Zendingsroepingen
Hoofdstuk 11: Mensen helpen om toezeggingen te doen en na te komen


‘Hoofdstuk 11: Mensen helpen om toezeggingen te doen en na te komen’, Predik mijn evangelie: gids om het evangelie van Jezus Christus te delen (2023)

‘Hoofdstuk 11’, Predik mijn evangelie

Afbeelding
Mij ontbreekt niets, Yongsung Kim

Hoofdstuk 11

Mensen helpen om toezeggingen te doen en na te komen

Ter overweging

  • Wat heeft toezeggingen nakomen met bekering te maken?

  • Wat heeft toezeggingen nakomen met verbonden naleven te maken?

  • Hoe nodig ik mensen uit om geestelijk te groeien en hun geloof in Jezus Christus te versterken?

  • Waarom is het belangrijk om oprecht te getuigen?

  • Welke zegeningen kan ik beloven?

  • Hoe kan ik mensen helpen om hun toezeggingen na te komen?

Bekering, toezeggingen en verandering

Als zendeling en discipel van Jezus Christus streef je naar het heil van zielen (zie Mosiah 28:3). De Heiland is ‘machtig om te redden’ als mensen verbonden sluiten door essentiële priesterschapsverordeningen te ontvangen en die verbonden naleven, te beginnen met de doop (zie 2 Nephi 31:19). Door mensen uit te nodigen en ze te helpen zich aan hun toezeggingen te houden, bereid je ze voor op de doop.

We worden op grond van bekering gered (zie Helaman 5:11). Bekering houdt in dat je je volledig en oprecht tot Jezus Christus wendt. Toezeggingen doen is een essentieel onderdeel van bekering. Als je mensen tijdens je onderwijs vraagt om toezeggingen te doen, vraag je ze om zich te bekeren.

Als ze toezeggingen doen, kiezen ze ervoor om op een bepaalde manier te handelen en dat ook te blijven doen. Door voortdurend naar evangeliewaarheid te handelen, veranderen mensen.

Hun overtuigingen, hart en leven veranderen zó dat ze Gods wil aanvaarden en volgen. Het gaat om een bewuste keuze om een discipel van Christus te worden. Mensen veranderen op deze manier als ze geloof in Christus oefenen, zich van hun zonden bekeren, zich laten dopen, de gave van de Heilige Geest ontvangen en tot het einde toe volharden. De Heer en zijn profeten noemen dit een geestelijke wedergeboorte (zie Johannes 3:3–5; Mosiah 27:25–26).

Dit is mogelijk door de verzoening van de Heiland, en de Heilige Geest brengt deze grote verandering van hart teweeg (zie Mosiah 5:2; Alma 5:12–14).

Bekering en verandering zijn een proces, geen eenmalige gebeurtenis. Mensen helpen zich tot Jezus Christus te bekeren, staat centraal in jouw doel als zendeling. Onder leiding van de Geest nodig je mensen uit om toezeggingen te doen waardoor ze geestelijk groeien en de invloed van de Heilige Geest gaan voelen. Vervolgens steun je ze in het nakomen van hun toezeggingen. Je helpt ze in geloof te handelen, zodat ze blijvend kunnen veranderen (zie Mosiah 6:3).

Mensen die vóór hun doop toezeggingen nakomen, zijn eerder geneigd om daarna heilige verbonden te sluiten en na te leven. Als je mensen leert om toezeggingen na te komen, leer je ze om verbonden na te leven. Verbonden sluiten en naleven is een essentieel onderdeel van het evangelie van Jezus Christus en Gods plan voor zijn kinderen.

In dit hoofdstuk staan richtlijnen voor het geven van uitnodigingen, beloven van zegeningen, getuigen, en helpen van mensen om hun toezeggingen na te komen, zodat ze tot de Heiland kunnen komen om te worden gered.

Afbeelding
zendelingen onderwijzen vrouw

Nodig mensen uit om toezeggingen te doen

Als vertegenwoordiger van Jezus Christus nodig je mensen uit om Hem te volgen en de vreugde van zijn evangelie te ervaren. Je nodigt ze uit om specifieke dingen te doen waarmee ze hun geloof in Christus ontwikkelen. Vervolgens steun je hen in het nakomen van hun toezeggingen.

