktelse. Alle medlemmer av Kirken har tilgang til evangeliets lære, ordinanser, prestedømsnøkler og velsignelser, uavhengig av hvor de befinner seg. Folk kan bli “[bragt] til kunnskap om Herren” 3 Nephi 20:13 uten å forlate sitt hjemland.

Riktignok innebar omvendelse til Kirken i tidligere tider også emigrasjon. Men nå finner innsamlingen sted i alle land. Herren har bestemt at Sion skal opprettes (se Lære og pakter 6:6; 11:6) i hvert område hvor han har latt sine hellige bli født og tilhøre en nasjonalitet. Innsamlingsstedet for brasilianske hellige er Brasil, innsamlingsstedet for nigerianske hellige er Nigeria, innsamlingsstedet for koreanske hellige er Korea. Sion er “de rene av hjertet” (Lære og pakter 97:21). Det er hvor enn rettferdige hellige er.

Åndelig trygghet vil alltid være betinget av hvordan man lever, ikke hvor man bor. Jeg lover at hvis vi vil gjøre vårt beste for å utøve tro på Jesus Kristus og få tilgang til kraften i hans forsoning ved omvendelse, vil vi ha Guds kunnskap og kraft til å hjelpe oss med å bringe det gjengitte evangeliums velsignelser til alle nasjoner, stammer, tungemål og folk og til å forberede verden til Herrens annet komme.

Det annet komme

Herren vil vende tilbake til det land han gjorde hellig ved sitt oppdrag der i jordelivet. I triumf vil han komme tilbake til Jerusalem. I kongelige røde kapper for å symbolisere sitt blod, som kom fra hver pore, skal han vende tilbake til den hellige by (se Lære og pakter 133:46–48). Der og andre steder skal “Herrens herlighet … åpenbares, og alt kjød skal se det” (Jesaja 40:5; se også Lære og pakter 101:23). Han vil bli kalt “Under, Rådgiver, Veldig Gud, Evig Far, Fredsfyrste” (Jesaja 9:6).

Han vil regjere fra to verdenshovedsteder: en i det gamle Jerusalem (se Sakarja 14) og den andre i det nye Jerusalem, “bygget på det amerikanske kontinent” (Trosartiklene 1:10). Fra disse sentrene vil han lede det som angår hans kirke og hans rike. Nok et tempel vil bli bygget i Jerusalem. Fra dette tempelet skal han regjere for alltid som herrers Herre. Det vil komme vann ut under tempelet. Vannet i Dødehavet vil bli helbredet. (Se Esekiel 47:1–8.)

På den dagen vil han bære nye titler og være omgitt av spesielle hellige. Han vil være kjent som “herrers herre og kongers konge ‒ seire sammen med dem som er med Lammet, de kalte og utvalgte og [dem som er] trofaste” (Johannes’ åpenbaring 17:14) mot sin tillit her i jordelivet. Da skal han “være konge i all evighet” (Johannes’ åpenbaring 11:15).

Jorden vil bli ført tilbake til sin paradisiske tilstand og bli fornyet. Det vil komme en ny himmel og en ny jord (se Johannes’ åpenbaring 21:1; Ether 13:9; Lære og pakter 29:23–24).

Det er vår oppgave ‒ det er vårt privilegium ‒ å bidra til å forberede verden til den dagen.

Bilde
Jesus with little boy

Feed My Sheep [Fø mine får], av Jay Bryant Ward, Kopiering ikke tillatt

Møt fremtiden med tro

I mellomtiden, her og nå, lever vi i en tid med uro. Jordskjelv og tsunamier herjer, regimer faller, de økonomiske påkjenningene er enorme, familien er under angrep og skilsmisseprosenten stiger. Vi har god grunn til å være bekymret. Men vi behøver ikke la vår frykt fortrenge vår tro. Vi kan bekjempe frykten ved å styrke vår tro.

Hvorfor trenger vi en så robust tro? Fordi vanskelige tider kommer. I fremtiden vil det sjelden være enkelt eller populært å være en trofast siste dagers hellig. Vi vil alle bli satt på prøve. Apostelen Paulus advarte og sa at i de siste dager vil de som trofast følger Herren, ‘bli forfulgt’ (2 Timoteus 3:12). Denne forfølgelsen kan enten knuge dere ned i forsagt svakhet eller motivere dere til å bli mer eksemplariske og tapre i hverdagen.

Hvordan dere takler livets prøvelser vil prege deres utvikling av tro. Styrke kommer av å huske at dere har en guddommelig natur, en arv av uendelig verdi. Herren har minnet dere, deres barn og deres barnebarn, om at dere er rettmessige arvinger, at dere har blitt holdt tilbake i himmelen for den tid og det sted dere skulle bli født, for å vokse og bli hans fanebærere og paktsfolk. Hvis dere vandrer på Herrens sti i rettferdighet, vil dere bli velsignet med å kunne fortsette i hans godhet og være et lys og en frelser for hans folk (se Lære og pakter 86:8–11).

Gjør alt som skal til for å styrke deres tro på Jesus Kristus ved å øke deres forståelse av den lære som undervises i hans gjenopprettede kirke, og ved ustanselig å søke sannhet. Forankret i ren lære vil dere være i stand til å gå frem med tro og utholdenhet og med glede gjøre alt som står i deres makt for å oppfylle Herrens hensikter.

Dere vil ha dager da dere vil være motløse. Be om mot til ikke å gi opp! Dessverre vil noen som dere trodde var deres venner, svikte dere. Og visse ting vil ganske enkelt virke urettferdig.

Men jeg lover dere, at hvis dere følger Jesus Kristus, vil dere finne varig fred og sann glede. Hvis dere holder deres pakter med økende nøyaktighet, og hvis dere forsvarer Kirken og Guds rike på jorden i dag, vil Herren velsigne dere med styrke og visdom til å gjøre det bare medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige kan gjøre.

Vi må bygge opp individuell tro på Gud, tro på Herren Jesus Kristus og tro på hans kirke. Vi må bygge familier og bli beseglet i hellige templer. Vi må bygge Guds kirke og rike på jorden (se Matteus 6:33). Vi må forberede oss på vår egen guddommelige fremtid: herlighet, udødelighet og evig liv (se Romerne 2:7; Lære og pakter 75:5).

Jeg vitner ydmykt for dere at ‒ slik profeten Joseph Smith forkynte ‒ Jesu Kristi gjengitte evangelium “vil gå frem, djervt, edelt og uavhengig, inntil det har gjennomsyret ethvert kontinent, gjestet ethvert himmelstrøk, feiet over alle land og lydt i hvert øre, inntil Jehova sier at arbeidet er utført” (History of the Church, 4:540).

Vi deltar i Den allmektige Guds verk. Jeg ber om at hans velsignelser må være med hver og en av dere.