Kyrkans presidenters lärdomar
Kapitel 10: Skrifterna – de mest lönande av studier


Kapitel 10

Skrifterna – de mest lönande av studier

”Må var och en av oss … närma oss vår himmelske Fader och hans älskade Son genom att regelbundet studera de heliga skrifterna.”

Ur Howard W. Hunters liv

President Howard W. Hunter hyste stor kärlek till skrifterna och studerade dem hängivet. Denna kärlek och dessa studier återspeglades i hans undervisning, som var full av berättelser och andra stycken från standardverken. När han undervisade om en evangelieprincip, speciellt på generalkonferensen, valde han ofta ut en berättelse från skrifterna, återgav den i detalj och fann sätt att tillämpa den.

När han till exempel undervisade om hängivenhet mot Gud, berättade han om Josua, om Sadrak, Mesak och Abed-Nego och andra i Gamla testamentet som visade sådan hängivenhet (se kapitel 19). När han undervisade om tjänande använde han sig av exempel från Mormons bok för att visa hur vissa människor som inte fick så mycket uppmärksamhet, ”tjänade … lika villigt” som andra vars tjänande var mer synligt (se kapitel 23). När han undervisade om hur man får inre frid i svåra tider, använde han sig återigen av stycken från skrifterna, som till exempel berättelsen om hur Petrus gick på vattnet (se kapitel 2). När han undervisade om sakramentet, gjorde han det mot bakgrund av berättelsen om Israels barn och påskhögtiden (se kapitel 15).

President Hunter visste hur viktiga skrifterna är för att en människa ska kunna få ett vittnesbörd om Jesus Kristus. Följaktligen undervisade han ofta med hjälp av skriftens redogörelser för Frälsarens verksamhet, korsfästelse och uppståndelse. Han sa:

”Jag är tacksam för vår samling skrifter varigenom vi kan få större kunskap om Jesus Kristus genom hängivna studier. Jag är tacksam för att Herren, förutom Gamla och Nya testamentet, genom profeterna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga uppenbarat andra skrifter som ytterligare vittnen om Kristus – Mormons bok, Läran och förbunden och Den kostbara pärlan. Jag vet att alla dessa är Guds ord. Dessa bär vittne om att Jesus är Kristus, den levande Gudens Son.”1

Bild
familj som studerar skrifterna

”Vi hoppas att ni läser och studerar skrifterna dagligen, både enskilt och med era familjer.”

Howard W. Hunters lärdomar

1

Studiet av skrifterna är de mest lönande studier vi kan ägna oss åt.

Det centrala i all sanning är vittnesbördet om att Jesus från Nasaret är Kristus, den store Jehova, världens Frälsare och den levande Gudens enfödde Son. Detta är skrifternas budskap. Genomgående i var och en av dessa heliga böcker finns en vädjan att tro på Gud den evige Fadern och på hans Son Jesus Kristus, och från den första till den sista av dessa böcker kommer uppmaningen till oss att göra Guds vilja och hålla hans bud.2

När vi följer våra ledares råd att läsa och studera skrifterna, får vi många välsignelser och fördelar. Det är de mest lönande studier vi kan ägna oss åt …

Skrifterna innehåller en uppteckning av Guds egna uppenbarelser, och genom dem talar Gud till människan. Hur kan vi använda tiden bättre än att läsa ur skrifternas bibliotek den litteratur som lär oss att känna Gud och förstå vårt förhållande till honom? Tiden är alltid dyrbar för upptagna människor, och vi berövas dess värde när vi slösar bort den med att läsa eller se på det som är lättsinnigt och av ringa värde.3

Vi hoppas att ni läser och studerar skrifterna dagligen, både enskilt och med era familjer. Vi bör inte ta lätt på Herrens befallning, ”[Forska] i Skrifterna, därför att ni tror att ni har evigt liv i dem, och det är dessa som vittnar om mig” (Joh. 5:39). Anden kommer in i era hem och liv när ni läser det uppenbarade ordet.4

Vi borde ha en kyrka full av kvinnor och män som har en grundlig kunskap om skrifterna, som tvärhänvisar och markerar i dem, som förbereder lektioner och tal med hjälp av Handledning för skriftstudier, och som lärt sig använda kartorna, uppslagsdelen och andra hjälpmedel som finns i denna underbara uppsättning av standardverken. Uppenbarligen finns det mer där än vi snabbt kan lära oss. Förvisso har skriftfältet ”vitnat till skörd” [se L&F 4:4] …

Aldrig förr i denna tidsutdelning, förvisso inte i någon tidsutdelning, har skrifterna – Guds bestående, upplysande ord – varit så lätt tillgängliga och välstrukturerade för den man eller kvinna eller det barn som vill utforska dem. Guds skrivna ord har aldrig funnits i en läsbarare och tillgängligare form för lekmän. Helt säkert kommer vi att hållas ansvariga om vi inte läser dem.5

2

Att studera skrifterna hjälper oss att förstå och lyda Guds vilja.

