2010–2019
Detta är evigt liv
April 2017


Detta är evigt liv

Gud känner dig och uppmanar dig att lära känna honom.

Jag talar till er, det uppväxande släktet – ungdomar och unga vuxna, ensamstående eller gifta – ni som är den här kyrkans, Herrens kyrkas, framtida ledare. Med all ondska, allt kaos, all rädsla och förvirring i världen i dag, talar jag tydligt till er om hur storslaget och välsignat det är att lära känna Gud.

Jesus Kristus undervisade om många sanningar som förklarar vår himmelske Faders lycksalighetsplan och er plats i den. Jag tänker fokusera på två av dem som hjälper er förstå er identitet som ett Guds barn och veta vad syftet med livet är.

För det första: ”Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv.”1

För det andra: ”Detta är evigt liv att de känner dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt, Jesus Kristus.”2

Ha de här sanningarna i tankarna – de lär oss varför – medan jag försöker beskriva hur ni och alla vi andra kan lära känna Gud.

Lär känna honom genom bön

Mina unga vänner, vi kan börja lära känna Gud genom bön.

Den 7 april 1829 påbörjade den 22-årige Oliver Cowdery sitt arbete som skrivare åt 23-årige Joseph Smith. De var unga, precis som ni. Oliver bad Gud bekräfta återställelsen och hans del i den. Som svar fick han följande uppenbarelse:

”Se, du vet att du har frågat mig och att jag upplyste ditt förstånd. …

Ja, jag säger dig det, så att du kan veta att det inte finns någon annan utom Gud som känner dina tankar och ditt hjärtas avsikter. …

Om du önskar ytterligare vittnesbörd så kom ihåg natten då du ropade till mig i ditt hjärta …

Talade jag inte frid till ditt sinne? … Vilket större vittnesbörd kan du få än det som kommer från Gud?”3

När du ber i tro känner du Guds kärlek då hans Ande talar till din själ. Hur ensam eller osäker du än kan känna dig ibland, är du inte ensam i världen. Gud känner just dig. När du ber lär du känna honom.

Lär känna honom genom skriftstudier

När du studerar skrifterna lär du dig inte bara om Frälsaren, utan du lär faktiskt känna Frälsaren.

I april 1985 talade äldste Bruce R. McConkie vid en generalkonferens, bara 13 dagar innan han dog. Han avslutade med detta vittnesbörd:

”Jag är ett av hans vittnen, och en dag får jag känna märkena efter spikarna i hans händer och i hans fötter och väta hans fötter med mina tårar.

Men min vetskap kommer inte att vara större då än den är nu om att han är Guds allsmäktige Son, att han är vår Frälsare och Återlösare, och att frälsning kommer av och genom hans försonings blod och inte på något annat sätt.”4

De av oss som hörde äldste McConkie tala den dagen har aldrig glömt hur det kändes. När han började tala avslöjade han varför hans vittnesbörd var så kraftfullt. Han sa:

”När jag talar om dessa förunderliga ting använder jag mina egna ord, även om ni kanske tror att de är hämtade ur skrifterna. …

Det är sant att de först tillkännagavs av andra, men nu är de mina, för Guds helige ande har burit vittnesbörd för mig om att de är sanna, och det är nu som om Herren hade uppenbarat dem just för mig. Jag har därigenom hört hans röst och känner hans ord.”5

När du studerar och begrundar skrifterna kommer också du att höra Guds röst, känna hans ord och lära känna honom. Gud vill uppenbara sina eviga sanningar för just dig. Dessa lärosatser och principer blir en del av den du är och strålar ut från din själ.

Utöver personliga studier är det viktigt att studera skrifterna som familj.

I vårt hem ville vi att våra barn skulle lära sig känna igen Andens röst. Vi tror att det hände när vi studerade Mormons bok som familj varje dag. Våra vittnesbörd stärktes när vi talade om heliga sanningar.

Skriftstudier blir den kanal genom vilken Anden ger oss personligt anpassad handledning. När du studerar skrifterna varje dag, enskilt och med din familj, lär du dig att känna igen Andens röst och lär känna Gud.

Lär känna honom genom att göra hans vilja

Utöver att be och studera skrifterna måste vi göra Guds vilja.

Frälsaren är vårt fullkomliga exempel. Han sa: ”Ty jag har inte kommit ner från himlen för att göra min vilja utan hans vilja som har sänt mig.”6

När den uppståndne Frälsaren visade sig för nephiterna sa han: ”Se, jag är världens ljus och liv, och jag har druckit ur den bittra kalk som Fadern har givit mig och har förhärligat Fadern genom att ta på mig världens synder, varigenom jag har underkastat mig Faderns vilja i allt från begynnelsen.”7

Du och jag gör Faderns vilja genom att ära våra förbund, hålla buden och tjäna Gud och våra medmänniskor.

Min fru Rhonda och jag har helt vanliga föräldrar – förmodligen påminner de mycket om era föräldrar. Men en sak som jag älskar med våra föräldrar är att de vigde sina liv åt att tjäna Gud, och de lärde oss att göra detsamma.

När Rhondas föräldrar bara hade varit gifta i några år kallades hennes 23-årige pappa att verka som heltidsmissionär. Han lämnade sin unga fru och deras tvååriga dotter. Sedan kallades hans fru att verka tillsammans med honom under de sista sju månaderna av hans mission. Hon lämnade sin dotter i släktingars vård.

