2010–2019
Helighetens sköna skrud
April 2017


Helighetens sköna skrud

Vår Fader i himlen har berett för oss allt det som behövs så att vi kan bli heliga liksom han är helig.

I mina förberedelser för det här mötet, har mitt hjärta vänts till de många trofasta systrar som jag har träffat, när och fjärran. För mig beskrivs de bäst i en tacksamhetspsalm av kung David: ”Ge åt Herren hans namns ära, bär fram gåvor och kom inför hans ansikte, tillbed Herren i helig skrud.”1

Jag ser helighetens sköna skrud i systrar vilkas hjärtan är fästa vid allt som är gott, vilka vill bli mer som Frälsaren. De uppoffrar hela sin själ, sitt hjärta, sin förmåga, sitt förstånd och sin styrka till Herren i sitt sätt att leva varje dag.2 Det finns helighet i strävan och kampen att hålla buden och att ära de förbund vi ingått med Gud. Helighet är att göra sådana val att den Helige Anden fortsätter vara vår vägledare.3 Helighet är att lägga sina naturliga böjelser åt sidan och bli en helig genom Herren Kristi försoning.4 ”Varje ögonblick av [vårt liv] måste vara helgat åt Herren.”5

Himlens Gud befallde Israels barn: ”Ty jag är HERREN, er Gud. Ni skall hålla er heliga och vara heliga, ty jag är helig. Orena er inte.”6

Äldste D. Todd Christofferson har sagt: ”Vår himmelske Fader är en Gud med höga förväntningar. … Han ämnar göra oss heliga så att vi kan ’uthärda en celestial härlighet’ (L&F 88:22) och ’vistas i hans närhet’ (Mose 6:57).”7 Lectures on Faith förklarar: ”Ingen varelse kan njuta av hans härlighet utan att äga hans fullkomlighet och helighet.”8 Vår himmelske Fader känner oss. Han älskar oss, och han har berett för oss allt det som behövs så att vi kan bli heliga liksom han är helig.

Vi är döttrar till vår himmelske Fader och var och en av oss har ett gudomligt arv av helighet. Vår Fader i himlen har förkunnat: ”Se, jag är Gud, Helighetens Människa är mitt namn.”9 I föruttillvaron älskade vi vår Fader och dyrkade honom. Vi ville bli som han. Utifrån en förälders fullkomliga kärlek gav han oss sin älskade Son, Jesus Kristus, att vara vår Frälsare och Återlösare. Han är Helighetens Människas Son.10 Han ”heter ’den Helige’”11, ”Israels Helige”12.

Vårt hopp om helighet finns i Kristus, i hans barmhärtighet och nåd. Med tro på Jesus Kristus och hans försoning kan vi bli rena och obefläckade, om vi avstår från ogudaktighet13 och uppriktigt omvänder oss. Vi döps i vatten till syndernas förlåtelse. Våra själar helgas när vi tar emot den Helige Anden med öppet hjärta. Varje vecka tar vi del av sakramentets förrättning. I en anda av omvändelse, med en uppriktig önskan om rättfärdighet, sluter vi förbund att vi är villiga att ta på oss Kristi namn, minnas honom och hålla hans bud så att vi alltid kan ha hans Ande hos oss. Om vi kontinuerligt strävar efter att bli ett med Fadern, Sonen och den Helige Anden, får vi med tiden del av deras gudomliga natur.14

Helighet är att hålla våra förbund

Vi inser hur många prövningar, frestelser och svårigheter som skulle kunna dra oss bort från allt som är dygdigt och berömvärt inför Gud. Men våra jordiska upplevelser erbjuder oss möjligheten att välja helighet. Oftast är det uppoffringarna vi gör för att hålla våra förbund som helgar oss och heliggör oss.

Bild
Evangeline, en ung kvinna i Ghana

Jag såg helighet utstråla från Evangeline, en 13-årig flicka i Ghana. Ett av hennes sätt att hålla sina förbund är att ära sin kallelse som president för bikupsflickorna. Hon förklarade ödmjukt att hon går hem till sina vänner, de mindre aktiva unga kvinnorna, för att be deras föräldrar låta dem komma till kyrkan. Föräldrarna säger till henne att det är svårt eftersom barnen måste arbeta i hushållet på söndagar. Så Evangeline går dit och hjälper till med sysslorna, och tack vare hennes ansträngningar får hennes vänner ofta tillåtelse att gå till kyrkan.