Uitnodigingen en toezeggingen zijn om de volgende redenen van essentieel belang:

  • Ze helpen mensen om de geleerde beginselen na te leven, waardoor ze een bevestiging van de Geest gaan voelen.

  • Toezeggingen nakomen is een manier waarop mensen hun bekering tonen (zie Leer en Verbonden 20:37).

  • Door bekering kunnen mensen de vrede en vreugde van Gods vergeving ervaren. God zal ze dan ook nog meer in hun moeilijkheden bijstaan.

  • Mensen die toezeggingen nakomen, worden voorbereid om heilige verbonden te sluiten en na te leven.

  • Je kunt je liefde voor mensen en je vertrouwen in de beloften van God tonen door mensen te helpen om hun toezeggingen na te komen.

Nodig uit onder leiding van de Geest

Streef naar leiding van de Geest om te bepalen welke uitnodigingen je wanneer wilt geven. Vraag je af welke leerstelling iemand moet begrijpen om je uitnodiging aan te nemen. De juiste uitnodiging op het juiste moment kan mensen ertoe aanzetten om hun geloof te ontwikkelen. Dat kan tot een grote verandering van hart leiden (zie Mosiah 5:2; Alma 5:12–14).

Je kunt kleine uitnodigingen geven, bijvoorbeeld een hoofdstuk in de Schriften lezen of de avondmaalsdienst bijwonen. De uitnodiging kan ook van cruciaal belang zijn, bijvoorbeeld om te worden gedoopt. Uitnodigingen moeten aansluiten bij het punt waarop iemand zich in zijn of haar geestelijke vooruitgang bevindt.

Door de Geest ingegeven uitnodigingen bouwen op elkaar voort, om iemand te helpen geestelijke vooruitgang te maken (zie 2 Nephi 28:30; Leer en Verbonden 93:12–13). Vraag jezelf af: ‘Welke toezeggingen komt deze persoon na? Wat is de volgende stap in zijn of haar vooruitgang?’

Luister naar de mensen met wie je spreekt of die je onderwijst. Streef op basis van wat je hoort en voelt naar leiding van de Geest. Zo kom je te weten welke uitnodigingen iedere persoon nodig heeft om uiteindelijk heilige verbonden te sluiten.

Beginselen voor het geven van uitnodigingen

Om mensen uit te nodigen heb je geloof in Christus nodig. Geloof dat Hij mensen zegent als ze jouw uitnodigingen aannemen en er iets mee doen.

De kans is groter dat mensen veranderen als je ze uitnodigt om naar een evangeliewaarheid te handelen en laat zien hoe die verandering hen tot zegen zal zijn. Hoe meer ze de Geest voelen en de vreugde van het evangelie van Jezus Christus ervaren, hoe meer ze gaan veranderen.

Bedenk bij iedereen die je spreekt, fysiek of online, door welke uitnodiging hun geloof in Christus kan worden versterkt en ze de Geest kunnen voelen. Soms is dat iets eenvoudigs, bijvoorbeeld om nogmaals met je af te spreken of naar een kerkactiviteit te gaan.

Sta in je voorbereiding op een les stil bij de behoeften en vooruitgang van iedere persoon. Zorg ervoor dat je lesplan een of meer uitnodigingen bevat waardoor hij of zij vooruitgang kan maken.

Pas op dat je niet te veel toezeggingen tegelijkertijd vraagt. Mensen hebben tijd nodig om iets met elke uitnodiging te doen, erdoor te groeien en ervan te leren.

Wees vrijmoedig maar niet opdringerig als je mensen vraagt om toezeggingen te doen (zie Alma 38:12). Respecteer hun keuzevrijheid.

Schriftstudie

Waarom zijn toezeggingen zo belangrijk?

Nodig met vriendelijke en duidelijke taal uit

Een uitnodiging neemt meestal de vorm aan van een vraag waarop iemand met ja of nee kan antwoorden. Doe dat op een vriendelijke, specifieke en duidelijke manier. Je nodigt mensen uit om toe te zeggen dat ze iets met geloof in Jezus Christus gaan doen.

