Generalkonferanse
Gud blant oss
Generalkonferansen april 2021


Gud blant oss

Gud er blant oss – og engasjerer seg personlig i livet vårt og veileder aktivt sine barn.

Gjennom alle tidsaldre har Gud talt gjennom sine tjenere, profetene.1 I dag har vi hatt det privilegium å høre Guds profet tale til hele verden. Vi er glad i deg, president Nelson, og jeg oppfordrer alle overalt til å studere og gi akt på dine ord.

Før jeg fylte 12 år, hadde familien vår to ganger blitt tvunget til å flykte fra vårt hjem og begynne på nytt midt i kaoset, frykten og usikkerheten forårsaket av krig og politisk splittelse. Det var en angstfylt tid for meg, men det må ha vært skremmende for mine kjære foreldre.

Mor og far delte lite om denne byrden med oss fire barn. De taklet påkjenningen og lidelsen så godt de kunne. Frykten må ha vært undertrykkende, tatt all deres tid og dempet deres håp.

Denne dystre tiden etter 2. verdenskrig satte sitt preg på verden. Den satte sitt preg på meg.

Den gangen tenkte jeg ofte: “Er det noe håp igjen i verden?”

Engler blant oss

Da jeg grunnet på dette spørsmålet, tenkte jeg på våre unge amerikanske misjonærer som virket blant oss i disse årene. De hadde forlatt hjemmets sikkerhet en halv verden unna og reist til Tyskland – sine nylige fienders land – for å gi vårt folk guddommelig håp. De kom ikke for å klandre, forelese eller vanære. De ga villig av sitt unge liv uten tanke på jordisk vinning, og ønsket bare å hjelpe andre å finne den glede og fred de hadde opplevd.

For meg var disse unge mennene og kvinnene fullkomne. De hadde sikkert feil, men jeg så dem ikke. Jeg vil alltid se på dem som noe mer enn vanlige mennesker – lysets og herlighetens engler som kom med medfølelse, godhet og sannhet.

Mens verden druknet i kynisme, bitterhet, hat og frykt, fylte disse ungdommenes eksempel og lære meg med håp. Evangeliets budskap overgikk politikk, historie, uvilje, klagemål og personlige motiver. Det ga guddommelige svar på viktige spørsmål vi hadde i denne vanskelige tiden.

Budskapet var at Gud levde og brydde seg om oss, selv i denne tiden med uro, forvirring og kaos. At han faktisk hadde kommet i vår tid for å gjengi sannhet og lys – sitt evangelium og sin kirke. At han taler til profeter igjen, at Gud er blant oss – og engasjerer seg personlig i livet vårt og aktivt veileder sine barn.

Det er forbløffende hva vi kan lære når vi ser litt nærmere på vår himmelske Faders plan for frelse og opphøyelse, planen for hans barns lykke. Når vi føler oss ubetydelige, vist bort og glemt, lærer vi at vi kan være sikre på at Gud ikke har glemt oss – faktisk tilbyr han alle sine barn noe ufattelig: å bli “Guds arvinger og Kristi medarvinger”.2

Hva vil dette si?

At vi vil leve evig, motta en fylde av glede3 og ha potensialet til å “arve troner, riker, fyrstedømmer og makter”.4

Man blir så ydmyk ved tanken på at denne storartede og overjordiske fremtiden er mulig – ikke på grunn av hvem vi er, men på grunn av hvem Gud er.

Når vi vet dette, hvordan kan vi noen gang knurre eller fortsette å være bitre? Hvordan kan vi noensinne holde blikket på bakken når kongenes konge innbyr oss til å fly inn i en ufattelig fremtid med guddommelig lykke?5

Frelse blant oss

På grunn av Guds fullkomne kjærlighet til oss og Jesu Kristi evige offer kan våre synder – både store og små – bli strøket og ikke lenger bli husket.6 Vi kan stå foran ham rene, verdige og helliggjorte.

