Generalkonferenser
Vi talar om Kristus
Generalkonferensen i oktober 2020


Vi talar om Kristus

När världen talar mindre om Jesus Kristus, låt oss tala mer om honom.

Jag uttrycker min kärlek för er, mina älskade vänner och trosfränder. Jag har beundrat er tro och ert mod de senaste månaderna när denna världsomfattande pandemi har splittrat våra liv och tagit ifrån oss älskade familjemedlemmar och kära vänner.

Under denna osäkra tid har jag känt en ovanlig tacksamhet för min trygga visshet om att Jesus är Kristus. Har ni känt så? Det finns svårigheter som tynger oss alla, men framför oss står han som ödmjukt förkunnade: ”Jag är vägen, sanningen och livet.”1 Även om vi får uthärda en period av att fysiskt distansera oss från andra behöver vi aldrig uthärda en period av att andligt distansera oss från honom som kärleksfullt kallar på oss: ”Kom till mig.”2

Som en ledstjärna på en klar, mörk himmel lyser Jesus Kristus upp vägen. Han kom till jorden i ett enkelt stall. Han levde ett fullkomligt liv. Han botade sjuka och uppväckte de döda. Han var vän till de övergivna. Han lärde oss att göra gott, att lyda och att älska varandra. Han spikades upp på ett kors, uppstod majestätiskt tre dagar senare och gjorde det möjligt för oss och dem vi älskar att leva bortom graven. Med sin ojämförliga barmhärtighet och nåd tog han på sig våra synder och vårt lidande, ger förlåtelse när vi omvänder oss och frid i livets stormar. Vi älskar honom. Vi tillber honom. Vi följer honom. Han är våra själars ankare.

Medan denna andliga övertygelse stärks inom oss är det intressant nog många på jorden som vet väldigt lite om Jesus Kristus, och i några delar av världen där hans namn har förkunnats i århundraden minskar tron på Jesus Kristus. Europas modiga heliga har sett minskande tro i sina länder under århundraden.3 Sorgligt nog minskar tron också här i USA. En nyligen genomförd studie visade att under de senaste tio åren har 30 miljoner människor i USA slutat tro på Jesu Kristi gudomlighet.4 Om man ser till hela världen finns en annan studie som förutsäger att under de kommande årtiondena blir det mer än dubbelt så många som lämnar kristendomen än som anammar den.5

Vi respekterar naturligtvis allas rätt att välja, men vår himmelske Fader har ändå förkunnat: ”Han är min älskade Son. Lyssna till honom!”6 Jag vittnar om att dagen kommer då varje knä ska böjas och varje tunga bekänna att Jesus är Kristus.7

Hur ska vi bemöta vår förändrande värld? Medan några försummar sin tro söker andra efter sanningen. Vi har tagit på oss Jesu Kristi namn. Vad mer ska vi göra?

President Russell M. Nelsons förberedelse

En del av vårt svar kanske kommer när vi minns hur Herren undervisade president Russell M. Nelson under månaderna innan han kallades som kyrkans president. Ett år innan han kallades uppmanade president Nelson oss att mer omsorgsfullt studera alla 2 200 hänvisningar till namnet Jesus Kristus i Topical Guide.8

Bild
President Nelson studerar skrifterna

Tre månader senare, på generalkonferensen i april, talade han om hur, även med sina decennier av hängivet lärjungeskap, det här djupare studiet av Jesus Kristus hade påverkat honom så enormt. Syster Wendy Nelson frågade honom om dess påverkan. Han svarade: ”Jag är en ny människa!” Han var en ny människa? En ny människa vid 92 års ålder? President Nelson förklarade:

”När vi lägger ner tid på att lära oss om Frälsaren och hans försoningsoffer leds vi till … honom. …

Vi [blir helt fokuserade] på Frälsaren och hans evangelium.”9

Frälsaren sa: ”Vänd er till mig i varje tanke.”10

I en värld av arbete, oro och värdiga strävanden riktar vi vårt hjärta, vårt sinne och våra tankar på honom som är vårt hopp och vår frälsning.

