2010–2019
Föra in Jesu Kristi kraft i våra liv
April 2017


Föra in Jesu Kristi kraft i våra liv

Jesu Kristi evangelium är fyllt av hans kraft och den är tillgänglig för varje uppriktigt sökande dotter eller son till Gud.

Mina kära bröder och systrar, vi lever i en mycket svår tidsutdelning. Utmaningar, kontroverser och svårigheter virvlar runt omkring oss. Den här turbulenta tiden förutsågs av Frälsaren. Han varnade oss för att motståndaren i vår tid skulle hetsa människobarnens hjärtan till vrede och leda dem vilse.1 Men vår himmelske Fader avsåg aldrig att vi skulle klara av labyrinten av personliga problem och sociala frågor på egen hand.

Så älskade Gud världen att han sände sin enfödde Son2 för att hjälpa oss.3 Och hans Son Jesus Kristus gav sitt liv för oss. Allt för att vi skulle få tillgång till gudomlig kraft – tillräckligt med kraft för att kunna hantera vår tids bördor, hinder och frestelser.4 I dag vill jag tala om hur vi kan föra in vår Herres och Mästares Jesu Kristi kraft i våra liv.

Vi börjar med att lära oss om honom.5 ”Det är omöjligt för [oss] att bli frälsta i okunnighet.”6 Ju mer vi vet om Frälsarens verksamhet och uppdrag7 – ju mer vi förstår hans lära8 och vad han gjorde för oss – desto mer vet vi att han kan ge oss den kraft vi behöver i våra liv.

Tidigare i år bad jag de unga vuxna i kyrkan att helga en del av sin tid varje vecka till att studera allt som Jesus sa och gjorde, som nedtecknats i standardverken.9 Jag uppmanade dem att göra skrifthänvisningarna om Jesus Kristus i studiehandledningarna i skrifterna till sin främsta personliga studiekurs.10

Jag gav dem den uppmaningen eftersom jag redan hade antagit den själv. Jag läste och strök under varje vers om Jesus Kristus i huvudrubriken och i 57 andra relaterade poster i Topical Guide.11 När jag var klar med den spännande övningen frågade min fru vilken inverkan den hade haft på mig. Jag sa: ”Jag är en ny människa!”

Jag kände förnyad hängivenhet mot Frälsaren när jag på nytt läste i Mormons bok hans egna ord om sitt uppdrag under jordelivet. Han förkunnade:

”Jag kom till världen för att göra min Faders vilja, därför att min Fader sände mig.

Och min Fader sände mig för att jag skulle kunna lyftas upp på korset.”12

Som sista dagars heliga kallar vi det uppdraget Jesu Kristi försoning, som gjorde uppståndelsen möjlig för alla och gjorde evigt liv möjligt för dem som omvänder sig från sina synder och tar emot och håller nödvändiga förrättningar och förbund.

Det är doktrinärt ofullständigt att tala om Herrens försoningsoffer med ofullständiga uttryck som ”försoningen” eller ”försoningens möjliggörande kraft” eller ”tillämpa försoningen” eller ”bli stärkt av försoningen”. Sådana uttryck kan leda tron vilse om man behandlar händelsen som om den hade ett liv i sig och egna förmågor oberoende av vår himmelske Fader och hans Son Jesus Kristus.

Enligt Faderns stora eviga plan var det Frälsaren som led. Det var Frälsaren som krossade dödens bojor. Det var Frälsaren som betalade priset för våra synder och överträdelser och utplånar dem på villkor att vi omvänder oss. Det är Frälsaren som befriar oss från fysisk och andlig död.

Det finns inget formlöst väsen kallat ”Försoningen” som vi kan åkalla för att få tröst, helbrägdagörelse, förlåtelse eller kraft. Jesus Kristus är källan. Sådana heliga ord som försoning och uppståndelse beskriver vad Frälsaren gjorde, enligt Faderns plan, för att vi skulle kunna leva med hopp här i livet och få evigt liv i den kommande världen. Frälsarens försoningsoffer – den viktigaste händelsen i mänsklighetens historia – förstås och uppskattas bäst när vi uttryckligen och tydligt kopplar den till honom.

