Zendingsroepingen
Hoofdstuk 3: Les 1 – De boodschap van de herstelling van het evangelie van Jezus Christus


‘Hoofdstuk 3: Les 1 – De boodschap van de herstelling van het evangelie van Jezus Christus’, Predik mijn evangelie: gids om het evangelie van Jezus Christus te delen (2023)

‘Hoofdstuk 3: Les 1’, Predik mijn evangelie

Hoofdstuk 3: Les 1

De boodschap van de herstelling van het evangelie van Jezus Christus

Afbeelding
Het eerste visioen

Vragen waar sommige mensen mee zitten

  • Bestaat God?

  • Hoe kan ik me dichter bij God voelen?

  • Hoe kan ik in deze verwarrende wereld de waarheid leren kennen?

  • Hoe kan godsdienst mij helpen?

  • Waarom zijn er zoveel kerken?

  • Waarom heb ik zoveel problemen?

  • Hoe kan ik in roerige tijden gemoedsrust vinden?

  • Hoe kan ik gelukkiger worden?

  • Hoe kan een profeet de wereld in deze tijd helpen?

Vanaf het begin van de wereld heeft God het evangelie bij monde van profeten aan zijn kinderen geopenbaard. Hij laat dit doen door zijn Zoon, Jezus Christus. In de oudheid openbaarde Jezus het evangelie aan profeten als Adam, Noach, Abraham en Mozes. Maar veel mensen verwierpen het evangelie.

Tweeduizend jaar geleden heeft Jezus Christus zelf zijn evangelie verkondigd en zijn kerk gegrondvest. Maar zelfs Jezus werd verworpen. Kort na zijn dood was er een algehele afval van de waarheid en kerk van de Heer. De volheid van het evangelie en het priesterschapsgezag waren niet meer op aarde.

Eeuwen later riep God weer een profeet, Joseph Smith. God heeft door hem de volheid van het evangelie hersteld en hem de macht gegeven om de Kerk van Jezus Christus weer te organiseren.

Het is een grote zegen dat we in deze tijd de volheid van het evangelie van Jezus Christus op aarde hebben. Dankzij het evangelie kunnen we antwoord op de meest prangende levensvragen vinden. Hedendaagse profeten leiden ons door moeilijke tijden heen. Het priesterschapsgezag van God is weer op aarde en kan zijn kinderen weer tot zegen zijn.

Afbeelding
zendelingen onderwijzen gezin

Lessuggesties

Dit is een voorbeeld van een lesschema waarmee je je kunt voorbereiden. Er staan ook voorbeelden in van vragen en uitnodigingen die je kunt gebruiken.

Overweeg bij je lesvoorbereiding onder gebed de situatie en geestelijke behoeften van elke persoon. Stel vast wat het nuttigst is om te bespreken. Bereid je voor om termen uit te leggen die mensen misschien niet begrijpen. Stel een lesplan op aan de hand van de beschikbare tijd en denk eraan om de lessen kort te houden.

Kies Schriftteksten uit om bij de les te gebruiken. In de paragraaf ‘Leerstellig fundament’ van de les staan nuttige teksten.

Overweeg welke vragen je tijdens de les gaat stellen. Bedenk vooraf hoe je elke persoon kunt aanmoedigen om te handelen.

Benadruk Gods beloofde zegeningen en getuig van wat je onderwijst.

Wat je in 15 à 25 minuten kunt onderwijzen

Kies een of meer van de volgende beginselen om in te onderwijzen. Het leerstellig fundament voor elk beginsel volgt na dit schema.

God is onze liefdevolle hemelse Vader

  • God is onze hemelse Vader en wij zijn zijn kinderen. Hij heeft ons naar zijn beeld geschapen.

  • God kent ons persoonlijk en houdt van ons.

  • God heeft een verheerlijkt, vervolmaakt lichaam van vlees en beenderen.

  • God wil ons zegenen met vrede en een volheid van vreugde die voor eeuwig duren.

  • Omdat God ons liefheeft, heeft Hij zijn Zoon, Jezus Christus, gezonden om ons van zonde en de dood te verlossen.

