2010–2019
Återvänd och ta emot
April 2017


Återvänd och ta emot

Att återvända till Guds närhet och ta emot de eviga välsignelser som kommer av att ingå och hålla förbund är de viktigaste målen vi kan sätta.

Mina bröder och systrar, det är nu mitt uppdrag att tala till er och ert uppdrag är att lyssna. Mitt mål är att slutföra mitt uppdrag innan ni slutför ert. Jag ska göra mitt bästa.

Genom åren har jag lagt märke till att de som åstadkommer mest i denna värld är de som har en vision för sina liv, med mål som håller dem fokuserade på deras vision och taktiska planer att uppnå dem. Att veta vart man är på väg och hur man förväntar sig att komma dit kan ge mening, syfte och resultat i livet.

En del har svårt att skilja mellan ett mål och en plan, tills de lär sig att ett mål är en destination eller ett slut medan en plan är vägen dit. Vi kan till exempel ha som mål att köra till en viss främmande plats, och som en del av ni underbara systrar vet, så tror vi män ofta att vi vet hur man kommer dit – vilket ofta resulterar i att vi säger ”jag vet att vi är framme snart”. Nu ler säkert min fru. Det fanns ett tydligt mål, men det fanns ingen bra plan för att komma dit.

Att sätta upp mål är i stort sett att börja med målet i sikte. Och planering är att tänka ut hur man ska komma dit. En nyckel till lycka ligger i att förstå vilka destinationer som verkligen betyder något – och sedan använda tid, ansträngningar och uppmärksamhet på det som utgör ett säkert sätt att komma dit.

Gud, vår himmelske Fader, har gett oss det fullkomliga exemplet på målsättning och planering. Hans mål är ”att åstadkomma odödlighet och evigt liv för människan”,1 och hans sätt att uppnå det är frälsningsplanen.

En del av vår älskade himmelske Faders plan är att vi ska få en växande, utvecklande, lärorik fysisk tillvaro där vi kan bli mer som han. Genom att klä vår ande i en fysisk kropp, leva efter de lärdomar och bud vi får från hans Son Herren Jesus Kristus och bilda en evig familj kan vi, genom Frälsarens försoning, uppfylla Guds mål för hans barns odödlighet och evigt liv med honom i hans celestiala rike.

En vis målsättning förutsätter att man förstår att kortsiktiga mål fungerar bara om de leder till tydligt förstådda långsiktiga mål. Jag tror att en viktig nyckel till lycka är att man lär sig sätta egna mål och fastställa egna planer inom ramen för vår himmelske Faders eviga plan. Om vi fokuserar på denna eviga väg blir vi oundvikligen berättigade att återvända till hans närhet.

Det är bra att ha mål och planer för karriären, utbildningen och till och med golfen. Det är också viktigt att ha mål för äktenskapet, familjen och kyrkans råd och ämbeten. Det gäller särskilt missionärer. Men vårt största och övergripande mål bör passa in i vår himmelske Faders eviga plan. Jesus sa: ”Sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så skall allt detta tillfalla er.”2

Experter på målsättning säger att ju enklare och tydligare ett mål är, desto större kraft har det. När vi kan reducera ett mål till en tydlig bild eller begrepp med ett eller två kraftfulla och symboliska ord, kan det målet sedan bli till en del av oss och vägleda så gott som allt vi tänker och gör. Jag tror att det finns två begrepp som i det här sammanhanget symboliserar Guds mål för oss och vårt viktigaste mål för oss själva. Begreppen är återvänd och ta emot.

Att återvända till hans närhet och ta emot de eviga välsignelser som kommer av att ingå och hålla förbund är de viktigaste målen vi kan sätta.

Vi kan återvända och ta emot genom att ha ”orubblig tro på Herren Jesus Kristus, fullkomligt förtrösta på hans förtjänster, sträva framåt med ståndaktighet i Kristus, med fullkomligt klart hopp och kärlek till Gud och till alla människor och mätta oss med Kristi ord och hålla ut intill änden”.3

Lucifer accepterade inte vår himmelske Faders plan, som skulle göra det möjligt för oss att återvända till Faderns närhet och ta emot hans välsignelser. Nej, Lucifer gjorde uppror och försökte helt och hållet ändra vår Faders plan. Han ville ha Guds härlighet, ära och makt. Följden blev att han drevs ut tillsammans med sina efterföljare från Guds närhet och ”blev Satan, ja, djävulen, alla lögners fader, för att bedra och förblinda människorna och leda dem som fångar enligt sin vilja, ja, alla som inte vill hörsamma [Herrens] röst”.4

På grund av sina val i föruttillvaron kan Satan varken återvända eller ta emot. Det enda han kan göra nu är att motarbeta Faderns plan genom att använda varje möjlig lockelse och frestelse för att få oss på fall och göra oss lika olyckliga som han är.5 Satans plan att genomföra sitt djävulska mål gäller varje person, generation, kultur och samhälle. Han använder högljudda röster, röster som försöker överrösta den Helige Andens milda och stilla röst som kan visa oss allt vad vi bör göra för att återvända och ta emot.6

Dessa röster tillhör dem som bortser från evangeliets sanning och som använder internet, sociala och tryckta medier, radio, tv och filmer för att locka till omoral, våld, grovt språk, oanständighet och orenhet på ett sätt som avleder oss från våra mål och våra planer för evigheten.