Hoewel je uitnodigingen per individu verschillen, kun je het onderstaande als voorbeeld nemen:

  • In de kerk hebt u de tijd en een plek om God te aanbidden en zijn Geest te voelen. U kunt ook deel uitmaken van een gemeenschap die u ondersteunt bij het aanbrengen van veranderingen om dichter tot de Heiland te komen. Komt u aanstaande zondag met ons mee naar de avondmaalsdienst?

  • We hebben net het belang van Schriftstudie besproken. Gaat u [een specifieke Schrifttekst] lezen? Schrijft u dan ook op welke ingevingen en vragen u misschien hebt? We kunnen die de volgende keer bespreken.

  • We hebben het over het leven van de Heiland en zijn geboden gehad. Gaat u zijn voorbeeld volgen door u in zijn kerk te laten dopen en beloften aan Hem te doen? (Zie ‘De uitnodiging om zich te laten dopen en bevestigen’ in hoofdstuk 3.)

  • U zei dat u een sterkere band met God wilt hebben. Gaat u de komende dagen met geloof bidden om de zegeningen van het gebed te ervaren?

  • We hebben een video die u kan helpen. Kunnen we die samen bekijken of mogen we u een link sturen? Gaat u die bekijken? Mogen we u morgen vragen wat u ervan vond?

Streef naar de ingevingen van de Heilige Geest als je probeert op een natuurlijke manier vriendelijke, specifieke en duidelijke uitnodigingen te geven.

Individuele studie of studie met je collega

Noteer in je studiedagboek een eenvoudige, directe en duidelijke uitnodiging voor elke toezegging in een les. Als je dat al eens hebt gedaan, doe het dan nog een keer. Vergelijk je nieuwe uitnodigingen met de oude.

Bespreek je uitnodigingen met je collega. Bespreek dan de volgende vragen:

  • Hoe kunnen we mensen duidelijk maken welke zegeningen de Heer in het kader van deze uitnodiging heeft beloofd?

  • Waarom vind ik deze uitnodiging zelf belangrijk?

  • Hoe kan ik mensen de liefde van God laten voelen als ik ze vraag om iets te doen?

  • Hoe kan ik mensen beter helpen om daadwerkelijk op mijn uitnodigingen in te gaan?

Denk aan iemand die je onderwijst. Oefen met deze uitnodigingen met die persoon in gedachten. Pas ze zo nodig aan.

Beloof mensen zegeningen

God belooft ons dat Hij ons zal zegenen als we zijn geboden naleven (zie Leer en Verbonden 130:20–21). Mensen die de geboden naleven en getrouw blijven, ‘worden gezegend in alle dingen’ en ‘[kunnen] bij God wonen in een staat van nimmer eindigend geluk’ (Mosiah 2:41).

Als je mensen vraagt om toezeggingen te doen, beloof ze daar dan zegeningen voor. Je vindt veel van deze zegeningen in de Schriften, de woorden van hedendaagse profeten en de lessen in hoofdstuk 3. Denk ook aan de zegeningen in je eigen leven. Bepaal onder gebed welke zegeningen je iemand gaat beloven als je een uitnodiging geeft.

Als je iemand vraagt om een gebod na te leven, onderwijs dan het volgende:

  • Door de geboden te gehoorzamen, tonen we onze liefde voor onze hemelse Vader en zijn Zoon, Jezus Christus (zie Johannes 14:15).

  • Door de geboden te gehoorzamen, laten we God ook zien dat we Hem vertrouwen (zie Spreuken 3:5–6).

  • God zegent ons zowel geestelijk als stoffelijk (zie Mosiah 2:41).

  • Gods grootste zegening is het eeuwige leven (zie Leer en Verbonden 14:7).

  • Als we oprecht bidden en in geloof handelen, helpt God ons te doen wat Hij ons heeft geboden (zie 1 Nephi 3:7).

  • God vervult zijn beloften om ons te zegenen op zijn manier en volgens zijn timing (zie Leer en Verbonden 88:68).