Om ett förnyat studium av Frälsaren kunde förbereda president Nelson, kan det inte förbereda oss också?

Bild
President Russell M. Nelson

Gällande betoningen av kyrkans namn lärde president Nelson: ”Om vi … ska få tillgång till kraften i Jesu Kristi försoning – till att rena och hela oss, till att stärka och förstora oss och till sist till att upphöja oss – måste vi tydligt erkänna honom som källan till den kraften.”11 President Nelson lärde oss att ett konsekvent användande av kyrkans rätta namn, något som kan verka vara obetydligt, inte alls är obetydligt och kommer att påverka världens framtid.

Ett löfte för er förberedelse

Jag lovar er att om ni förbereder er själva, som president Nelson gjorde, så kommer ni också att bli nya, tänka mer på Frälsaren och tala om honom oftare och med mindre tvekan. När ni lär känna och älska honom ännu djupare kommer era ord att flöda lättare, som de gör när ni talar om ett av era barn eller en kär vän. De som lyssnar på er kommer att ha mindre önskan att debattera eller avvisa er och större önskan att lära av er.

Ni och jag talar om Jesus Kristus, men vi kanske kan göra det lite bättre. Om världen talar om honom mindre, vem ska då att tala mer om honom? Det gör vi! Tillsammans med andra hängivna kristna!

Tala om Kristus i våra hem

Finns det bilder på Frälsaren i våra hem? Talar vi ofta med våra barn om Jesu liknelser? ”Berättelser om Jesus [är] som en vind som blåser på glöden i våra barns hjärtan.”12 När era barn ställer frågor kan ni medvetet tänka på vad Frälsaren lärde. Om ert barn till exempel frågar: ”Pappa, varför ber vi?” kan ni svara: ”Det är en mycket bra fråga. Minns du när Jesus bad? Vi kan prata om varför han bad och hur han bad.”

”Vi talar om Kristus, vi gläds i Kristus, … så att våra barn ska kunna veta till vilken källa de kan se för att få förlåtelse för sina synder.”13

Tala om Kristus i kyrkan

Samma skriftställe tillägger att vi ”predikar om Kristus”14. Låt oss fokusera på Frälsaren Jesus Kristus och hans försoningsoffers gåva i våra gudstjänster. Det betyder inte att vi inte kan återge en av våra egna upplevelser eller berätta om någon annans tankar. Medan ämnet kan vara familjer eller tjänande eller templet eller en utförd mission bör allt i vår gudsdyrkan riktas mot Herren Jesus Kristus.

För 30 år sedan talade president Dallin H. Oaks om ett brev som han hade fått ”av en man som sa att han hade deltagit i ett [sakramentsmöte] och lyssnat till 17 vittnesbörd utan att höra Frälsaren nämnas.”15 President Oaks sa sedan: ”Den beskrivningen kanske är lite överdriven [men] jag återger den eftersom den är en klar påminnelse för oss alla.”16 Han uppmanade oss sedan att tala mer om Jesus Kristus i våra tal och klassdiskussioner. Jag har märkt att vi fokuserar allt mer på Kristus under våra möten i kyrkan. Låt oss medvetet fortsätta med dessa mycket positiva ansträngningar.

Tala om Kristus med andra

Låt oss vara öppnare mot vår omgivning, villigare att tala om Kristus. President Nelson har sagt: ”Jesu Kristi sanna lärjungar är villiga att synas, göra sig hörda och vara annorlunda än människorna i världen.”17

Ibland tror vi att ett samtal med någon måste resultera i att de kommer till kyrkan eller träffar missionärerna. Låt Herren vägleda dem när de är villiga medan vi tänker mer på vårt ansvar att vara hans röst, omtänksamma och öppna med vår tro. Äldste Dieter F. Uchtdorf har lärt oss att när någon frågar hur helgen har varit så ska vi vara villiga att glatt svara att vi älskade att höra primärbarnen sjunga ”Jag vill gärna likna Jesus”18. Låt oss vänligt bära vittne om vår tro på Kristus. Om någon berättar om ett problem i sitt privatliv kan vi säga: ”John, Mary, du vet att jag tror på Jesus Kristus. Jag har tänkt på något han sa som kan hjälpa dig.”

