Institut
Lektion 14, Lærerens hæfte: Herren åbenbarer yderligere skrifter


»Lektion 14, Lærerens hæfte: Herren åbenbarer yderligere skrifter«, Grundlag for genoprettelsen, Lærerens hæfte, 2019

»Lektion 14, Lærerens hæfte«, Grundlag for genoprettelsen, Lærerens hæfte

Lektion 14, Lærerens hæfte

Lektion 14: Herren åbenbarer yderligere skrifter

Som i tidligere uddelinger fortsætter Herren med at åbenbare mere skrift gennem sine levende profeter. Denne lektion giver eleverne en mulighed for at fortælle, hvordan de sidste dages skrifter gengiver og tydeliggør evangeliske sandheder. Eleverne vil også blive bedre forberedt på at svare på spørgsmål omkring Abrahams Bog.

Forslag til undervisningen

Herren åbenbarede flere skrifter gennem profeten Joseph Smith.

Billede
Bibelen

Bed de studerende om at forestille sig, at en ven oprigtigt spørger: »Hvorfor har jeres kirke flere skrifter end Bibelen? Jeg troede, at Bibelen indeholdt alle Guds ord.« Bed de studerende om at række hånden i vejret, hvis de har fået et spørgsmål som dette. Lad nogle få af dem fortælle om, hvordan de svarede (eller hvordan de ville svare).

Forklar, at Mormons Bog indeholder en skriftlig optegnelse af Nefi om et syn, hvor han så Bibelens ord blive spredt i verden. Han så også, at mange »tydelige« og »dyrebare« (1 Ne 13:26) dele af Frelserens evangelium var blevet fjernet fra Bibelen (1 Ne 13:24-26).

Lad klassen læse 1 Nefi 13:38-41 sammen og se efter, hvilke optegnelser, Nefi så, at der ville være tilgængelige for folk i de sidste dage. I kan eventuelt holde en pause efter hvert vers og lade eleverne forklare, hvilke optegnelser Nefi omtalte. For eksempel omfatter de »andre bøger«, der omtales i vers 39 Mormons Bog, Lære og Pagter, Den Kostelige Perle og Joseph Smiths oversættelse af Bibelen.

  • Hvad er formålene ifølge vers 40 og 41 med, at de øvrige skrifter blev åbenbaret igennem Joseph Smith? (Brug elevernes svar til at identificere en sandhed som den følgende: Igennem Joseph Smith, har Herren åbenbaret flere skrifter, der bekræfter sandfærdigheden af Bibelen, der gengiver tydelige og dyrebare sandheder og hjælper mennesker med at komme til Jesus Kristus).

Overvej at bruge nogle af følgende undervisningsforslag for indlede en drøftelse, som forstærker elevernes forståelse af denne sandhed.

Lære og Pagter

Mind eleverne om, at ved et møde i 1831 besluttede Joseph Smith og en række ældster at udgive de åbenbaringer, de havde fået indtil da. Under det møde åbenbarede Herren selv forordet til Befalingernes Bog, (nu Lære og Pagter) gennem Joseph Smith. Dette forord er Lære og Pagter 1.

Giv eleverne et minut til at gennemse Lære og Pagter 1:17, 21-23, 37 fra forberedelsesmaterialet. Lad dem se efter, hvad Herren sagde om åbenbaringerne (der omtales som »befalinger« i teksten). Lad dem fortælle, hvad de finder frem til.

I afsnit 2 af forberedelsesmaterialet blev eleverne bedt om at finde et skriftsted i Lære og Pagter, der har styrket deres tro på Jesus Kristus. Giv tid til, at eleverne fortæller hinanden om deres skriftsteder. I kan lave denne aktivitet i mindre grupper eller som klasse. De kan også dele deres svar på følgende spørgsmål med hinanden:

  • Hvordan bekræfter disse skriftsteder sandheder i Bibelen, gengiver enkle og dyrebare sandheder eller fører os tættere på Jesus Kristus?

Joseph Smiths oversættelse af Bibelen og Den Kostelige Perle

Bed en elev om at læse Joseph Smiths udtalelse om Bibelen højt, den findes i afsnit 3 i forberedelsesmaterialet. Forklar, at Herren igennem Joseph Smiths oversættelse af Bibelen, gengav mange enkle og dyrebare sandheder, der var gået tabt.