Några år senare, nu med fyra barn, flyttade de till Missoula i Montana så att hennes pappa kunde studera på universitetet. Men de hade bara varit där i några månader när president Spencer W. Kimball och äldste Mark E. Petersen kallade min svärfar som den förste presidenten för Missoulas nybildade stav. Han var bara 34 år. Han lade tankarna på universitetet bakom sig och sökte efter att göra Herrens vilja – inte sin egen.

Mina föräldrar har verkat som tempeltjänare i över 30 år, pappa som beseglare och mamma som tempeltjänare. De utförde också fem heltidsmissioner tillsammans: i Riverside Kalifornien, Ulaanbaatar Mongoliet, Nairobi Kenya, Nauvoo tempel, Illinois och Monterrey tempel, Mexiko. I Mexiko fick de kämpa för att lära sig ett nytt språk, vilket inte var lätt vid 80 års ålder. Men de sökte göra Herrens vilja istället för att tillfredsställa sina egna önskningar i livet.

Till alla lika hängivna sista dagars heliga runtom i världen upprepar jag de ord som Herren talade till profeten Nephi, Helamans son: ”Välsignad är du … för det du [outtröttligt] har gjort … [ty du] har inte sökt … ditt eget liv, utan har sökt göra min vilja och hålla mina bud.”8

När vi söker göra Guds vilja genom att trofast tjäna honom och våra medmänniskor, känner vi hans bifall och lär verkligen känna honom.

Lär känna honom genom att bli som han

Frälsaren säger att det allra bästa sättet att lära känna Gud är att bli som han. Han lärde: ”Vad slags män bör ni då vara? Sannerligen säger jag er: Sådana som jag är.”9

Värdighet är grundläggande för att bli som han. Han befallde: ”Heliggör er. Ja, rena era hjärtan och rentvå era händer … så att jag kan göra er rena.”10 Vi påbörjar vägen mot att bli som han när vi omvänder oss och tar emot hans förlåtelse och han renar våra själar.

För att hjälpa oss framåt längs vägen till Fadern gav Herren oss detta löfte: ”Varje själ som överger sina synder och kommer till mig och åkallar mitt namn och lyder min röst och håller mina bud, skall se mitt ansikte och veta att jag är.”11

Genom vår tro på Frälsarens försoningsoffer renar och helar han oss och gör det möjligt för oss att känna honom genom att han hjälper oss bli lika honom. Mormon lärde: ”Be till Fadern av allt ert hjärta … så att ni kan bli Guds söner [och döttrar], så att vi, när han visar sig, skall bli lika honom.”12 När vi strävar efter att bli som Gud kan han göra mer av oss än vi själva någonsin kan göra.

Lär känna honom genom att följa förebilder

För att hjälpa oss i vår strävan har Gud gett oss förebilder och mentorer. Jag vill dela med mig av mina känslor angående en av mina, äldste Neal A. Maxwell. Han sökte alltid underkasta sig Faderns vilja i sina ansträngningar att bli som Gud.

För över 20 år sedan berättade han för mig om sina känslor när han just hade fått diagnosen cancer. Han sa till mig: ”Jag vill vara en i laget, på den här sidan av [slöjan] eller på den andra sidan. Jag vill inte sitta som åskådare. Jag vill delta i matchen.”13

Under de veckor som följde tvekade han att be Gud bota honom. Han ville bara göra Guds vilja. Hans fru Colleen påpekade att Jesus första vädjan i Getsemane var: ”Om det är möjligt, låt denna kalk gå ifrån mig.” Först sedan sa Frälsaren: ”Men inte som jag vill utan som du vill.14 Hon uppmanade äldste Maxwell att följa Frälsarens exempel, att be om hjälp och sedan underkasta sig Guds vilja, vilket han gjorde.15

Efter att ha genomlidit omfattande och intensiva behandlingar i nästan ett år var han helt och fullt ”med i matchen”. Han verkade i ytterligare sju år.

Jag hade flera uppdrag tillsammans med honom under de år som följde. Jag kände hans vänlighet, medkänsla och kärlek. Jag bevittande hans tilltagande andliga förädling genom hans pågående lidande och fortsatta tjänande när han strävade efter att bli som Frälsaren.

Den mest fulländade förebilden och mentorn, som vi alla har tillgång till, är vår Herre och Frälsare Jesus Kristus, som sa: ”Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.”16 ”Kom … och följ mig.”17

Mina unga bröder och systrar, att lära känna Gud är en livslång strävan. ”Detta är evigt liv att vi känner … den ende sanne Guden, och den som [Fadern] har sänt, Jesus Kristus.”18

”Skall vi inte fortsätta i denna stora sak? … Mod, [mina unga vänner], och framåt, framåt till seger!”19

Gud känner dig och uppmanar dig att lära känna honom. Be till Fadern, studera skrifterna, sök göra Guds vilja, sträva efter att bli som Frälsaren och följ rättfärdiga förebilder. När du gör det lär du känna Gud och Jesus Kristus och du får ärva evigt liv. Som deras ordinerade särskilda vittne är det är min uppmaning till dig. De lever. De älskar dig. Jag vittnar om detta i Jesu Kristi namn, amen.