Mitt hjerte flommer over av takknemlighet for min himmelske Fader. Jeg forstår at han ikke har dømt sine barn til å snuble seg gjennom jordelivet uten håp om en lys og evig fremtid. Han har gitt instruksjoner som åpenbarer veien tilbake til ham. Og sentralt i det hele står hans elskede Sønn Jesus Kristus7 og hans offer for oss.

Frelserens altomfattende forsoning forandrer fullstendig hvordan vi kan se på våre overtredelser og ufullkommenheter. Istedenfor å dvele ved dem og føle oss uforbederlige eller uten håp, kan vi lære av dem og være fulle av håp.8 Omvendelsens rensende gave gjør det mulig for oss å legge våre synder bak oss og bli en ny skapning.9

På grunn av Jesus Kristus trenger ikke våre nederlag å definere oss. De kan foredle oss.

I likhet med en musiker som øver på skalaer, kan vi se våre feiltrinn, brister og synder som anledninger til større selvbevissthet, dypere og mer ærlig kjærlighet til andre og foredling ved omvendelse.

Hvis vi omvender oss, diskvalifiserer ikke feiltrinn oss. De er en del av vår utvikling.

Vi er alle spedbarn sammenlignet med de herlige og storslåtte skapninger vi er ment å bli. Ingen jordiske mennesker utvikler seg fra å krype til å gå til å løpe uten hyppige fall, støt og blåmerker. Det er slik vi lærer.

Hvis vi oppriktig fortsetter å øve, alltid arbeider med flid for å holde Guds bud og forplikter oss til å omvende oss, holde ut og anvende det vi lærer, linje på linje, vil vi samle lys i vår sjel.10 Og selv om vi kanskje ikke fullt ut forstår vårt fulle potensial nå, vet vi “at når [Frelseren] viser seg”, vil vi kjenne oss igjen i hans ansikt og “se ham som han er”.11

Hvilket strålende løfte!

Ja, verden er kaotisk. Og ja, vi har svakheter. Men vi trenger ikke å henge med hodet i fortvilelse, for vi kan stole på Gud, vi kan stole på hans Sønn Jesus Kristus, og vi kan ta imot Åndens gave til å lede oss på denne veien til et liv fylt med glede og guddommelig lykke.12

Jesus blant oss

Jeg har ofte lurt på hva Jesus ville ha undervist og gjort hvis han var blant oss i dag.

Etter oppstandelsen oppfylte Jesus Kristus sitt løfte om å besøke sine “andre får”.13

Mormons bok: Enda et vitnesbyrd om Jesus Kristus forteller om et slikt besøk til innbyggerne på det amerikanske kontinent. Vi har denne dyrebare opptegnelsen som et håndgripelig vitnesbyrd om Frelserens verk.

Folket i Mormons bok levde på den andre siden av verden – deres historie, kulturer og politiske klima var svært forskjellige fra dem Jesus underviste i under sitt jordiske virke. Likevel lærte han dem mange av de samme tingene som han underviste om i Det hellige land.

Hvorfor gjorde han det?

Frelseren underviser alltid i tidløse sannheter. De gjelder for mennesker i alle tidsaldre og omstendigheter.

Hans budskap var og er et budskap om håp og tilhørighet – et vitnesbyrd om at Gud vår himmelske Fader ikke har forlatt sine barn.

At Gud er blant oss!

For 200 år siden vendte Frelseren igjen tilbake til jorden. Sammen med Gud Faderen viste han seg for en 14 år gammel Joseph Smith og innledet evangeliets gjengivelse og Jesu Kristi Kirkes gjenopprettelse. Fra den dag av åpnet himlene seg, og himmelske sendebud steg ned fra den udødelige herlighets saler. Lys og kunnskap strømmet fra den celestiale trone.

Herren Jesus Kristus talte igjen til verden.

Hva sa han?

Til vår velsignelse er mange av hans ord nedtegnet i Lære og pakter – tilgjengelige for alle i verden som ønsker å lese og studere dem. Hvor uvurderlige er ikke disse ordene for oss i dag!