Var mer öppen på sociala medier när ni talar om er tillit till Kristus. De flesta respekterar er tro, men om någon är avfärdande när ni talar om Frälsaren, hämta då mod i hans löfte: ”Saliga är ni när människor hånar och förföljer er … för min skull. … För er lön är stor i himlen.”19 Vi bryr oss mer om att vara hans följare än om att bli ”gillade” av våra egna följare. Petrus gav rådet: ”Var ständigt beredda att … förklara det hopp ni har.”20 Låt oss tala om Kristus.

Mormons bok är ett kraftfullt vittne om Jesus Kristus. Praktiskt taget varje sida vittnar om Frälsaren och hans gudomliga mission.21 Insikt i hans försoning och nåd fyller dess sidor. Tillsammans med Nya testamentet hjälper Mormons bok oss att bättre förstå varför Frälsaren kom för att rädda oss och hur vi kan komma till honom än mer.

Några av våra medsyskon i Kristus är ibland osäkra på vår tro och våra motiv. Låt oss uppriktigt glädja oss med dem i vår gemensamma tro på Jesus Kristus och i Nya testamentets skrifter som vi alla älskar. Under de dagar som ligger framför oss kommer de som tror på Jesus Kristus att behöva varandras vänskap och stöd.22

Bild
Världens ljus

När världen talar mindre om Jesus Kristus, låt oss tala mer om honom. När vår sanna natur som hans lärjungar visas kommer många omkring oss att vara redo att lyssna. När vi delar det ljus vi har fått av honom kommer hans ljus och hans enastående frälsande kraft att lysa på dem som är villiga att öppna sina hjärtan. Jesus sa: ”Jag har kommit till världen som ett ljus.”23

Öka vår önskan att tala om Kristus

Ingenting lyfter min önskan att tala om Kristus mer än att föreställa mig hans återkomst. Vi vet inte när han kommer, men händelserna vid hans återkomst blir fantastiska! Han ska komma i himlens skyar i majestät och härlighet med alla sina heliga änglar. Inte bara några änglar utan alla hans heliga änglar. Dessa är inte de rödkindade keruber som Rafael målade och som syns på våra kort till alla hjärtans dag. Dessa är århundradenas änglar, de änglar som sändes för att stänga lejonens gap24, öppna fängelseportarna25, förkunna hans efterlängtade födelse26, stärka honom i Getsemane27, försäkra hans apostlar vid hans himmelsfärd28 och inleda evangeliets härliga återställelse29.

Bild
Jesu Kristi andra ankomst

Kan ni tänka er att ryckas upp för att möta honom, antingen på den här eller andra sidan om slöjan?30 Det är hans löfte till de rättfärdiga. Denna fantastiska upplevelse kommer att påverka våra själar för evigt.

Vi är så tacksamma för vår älskade profet, president Russell M. Nelson, som har stärkt vår önskan att älska Frälsaren och förkunna hans gudomlighet. Jag har själv sett Herrens hand på honom och uppenbarelsens gåva som leder honom. President Nelson, vi ser med förväntan fram emot ditt råd.

Mina kära vänner överallt i världen, låt oss tala om Kristus och se fram emot uppfyllelsen av hans härliga löfte: ”Den som bekänner mig inför människorna ska också jag bekänna inför min Far.”31 Jag vittnar om att han är Guds Son. I Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Joh. 14:6.

  2. Matt. 11:28.

  3. Se Niztan Peri-Rotem, ”Religion and Fertility in Western Europe: Trends across Cohorts in Britain, France and the Netherlands”, European Journal of Population, maj 2016, s. 231–265; ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4875064.

