Generalkonferanse
Undervisning på Frelserens måte
Generalkonferansen april 2021


Undervisning på Frelserens måte

Ansvaret ligger helt og holdent på hver enkelt av oss for å følge Mesterens eksempel og undervise som ham.

Eksepsjonelle lærere

For noen måneder siden foreslo en tidligere klassekamerat fra min hjemby Overton i Nevada at vi skulle ordne en julegave til vår kjære barnehagelærer, som nylig hadde feiret sin 98-årsdag. Hun lærte oss å være snille, viktigheten av en god lur, gleden ved melk og kjeks og å være glad i hverandre. Takk, søster Davis, for at du er en så fantastisk lærer.

Bilde
Søster Davis

Jeg hadde en annen eksepsjonell lærer da jeg gikk på Ricks College for mange år siden. Jeg forberedte meg til å reise på misjon, og mente det ville være nyttig å delta på et kurs i misjonærforberedelse. Det jeg opplevde, forandret livet mitt.

Fra første kursdag innså jeg at jeg var i en mesterlærers nærhet. Læreren var bror F. Melvin Hammond. Jeg visste at bror Hammond elsket Herren, og at han var glad i meg. Jeg kunne se det i ansiktet hans og høre det i stemmen hans. Når han underviste, opplyste Ånden mitt sinn. Han underviste i læren, men han oppfordret meg også til å lære den på egenhånd. Denne oppfordringen hjalp meg tydelig å se mitt ansvar for å lære Herrens lære selv. Denne opplevelsen forandret meg for alltid. Takk, bror Hammond, for at du underviste på Frelserens måte.

Brødre og søstre, alle fortjener å ha denne typen læringsopplevelse både hjemme og i kirken.

Innledningen til Kom, følg med meg gir en visjon om hva Kristus-lignende undervisning kan utrette. “Målet med all læring og undervisning i evangeliet”, står det, “er å styrke vår omvendelse til Jesus Kristus og hjelpe oss å bli mer lik ham … Den type læring i evangeliet som styrker vår tro og leder til omvendelsens mirakuløse forandring, skjer ikke på en gang. Den strekker seg ut over klasserommet og inn i den enkeltes hjerte og hjem.”1

Skriftene viser at Frelserens tjenestegjerning i oldtidens Amerika var så virkningsfull og utbredt at “folket i hele landet ble omvendt til Herren, både nephitter og lamanitter, og det var ingen strid og uoverensstemmelser blant dem, og alle behandlet hverandre rettferdig.”2

Hvordan kan vår undervisning ha tilsvarende virkning på dem vi er glad i? Hvordan kan vi undervise mer som Frelseren og hjelpe andre å bli dypere omvendt? La meg komme med noen forslag.

Etterlign Frelseren

Først og fremst må du ta ansvar for å lære alt du kan om Mesterlæreren selv. Hvordan viste han kjærlighet til andre? Hva følte de når han underviste? Hva underviste han om? Hva var hans forventninger til dem han underviste? Når du har utforsket spørsmål som disse, kan du evaluere og justere din måte å undervise på for å gjøre den mer lik hans.

Kirken har mange undervisningsressurser i Evangeliebibliotek-appen og på ChurchofJesusChrist.org. Én slik ressurs har tittelen Undervisning på Frelserens måte. Jeg oppfordrer deg til å lese og studere hvert eneste ord i den. Dens prinsipper vil hjelpe deg i din innsats for å bli mer lik Kristus i din undervisning.

Frigjør kraften i familier

Mitt neste forslag kan illustreres med noe jeg opplevde for noen måneder siden da jeg stakk innom for å besøke en god venn. Jeg kunne høre hans hustru snakke med noen i bakgrunnen, så jeg unnskyldte meg raskt slik at han kunne komme tilbake til familien sin.

Omtrent en time senere fikk jeg denne tekstmeldingen fra hans kjære hustru: “Bror Newman, takk for at du kom. Vi skulle ha invitert deg inn, men jeg vil fortelle deg hva vi gjorde. Siden pandemien har vi snakket om Kom, følg med meg med våre voksne barn hver søndag over Zoom. Det har bokstavelig talt utrettet mirakler. Jeg tror det er første gang datteren vår har lest Mormons bok på egenhånd. I dag var siste leksjon om Mormons bok, og vi holdt akkurat på å avslutte da du kom innom … Jeg tenkte du ville være interessert i å høre hvordan Kom, følg med meg, Zoom og en pandemi har gitt muligheten til å forandre et hjerte på riktig tidspunkt … Det får meg til å lure på hvor mange små mirakler som har funnet sted i denne merkelige tiden.”