För att kunna lyda evangeliets lag och Jesu Kristi lärdomar, måste vi först förstå lagen och lära vad Herren vill. Det uppnås bäst genom att utforska och studera skrifterna och profeternas ord. På det sättet blir vi bekanta med det som Gud har uppenbarat för människan.

Bland trosartiklarna finns en som förkunnar: ”Vi tror allt vad Gud har uppenbarat och allt vad han nu uppenbarar, och vi tror att han ännu kommer att uppenbara många stora och viktiga ting angående sitt rike” (Trosartiklarna 1:9).

Guds vilja har uppenbarats i skrifterna, och av den anledningen har vi blivit befallda att läsa dem för att finna sanningen. Herren förklarade för Oliver Cowdery hur man utröner dessa sanningar. Han sa: ”Se, då ger jag dig en befallning att du skall lita på det som är skrivet, ty det innehåller allt som är skrivet om grundvalen till min kyrka, mitt evangelium och min klippa” (L&F 18:3–4).

Paulus skrev till sin gode vän Timoteus och manade honom att läsa skrifterna, och i hans brev står det: ”Och du känner från barndomen de heliga Skrifterna som kan göra dig vis, så att du blir frälst genom tron i Kristus Jesus.” Sedan tillade han: ”Hela Skriften är utandad av Gud och nyttig till undervisning, till bestraffning, till upprättelse och till fostran i rättfärdighet” (2 Tim. 3:15–16) …

Våra ledare i kyrkan har kraftigt betonat vikten av att läsa skrifterna och profeternas ord, forntida som nutida. Fäder och mödrar har ombetts läsa skrifterna så att de rätt kan undervisa sina barn. Våra barn läser skrifterna till följd av föräldrarnas exempel. Vi studerar skrifterna på våra hemaftnar, och några familjer läser skrifterna tillsammans tidigt på morgonen … På detta sätt lär vi känna Herrens vilja, så att vi kan vara lydiga.6

Tänk på den ordningsföljd i skrifterna som börjar med att flitigt studera Guds ord och sedan fortsätter med löftet att om vi gör det, kan vi få inträda i hans närhet:

”Och nu ger jag er budet att ni skall ta er tillvara och ge noga akt på det eviga livets ord.

Ty ni skall leva av varje ord som utgår från Guds mun.

Ty Herrens ord är sanning, och allt som är sanning är ljus, och allt som är ljus är Ande, ja, Jesu Kristi Ande …

Och alla som hörsammar Andens röst kommer till Gud, ja, Fadern” (L&F 84:43–45, 47).

Det är en underbar resa som påbörjas genom Guds ord och som kulminerar med upphöjelse. ”Kristi ord skall tillkännage för er allt ni bör göra” (2 Nephi 32:3).7

Jag förordar Guds uppenbarelser som normen efter vilken vi ska leva vårt liv och bedöma varje beslut och gärning. Alltså bör vi, när vi har bekymmer och svårigheter, möta dem genom att vända oss till skrifterna och profeterna.8

Bild
ung man som läser skrifterna

Skriftstudier ”är de mest lönande studier vi kan ägna oss åt”.

3

För att vi ska förstå skrifterna krävs koncentrerade, regelbundna studier under bön.

Vi vädjar till er var och en att noggrant fundera över hur mycket tid ni för närvarande ägnar åt att under bön begrunda skrifterna.

Som en av Herrens tjänare, uppmanar jag er att göra följande:

1. Läs, begrunda och be angående skrifterna dagligen som enskilda medlemmar i kyrkan.

2. Läs skrifterna regelbundet som familj. Vi lovordar dem av er som redan gör detta och vädjar till dem av er som ännu inte börjat att börja göra detta utan dröjsmål …

Må var och en av oss gå framåt med en fast beslutsamhet att be mer, att försöka leva mer fullständigt av Anden och att närma oss vår himmelske Fader och hans älskade Son genom att regelbundet studera de heliga skrifterna.9

Läsvanorna varierar mycket. Det finns snabba läsare och långsamma läsare, sådana som bara läser en liten bit i taget och andra som fortsätter utan att stanna upp förrän de läst ut boken. De som forskar i skrifternas bibliotek finner emellertid att det krävs mer än flyktig läsning för att man ska förstå. Det krävs koncentrerade studier. Det är säkert att den som studerar skrifterna varje dag når mycket längre än den som ägnar avsevärd tid åt det en dag och sedan låter det gå flera dagar innan han fortsätter. Inte nog med att vi bör studera varje dag, vi bör också ha avsatt en regelbunden tid då vi kan koncentrera oss utan att bli avbrutna.