Og vi skulle ikke bli overrasket over å se at Frelseren igjen forkynner sitt evangeliums kjernebudskap: “Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av all din makt, sinn og styrke, og i Jesu Kristi navn skal du tjene ham.”14 Han inspirerer oss til å søke Gud15 og etterleve læresetningene han har åpenbart til sine tjenere, profetene.16

Han lærer oss å elske hverandre17 og være “fylt av kjærlighet til alle mennesker”.18

Han innbyr oss til å være hans hender og gå omkring og gjøre vel.19 “La oss ikke elske med ord … men i gjerning og sannhet!”20

Han utfordrer oss til å gi akt på hans store befaling: å elske, dele og innby alle til hans evangelium og hans kirke.21

Han befaler oss å bygge hellige templer og å komme dit og virke der.22

Han lærer oss å bli hans disipler – at vi ikke skulle strebe etter personlig makt, rikdom, anerkjennelse eller stilling. Han lærer oss å “legge til side de ting som er av denne verden, og søke etter de ting som tilhører en bedre verden.”23

Han ber oss innstendig om å søke glede, opplysning, fred, sannhet, lykke24 og løftet om udødelighet og evig liv.25

La oss ta dette et steg videre. Tenk deg at Jesus kom til din menighet, til din gren eller til ditt hjem i dag. Hvordan ville det være?

Han ville se rett inn i ditt hjerte. Ytre fremtoning ville miste sin betydning. Han ville kjenne deg slik du er. Han ville kjenne ditt hjertes ønsker.

De saktmodige og ydmyke ville han oppløfte.

De syke ville han helbrede.

De tvilende ville han fylle med tro og mot til å tro.

Han ville lære oss å åpne vårt hjerte for Gud og strekke oss ut til andre.

Han ville anerkjenne og hedre ærlighet, ydmykhet, integritet, trofasthet, medfølelse og nestekjærlighet.

Et blikk inn i hans øyne, og vi ville aldri være den samme. Vi ville for alltid være forandret. Forvandlet ved den dype erkjennelsen av at Gud virkelig er blant oss.

Hva skal vi gjøre?26

Jeg ser vennlig tilbake på den unge mannen jeg var da jeg vokste opp. Hvis jeg kunne reise tilbake i tid, ville jeg trøste ham og be ham holde seg på rett spor og fortsette å lete. Og jeg ville be ham innby Jesus Kristus i sitt liv, for Gud er blant oss!

Til dere, mine kjære brødre og søstre, mine kjære venner, og til alle som søker svar, sannhet og lykke, gir jeg det samme rådet: Fortsett å søke med tro og tålmodighet.27

Be, og du vil motta. Bank på, så vil det bli lukket opp for deg.28 Stol på Herren.29

I vårt daglige liv er det vår viktigste oppgave og velsignede mulighet å møte Gud.

Når vi setter vår stolthet til side og nærmer oss hans trone med et sønderknust hjerte og en angrende ånd,30 vil han holde seg nær til oss.31

Når vi søker å følge Jesus Kristus og vandre på disippelens vei, linje på linje, vil dagen komme da vi vil oppleve den ufattelige gaven å motta en fylde av glede.

Mine kjære venner, deres himmelske Fader elsker dere med fullkommen kjærlighet. Han har vist sin kjærlighet på uendelige måter, men fremfor alt ved å gi sin enbårne Sønn som et offer og som en gave til sine barn for å gjøre det mulig å vende tilbake til våre himmelske foreldre.

Jeg vitner om at vår himmelske Fader lever, at Jesus Kristus leder sin kirke og at president Russell M. Nelson er hans profet.

Jeg gir dere min kjærlighet og velsignelse i denne gledesfylte påskehøytiden. Åpne deres hjerte for vår Frelser og Forløser, uansett omstendigheter, prøvelser, lidelser eller feiltrinn. Dere kan vite at han lever, at han elsker dere, og på grunn av ham vil dere aldri være alene.

Gud er blant oss.

Dette vitner jeg om i Jesu Kristi hellige navn. Amen.