God openbaart het evangelie in elke bedeling door profeten

  • God roept profeten als zijn vertegenwoordigers op aarde.

  • In de oudheid riep God profeten als Adam, Noach, Abraham en Mozes.

  • Een hedendaagse profeet ontvangt openbaring van God om ons in deze tijd te onderwijzen en leiden.

De aardse bediening en verzoening van Jezus Christus

  • Jezus Christus is de Zoon van God.

  • Tijdens zijn aardse bediening predikte Jezus zijn evangelie en vestigde Hij zijn kerk.

  • Jezus riep twaalf apostelen en gaf hun het gezag om zijn kerk te leiden.

  • Aan het einde van zijn leven deed Jezus door zijn lijden in de hof van Gethsémané en aan het kruis verzoening voor onze zonden. Jezus is na zijn dood opgestaan.

  • Dankzij Jezus’ zoenoffer kunnen wij van onze zonden vergeven en gereinigd worden als we ons bekeren. Zo ervaren we vrede, kunnen we bij God terugkeren en een volheid van vreugde ontvangen.

  • Dankzij de opstanding van Jezus zullen we na onze dood allemaal opstaan. Dit houdt in dat de geest en het lichaam van elk mens herenigd worden en eeuwig voortleven.

De afval

  • Na de dood van de apostelen van Jezus was er een algehele afval van het evangelie en de Kerk van Jezus Christus.

  • In die periode paste men veel evangelieleringen aan. Mensen veranderden ook priesterschapsverordeningen, zoals de doop. Het priesterschapsgezag en de kerk die Jezus had gevestigd, waren niet meer op aarde.

De herstelling van het evangelie van Jezus Christus door Joseph Smith

  • Joseph Smith wilde weten welke kerk Gods ware kerk was, zodat hij zich bij die kerk kon aansluiten. Onze hemelse Vader en Jezus Christus verschenen in 1820 aan hem. Die gebeurtenis noemen we het eerste visioen.

  • God riep Joseph Smith als profeet, net zoals Hij in de oudheid profeten riep.

  • Het evangelie van Jezus Christus is hersteld door toedoen van Joseph Smith.

  • Andere hemelse boodschappers hebben het priesterschap hersteld. Joseph ontving het gezag om de Kerk van Jezus Christus te organiseren.

  • Jezus Christus leidt zijn kerk tegenwoordig nog steeds door middel van levende profeten en apostelen.

Het Boek van Mormon: eveneens een testament aangaande Jezus Christus

  • Het Boek van Mormon is een boek met Schriftuur dat is geschreven door profeten in het oude Amerika. Joseph Smith heeft het met de gave en macht van God vertaald.

  • Samen met de Bijbel getuigt het Boek van Mormon van de bediening, de leringen en de zending van Jezus als onze Heiland.

  • We kunnen dichter tot God komen door het Boek van Mormon te lezen en ons aan de leringen daarin te houden.

  • We kunnen te weten komen dat het Boek van Mormon het woord van God is door het te lezen, te overpeinzen en erover te bidden. Zo kunnen we ook te weten komen dat Joseph Smith een profeet was.

Bidden om door de Heilige Geest achter de waarheid te komen

  • Gebed is wederzijdse communicatie tussen God en zijn kinderen.

  • Door oprecht gebed kunnen we te weten komen dat de boodschap van de herstelling van het evangelie van Jezus Christus waar is.

  • De Heilige Geest onderwijst in en bevestigt de waarheid wanneer we bidden.

Afbeelding
zendelingen onderwijzen jongemannen

Vragen die je kunt stellen

Hieronder staan voorbeelden van vragen die je aan mensen kunt stellen. Deze vragen kunnen je helpen om zinvolle gesprekken te voeren en iemands behoeften en perspectief te begrijpen.

  • Wat gelooft u over God?

  • Hoe zou het u helpen om dichter tot God te komen?

  • Wat weet u over Jezus Christus? Welke invloed hebben zijn leven en leringen op u?

  • Hoe vindt u betrouwbare antwoorden in deze verwarrende wereld?

