Generalkonferanse
Husk veien hjem
Generalkonferansen april 2021


Husk veien hjem

Vi har Jesu Kristi fullkomne eksempel å følge, og reisen til vårt evige hjem er bare mulig på grunn av hans læresetninger, hans liv og hans sonoffer.

I 1946 gikk den unge forskeren Arthur Hasler langs en fjellbekk i nærheten av sitt barndomshjem, da han opplevde noe som førte til en viktig oppdagelse om hvordan fisk finner veien tilbake til bekken der de ble født.

På vei opp et fjell, men ute av syne for sitt favoritt-fossefall fra barndommen, ble Hasler plutselig minnet om noe han hadde glemt. Han sa: “Idet en kjølig bris, som førte med seg duften av mose og akeleie, feide rundt det steinete brofestet, dukket plutselig detaljene om dette fossefallet og dets plassering i fjellsiden opp i tankene mine.”1

Disse luktene vekket igjen barndomsminnene og minnet ham om hjemtraktene.

Hvis lukter kunne utløse slike minner for ham, resonnerte han at lukter kanskje kunne være like stemningsfulle for laks som, etter å ha vært i det åpne havet i mange år, vender tilbake til bekken der de ble født, for å gyte.

Basert på denne erfaringen klarte Hasler, sammen med andre forskere, å bevise at laks husker duftene som hjelper dem å navigere tusenvis av kilometer for å finne veien hjem fra havet.

Denne beretningen fikk meg til å tenke at noe av det viktigste vi kan gjøre i dette livet, er å gjenkjenne og huske veien tilbake til vår himmelske Fader og trofast og med glede holde ut gjennom hele reisen.

Jeg tenkte på fire påminnelser som, når de brukes og anvendes konsekvent i vårt liv, kan vekke følelsene av vårt himmelske hjem på nytt.

For det første kan vi huske at vi er Guds barn

Vi har en guddommelig arv. Å vite at vi er Guds barn og at han ønsker at vi skal vende tilbake til hans nærhet, er et av de første stegene på reisen tilbake til vårt himmelske hjem.

Minn deg selv på denne arven. Ta deg regelmessig tid til å styrke ditt åndelige immunforsvar ved å huske velsignelsene du har mottatt fra Herren. Stol på veilederne du har fått av ham, istedenfor å vende deg utelukkende til verden for å måle din personlige verdi og finne veien.

Jeg besøkte nylig en av mine nærmeste etter at hun hadde vært på sykehuset. Hun fortalte meg følelsesladet at mens hun lå på sykehuset, ønsket hun bare at noen skulle synge sangen “Jeg er Guds kjære barn” for henne. Denne tanken alene, sa hun, ga henne den fred hun trengte i denne vanskelige tiden.

Å vite hvem du er forandrer det du føler og det du gjør.

Å forstå hvem du virkelig er, forbereder deg bedre til å gjenkjenne og huske veien tilbake til ditt himmelske hjem og lengte etter å være der.

For det annet kan vi huske grunnvollen som beskytter oss

Styrke kommer til oss når vi holder oss rettferdige, sanne og trofaste mot vår himmelske Fader og Jesus Kristus, selv når andre i overveldende grad ignorerer budene og frelsens prinsipper.2

I Mormons bok lærte Helaman sine sønner å huske at de måtte bygge sin grunnvoll på Jesus Kristus for å ha styrke til å motstå djevelens fristelser. Satans mektige vinder og uvær slår mot oss, men de vil ikke ha noen makt til å trekke oss ned hvis vi setter vår lit der det er aller tryggest – til vår Forløser.3

Jeg vet av egen erfaring at hvis vi velger å høre hans røst og følge ham, vil vi motta hans hjelp. Vi vil få et bredere perspektiv på våre omstendigheter og en dypere forståelse av hensikten med livet. Vi vil føle de åndelige tilskyndelsene som vil veilede oss til vårt himmelske hjem.

For det tredje kan vi huske å be

Vi lever i en tid da vi med en enkelt berøring eller stemmekommando kan begynne å søke etter svar innenfor nesten alle emner i den enorme mengden data som er lagret og organisert i et stort og komplekst nettverk av datamaskiner.

På den annen side har vi en enkel oppfordring om å begynne å søke svar fra himmelen. “Be alltid, og jeg vil utgyte min Ånd over deg.” Da lover Herren: “Og stor skal din velsignelse være, ja, mer enn om du skulle få jordens skatter.”4

Gud er i høyeste grad oppmerksom på hver enkelt av oss og beredt til å lytte til våre bønner. Når vi husker å be, finner vi hans styrkende kjærlighet, og jo mer vi ber til vår Fader i himmelen i Kristi navn, desto mer bringer vi Frelseren inn i vårt liv og desto bedre vil vi gjenkjenne stien han har merket til vårt himmelske hjem.

For det fjerde kan vi huske å tjene andre

Når vi prøver å følge Jesus Kristus ved å tjene og vise vennlighet mot andre, gjør vi verden til et bedre sted.

Våre handlinger kan være til stor velsignelse for menneskene rundt oss, og også for oss selv. Kjærlig tjeneste gir mening til både giverens og mottagerens liv.

Undervurder ikke potensialet du har til å øve god innflytelse på andre, både ved dine handlinger i tjeneste og ved ditt eksempel på tjeneste.

Kjærlig tjeneste for andre veileder oss på stien til vårt himmelske hjem – stien til å bli vår Frelser lik.

Som følge av borgerkrig måtte Arnaldo og Eugenia Teles Grilo og deres barn i 1975 forlate sitt hjem og alt de hadde bygget gjennom flere tiår med hardt arbeid. Da de kom tilbake sitt hjemland Portugal, sto bror og søster Teles Grilo overfor utfordringen med å begynne helt på nytt. Men mange år senere, etter å ha sluttet seg til Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, sa de: “Vi mistet alt vi hadde, men det var bra fordi det tvang oss til å overveie betydningen av evige velsignelser.”5

De mistet sitt jordiske hjem, men de fant veien tilbake til sitt himmelske hjem.

Uansett hva du må forlate for å følge stien til ditt himmelske hjem, vil det en dag ikke virke som noe offer i det hele tatt.

Vi har Jesu Kristi fullkomne eksempel å følge, og reisen til vårt evige hjem er bare mulig på grunn av hans læresetninger, hans liv og hans sonoffer – herunder hans død og hans strålende oppstandelse.

Jeg oppfordrer deg til å oppleve gleden ved å huske at vi er Guds barn og at han elsket verden så høyt at han har sendt sin Sønn6 for å vise oss veien. Jeg oppfordrer deg til å huske å være trofast, vende ditt liv til Frelseren og bygge din grunnvoll på ham. Husk å be på reisen og tjene andre underveis.

Kjære brødre og søstre, denne påskesøndagen bærer jeg vitnesbyrd om at Jesus Kristus er verdens Forløser og Frelser. Det er han som kan vise oss til det gledelige livs bord og veilede oss på vår reise. Måtte vi huske det og følge ham hjem. I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Arthur Davis Hasler, i Gene E. Likens, “Arthur Davis Hasler: January 5, 1908–March 23, 2001”, i National Academy of Sciences, Biographical Memoirs, bind 82 (2003), 174–75.

  2. Se Mormons bok, elevhåndbok (2009), 268–73.

  3. Se Helaman 5:6–12.

  4. Lære og pakter 19:38.

  5. Se Don L. Searle, “Discovering Gospel Riches in Portugal”, Ensign, okt. 1987, 15.

  6. Se Johannes 3:16.