Betydelsen av Frälsarens uppdrag betonades av profeten Joseph Smith, som eftertryckligt förkunnade att ”de fundamentala principerna i vår religion är apostlarnas och profeternas vittnesbörd om Jesus Kristus: att han dog, begravdes och uppstod på den tredje dagen och uppsteg till himlen. Allt annat som tillhör vår religion är endast tillägg till detta.”13

Det var just det här uttalandet av profeten som motiverade 15 profeter, siare och uppenbarare att framlägga och underteckna sina vittnesbörd för att fira 2000-årsjubileet av Herrens födelse. Det historiska vittnesbördet har titeln ”Den levande Kristus”.14 Många medlemmar har lärt dess sanningar utantill. Andra känner knappt till att det finns. När du strävar efter att lära dig mer om Jesus Kristus uppmanar jag dig att studera ”Den levande Kristus”.

När vi lägger ner tid på att lära oss om Frälsaren och hans försoningsoffer leds vi till att använda en annan viktig nyckel som ger tillgång till hans kraft: Vi väljer att tro på honom och att följa honom.

Jesu Kristi sanna lärjungar är villiga att synas, göra sig hörda och vara annorlunda än människorna i världen. De är oförskräckta, hängivna och modiga. Jag hörde talas om sådana lärjungar under ett uppdrag nyligen i Mexiko, där jag träffade regeringstjänstemän och ledare för andra religiösa samfund. Alla tackade mig för våra medlemmars heroiska och framgångsrika arbete med att skydda och bevara starka äktenskap och familjer i deras land.

Att bli sådana mäktiga lärjungar är inte lätt och det sker inte automatiskt. Vi måste fokusera helt på Frälsaren och hans evangelium. Det är mentalt ansträngande att sträva efter att vända sig till honom i varje tanke.15 Men när vi gör det flyr våra tvivel och vår fruktan.16

Nyligen hörde jag talas om en oförskräckt ung Laurel-flicka. Hon blev inbjuden att delta i en delstatstävling för sin high school samma kväll som hon hade lovat delta i ett stavsmöte för Hjälpföreningen. När hon insåg konflikten och förklarade för tävlingens ansvariga att hon behövde lämna tävlingen tidigt för att delta i ett viktigt möte, fick hon veta att hon skulle bli diskvalificerad om hon gjorde det.

Vad gjorde den här Laurel-flickan? Hon stod fast vid sitt åtagande att delta i hjälpföreningsmötet. Precis som de sagt blev hon diskvalificerad från delstatstävlingen. När hon blev tillfrågad om sitt beslut, sa hon bara: ”Kyrkan är ju viktigare, eller hur?”

Tron på Jesus Kristus får oss att göra sådant som vi annars inte skulle göra. Tro som motiverar oss till handling ger oss större tillgång till hans kraft.

Vi ökar också Frälsarens kraft i våra liv när vi ingår heliga förbund och noggrant håller dessa förbund. Våra förbund binder oss till honom och ger oss gudomlig kraft. Som trofasta lärjungar omvänder vi oss och följer honom ner i dopets vatten. Vi vandrar längs förbundets stig för att ta emot andra viktiga förrättningar.17 Och lyckligtvis gör Guds plan att de här välsignelserna kan utsträckas till förfäder som har dött utan möjlighet att ta emot dem under jordelivet.18

Män och kvinnor som håller sina förbund söker efter sätt att hålla sig obefläckade av världen, så att inget står i vägen för deras tillgång till Frälsarens kraft. En trofast maka och mor skrev nyligen: ”Det här är svåra och farliga tider. Vi är så välsignade som har ökad kunskap om frälsningsplanen och inspirerad vägledning från kärleksfulla profeter, apostlar och ledare som hjälper oss att segla tryggt på detta stormiga hav. Vi brukade sätta på radion på morgnarna. Men nu lyssnar vi i stället på ett generalkonferenstal på mobilerna varje morgon när vi gör oss redo för en ny dag.”

Ett annat sätt att föra in Frälsarens kraft i våra liv är att sträcka sig upp mot honom i tro. Detta kräver ihärdiga, fokuserade ansträngningar.

Bild
Kvinna som rör vid Frälsarens kläder

Minns du Bibelns berättelse om kvinnan som hade lidit i tolv år av ett försvagande hälsoproblem?19 Hon utövade stor tro på Frälsaren när hon sa: ”Om jag så bara rör vid hans kläder blir jag frisk.”20

Den här trofasta, fokuserade kvinnan behövde sträcka sig så långt hon kunde för att få tillgång till hans kraft. När hon fysiskt sträckte sig ut var det en symbol för att sträcka sig ut andligen.