  • Hoe zou het u helpen om te weten dat er een hedendaagse profeet op aarde is?

  • Hebt u weleens van het Boek van Mormon gehoord? Mogen we u vertellen waarom het belangrijk is?

  • Zou u willen vertellen wat u over het gebed gelooft? Mogen wij vertellen wat wij over het gebed geloven?

Uitnodigingen die je kunt geven

  • Gaat u God in gebed vragen om erachter te komen of wat wij u verteld hebben waar is? (Zie ‘Onderwijsinzichten: Gebed’ in de laatste paragraaf van deze les.)

  • Komt u aanstaande zondag naar de kerk om meer te weten te komen over wat wij hebben verteld?

  • Gaat u het Boek van Mormon lezen en bidden om te weten te komen dat het het woord van God is? (Je kunt specifieke hoofdstukken of verzen voorstellen.)

  • Gaat u het voorbeeld van Jezus volgen en u laten dopen? (Zie ‘De uitnodiging om zich te laten dopen en bevestigen’, vlak voor deze les.)

  • Kunnen we een afspraak voor de volgende les maken?

Leerstellig fundament

Hieronder staan leringen en Schriftteksten die je kunt bestuderen om je kennis en getuigenis van het evangelie te vergroten en je te helpen met onderwijzen.

Afbeelding
gezin

God is onze liefdevolle hemelse Vader

God is onze hemelse Vader en wij zijn zijn kinderen. Hij heeft ons naar zijn beeld geschapen. Hij heeft een verheerlijkt, vervolmaakt lichaam van ‘vlees en beenderen, even tastbaar als dat van de mens’ (Leer en Verbonden 130:22).

God kent ons persoonlijk en houdt meer van ons dan wij kunnen bevatten. Hij begrijpt onze moeilijkheden, ons verdriet en onze zwakheden, en Hij wil ons daardoorheen helpen. Hij verheugt Zich in onze vooruitgang en helpt ons goede keuzes te maken. Hij wil met ons communiceren, en wij kunnen met Hem communiceren door te bidden.

God heeft ons deze aardse ervaring gegeven om te leren, te groeien en meer op Hem te gaan lijken. Hij wil met volmaakte liefde dat we na onze dood bij Hem terugkeren. Dat kunnen wij echter niet alleen. Omdat God ons liefheeft, heeft Hij zijn Zoon, Jezus Christus, gezonden om ons te verlossen. ‘Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft […] opdat de wereld door Hem behouden zou worden’ (Johannes 3:16–17).

God wil ons zegenen met vrede en een volheid van vreugde die voor eeuwig duren. Hij heeft voorzien in een plan waardoor wij de kans krijgen deze zegeningen te ontvangen. Dat plan wordt het heilsplan genoemd (zie les 2).

Schriftstudie

Meer over dit beginsel

Afbeelding
Mozes en de tafelen, Jerry Harston

God openbaart het evangelie in elke bedeling door profeten

Profeten zijn Gods vertegenwoordigers op aarde

Een belangrijke manier waarop God zijn liefde voor ons kenbaar maakt, is door profeten te roepen, hun priesterschapsgezag te verlenen en hen te inspireren om in zijn naam te spreken. Profeten zijn Gods vertegenwoordigers op aarde. Amos, een profeet uit het Oude Testament, zegt dat ‘de Heere Heere niets [doet] tenzij Hij Zijn geheimenis heeft geopenbaard aan Zijn dienaren, de profeten’ (Amos 3:7). Hieronder staan enkele zegeningen die we door hedendaagse profeten ontvangen.

Getuigen van Jezus Christus. Profeten zijn bijzondere getuigen van Jezus Christus als onze Heiland en Verlosser.

Leringen. Profeten krijgen leiding van God om ons te helpen waarheid van dwaling te onderscheiden. Ze leren ons Gods geboden te gehoorzamen en ons te bekeren wanneer we tekortschieten. Ze hekelen zonde en waarschuwen voor de gevolgen ervan.