Det finns inget som är till större hjälp än bön för att våra sinnen ska öppnas så att vi förstår skrifterna. Genom bönen kan vi ställa in våra sinnen på att söka svaren på våra frågor. Herren sa: ”Be och ni skall få, sök och ni skall finna, bulta och dörren skall öppnas för er” (Luk. 11:9). Häri ligger Kristi löfte att om vi ber, söker och bultar, leder den Helige Anden vårt förstånd om vi är redo och angelägna att ta emot.

Många finner att bästa tiden att studera är på morgonen efter det att nattens sömn har rensat sinnet från dagens många bekymmer vilka stör tankarna. Andra föredrar att studera under de lugna timmarna efter arbetet när dagens bekymmer sopats undan, och sålunda avsluta dagen med den frid och det lugn som kommer genom umgänge med skrifterna.

Vad som kanske är viktigare än tiden på dagen är att man avsätter en regelbunden tid för studier. Det vore idealiskt om man kunde använda en timme om dagen, men om man inte kan ta sig så mycket tid, skulle en halvtimmes regelbundna studier ge ett avsevärt resultat. En kvart är inte mycket, men det är förvånansvärt hur mycket upplysning och kunskap man kan skaffa sig i ett så meningsfullt ämne. Det viktiga är att man aldrig någonsin låter något annat inkräkta på dessa studier.

Somliga föredrar att studera ensamma, men äkta makar kan mycket väl studera tillsammans. Familjer får stora välsignelser då kloka fäder och mödrar samlar barnen runt sig och läser ur skrifterna tillsammans och sedan otvunget och på ett sätt som alla förstår, samtalar om de vackra berättelserna och tankarna. Ofta har de unga och de små förvånande insikter i och uppskattning av religionens grundläggande litteratur.

Vi bör inte låta slumpen styra vår läsning utan i stället utveckla en systematisk studieplan. Det finns somliga som läser efter ett schema som omfattar ett visst antal sidor om dagen eller ett visst antal kapitel varje dag eller vecka. Detta kan vara fullständigt berättigat och trevligt om man läser för nöjes skull, men det utgör inte meningsfulla studier. Det är bättre att ha en bestämd tid för studier av skrifterna varje dag än att ha ett bestämt antal kapitel att läsa. Ibland finner vi att studiet av en enda vers upptar hela den avsatta tiden.10

4

Begrundan av den korta berättelsen om Jairus i skrifterna leder till djup förståelse och mening.

Jesu liv, gärningar och lärdomar kan läsas snabbt. Berättelserna är enkla i de flesta fall och berättade på ett enkelt sätt. Mästaren använde få ord i sin undervisning, men varje ord är så laddat med innehåll att de tillsammans ger läsaren en klar bild. Men ibland kan man ägna flera timmar åt att begrunda djupa tankar som uttryckts i några få enkla ord.

Det finns en händelse i Frälsarens liv som nämns av Matteus, Markus och Lukas. En betydande del av berättelsen skildras av Markus i endast två korta verser och fem ord i följande verser …

”En synagogföreståndare som hette Jairus kom dit, och då han fick se Jesus, föll han ner för hans fötter

och bad honom enträget: ’Min dotter ligger för döden. Kom och lägg händerna på henne, så blir hon frisk och får leva.’

Då gick Jesus med honom.” (Mark. 5:22–24.)

Det tar ungefär trettio sekunder att läsa den delen av berättelsen. Den är kort och okomplicerad. Den visuella bilden är klar och till och med ett barn kan återge den utan svårighet. Men om vi ägnar tid åt eftertanke och begrundan, kommer en djup förståelse till oss …

Jesus och de som var med honom hade just farit tillbaka över Galileiska sjön, och en folkskara hade samlats för att möta honom på stranden nära Kapernaum. ”En synagogföreståndare … kom dit.” De större synagogorna förestods på den tiden av ett kollegium av äldste under ledning av en föreståndare. Detta var en man av hög rang och med stor prestige som judarna såg upp till med stor respekt.