  4. ”[65%] av vuxna amerikaner beskriver sig själva som kristna när de tillfrågas om sin religion, 12% färre än för ett decennium sedan. Samtidigt består andelen av befolkningen som inte har en religiös tillhörighet och som beskriver sin religiösa identitet som ateist, agnostiker eller ’inget särskilt’ nu av 26%, vilket är en ökning från 17% år 2009” (Pew Research Center, ”In U.S., Decline of Christianity Continues at Rapid Pace”, 17 okt. 2019, pewforum.org).

  5. Se Pew Research Center, ”The Future of World Religions: Population Growth Projections, 2010–2050”, 2 apr. 2015, pewforum.org.

  6. Mark. 9:7; Luk. 9:35; se även Matt. 3:17; JS–H 1:17.

  7. Se Fil. 2:9–11.

  8. Se Russell M. Nelson, ”Profeter, ledarskap och gudomlig lag” (världsomfattande andakt för unga vuxna, 8 jan. 2017), broadcasts.ChurchofJesusChrist.org.

  9. Russell M. Nelson, ”Föra in Jesu Kristi kraft i våra liv”, Liahona, maj 2017, s. 40–41.

  10. L&F 6:36.

  11. Russell M. Nelson, ”Kyrkans rätta namn”, Liahona, nov. 2018, s. 88.

  12. Neil L. Andersen, ”Låt mig få höra om Jesus”, Liahona, maj 2010, s. 108–109.

  13. 2 Ne. 25:26.

  14. 2 Ne. 25:26.

  15. Dallin H. Oaks, ”Another Testament of Jesus Christ” (andakt vid Brigham Young University, 6 juni 1993), s. 7, speeches.byu.edu.

  16. Se Dallin H. Oaks, ”Vittnen om Kristus”, Nordstjärnan, jan. 1991, s. 28.

  17. Russell M. Nelson, ”Föra in Jesu Kristi kraft i våra liv”, s. 40.

  18. Se Dieter F. Uchtdorf, ”Missionsarbete: Säg det du har på hjärtat”, Liahona, maj 2019, s. 17; ”Jag vill gärna likna Jesus”, Barnens sångbok, s. 40–41.

  19. Matt. 5:11–12.

  20. 1 Petr. 3:15.

  21. ”När [de profetiska skrivarna i Mormons bok] skrev ner sina vittnesbörd om den utlovade Messias nämnde de någon form av hans namn i genomsnitt var 1,7:e vers. [De] nämnde Jesus Kristus vid, bokstavligen, 101 olika namn. … När vi inser att en vers i skrifterna vanligtvis består av en mening ser det ut som att vi i genomsnitt inte kan läsa två meningar i Mormons bok utan att se Kristi namn i någon form” (Susan Easton Black, Finding Christ through the Book of Mormon [1987], s. 5, 15).

    ”Orden försona eller försoning i någon av dess former förekommer endast en gång i Nya testamentet i KJV, men 35 gånger i Mormons bok. Som ännu ett testamente om Jesus Kristus sprider boken värdefullt ljus över hans försoning” (”Försoningen”, Nordstjärnan, jan. 1997, s. 33).

  22. De som lämnar kristendomen i USA är yngre. ”Över åtta av tio medlemmar i den tysta generationen (de som föddes mellan 1928 och 1945) beskriver sig själva som kristna (84%), liksom tre fjärdedelar av baby-boomgenerationen (76%). I kraftig kontrast beskriver bara hälften av millenniegenerationen (49%) sig som kristna, och fyra av tio är religiösa ’ingenting’ medan en av tio i millenniegenerationen anser sig tillhöra en icke-kristen trosinriktning” (”In U.S., Decline of Christianity Continues”, pewforum.org).

  23. Joh. 12:46.

  24. Se Dan. 6:22.

  25. Se Apg. 5:19.

  26. Se Luk. 2:2–14.

  27. Se Luk. 22:42–43.

  28. Se Apg. 1:9–11.

  29. Se L&F 13; 27:12–13; 110:11–16; JS–H 1:27–54.

  30. Se 1 Tess. 4:16–17; L&F 88:96–98.

  31. Matt. 10:32.