De leringen van profeten brengen ons dichter tot God en helpen ons de zegeningen die Hij ons wil geven te ontvangen. We zijn het veiligst als we de raad van de Heer opvolgen, die we bij monde van zijn profeten krijgen.

Priesterschapsgezag. De huidige profeet is de presiderende priesterschapsdrager op aarde. Het priesterschap is het gezag en de macht van God. De profeet heeft het gezag om in Gods naam te spreken en te handelen voor het heil van zijn kinderen.

Leiding voor de kerk. De Kerk van Jezus Christus is gebouwd op het fundament van profeten en apostelen (zie Efeze 2:19–20; 4:11–14).

Profeten vanouds

Adam was de eerste profeet op aarde. God openbaarde het evangelie van Jezus Christus aan hem en gaf hem het priesterschapsgezag. Adam en Eva onderwezen hun kinderen in deze waarheden en moedigden hen aan om geloof te ontwikkelen en het evangelie na te leven.

Uiteindelijk werden de nakomelingen van Adam en Eva opstandig en keerden ze zich van het evangelie af. Dat leidde tot afvalligheid. Als er een algehele afval plaatsvindt, neemt God zijn priesterschapsgezag weg, dat nodig is om in de verordeningen van het evangelie te onderwijzen en ze te verrichten.

In het Oude Testament staan veel voorbeelden van algehele afvalligheid. Om deze periodes ten einde te brengen, reikte God zijn kinderen de hand door weer een profeet te roepen. Hij openbaarde de evangeliewaarheden opnieuw aan deze profeten en verleende hun het priesterschapsgezag. Enkele van deze profeten waren Noach, Abraham en Mozes. Helaas herhaalde het patroon zich, verwierpen de mensen de profeet uiteindelijk weer, en werden ze opnieuw afvallig.

Schriftstudie

Meer over dit beginsel

  • Gids bij de Schriften: ‘Profeet

  • Gospel Topics: ‘Prophets’, ‘Restoration of the Church

Afbeelding
O mijn Vader, Simon Dewey

De aardse bediening en verzoening van Jezus Christus

Jezus Christus is de Zoon van God. Jezus Christus en zijn verzoening staan centraal in Gods plan voor ons. Zijn verzoening bestaat uit zijn lijden in de hof van Gethsémané, zijn lijden en dood aan het kruis, en zijn opstanding.

Men kijkt al vanaf de tijd van Adam en Eva uit naar de komst van Jezus Christus, onze Heiland en Verlosser. Onze hemelse Vader heeft Jezus ruim 2000 jaar geleden naar de aarde gezonden.

Jezus leidde een volmaakt leven zonder zonde. Hij verkondigde zijn evangelie en vestigde zijn kerk. Hij riep twaalf apostelen en gaf hun priesterschapsgezag om te prediken en heilige verordeningen, zoals de doop, te verrichten. Hij gaf hun ook het gezag om zijn kerk te leiden.

Aan het einde van zijn leven deed Jezus verzoening voor onze zonden door zijn lijden in Gethsémané en aan het kruis. Dankzij het zoenoffer van Jezus kunnen wij van onze zonden gereinigd worden als we ons bekeren. Dat maakt het mogelijk dat we in Gods tegenwoordigheid terugkeren en een volheid van vreugde ontvangen.

Na zijn dood is Jezus herrezen. Hij heeft de dood door de macht van onze hemelse Vader overwonnen. Dankzij de opstanding van Jezus zullen wij na onze dood allemaal opstaan. Dit houdt in dat de geest en het lichaam van elke persoon herenigd worden en dat wij eeuwig zullen leven in een vervolmaakt, herrezen lichaam. (Zie ‘De verzoening van Jezus Christus’ in les 2.)

Afbeelding
de profeet Joseph Smith

De profeet Joseph Smith heeft gezegd: ‘De fundamentele beginselen van onze godsdienst zijn het getuigenis van de apostelen en profeten aangaande Jezus Christus – dat Hij stierf, werd begraven, ten derden dage verrees en ten hemel opvoer. Al het andere dat verband houdt met onze godsdienst is hier slechts een toevoeging aan.’ (Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith [2007], 53.)