Matteus ger inte namnet på föreståndaren, men Markus identifierar honom genom att till hans titel lägga orden ”som hette Jairus”. Inte på något annat ställe i skrifterna dyker denne man eller hans namn upp förutom vid detta tillfälle, men ändå lever hans minne kvar i historien tack vare en kort bekantskap med Jesus. Många, många liv har blivit minnesvärda vilka skulle ha fallit i glömska, om det inte vore för Mästarens inflytande som åstadkom denna förändring i tanke och gärning och som ledde till ett nytt och bättre liv.

”Och då han fick se Jesus [d.v.s. när Jairus såg Jesus], föll han ner för hans fötter.”

Det var en ovanlig händelse att en man med rang och anseende, en synagogföreståndare, knäböjde vid Jesu fötter – vid fötterna på en man som betraktades som en kringvandrande predikant med gåvan att bota sjuka. Många andra med lärdom och anseende såg också Jesus, men de ignorerade honom. Deras sinnen var stängda. Det är inte annorlunda i dag – hinder står i vägen för många att acceptera honom.

”Och [Jairus] bad honom enträget: ’Min dotter ligger för döden. Kom och lägg händerna på henne, så blir hon frisk och får leva.’” Detta är typiskt för vad som händer då en människa kommer till Kristus, inte så mycket för sina egna behov, utan på grund av en älskads desperata behov. Den skälvning vi hör i Jairus röst då han talar om ”min dotter” skapar medkänsla när vi tänker på denne man i hög ställning i synagogan på knä framför Frälsaren.

Sedan kommer ett stort uttryck för tro: ”Kom och lägg händerna på henne, så blir hon frisk och får leva.” Det här är inte endast ett trons ord från en far som pinas av sorg, utan också en påminnelse till oss om att vad Jesus än lägger sina händer på, lever. Om Jesus lägger händerna på ett äktenskap, får det leva. Om han tillåts lägga händerna på familjen, får den leva.

De ord som följer är: ”Då gick Jesus med honom.” Vi tror inte att händelsen ingick i dagens planer. Mästaren hade kommit tillbaka över sjön, där en stor folkskara väntade på stranden för att han skulle undervisa dem … Då blev han avbruten av en fars vädjan. Han kunde ha ignorerat denna begäran, för många andra väntade på honom. Han kunde ha sagt till Jairus att han skulle komma och titta till flickan dagen därpå, men Jesus ”gick … med honom”. Om vi går i Mästarens fotspår, kan vi då någonsin vara så upptagna att vi ignorerar våra medmänniskors behov?

Det är inte nödvändigt att Iäsa återstoden av berättelsen. När de kom hem till synagogföreståndaren, tog Jesus den lilla flickans hand och uppväckte henne från de döda. På samma sätt lyfter och uppväcker Frälsaren till ett nytt och bättre liv varje människa som tillåter honom att ta hennes hand.11

5

Mormons bok och Läran och förbunden för oss närmare Kristus.

Mormons bok

Ett av de mest betydelsefulla hjälpmedel som Herren har försett oss med så att vi kan utföra detta gudomliga verk är Mormons bok, som har undertiteln ”Ännu ett Jesu Kristi testamente”. President Ezra Taft Benson förmanade oss att inte försumma att läsa och följa föreskrifterna i denna heliga skrift. ”Dess stora uppgift”, lärde han oss, ”är att föra människor till Kristus [och sålunda till Fadern]. Allt annat är av underordnad betydelse.” (Nordstjärnan, maj 1988, s. 6.) Vi hoppas att ni, bröder och systrar, ger näring åt era andar genom att regelbundet läsa Mormons bok och de andra skrifterna och använda dem i era ämbeten.12

Mormons bok är Guds ord. Vi inbjuder dig att läsa denna underbara uppteckning. Den är den mest anmärkningsvärda bok som finns i dag. Läs den noggrant och under bön, och när du gör det kommer Gud att ge dig ett vittnesbörd om att den är sann i enlighet med Moronis löfte (se Moroni 10:4).13

Det är genom att läsa och studera Mormons bok och i bön söka bekräftelse på dess innehåll, som vi får ett vittnesbörd om att Joseph Smith var en Guds profet och att Jesu Kristi kyrka har återställts till jorden.14

När ni läser [Mormons bok] kommer det att djupt påverka ert liv. Den utökar er kunskap om hur Gud går handlar mot människor, och den ger er en större önskan att leva i samklang med hans evangeliums lärdomar. Den kommer också att ge er ett kraftfullt vittnesbörd om Jesus.15

Läran och förbunden

Läran och förbunden är en unik bok. Den är den enda boken i hela världen som har ett förord som författats av Skaparen själv. Vidare innehåller denna skrift fler direkta citat från Herren än någon annan existerande skrift.