Dessa röster kan också bestå av välmenande personer som förblindats av människors världsliga filosofier och som strävar efter att förgöra tron och avleda fokus från eviga ting hos dem som bara försöker återvända till Guds närhet och ta emot ”allt vad vår Fader har”.7

Jag har märkt att jag för att fokusera på att återvända och ta emot de utlovade välsignelserna, regelbundet behöver ta mig tid att fråga mig själv: ”Hur går det för mig?”

Det är som att ha en personlig, enskild intervju med sig själv. Och om det låter konstigt, tänk på saken: Vem i den här världen känner dig bättre än du känner dig själv? Du känner dina tankar, dina dolda gärningar, dina önskningar och dina drömmar, mål och planer. Och du känner bättre än någon annan till vilka framsteg du gör längs vägen för att återvända och ta emot.

Som vägledning för mig under den här personliga enskilda intervjun läser och begrundar jag gärna de själviakttagande orden i Almas femte kapitel, där Alma säger: ”Har ni blivit andligen födda av Gud? Har ni fått hans bild i ert ansikte? Har ni upplevt denna mäktiga förändring i era hjärtan?”8 Almas frågor är en påminnelse om vad våra mål och planer bör innehålla för att vi ska kunna återvända och ta emot.

Kom ihåg Frälsarens uppmaning: ”Kom till mig, alla ni som arbetar och bär på tunga bördor, så skall jag ge er vila.

Ta på er mitt ok och lär av mig, ty jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då skall ni finna ro för era själar.”9

När vi ökar vår tro på Herren Jesu Kristi makt att ge oss ro för våra själar genom att förlåta synder, återlösa ofullkomliga relationer, läka de andliga sår som hindrar tillväxt, stärka oss och göra det möjligt för oss att utveckla Kristi egenskaper, uppskattar vi än mer omfattningen av Herren Jesu Kristi försoning.10

Under de kommande veckorna, ta dig tid till att gå igenom ditt livs mål och planer och se till att de är förenliga med vår himmelske Faders stora plan för vår lycka. Om du behöver omvända dig och ändra dem, gör det gärna nu. Ta dig tid att under bön fundera över vilka anpassningar du behöver göra för att hålla ”blicken endast fäst på Guds ära”.11

Vi måste fortsätta låta Jesu Kristi lära och evangelium genomsyra våra mål och planer. Utan honom är inga eviga mål möjliga och våra planer att nå våra eviga mål kommer förvisso att misslyckas.

Bild
Dokumentet ”Den levande Kristus”

Ett annat hjälpmedel är ”Den levande Kristus: Apostlarnas vittnesbörd”12, som framlades för kyrkan den 1 januari 2000. Sätt upp ett exemplar där du kan se det och ta dig tid att gå igenom varje uttalande i det här inspirerade vittnesbördet om Kristus, undertecknat av hans särskilda vittnen.

Bild
”Den levande Kristus” och tillkännagivandet om familjen

Jag uppmanar dig att studera det tillsammans med ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”. Vi talar ofta om tillkännagivandet om familjen, men kom ihåg att läsa det i ljuset av den levande Kristus frälsande kraft. Utan den levande Kristus kan våra innerligaste förhoppningar inte uppfyllas. Som det står i tillkännagivandet om familjen: ”Den gudomliga lycksalighetsplanen möjliggör att familjebanden fortsätter bortom graven. Heliga förrättningar och förbund i heliga tempel gör det möjligt för enskilda personer att återvända till Guds närhet, och för familjer att vara tillsammans för evigt.”13

Det är endast möjligt eftersom den levande Kristus är världens försonande Frälsare och Återlösare.

Med tanke på detta kan du också söka i skrifterna för att utöka din insikt om just de sanningar som finns i ”Den levande Kristus”.

Att under bön läsa ”Den levande Kristus” är som att läsa vittnesbörden från Matteus, Markus, Lukas, Johannes och profeterna i Mormons bok. Det stärker din tro på Frälsaren och hjälper dig behålla fokus på honom medan du följer dina planer för att nå dina eviga mål.

Trots våra misstag, brister, omvägar och synder ger Jesu Kristi försoning oss möjlighet att omvända oss och vara redo att återvända och ta emot de ojämförliga välsignelserna som Gud har utlovat: att leva för evigt med Fadern och Sonen i den högsta graden av det celestiala riket.14

Som ni alla vet kommer ingen undan döden. Vårt långsiktiga mål och vår plan bör därför vara att när vi återvänder till vår himmelske Fader, får vi ta emot allt vad han har planerat för var och en av oss.15

Jag vittnar om att det inte finns något större mål i dödligheten än att leva för evigt med våra himmelska föräldrar och vår älskade Frälsare, Herren Jesus Kristus. Men det är mer än bara vårt mål. Det är också deras mål. De har fullkomlig kärlek till oss, större än vi ens kan börja förstå. De är helt och hållet, fullständigt och evigt förenade med oss. Vi är deras verk. Vår härlighet är deras härlighet. Mer än något annat vill de att vi ska komma hem, att vi ska återvända och ta emot evig lycka hos dem.

Mina kära bröder och systrar, om en vecka firar vi palmsöndagen till minne av Kristi segerrika intåg i Jerusalem. Om två veckor firar vi påskdagen till minne av Frälsarens seger över döden.

När vi fokuserar på Frälsaren under dessa två speciella söndagar, låt oss då minnas honom och förnya vårt livslånga beslut att hålla hans bud. Låt oss ta en ordentlig titt på våra liv, sätta upp egna mål och fokusera våra planer så att de är förenliga med Guds på ett sätt som i slutändan leder till den dyrbara förmånen att få återvända och ta emot, är min ödmjuka bön i Jesu Kristi namn, amen.