2020
Tror du at du ikke har en hensikt som ung voksen? Tro om igjen
April 2020


Bare digitalt: Unge voksne

Tror du at du ikke har en hensikt som ung voksen? Tro om igjen

Å tenke på å lede i Kirken en dag kan være skremmende, men det finnes måter du kan begynne å lede på nå.

I dagene forut for Jesu Kristi annet komme skal det være “kriger og rykter om kriger …

Nasjon skal reise seg mot nasjon og rike mot rike, og det skal bli hunger og pest og jordskjelv på forskjellige steder.

Og videre, fordi ugudelighet tar overhånd, skal menneskenes kjærlighet bli kold.” (Joseph Smith—Matteus 1:28–30).

Midt i den slags uro, hvem vil hjelpe oss å lede våre brødre og søstre, både i og utenfor hjorden, tilbake til vår himmelske Fader?

Det er der vi kommer inn i bildet.

Hvordan vi skulle lede

Vi har blitt omtalt som en av de beste generasjoner med unge voksne. President Russell M. Nelson beskriver oss som dem “som Gud stolte nok på til å sende til jorden under den viktigste evangelieutdelingen i verdens historie” (“Vær tusenårsgenerasjonen verdig”, Liahona, okt. 2016, 46).

Hvordan kan vi så leve opp til våre evner for å bli gode ledere i Herrens kirke? Vel, hvis du ser deg rundt, legger du kanskje merke til at du allerede er en leder på en eller annen måte.

Du kan lede gjennom et kall i Kirken. Som misjonær kan du lede en diskusjon, være ansvarlig for en proselytteringsaktivitet eller bli tildelt oppgaven som soneleder eller søsterleder. Du kan være en leder i familien eller blant vennene dine. Du kan lede dine forfedre til frelse gjennom å utføre slektshistorisk arbeid. Du kan til og med bli en politisk leder, og du kan alltid lede i det yrket du velger.

Men spørsmålet er, hvordan skulle vi lede? Frelseren ledet gjennom sitt eksempel. Han ledet med “Kom, følg med meg” heller enn “Min måte er bedre”. Han tjente, underviste, elsket og viste omtanke for dem han virket blant. Jesus Kristus er det fullkomne eksempel på en leder. Og for å bli en stor generasjon ledere, kan vi begynne med å strebe etter å bli som Frelseren og ved å gjøre disse små tingene:

  1. Be for dem som strever, som trenger hjelp, eller som du er ansvarlig for, og søk å få vite hvordan du kan hjelpe dem. Be for hver enkelt ved navn, likesom Frelseren ga “den ene etter den andre” omsorg (3 Nephi 11:15).

  2. Ta deg tid til å lete i Skriftene konkret etter gode eksempler på lederskap, spesielt fra Frelseren selv.

  3. Be for Kirkens ledere i menigheten, staven og på generalplan. Be også for statlige ledere, så de kan bli inspirert og arbeide i fredens og enhetens ånd.

  4. Bli kjent med dem du har rundt deg. Finn ut om deres interesser, deres familie, deres studier og deres ønsker og lidenskaper i livet (se Efeserbrevet 2:19).

  5. Les din patriarkalske velsignelse og overvei hvordan du kan bli ditt beste jeg.

Når vi gjør så godt vi kan for å lede i rettferdighet, blir vi Jesu Kristi sanne disipler og oppfyller vilkårene for Den hellige ånds ledsagelse. Når vi inngår og ærer hellige pakter, er vi berettiget til å motta den nødvendige forberedelse og åndelige rustning for å gå til kamp mot motstanderen.

Du kan begynne nå

Hva slags leder kommer du til å være? Eller for å sitere Frelseren: “Hva slags [leder] burde dere være? Sannelig sier jeg dere, likesom jeg er” (3 Nephi 27:27).

Når vi nærmer oss Det annet komme, vil Herren trenge flere rettferdige ledere som vil følge hans profet og verve seg til dette slaget. Han trenger oss. Vi befinner oss i 12. time, og vi har mye å gjøre. Vi kan begynne forberedelsene til å bli en generasjon med gode ledere nå. Det er aldri for sent å begynne! Hvis det er ting du trenger å snakke med biskopen om, kan han hjelpe deg på veien til omvendelse. Hvis du trenger veiledning om hvordan du kan forbedre deg, kan du begynne med å forbedre ditt forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus. De kan vise deg hvordan du kommer deg videre. Dere og jeg blir kalt til å utføre Herrens verk og hjelpe vår profet med å lede Israels hus til sikkerhet, og hvis vi bare prøver å gjøre vårt beste, vil vi lykkes.