Schriftstudie

Meer over dit beginsel

De afval

Na de dood van Jezus Christus probeerden zijn apostelen de leer van Christus zuiver te houden en de orde in de kerk te bewaren. Veel kerkleden keerden zich echter af van de apostelen en de leer waarin Jezus had onderwezen.

Na de dood van de apostelen was er een algehele afval van het evangelie en de Kerk van Jezus Christus. Dat wordt ook wel de grote afval genoemd. Vanwege deze afvalligheid nam God het priesterschapsgezag van de aarde weg. Hiermee ging ook het gezag om de kerk te leiden verloren. De kerk die Jezus had gevestigd was daardoor niet meer op aarde.

In die periode paste men veel evangelieleringen aan. Veel kennis over de ware aard van onze hemelse Vader, Jezus Christus en de Heilige Geest werd verdraaid of ging verloren. Mensen veranderden ook priesterschapsverordeningen, zoals de doop.

Eeuwen later probeerden waarheidlievende mensen de veranderde leringen en praktijken te hervormen. Ze gingen op zoek naar meer geestelijk licht, en sommigen vonden dat er een herstelling van waarheid nodig was. Hun inspanningen leidden tot de organisatie van veel verschillende kerken.

Dat tijdperk leidde tot meer godsdienstvrijheid, waardoor de weg tot de herstelling van de waarheid en het gezag van God werd gebaand.

Profeten en apostelen hadden de grote afval voorzegd (zie 2 Thessalonicenzen 2:1–3). Ze hadden ook voorzegd dat het evangelie en de Kerk van Jezus Christus op aarde zouden worden hersteld (zie Handelingen 3:20–21). Als er geen afval was geweest, was er ook geen herstelling nodig geweest.

Schriftstudie

Meer over dit beginsel

De herstelling van het evangelie van Jezus Christus door Joseph Smith

Het eerste visioen en de roeping van Joseph Smith als profeet

Gedurende de eeuwen waarin de volheid van het evangelie van Jezus Christus niet op aarde was, bleef onze hemelse Vader zijn kinderen de hand toesteken. Hij bereidde geleidelijk aan een weg zodat ze weer met de volheid van zijn evangelie gezegend konden worden. Toen de omstandigheden rijp waren, riep Hij Joseph Smith als profeet om het evangelie en de Kerk van Jezus Christus te herstellen.

Joseph Smith woonde in het oosten van de Verenigde Staten in een tijd van grote godsdienstige opschudding. Zijn familieleden waren toegewijd aan God en wilden de waarheid weten. Veel kerken beweerden die waarheid te hebben, en Joseph Smith wilde graag weten welke kerk gelijk had (zie Geschiedenis van Joseph Smith 1:18). In de Bijbel staat dat er ‘één Heere, één geloof, één doop’ is (Efeze 4:5). Joseph bezocht verschillende kerken en wist niet bij welke kerk hij zich moest aansluiten. Later zei hij:

‘Zo groot waren de verwarring en de twist tussen de verschillende gezindten dat het onmogelijk was voor iemand van mijn jeugdige leeftijd […] om met enige zekerheid uit te maken wie er gelijk had en wie ongelijk. […]

‘Te midden van deze woordenstrijd en botsende meningen vroeg ik me vaak af: Wat staat mij te doen? Welke van al deze groeperingen heeft gelijk, of hebben ze allemaal ongelijk? Als er één gelijk heeft, welke is dat dan en hoe kom ik dat te weten?’ (Geschiedenis van Joseph Smith 1:8, 10.)

Joseph Smith had net als veel anderen vragen over de redding van zijn ziel. Hij verlangde naar vergeving van zijn zonden en wilde rein voor God staan. Terwijl hij in verschillende kerken naar de waarheid zocht, las hij in de Bijbel: ‘Als iemand van u in wijsheid tekortschiet, laat hij die dan vragen aan God, Die aan ieder overvloedig geeft en geen verwijten maakt, en ze zal hem gegeven worden’ (Jakobus 1:5).

