2010–2019
En generation med motståndskraft mot synden
April 2017


En generation med motståndskraft mot synden

När ni undervisar, leder och älskar barnen kan ni få personlig uppenbarelse som hjälper er att forma och beväpna barn som är tappra och motståndskraftiga mot synden.

För ett och ett halvt år sedan talade president Russell M. Nelson om behovet av ”att undervisa och hjälpa till att fostra en generation som är motståndskraftig mot synden”.1 De orden – ”en generation som är motståndskraftig mot synden” – slog an en djupt andlig sträng inom mig.

Vi hedrar barn som strävar efter att leva rena och lydiga liv. Jag har sett styrkan hos många barn runt om i världen. De är tåliga, ”ståndaktiga och orubbliga”2 under många olika svåra omständigheter och förhållanden. De här barnen förstår sin gudomliga identitet, känner sin himmelske Faders kärlek och försöker lyda hans vilja.

Men det finns barn som har svårt att stå ”ståndaktiga och orubbliga”, vars känsliga sinnen sårats.3 De angrips från alla håll av ”motståndarens … brinnande pilar”4 och behöver förstärkning och stöd. De ger oss överväldigande motivation att engagera oss och föra krig mot synden i våra ansträngningar att föra våra barn till Kristus.

Hör vad äldste Bruce R. McConkie sa för nästan 43 år sedan:

”Som medlemmar i kyrkan är vi engagerade i en stor konflikt. Vi är i krig. Vi har anmält oss som frivilliga i Kristi kamp mot Lucifer. …

Det stora krig som rasar på båda sidor och som tyvärr leder till många olyckor, en del dödliga sådana, är inte något nytt. …

Det finns inte och kan inte finnas några neutrala i detta krig.”5

Kriget fortgår i dag med ökad intensitet. Striden berör oss alla och våra barn står i frontlinjen och möter motståndarens styrkor. Därför ökar behovet av att vi förstärker våra andliga strategier.

Att stärka våra barn så att de blir motståndskraftiga mot synd är en uppgift och välsignelse som föräldrar, far- och morföräldrar, släktingar, lärare och ledare har. Vi har alla ansvaret att hjälpa till. Men Herren har uttryckligen ålagt föräldrarna ansvaret att lära sina barn ”förstå läran om omvändelse, tro på Kristus, den levande Gudens Son, och om dopet och den Helige Andens gåva” samt ”att be och att vandra rättrådigt inför Herren”.6

Hur vi ska ”fostra [våra] barn i ljus och sanning”7 kan vara en svår fråga eftersom det är individuellt för varje familj och varje barn, men vår himmelske Fader har gett några universella riktlinjer till hjälp. Anden inspirerar oss till hur vi bäst kan vaccinera våra barn andligen.

Till att börja med är det nödvändigt att ha en klar bild av hur viktigt det här ansvaret är. Vi måste förstå vår egen – och deras – gudomliga identitet och syfte innan vi kan hjälpa våra barn förstå vilka de är och varför de är här. Vi måste hjälpa dem veta, utan tvekan, att de är söner och döttrar till en kärleksfull himmelsk Fader och att han har gudomliga förväntningar på dem.

Därnäst är det nödvändigt att förstå läran om omvändelse för att bli motståndskraftig mot synden. Att vara motståndskraftig mot synd betyder inte att man är syndfri, men det innebär att man är botfärdig, vaksam och ståndaktig. Kanske kommer motståndskraft mot synden som en välsignelse av att gång på gång stå emot synd. Som Jakob sa: ”Stå emot djävulen, så skall han fly bort från er.”8

De unga krigarna ”var mycket tappra och modiga … Men se, detta var inte allt – de var … alltid … trofasta i allt som blev dem anförtrott. Ja, … de hade blivit lärda att hålla Guds bud och att vandra rättrådigt inför honom.”9 De här unga männen gav sig ut i krig med kristliga dygder som vapen mot sina motståndare. President Thomas S. Monson påminde oss om att ”uppmaningen till mod ges ständigt till var och en av oss. Varje dag i vårt liv behövs det mod – inte bara vid stora händelser, utan oftare när vi fattar beslut eller reagerar på omständigheter omkring oss.”10

Våra barn tar på sig en andlig vapenrustning när de upprättar ett mönster av dagligt, personligt lärjungeskap. Kanske underskattar vi barns förmåga att förstå vad dagligt lärjungeskap innebär. President Henry B. Eyring gav oss rådet att börja tidigt och vara ihärdiga11. Så en tredje nyckel till att hjälpa våra barn bli motståndskraftiga mot synden är att redan vid tidig ålder kärleksfullt börja inpränta i dem evangeliets grundläggande läror och principer – från skrifterna, Trosartiklarna, häftet Vägledning för de unga, primärsånger, psalmer och våra egna vittnesbörd – vilka leder barnen till Frälsaren.