Mensen krijgen vaak met tegenstand te maken als ze de geboden proberen na te leven. Steun de mensen die je onderwijst en verzeker ze ervan dat God hen zal zegenen als ze zijn wil proberen te doen. Laat ze inzien dat tegenstand een kans is om te groeien, door ervoor te kiezen om Jezus Christus ook te volgen als dat moeilijk is (zie 2 Nephi 2:11, 13–16).

Ouderling Jeffrey R. Holland heeft gezegd: ‘Sommige zegeningen komen vroeg, andere komen laat, andere komen pas in de hemel – maar voor hen die het evangelie van Jezus Christus omarmen, komen ze.’ (‘Hogepriester van goede dingen die zullen komen’, Liahona, januari 2000, 45.)

Schriftstudie

Wat staat er in de volgende Schriftteksten over het verlangen van de Heer om ons te zegenen?

Individuele studie

Lees Leer en Verbonden 82:10 en 130:20–21. Bestudeer dan de volgende Schriftteksten. Maak twee kolommen in je studiedagboek. Zet aan de ene kant het gebod dat in de tekst wordt genoemd. Zet aan de andere kant de belofte voor gehoorzaamheid aan dat gebod.

Geef je getuigenis

Geef bij een uitnodiging en het beloven van een zegening altijd je getuigenis. Leg uit hoe het beginsel dat je onderwijst jou tot zegen is geweest. Getuig dat het beginsel degene die je onderwijst ook tot zegen zal zijn als hij of zij het naleeft.

Jouw oprechte getuigenis draagt bij aan een situatie waarin de Heilige Geest van de waarheid kan getuigen. Dat moedigt mensen aan om jouw uitnodiging aan te nemen.

Zie voor meer informatie ‘Geef je getuigenis’ in hoofdstuk 10.

Afbeelding
groep in gebed

Help mensen hun toezeggingen na te komen

Als mensen je uitnodigingen aannemen, kom daar dan op terug om ze te helpen hun toezeggingen na te komen. Zo help je ze om geloof in Christus te ontwikkelen. Het is aan jou om ze te helpen bij het versterken van hun geloof en voornemen om zich volledig te bekeren. Nodig mensen niet alleen uit om te veranderen, maar steun ze daar ook bij.

Mensen ontvangen een getuigenis van de Geest als ze geloof tot bekering oefenen door toezeggingen na te komen. Dat getuigenis komt vaak pas ‘na de beproeving van [hun] geloof’ (Ether 12:6). Wees niet verbaasd als ze tegenstand ervaren. Plan hoe je ze door die beproeving heen helpt, zodat ze dat getuigenis van de Geest kunnen ontvangen. Andere leden van de kerk kunnen hierin ook steun bieden.

Mensen voelen de invloed van de Geest vaak als je bij ze bent. Benadruk hoe belangrijk het is om te bidden, in de Schriften te lezen en gehoor te blijven geven aan je uitnodigingen. Dan kunnen ze dat gevoel ook hebben als ze alleen zijn.

Toezeggingen nakomen bereidt mensen voor op verordeningen en verbonden op het levenslange bekeringspad. Dankzij jouw inspanningen kunnen zij ‘door hun werken tonen’ dat ze het verlangen hebben om Jezus Christus te volgen (Leer en Verbonden 20:37).

Afbeelding
vrouwen omhelzen elkaar

Plan kort dagelijks contact in

Je helpt mensen al toezeggingen na te komen als je ze voor het eerst bezoekt en onderwijst. Vraag ze om de toezegging in hun telefoon of agenda te zetten, of geef ze iets om die op te schrijven.

Vraag of jij, of een lid dat erbij was, tussen de afspraken door dagelijks kort contact met ze mag opnemen. Leg uit dat dat is om hen te steunen, en beschrijf hoe je dat zoal kunt doen. Dit contact is een manier om het beginsel in Leer en Verbonden 84:106 toe te passen.

Bepaal welke contactvorm het meest effectief is, zoals een kort bezoekje, telefoongesprek of een tekstbericht. Er zijn veel technologische mogelijkheden voor extra herinneringen en steun.

Bied mensen in je dagelijkse contact aanmoediging en hulp

Maak voor elke uitnodiging een notitie in de app Predik mijn evangelie om de dag erna contact op te nemen. Streef bij het plannen van de volgende dag naar leiding van de Geest en bespreek hoe je mensen kunt helpen om hun toezeggingen na te komen.