Dette høres ut som en oppfyllelse av løftet president Russell M. Nelson ga i oktober 2018. Han sa at hjemmesentrert, Kirke-støttet læring av evangeliet “har potensial til å utløse familienes kraft, når hver enkelt familie konsekvent og nøye bruker det til å omforme sitt hjem til et troens tilfluktssted. Jeg lover deg at hvis du flittig arbeider for å ombygge ditt hjem til et senter for læring i evangeliet, vil dine sabbatsdager over tid virkelig bli en lyst. Dine barn vil være ivrige etter å lære og etterleve Frelserens læresetninger … Endringene i din familie vil bli betydelige og vedvarende.”3 For et vakkert løfte!

For å være virkelig livsendrende, må omvendelse til Jesus Kristus involvere hele vår sjel og gjennomsyre alle aspekter av vårt liv. Det er derfor den må stå sentralt i vårt liv – vår familie og vårt hjem.

Husk at omvendelse er personlig

Mitt siste forslag er å huske at omvendelse må komme innenfra. Som illustrert i lignelsen om de ti jomfruer, kan vi ikke gi andre oljen av vår omvendelse, uansett hvor sterkt vi måtte ønske det. Eldste David A. Bednar har sagt: “Denne dyrebare oljen oppnås én dråpe om gangen … tålmodig og uavlatelig. Ingen snarvei er tilgjengelig, ingen siste øyeblikks forfjamset forberedelse er mulig.”4

Kom, følg med meg er basert på denne sannheten. Jeg sammenligner det med engelen som hjalp Nephi å lære om Jesus Kristus ved å si: “Se!”5 I likhet med denne engelen oppfordrer Kom, følg med meg oss til å se i Skriftene og ordene til vår tids profeter for å finne Frelseren og høre ham. I likhet med Nephi vil vi bli personlig undervist av Ånden mens vi leser og grunner på Guds ord. Kom, følg med meg er springbrettet som hjelper oss alle å dykke dypt ned i Kristi læres levende vann.

En forelders ansvar ligner på mange måter. Barn arver mange ting fra sine foreldre, men et vitnesbyrd er ikke en av dem. Vi kan ikke gi våre barn et vitnesbyrd mer enn vi kan få et frø til å vokse. Men vi kan sørge for et nærende miljø, med god jord, fri for torner som ville “kvele ordet”. Vi kan arbeide med flid for å skape de ideelle forholdene slik at våre barn – og andre vi er glad i – kan finne plass til frøet, “[høre] ordet og [forstå] det”6 og selv oppdage “at frøet er godt”.7

Bilde
Bror Newman og sønnen Jack

For mange år siden fikk min sønn Jack og jeg anledning til å spille på den gamle banen i St. Andrews i Skottland, hvor golfsporten begynte. Det var rett og slett fantastisk! Da jeg kom hjem, prøvde jeg å formidle omfanget av denne opplevelsen til andre. Men jeg klarte det ikke. Bilder, videoer og mine beste beskrivelser var fullstendig utilstrekkelige. Til slutt innså jeg at den eneste måten noen kan vite hvor storslagen St. Andrews er, er å oppleve den – å se de enorme fairwayene, puste inn luften, kjenne vinden i ansiktet og slå noen dårlige slag inn i de hule bunkerne og tette gulltornbuskene, noe vi gjorde riktig så effektivt.

Slik er det også med Guds ord. Vi kan undervise i det, vi kan forkynne det, vi kan forklare det. Vi kan snakke om det, vi kan beskrive det, vi kan til og med vitne om det. Men før noen kjenner Guds hellige ord falle på hans eller hennes sjel som himmelens dugg ved Åndens kraft,8 vil det være som å se på et postkort eller en annens feriebilder. Du må selv dra dit. Omvendelse til evangeliet er en personlig reise – en innsamlingsreise.

Alle som underviser i hjemmet og i kirken, kan gi andre anledning til å få sine egne åndelige opplevelser. Ved disse opplevelsene vil de selv få “vite sannheten i alle ting”.9 President Nelson sa: “Hvis du har oppriktige spørsmål om evangeliet eller Kirken og du velger å la Gud råde, vil du bli ledet til å finne og forstå de absolutte, evige sannheter som vil veilede ditt liv og hjelpe deg å holde deg trygt på paktens sti.”10

Dramatisk forbedring av undervisningen

Jeg oppfordrer ledere og lærere i alle Kirkens organisasjoner til å rådføre seg med foreldre og ungdom for dramatisk å forbedre undervisningen på alle nivåer – i staver, i menigheter og i hjem. Dette oppnås ved å undervise i læren og innby til en åndelig samtale om sannhetene Den hellige ånd har lært oss i de stille stundene av vårt personlige studium.

Mine kjære venner i Kristus, ansvaret ligger helt og holdent på hver enkelt av oss for å følge Mesterens eksempel og undervise som ham. Hans måte er den sanne måten! Når vi følger ham “når han viser seg, skal [vi] være lik ham, for vi skal se ham som han er, så vi kan ha dette håp, så vi kan bli renset likesom han er ren.”11 I navnet til Han som er oppstått, Mesterlæreren selv, ja i Jesu Kristi navn. Amen.