Die tekst zette Joseph ertoe aan om God te vragen wat hij moest doen. In het voorjaar van 1820 ging hij naar een bos bij hem in de buurt en knielde daar neer in gebed. Er zijn vier verslagen van het visioen dat daar plaatsvond. Joseph Smith heeft die zelf opgetekend of aan schrijvers gedicteerd. (Zie Evangelieverhandelingen, ‘Verschillende beschrijvingen van het eerste visioen’.) In het verslag dat als Schriftuur is gecanoniseerd, heeft hij zijn ervaring als volgt beschreven:

Afbeelding
Het eerste visioen, Linda Christensen en Michael Malm

‘Ik [zag] recht boven mijn hoofd een lichtkolom, de helderheid van de zon overtreffend, die geleidelijk neerdaalde tot zij op mij viel. […] Toen het licht op mij rustte, zag ik twee Personen, wier glans en heerlijkheid elke beschrijving tarten, boven mij in de lucht staan. Een van Hen sprak tot mij, mij bij de naam noemend, en zei, wijzend op de ander: Dit is mijn geliefde Zoon. Hoor Hem!’ (Geschiedenis van Joseph Smith 1:16–17.)

In dat visioen verschenen God de Vader en zijn Zoon, Jezus Christus, aan Joseph Smith. De Heiland zei dat hij zich bij geen enkele kerk moest aansluiten.

In een ander verslag van dit visioen vertelt Joseph dat de Heiland ook tegen hem zei: ‘Je zonden zijn je vergeven. […] Zie, Ik ben de Heer van heerlijkheid. Ik ben voor de wereld gekruisigd, zodat eenieder die in mijn naam gelooft, het eeuwige leven deelachtig wordt.’

Joseph heeft over de tijd na het visioen gezegd: ‘Mijn ziel was met liefde vervuld, en vele dagen lang verheugde ik mij bijzonder en de Heer was bij me.’ (Joseph Smith History, circa Summer 1832, 3, josephsmithpapers.org.)

Door dit visioen werd Joseph Smith een getuige van Jezus Christus en leerde hij belangrijke waarheden over de Godheid. Hij kwam er bijvoorbeeld achter dat onze hemelse Vader en Jezus Christus afzonderlijke personen zijn. Toen Ze hem bij naam noemden, kwam hij te weten dat Ze hem persoonlijk kenden. Toen Joseph te horen kreeg dat hij vergeven was, wist hij dat God barmhartig was. Het was een vreugdevolle ervaring.

Net zoals God met eerdere profeten had gedaan, riep Hij Joseph Smith tot profeet om de volheid van het evangelie op aarde te herstellen. Deze herstelling zou Gods kinderen helpen vreugde in deze wereld en het eeuwige leven in de toekomende wereld te vinden – dankzij Jezus Christus.

Herstelling van het priesterschap en priesterschapssleutels

Afbeelding
Aan u, mijn mededienstknechten, Linda Curley Christensen en Michael Malm

Na de verschijning van de Vader en de Zoon werden er andere hemelse boodschappers naar Joseph Smith en zijn metgezel Oliver Cowdery gestuurd. Johannes de Doper verscheen als herrezen persoon en verleende hun het Aäronisch priesterschap en de sleutels daarvan. Het Aäronisch priesterschap omvat de bevoegdheid om te dopen.

Afbeelding
De stem van Petrus, Jakobus en Johannes, Welden C. Andersen

Kort daarna verschenen Petrus, Jakobus en Johannes – drie van de oorspronkelijke apostelen van Christus – als herrezen personen om het Melchizedeks priesterschap en de sleutels daarvan aan Joseph Smith en Oliver Cowdery te verlenen. Dat priesterschap is hetzelfde gezag dat Christus vroeger aan zijn apostelen gaf.

Afbeelding
Image of Moses Elias and Elijah descending into the Kirtland temple and appearing to Joseph Smith.