Zorg dat je dagelijkse contact met mensen een positieve en bemoedigende ervaring is. Bid voor ze. Toon liefde en begrip terwijl je ze helpt hun toezeggingen na te komen. Beantwoord hun vragen en help ze om hun moeilijkheden te overwinnen. Lees samen in het Boek van Mormon als jullie daar tijd voor hebben. Deel relevante media van de kerk, zoals opbouwende kerkmuziek. Respecteer hun tijd en wensen.

Stel ze voor aan andere leden van de kerk. Vraag de leden om mensen te helpen hun toezeggingen na te komen, als dat gepast is. (Zie hoofdstuk 10.)

Complimenteer mensen die hun best doen om hun toezeggingen na te komen. Maak ze duidelijk dat de Heer tevreden is met hun inspanningen. Deze mensen veranderen hun leven. Dat vergt veel werk en geduld. Maak ze duidelijk welke zegeningen ze daarvoor ontvangen. Spreek je vertrouwen uit dat ze het kunnen.

Toon ook liefde als iemand zich niet aan zijn of haar toezegging heeft gehouden. Bied aan om hem of haar tijdens je dagelijkse contactmoment te steunen. Als iemand bijvoorbeeld heeft beloofd een hoofdstuk uit het Boek van Mormon te lezen, maar dat nog niet heeft gedaan, kun je dat samen doen. Laat de betrokkene zelf ervaren hoe hij of zij wordt gezegend door toezeggingen na te komen.

Er zijn soms veel pogingen nodig om een toezegging na te komen, en je moet misschien meerdere keren langsgaan om iemand te helpen. Bespreek hoe hij of zij de moeilijkheden om een toezegging na te komen, kan overwinnen. Wees geduldig en bied steun. Wees niet kritisch en oordeel ook niet.

Neem de invloed van de Heilige Geest mee in je dagelijkse contact

Als je het met mensen over hun toezeggingen hebt, vraag ze dan om iets over hun beleving te vertellen. Vraag ze wat ze hebben geleerd en gevoeld. Hierdoor kunnen ze de invloed van de Geest leren herkennen en erachter komen wat de volgende stap is.

Een belangrijk doel van dagelijks contact is om de invloed van de Heilige Geest in hun leven uit te nodigen. Leer ze hoe ze de Geest kunnen voelen als jij er niet bent. Je dagelijkse contact is bedoeld om de geestelijke gevoelens te versterken die ze hadden toen je ze onderwees. Ze raken bekeerd als ze de macht en invloed van de Heilige Geest voelen.

Toon liefde

Christelijke liefde staat in het bekeringsproces centraal (zie 4 Nephi 1:15). Streef naar de gave van naastenliefde. Doordat jij ze oprechte liefde toont, gaan mensen de Geest voelen. Als jij je liefde uit, wordt het voor hen ook makkelijker om op jouw uitnodigingen in te gaan en toezeggingen na te komen die tot bekering leiden.

Als je anderen liefhebt en onderwijst, raak je zelf meer tot de Heiland bekeerd.

Iemand in zijn of haar bekering bijstaan, is heilig werk. Je zult blijvende vreugde ondervinden als je jezelf aan dit werk en aan het dienen van anderen toewijdt (zie Mattheüs 10:39; Mosiah 2:17; Alma 27:17–18; Leer en Verbonden 18:10–16).

Individuele studie of studie met je collega

Noteer je plannen voor dagelijks contact met iedereen die je onderwijst in de app Predik mijn evangelie. Plan meerdere dagen van tevoren hoe je gaat opvolgen hoe het met iedereen gaat.

Kies voor iedereen die je onderwijst één toezegging waar je om gaat vragen. Bedenk dan bezwaren die iemand ervan kunnen weerhouden om die toezegging te doen of na te komen. Bespreek en oefen hoe je mensen kunt helpen om hun bezwaren weg te nemen.