Att skapa fasta vanor av bön, skriftstudier, familjens hemafton och gudsdyrkan på sabbaten leder till helhet, inre stadga och starka moraliska värderingar. Med andra ord till andlig integritet. I dagens värld där integritet nästan helt försvunnit, förtjänar våra barn att förstå vad sann integritet är och varför den är så viktig – särskilt när vi förbereder dem för att ingå och hålla heliga förbund vid dopet och i templet. Som Predika mitt evangelium lär: ”Att hålla fast vid sina beslut förbereder människor [även mycket unga människor] att ingå och hålla heliga förbund.”12

Äldste Jeffrey R. Holland har sagt: ”När vi talar om att hålla förbund så talar vi om jordelivets innersta syfte.”13 Det finns en sällsam kraft i att ingå och hålla förbund med vår himmelske Fader. Motståndaren vet det, så han har fördunklat principen om att ingå förbund.14 Att hjälpa barn förstå, ingå och hålla heliga förbund är ytterligare en nyckel till att forma en generation som är motståndskraftig mot synden.

Hur förbereder vi våra barn för att ingå och hålla heliga förbund när de inträder i och går framåt på förbundets väg? Att lära barnen att hålla enkla löften när de är små sätter dem i stånd att hålla heliga förbund senare i livet.

Låt mig ge ett enkelt exempel: På familjens hemafton frågade en far: ”Hur kommer vi överens som familj?” Femåriga Lizzie klagade över att hennes storebror Kevin retade henne för mycket och sårade henne. Kevin medgav motvilligt att Lizzie hade rätt. Kevins mamma frågade honom vad han kunde göra för att komma bättre överens med sin syster. Kevin funderade och bestämde sig för att lova Lizzie att han skulle låta bli att reta henne under en hel dag.

Vid slutet av nästa dag när alla samlades till familjebön, frågade Kevins pappa honom hur det hade gått. Kevins svar var: ”Pappa, jag höll mitt löfte!” Lizzie höll glatt med och familjen berömde Kevin.

Kevins mamma föreslog då att eftersom han hade klarat att hålla sitt löfte en dag, varför skulle han inte klara två dagar? Kevin gick med på att försöka igen. Två dagar gick och Kevin lyckades hålla sitt löfte, och Lizzie var ännu mer tacksam! När hans far frågade varför han klarat att hålla sina löften så bra, svarade Kevin: ”Jag höll mitt löfte eftersom jag hade sagt att jag skulle göra det.”

En följd av små löften som man lyckas hålla leder till integritet. Den ständiga övningen i att hålla löften är en andlig förberedelse för barnen att ta emot sitt första förbund i och med dopet och den Helige Andens gåva, då de sluter förbund att tjäna Gud och hålla hans bud.15 Löften och förbund är oskiljaktiga.

I Daniels bok läser vi om när Sadrak, Mesak och Abed-Nego vägrade tillbe kung Nebukadnessars avgud.16 Kungen varnade dem att de skulle kastas i en brinnande ugn om de inte fogade sig. De vägrade och sa:

”Om det blir så, är vår Gud, som vi dyrkar, mäktig att befria oss ur den brinnande ugnen …

Men om inte, så skall du veta, o konung, att vi ändå inte dyrkar dina gudar.”17

”Men om inte.” Tänk på innebörden i de här tre orden och på vad de har med att hålla förbund att göra. De här tre unga männen grundade inte sin lydnad på att de skulle bli befriade. Även om de inte blev befriade skulle de hålla sitt löfte till Herren, eftersom de hade sagt att de skulle göra det. Att hålla våra förbund är alltid oberoende av situationen. De här tre unga männen, liksom de unga krigarna, är underbara exempel för våra barn på hur man står emot synden.

Hur tillämpar vi de här exemplen i våra hem och familjer? ”Rad på rad, bud på bud”18 hjälper vi barnen att smaka framgång i små tuggor. När de håller sina löften känner de Anden i sina liv. Äldste Joseph B. Wirthlin lärde att ”den fullständiga belöningen för integritet är att ha den Helige Anden som ständig ledsagare”.19 Då ska våra barns ”självtillit växa sig stark i Guds närhet”20. Ur integritetens källa springer en kraftfull generation fram, med motståndskraft mot synden.

Bröder och systrar, håll era små nära – så nära att de ser er dagliga handlingar av tro och ser er hålla era löften och förbund. ”Barn är goda imitatörer, så ge dem något gott att imitera.”21 Vi hjälper verkligen till att åt Herren undervisa och fostra en generation som är motståndskraftig mot synden, ett löfte och ett förbund i taget.

Jag vittnar om att Jesus Kristus leder den här kyrkan. När ni undervisar, leder och älskar barnen på Frälsarens sätt kan ni få personlig uppenbarelse som hjälper er att forma och beväpna barn som är tappra och motståndskraftiga mot synden. Det är min bön att våra barn ska upprepa Nephis ord: ”Vill du påverka mig så att jag skälver vid åsynen av synd?”22 Jag vittnar om att vår Frälsaren sonade världens synder23 – för att han sa att han skulle göra det och för att han älskar oss mer än vi dödliga någonsin kan förstå24 – eftersom han sa att han skulle göra det. I Jesu Kristi namn, amen.