Mozes, Elias en Elia verschenen in de Kirtlandtempel aan Joseph Smith en Oliver Cowdery, waar zij hun het verdere gezag en de priesterschapssleutels verleenden om Gods werk in de laatste dagen tot stand te brengen. Mozes droeg de sleutels van de vergadering van Israël over. Elias droeg de bedeling van het evangelie van Abraham over. Elia droeg de sleutels van de verzegelbevoegdheid over. (Zie Leer en Verbonden 110:11–16; zie ook Algemeen handboek, 3.1.)

Organisatie van de kerk

Joseph Smith kreeg de opdracht om de Kerk van Jezus Christus weer op aarde te vestigen. Door middel van hem riep Jezus Christus twaalf apostelen.

Profeten in de tijd van de Bijbel noemden de tijd waarin wij leven de laatste dagen. Dit is de tijd die aan de wederkomst van Jezus Christus voorafgaat. De naam van de kerk is daarom De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen (zie Leer en Verbonden 115:3–4; zie ook 3 Nephi 27:3–8).

Levende profeten en apostelen voor deze tijd

Net zoals Jezus tijdens zijn aardse bediening apostelen riep om zijn kerk te leiden, roept Hij nu ook apostelen om dat te doen. De leden van het Eerste Presidium en het Quorum der Twaalf Apostelen zijn profeten, zieners en openbaarders.

Alleen de apostel met de hoogste senioriteit noemen we de profeet, omdat hij over de hele kerk presideert en het unieke gezag heeft om namens de Heer te spreken. Hij is de bevoegde opvolger van Joseph Smith. De huidige apostelen en hij kunnen hun gezag tot Jezus Christus terugvoeren met een ononderbroken lijn van ordeningen die begon toen Joseph Smith door de hemelse boodschappers geordend werd.

Schriftstudie

Meer over dit beginsel

Het Boek van Mormon: eveneens een testament aangaande Jezus Christus

Het Boek van Mormon is oude heilige Schriftuur die vergelijkbaar is met de Bijbel. De Bijbel is een getuige van Jezus Christus en het Boek van Mormon is een tweede getuige van zijn bediening, zijn leringen en zijn zending als onze Heiland.

Joseph Smith werd door een hemelse boodschapper, Moroni genaamd, naar een heuvel geleid waar eeuwenlang een oude kroniek begraven lag. Deze kroniek, op dunne gouden platen gegraveerd, bevat de geschriften van profeten over Gods handelingen met enkele volken die lang geleden in Amerika woonden. Joseph Smith heeft deze kroniek door de gave en macht van God vertaald.

De profeten in het Boek van Mormon waren bekend met de zending van Jezus Christus en verkondigden zijn evangelie. Nadat Jezus was opgestaan, verscheen Hij aan deze mensen om hen persoonlijk te bedienen. Hij onderwees hen en vestigde zijn kerk.

We kunnen dichter tot God komen door de leringen in het Boek van Mormon te bestuderen, te begrijpen en toe te passen. De profeet Joseph Smith heeft gezegd dat ‘de mens dichter bij God komt door zich aan de leringen [in dit boek] te houden, dan door welk ander boek ook’. (Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith68.)

Afbeelding
man leest

We moeten het Boek van Mormon lezen, overpeinzen en erover bidden om erachter te komen dat het het woord van God is. Een profeet in het Boek van Mormon heeft beloofd dat God ons de waarheid van het boek zal onthullen als we met een oprecht hart, een eerlijke bedoeling en geloof in Christus bidden (zie Moroni 10:3–5). Studie van het Boek van Mormon is essentieel voor blijvende bekering.

Als we het Boek van Mormon lezen en erover bidden, leren we waarheden over Jezus Christus die ons tot zegen zijn. We komen dan ook te weten dat Joseph Smith een profeet van God was en dat het evangelie en de Kerk van Jezus Christus door zijn toedoen zijn hersteld.

Afbeelding
President Russell M. Nelson

‘Ik beloof dat als u het Boek van Mormon elke dag gebedvol bestudeert, u betere keuzes zult maken – elke dag. Ik beloof dat bij het overpeinzen van wat u bestudeert de vensters van de hemel open zullen gaan en u antwoord op uw eigen vragen en richting voor uw eigen leven zult krijgen. Ik beloof dat als u zich dagelijks in het Boek van Mormon verdiept, u zich immuun kunt maken voor het kwaad van deze tijd.’ (Russell M. Nelson, ‘Hoe zou ons leven er zonder het Boek van Mormon uitzien?’, Liahona, november 2017, 62–63.)