De Heer wil dat mensen komen en blijven

Zendingswerk heeft de grootste invloed als mensen de toezegging doen en nakomen om het evangelie duurzaam na te leven en hun hele leven actief in de kerk te blijven. Het is niet voldoende dat ze enkel lid van de kerk worden. De Heer wil dat ze komen en blijven (zie Johannes 15:16). Richt al je onderwijs en uitnodigingen op dat doel. Om alle zegeningen te ontvangen die onze hemelse Vader voor hen in petto heeft, moeten leden het evangelie blijven naleven door de geboden te onderhouden, hun verbonden na te leven en actief in de kerk te blijven.

Nephi zei: ‘Wanneer u dat nauwe en smalle pad hebt betreden, wil ik vragen of daarmee alles is gedaan? Zie, ik zeg u: Neen; [u] moet standvastig in Christus voorwaarts streven, [en als u] tot het einde volhardt, zie, zo zegt de Vader: U zult het eeuwige leven hebben’ (2 Nephi 31:19–20).

Doe je uiterste best om mensen te helpen in aanmerking te komen voor ‘het eeuwige leven […], welke gave de grootste van alle gaven van God is’ (Leer en Verbonden 14:7).


Ideeën voor studie en toepassing

Individuele studie

  • Kies een gebod uit les 4. Zoek en schrijf verwijzingen in de Schriften en citaten van hedendaagse profeten op die beschrijven welke zegeningen er voor het naleven van dit gebod zijn beloofd. Denk na over de zegeningen die jij ontvangt omdat je dat gebod naleeft, en noteer ze in je dagboek.

  • Vraag je familieleden of andere mensen hoe zij zijn gezegend door een gebod te gehoorzamen (bijvoorbeeld de sabbat heiligen, de wet van tiende of een gebod waarmee iemand die je onderwijst moeite heeft).

  • Beantwoord de volgende vragen om erachter te komen hoe je beter om toezeggingen kunt vragen. Maak plannen ter verbetering.

    • Weten mensen dat ik om ze geef?

    • Ben ik ervan overtuigd dat ze worden gezegend als ze op onze uitnodigingen ingaan?

    • Besteed ik voldoende tijd en aandacht aan dagelijks contact met mensen om ze met hun toezeggingen te helpen?

    • Hebben we specifieke uitnodigingen om iets te doen in ons lesplan opgenomen?

Studie met je collega en uitwisseling van collega’s

  • Bekijk de uitnodigingen in een van de zendelingenlessen. Beantwoord voor elke uitnodiging de onderstaande vragen:

    • Welke zegeningen heeft de Heer beloofd aan wie deze toezegging nakomen?

    • Hoe kunnen mensen door gehoorzaamheid aan dit beginsel in geloof en getuigenis toenemen?

    • Hoe helpt deze toezegging mensen om zich te bekeren en meer open te staan voor de Geest?

  • Gebruik je planningshulpmiddelen om een lijst te maken van de mensen met wie je de afgelopen twee dagen contact hebt gehad. Neem zowel mensen die je onderwijst als leden op in deze lijst.

    • Schrijf voor ieder op welke uitnodiging je hebt gegeven en welke toezegging ze hebben gedaan.

    • Bedenk wat je ze nog meer had kunnen vragen.

    • Bespreek waarom sommige mensen toezeggingen hebben gedaan, maar anderen niet.

    • Hoe wil je op die toezeggingen terugkomen?

Districtsraad, zoneconferenties en zendingsleidingsraad

  • Bespreek effectieve en creatieve ideeën om dagelijks contact te hebben met de mensen die je onderwijst. Hoe hebben de zendelingen goed met de leden samengewerkt? Welk gedrukt of digitaal materiaal is nuttig? Wat kun je doen als mensen niet thuis zijn of het te druk hebben om met je af te spreken?

  • Bespreek hoe de zendelingen de geboden in les 4 effectief hebben onderwezen.

Zendingsleiders en -raadgevers

  • Ga waar mogelijk met de zendelingen mee als ze lesgeven. Help ze om mensen toezeggingen te laten doen en nakomen.

  • Moedig priesterschapsleiders, leidinggevenden en leden van de wijk aan om dagelijks contact te houden met mensen die de zendelingen onderwijzen – voor zover deze mensen daarmee instemmen.