Den är inte en översättning av ett forntida dokument utan har sitt ursprung i modern tid. Den är en bok med uppenbarelser för vår tid. Den är en unik och gudomligt inspirerad samling uppenbarelser som framkommit genom Guds profeter i vår tid som svar på frågor, bekymmer och utmaningar som de och andra ställdes inför. Den innehåller gudomliga svar på problem i verkliga livet rörande verkliga människor …

Har du insett att man genom att läsa Läran och förbunden kan höra Herrens röst genom skrifterna? [Se L&F 18:33–36.] … Denna upplysande röst kommer vanligtvis till ditt förstånd som ”tankar” och till ditt hjärta som ”känslor” (se L&F 8:1–3). Det vittnets löfte … gäller varje värdig man, kvinna och barn som i bön söker att få ett sådant vittne. Bör vi inte alla bestämma oss för att läsa, studera, begrunda och be angående dessa heliga uppenbarelser?16

Förslag till studier och diskussion

Frågor

  • Vilka erfarenheter har hjälpt dig förstå att skriftstudier ”är de mest lönande av studier”? (Se avsnitt 1.) Hur kan vi stärka vår beslutsamhet att vara ”kvinnor och män med grundlig kunskap om skrifterna”?

  • Hur hjälper skriftstudier oss att bli mer lydiga? (Se avsnitt 2.) Hur har du sett att ”Kristi ord skall tillkännage för er allt ni bör göra”? (2 Nephi 32:3).

  • Vilka aspekter av president Hunters råd om hur man studerar skrifterna skulle kunna hjälpa dig? (Se avsnitt 3.) Hur har regelbundna skriftstudier under bön varit till välsignelse för dig?

  • Vilka insikter kan vi få genom president Hunters berättelse om hur Frälsaren botade Jairus dotter? (Se avsnitt 4.) Hur kan begrundan av bara några få verser som dessa berika dina skriftstudier?

  • Hur har Mormons bok och Läran och förbunden hjälpt dig komma närmare Frälsaren? (Se avsnitt 5.) På vilka andra sätt har dessa heliga böcker påverkat dig? Överväg att vittna om dessa skrifter för familjemedlemmar och andra.

Hithörande skriftställen:

Jos. 1:8; Ords. 30:5; 1 Nephi 15:23–24; 2 Nephi 3:12; Alma 31:5; 37:44; Helaman 3:29–30; L&F 98:11

Studiehjälpmedel

”Att läsa, att studera och att begrunda är inte samma sak. Vi läser ord och får kanske idéer. Vi studerar och upptäcker kanske mönster och samband i skrifterna. Men när vi begrundar inbjuder vi till uppenbarelse genom Anden. Att begrunda innebär för mig de tankar och böner jag har sedan jag noga läst och studerat skrifterna” (Henry B. Eyring, ”Tjäna med Anden”, Liahona, nov. 2010, s. 60).

Slutnoter

  1. ”Att läsa skrifterna”, Nordstjärnan, maj 1980, s. 98.

  2. The Teachings of Howard W. Hunter, sammanst. av Clyde J. Williams (1997), s. 50.

  3. ”Att läsa skrifterna”, s. 96.

  4. The Teachings of Howard W. Hunter, s. 53–54.

  5. The Teachings of Howard W. Hunter, s. 51.

  6. ”Obedience” (tal från områdeskonferens på Hawaii, 18 juni 1978), s. 3–5, Church History Library, Salt Lake City; sista stycket finns även i The Teachings of Howard W. Hunter, s. 52.

  7. ”Eternal Investments” (tal till KUV:s lärare, 10 feb. 1989), s. 3; si.lds.org.

  8. ”Fear Not, Little Flock” (tal på Brigham Young-universitetet, 14 mars 1989), s. 2; speeches.byu.edu.

  9. The Teachings of Howard W. Hunter, s. 51–52.

  10. Se ”Att läsa skrifterna”, s. 96–97.

  11. Se ”Att läsa skrifterna”, s. 97–98.

  12. ”The Mission of the Church” (tal på seminarium för regionrepresentanter, 30 mars 1990), s. 2.

  13. The Teachings of Howard W. Hunter, s. 54.

  14. ”The Pillars of Our Faith”, Ensign, sep. 1994, s. 54.

  15. Se ”Uppståndelsen”, Nordstjärnan, okt 1983, s. 26.

  16. The Teachings of Howard W. Hunter, s. 55–56.