Schriftstudie

Meer over dit beginsel

  • Gids bij de Schriften: ‘Boek van Mormon

  • Gospel Topics: ‘Book of Mormon

Afbeelding
vrouw in gebed

Bidden om door de Heilige Geest achter de waarheid te komen

Omdat God onze Vader is, zal Hij ons helpen de waarheid te herkennen. We kunnen te weten komen dat de boodschap van de herstelling van het evangelie van Jezus Christus waar is door in het Boek van Mormon te lezen en tot God te bidden. Als we met geloof en een eerlijke bedoeling bidden, zal Hij onze vragen beantwoorden en ons leiden.

God beantwoordt onze gebeden vaak door middel van de Heilige Geest. De Heilige Geest onderwijst in en bevestigt de waarheid wanneer we bidden. Communicatie afkomstig van de Heilige Geest is krachtig. Die communicatie komt vaak als geruststellende zekerheid in onze gevoelens, gedachten en ingevingen (zie 1 Koningen 19:11–12; Helaman 5:30; Leer en Verbonden 8:2).

Als we regelmatig de Schriften bestuderen (in het bijzonder het Boek van Mormon), wekelijks de avondmaalsdienst bijwonen en oprecht bidden, kunnen we kracht van de Heilige Geest voelen en de waarheid ontdekken.

Schriftstudie

Meer over dit beginsel

  • Gids bij de Schriften: ‘Gebed

  • Bible Dictionary: ‘Prayer

  • Gospel Topics: ‘Prayer

Schema voor korte en middellange lessen

Het volgende schema is een voorbeeld van wat je kunt onderwijzen als je maar weinig tijd hebt. Kies een of meer beginselen als je dit schema gebruikt. Het leerstellig fundament voor elk beginsel staat eerder in deze les.

Stel tijdens het lesgeven vragen en luister. Geef uitnodigingen waardoor mensen leren hoe ze dichter tot God kunnen komen. Een belangrijke vraag is om opnieuw met jullie af te spreken. De lengte van de les hangt af van de vragen die je stelt en wat je hoort.

Afbeelding
zendelingen spreken met man

Wat je in 3 à 10 minuten kunt onderwijzen

  • God is onze hemelse Vader en Hij heeft ons naar zijn beeld geschapen. Hij kent ons persoonlijk en houdt van ons. Hij wil ons zegenen met vrede en een volheid van vreugde die voor eeuwig duren.

  • Jezus Christus is de Zoon van God. Zijn zending maakt het voor ons mogelijk om van onze zonden gereinigd te worden, de dood te overwinnen en het eeuwige leven te ontvangen.

  • God roept profeten als zijn vertegenwoordigers op aarde. In de oudheid riep Hij profeten als Adam, Noach, Abraham en Mozes. Een hedendaagse profeet ontvangt openbaring van God om ons in deze tijd te onderwijzen en leiden.

  • Tijdens Jezus’ aardse bediening vestigde Hij zijn kerk. Na de dood van de apostelen van Jezus was er een algehele afval van het evangelie en de Kerk van Jezus Christus. Men paste veel evangelieleringen en priesterschapsverordeningen, zoals de doop, aan.

  • God riep Joseph Smith als profeet, net zoals Hij in de oudheid profeten riep. Onze hemelse Vader en Jezus Christus verschenen aan hem. Het evangelie van Jezus Christus is door toedoen van hem hersteld.

  • Het Boek van Mormon is een boek met Schriftuur. Het is net als de Bijbel een testament van Jezus Christus en helpt ons dichter tot God te komen als we erin lezen en de leringen erin toepassen. Joseph Smith heeft het met de gave en macht van God vertaald.

  • We kunnen door oprecht gebed met God communiceren. We kunnen te weten komen dat de boodschap van de herstelling van het evangelie van Jezus Christus waar is.