Många av oss har ur djupet av vårt hjärta ropat någon variant av kvinnans ord: ”Om jag kunde sträcka mig ut tillräckligt långt för att föra in Frälsarens kraft i mitt liv, så skulle jag veta hur jag ska hantera min plågsamma situation. Jag skulle veta vad jag bör göra. Och jag skulle ha kraft nog att göra det.”

När du sträcker dig ut mot Herrens kraft med samma intensitet som en drunknande som kippar efter luft, får du kraft från Jesus Kristus. När Frälsaren vet att du verkligen vill nå fram till honom – när han känner att ditt hjärtas största önskan är att föra in hans kraft i ditt liv – blir du ledd av den Helige Anden till att veta exakt vad du bör göra.21

När du andligen sträcker dig längre än du någonsin gjort tidigare, flödar hans kraft till dig.22 Och då förstår du den djupa innebörden i orden vi sjunger i psalmen ”Den himmelska elden”:

Se, Herren sin hand har sträckt ut över jorden …

Guds fullmakt att handla är återställd vorden,

och ljus över jord ifrån himlen går ut.23

Jesu Kristi evangelium är fyllt av hans kraft och den är tillgänglig för varje uppriktigt sökande dotter eller son till Gud. Jag vittnar om att när vi för in hans kraft i våra liv, gläds både han och vi.24

Som ett av hans särskilda vittnen förkunnar jag att Gud lever! Jesus är Kristus! Hans kyrka har återställts till jorden! Guds profet på jorden i dag är president Thomas S. Monson, som jag stödjer av hela mitt hjärta. Det vittnar jag om i kärlek och lämnar min välsignelse över er alla, i Jesu Kristi heliga namn, amen.

Slutnoter

  1. Se 2 Ne. 28:19–30.

  2. Se Joh. 3:16.

  3. Jesus var den Smorde – smord av sin himmelske Fader till att vara hans personliga representant i allt som rör människosläktets frälsning. Jesus smordes till att bli vår Frälsare och Återlösare. Innan världen formades smordes Jesus till att göra odödlighet verklig och evigt liv möjligt för alla Guds barn (se Joh. 17:24; 1 Petr. 1:20). Alltså hade Jesus två unika titlar: Messias (hebreiska) och Kristus (grekiska) – som båda betyder ”smord”. (Se Handledning för skriftstudier, ”Smorde, den”.)

  4. Vi kan skydda oss genom att känna till och följa Guds ord (se Ef. 6:17–18; L&F 27:18).

  5. Under sin Faders ledning var Jesus jordens (se Joh. 1:2–3) och otaliga världars skapare (se Mose 1:33). Långt före sin jordiska födelse var Jesus den store Jehova – Gamla testamentets Gud. Det var Jehova som kommunicerade med Mose på Sinai berg. Det var Jehova som ingick förbund med Abraham att alla jordens nationer skulle välsignas genom Abrahams släktlinje. Och det var Jehova som ingick förbund med släkter i Israels hus. Jesus var också den utlovade Immanuel som Jesaja profeterade om (se Jes. 7:14).

  6. Se L&F 131:6.

  7. Se L&F 76:40–41.

  8. Se 2 Ne. 31:2–21.

  9. Bibeln, Mormons bok, Läran och förbunden och Den kostbara pärlan.

  10. Se Topical Guide, ”Jesus Christ”. Förutom texten under den huvudrubriken finns det 57 underrubriker som handlar om honom. För andra upplagor än den engelska, använd Handledning för skriftstudier.

  11. Över 2 200 skriftställen listas på de 18 sidorna i Topical Guide.

  12. 3 Ne. 27:13–14.

  13. Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith (2007), s. 49.

  14. Se ”Den levande Kristus: Apostlarnas vittnesbörd”, Liahona, apr. 2000, s. 2–3.

  15. Se Hel. 8:15.

  16. Se L&F 6:36.

  17. Jesus Kristus lärde oss om vikten av heliga förrättningar, som dopet (se Joh. 3:5), sakramentet (se L&F 59:9) och förrättningarna begåvning och besegling i templet (se L&F 124:39–42).

  18. Se L&F 124:29–32.

  19. Se Luk. 8:43–44.

  20. Mark. 5:28.

  21. Se L&F 88:63.

  22. När den trofasta kvinnan rörde vid Frälsarens kläder reagerade han genast: ”Jag kände att kraft gick ut från mig” (Luk. 8:46; kursivering tillagd).

  23. ”Den himmelska elden”, Psalmer, nr 2.

  24. Se 3 Ne. 17:20.