Som en del af deres forberedelse læste eleverne forklaringer på, hvad Joseph Smiths oversættelse og Den Kostelige Perle er. Lad nogle få elever sammenfatte, hvad de har lært om hver bog.

Mind om nødvendigt eleverne om, at dele af Joseph Smiths Oversættelse er inkluderet i Den Kostelige Perle som Moses’ Bog og JSO-Matthæus. Andre inspirerede revisioner kan man finde i fodnoter og tillæg i visse engelske udgaver af Bibelen, i Guide til skrifterne og på scriptures.ChurchofJesusChrist.org. Overvej at bede eleverne om at åbne den ressource, de har til rådighed for at sikre, at de er fortrolige med, hvordan man finder de skrifter.

Vis den liste over skriftsteder fra Moses’ Bog, Abrahams Bog og Joseph Smiths oversættelse fra afsnit 3 af forberedelsesmaterialet. Bed eleverne om kort at gennemgå de skriftsteder, som de valgte selv eller fra listen.

Når de har fået et minut til det, så bed dem om at fortælle en makker, hvilke enkle og dyrebare sandheder, som disse skriftsteder lærer os, eller hvordan de har givet dem større kundskab om Jesus Kristus og hans evangelium. Du kan også bære dit vidnesbyrd om de skrifter, vi har fået i de sidste dage, og hvordan de har påvirket dit liv.

Vi kan handle i tro, når vi adresserer spørgsmål om oversættelsen af Abrahams Bog.

BEDRE UNDERVISNING OG INDLÆRING

Styrk troen, når du underviser om Kirkens historie. Når du underviser om Kirkens historie, så gør det på en måde, der styrker elevernes tro på, at Jesus Kristus har genoprettet sin Kirke på jorden i de sidste dage. Hjælp eleverne til at se, hvordan Joseph Smith trofast fuldførte sin mission som genoprettelsens profet. Brug de guddommeligt anviste kilder (som skrifterne og profeternes ord), kursusmaterialer og andre pålidelige kilder til at hjælpe eleverne med fra et trosperspektiv at se, hvordan genoprettelsen udfolder sig.

Vis følgende billede og forklar, at det er en del af den egyptiske papyrus, som Joseph Smith engang havde.

Billede
Egyptisk papyrus

Bed eleverne forklare, hvad de kan huske af beretningerne om anskaffelsen og historien bag papyrussen (se afsnit 3 og 4 af forberedelsesmaterialet).

  • Hvilke spørgsmål er der dukket op fra studiet af de tilbageblevne papyrusfragmenter? (Anspor eleverne til at trække på det, de lærte i afsnit 4 af forberedelsesmaterialet).

  • Hvad ville I sige til nogle, der nærer en generel betænkelighed omkring oversættelsen af Abrahams Bog?

Når eleverne besvarer de foregående spørgsmål, kan du måske bruge et eller flere af følgende opfølgende spørgsmål for at videreføre drøftelsen. Som en del af drøftelsen så giv eleverne mulighed for at overveje, hvad de læste i forberedelsesmaterialet og stille ethvert spørgsmål, de måtte have om Abrahams Bog.

  • Hvad gør I, når I ikke er i stand til at finde specifikke svar på spørgsmål til evangeliet, som disse om Abrahams Bog?

  • Hvilke beviser er der dukket op efter udgivelsen af Abrahams Bog, der understøtter sandfærdigheden af bogen? (Se »Abrahams Bog og oldtiden« i afsnit 4 i forberedelsesmaterialet).

  • Hvad ville I foreslå nogle som den mest pålidelige metode til at afgøre, om Abrahams Bog er sand? Hvorfor?

Afslut med at give eleverne mulighed for at dele deres yndlingsskriftsteder fra Abrahams Bog og bære vidnesbyrd om den bog og genoprettelsens øvrige skrifter.

Til næste gang

Bed eleverne om at overveje, hvordan de plejer at tænke om sig selv. Bed dem også om at overveje deres potentielle indflydelse i dette liv og evigheden. Tilskynd eleverne til at komme forberedte på at drøfte sandheder om Guds plan for dem og deres fremtid.