Om vi håller de förbund som hör till dem, förändrar det heliga prästadömets förrättningar oss, helgar oss och förbereder oss att inträda i Herrens närhet.15 Så vi bär varandras bördor. Vi stärker varandra. Vi behåller våra synders förlåtelse när vi underlättar andligt och timligt för de fattiga, de hungriga, de nakna och de sjuka.16 Vi håller oss obefläckade av världen när vi helgar sabbaten och värdigt tar emot sakramentet på Herrens heliga dag.17

Vi välsignar familjen och gör hemmet till en helig plats. Vi tyglar våra lidelser så att vi kan fyllas med ren och varaktig kärlek.18 Vi sträcker oss ut mot andra i vänlighet, med medkänsla, och står som vittnen om Gud. Vi blir ett Sion-folk, av ett hjärta och ett sinne, ett rent folk som lever tillsammans i enighet och rättfärdighet.19 ”Ty Sion måste tillta i skönhet och i helighet”.20

Systrar, kom till templet. Om vi ska kunna vara ett heligt folk som är beredda att ta emot Frälsaren när han kommer, måste vi vakna upp och klä oss i våra vackra kläder.21 Med styrka och heder avstår vi från världens sätt och håller våra förbund så att vi kan ”klädas i renhet, ja, i rättfärdighetens mantel”.22

Helighet är att välja den Helige Anden som vår vägledare

Helighet är en Andens gåva. Vi tar emot den här gåvan när vi väljer att göra det som får den Helige Andens helgande kraft att växa i våra liv.

Bild
Mary lyssnade till Frälsarens ord

När Marta tog emot Jesus Kristus i sitt hem, kände hon en oerhört stark önskan att tjäna Herren så bra hon kunde. Hennes syster Maria valde att sitta ”vid Herrens fötter” och lyssna på hans ord. När Marta hade fullt upp med förberedelserna utan någon hjälp, klagade hon: ”Herre, bryr du dig inte om att min syster har lämnat mig ensam att sköta allting?”

Jag älskar orden i den mildaste tillrättavisning jag kan föreställa mig. Med fullkomlig kärlek och oändlig medkänsla, förmanade Frälsaren henne:

”Marta, Marta, du gör dig bekymmer och oroar dig för så mycket.

Men bara ett är nödvändigt. Maria har valt den goda delen, och den skall inte tas ifrån henne.”23

Systrar, om vi vill vara heliga måste vi lära oss att sitta vid Israels Heliges fötter och ägna tid åt helighet. Lägger vi undan telefonen, den oändliga att-göra-listan och världsliga bekymmer? Genom att be, studera och följa Guds ord låter vi hans renande och helande kärlek nå själen. Låt oss ägna tid åt att vara helig, så att vi kan fyllas med hans heliga och helgande ande. Med den Helige Anden som vår vägledare är vi beredda att ta emot Frälsaren i helighetens sköna skrud.24

Helighet är att bli en helig genom Jesu Kristi försoning

Enligt kung Benjamins inspirerade ord är de som blir heliga genom Jesu Kristi försoning de som är undergivna, milda, ödmjuka, tålmodiga och kärleksfulla, precis som Frälsaren är.25 Han profeterade att Jesus Kristus, ”Herren den Allsmäktige som regerar, som var och är från all evighet till all evighet, med makt skall komma ned från himlen bland människobarnen och skall bo i ett tabernakel av lera”. Han kom för att välsigna de sjuka, de lama, de döva och de blinda, och för att uppväcka dem som dött till liv. Och ändå led han ”mer än människan kan uthärda utan att dö därav”.26 Och trots att han är den ende genom vilken frälsning kommer, blev han hånad, gisslad och korsfäst. Men Guds Son uppstod från graven så att vi alla kan övervinna döden. Han är den som ska stå för att döma världen i rättfärdighet. Han är den som ska återlösa oss alla. Han är Israels Helige. Jesus Kristus är helighetens sköna skrud.

När kung Benjamins folk hörde hans ord, föll de till marken på grund av sin stora ödmjukhet och vördnad för Guds nåd och härlighet. De erkände sitt köttsliga tillstånd. Inser vi hur ytterst beroende vi är av vår Herre Kristi nåd och barmhärtighet? Inser vi att alla goda gåvor, andliga som timliga, kommer till oss genom Kristus? Minns vi att vi enligt Faderns eviga plan kan få frid i det här livet och evighetens härlighet endast i och genom hans helige Son?

Må vi tillsammans med kung Benjamins folk ropa med en röst: ”O, förbarma dig, och låt Kristi försonande blod verka så att vi kan få förlåtelse för våra synder och så att våra hjärtan kan bli renade. Ty vi tror på Jesus Kristus, Guds Son, som skapade himmel och jord och allting.”27

Jag vittnar om att när vi kommer till Israels Helige, kommer hans ande över oss så att vi kan fyllas med glädje och få förlåtelse för våra synder och få samvetsfrid.

Vår himmelske Fader har gett var och en av oss förmågan att bli helig. Må vi göra vårt bästa för att hålla våra förbund och ha den Helige Anden som vägledare. Med tro på Jesus Kristus blir vi heliga genom hans försoning, så att vi kan ta emot odödlighet och evigt liv och ge Gud vår Fader hans namns ära. Må våra liv alltid vara en helig gåva, så att vi kan stå inför Herren i helighetens sköna skrud. I Jesu Kristi heliga namn, amen.