Institut
Lektion 3, Klassens forberedelsesmateriale: Opnå åndelig kundskab


»Lektion 3, Klassens forberedelsesmateriale: Opnå åndelig kundskab«, Grundlag for genoprettelsen, Lærerens hæfte, 2019

»Lektion 3, Klassens forberedelsesmateriale«, Grundlag for genoprettelsen, Lærerens hæfte

Lektion 3, Klassens forberedelsesmateriale

Opnå åndelig kundskab

Billede
en teenager kigger på telefonen

Sommetider finder vi ny information, der overrasker os eller vækker spørgsmål om Kirkens læresætninger, skikke eller historie. Alt efter hvordan I former jeres spørgsmål, og hvor I søger svar, kan det enten styrke eller svække jeres tro. Når I studerer om, hvordan man opnår åndelig kundskab, så find frem til de principper, der kan hjælpe jer, når I søger svar på Herrens måde.

Afsnit 1

Er det okay at have spørgsmål omkring Kirken?

Skrifterne opfordrer os gentagne gange til at stille Gud spørgsmål (se Jak 1:5; L&P 88:63). Mens præsident Dieter F. Uchtdorf tjente i Det Første Præsidentskab, sagde han dette:

Mine kære, unge venner, vi er et spørgelystent folk. Det har vi altid været, for vi ved, at spørgsmål fører til sandhed. Kirken kom fra start ved, at en ung mand stillede spørgsmål. Faktisk er jeg ikke sikker på, at man kan opdage sandhed uden at stille spørgsmål … Forespørgsel er vidnesbyrdets udspring … At stille spørgsmål er ikke et tegn på svaghed. Det er en forløber for udvikling. (»Spejlbilledet i vandet CES-foredrag«,, 1. nov. 2009, broadcasts.ChurchofJesusChrist.org)

Vor himmelske Fader og Jesus Kristus fryder sig over at give os kundskab og forståelse. Vi vokser åndeligt, når vi stiller spørgsmål og søger svar med oprigtighed og tro. Husk, at når Herren hjælper os med at lære at have tro på ham, så giver han os måske ikke svar på ethvert spørgsmål, vi måtte have i dette liv. Rent faktisk behøver vi ikke at finde svar på ethvert spørgsmål for at modtage et vidnesbyrd og stå som vidne om sandheden. Men at stille oprigtige spørgsmål kan hjælpe os til at blive ved med at lære og udvikle os.

Billede
ikon, nedskriv

Nedskriv jeres tanker

Skriv nedenfor et par spørgsmål, som I har hørt, eller som I selv har om religion, åndelighed, evangeliet eller om Kirken.

Elever: Send et eller to af disse spørgsmål til jeres institutlærer på en sms eller på e-mail. Han eller hun vil sørge for, at I er anonyme, men kan bruge jeres spørgsmål i klassen til en øvelse i, hvordan man finder svar på Herrens måde. Disse spørgsmål kan også være en hjælp for jeres lærer til bedre at forstå, hvad der bekymrer jer, og hvordan det kan besvares i kursusforløbet. Se efter principper, der lærer jer, hvordan man søger svar på svære spørgsmål, når I fortsætter med at studere.

Afsnit 2

Hvordan ønsker Herren, at jeg søger svar på spørgsmål og opnår åndelig kundskab?

Følgende principper kan være en hjælp i jeres søgen på svar på spørgsmål eller bekymringer på Herrens måde:

  1. Handl i tro.

  2. Undersøg begreber og spørgsmål ud fra et evigt perspektiv.

  3. Søg yderligere kundskab gennem guddommeligt angivne kilder.

Når I studerer følgende principper for at opnå åndelig kundskab, så overvej at markere de væsentlige udtalelser eller pointer, der siger jer noget, så I kan tale om dem i klassen eller henvise til dem senere.

Handl i tro

Tro begynder med at tro på, at Gud lever, ved alt og er kilden til al sandhed. Vi handler i tro, når vi vælger at sætte vores lid til Gud, vender os til ham i oprigtig bøn, studerer hans lære og er lydige mod hans bud. Herren siger: »Tvivl ikke, men vær troende« (Morm 9:27). Når vi gør det til en vane at handle i tro i vores daglige liv, bygger vi et fundament på Jesus Kristus, som sikrer, at vi kan forblive stærke, selv når vi møde svære spørgsmål og udfordringer (se Hel 5:12).

Når I støder på information eller påstande, som I ikke forstår eller som udfordrer jeres tro, behøver I ikke at tvivle på jeres vidnesbyrd eller tidligere åndelige oplevelser. I sådanne stunder gælder ældste Jeffrey R. Hollands råd: »Gå ikke i panik, og træk jer ikke tilbage. Mist ikke jeres tillid. Glem ikke det, I engang følte. Tvivl ikke på de åndelige oplevelser, I har haft« (se »Kast altså ikke jeres frimodighed bort«, Liahona, juni 2000, s. 38). Gør i stedet dette: »Hold fast ved det, I allerede ved, og vær stærke, indtil mere viden kommer« (Jeffrey R. Holland, »Jeg tror«, Liahona, maj 2013, s. 94).

Mens I holder »fast ved det, I allerede ved«, så husk, at den indstilling og hensigt, hvormed I stiller spørgsmål og søger efter svar, vil have en stor indflydelse på jeres evne til at lære gennem Helligånden. Den proces kræver ydmyghed, oprigtighed og reel hensigt om at handle på den sandhed, vi modtager fra Herren.

Billede
Lad ham bede om at få den af Gud, af John McNaughton

Da Joseph Smith stod i et religiøst klima, der var fyldt med »forvirring[] og strid[] mellem de forskellige trosretninger« (JS-H 1:8), kunne han let have mistet modet, lade tvivlen fylde sit hjerte og »forblive i mørke og vildrede« (v. 13). I stedet granskede han skrifterne, og det budskab, han fandt i Jakobsbrevet 1:5 om at spørge Gud, gjorde dybt indtryk på ham. Han handlede i tro og gik ud skoven og »knælede … ned og begyndte at opsende [sit] hjertes ønsker til Gud« (JS-H 1:15). Hans oprigtige bøn blev besvaret med et himmelsk syn. Han forlod skoven efter at have »erfaret for [sig] selv«, hvad svarene var på hans spørgsmål (v. 20).

Billede
ikon, eftertanke

Eftertanke i forberedelse til klassen

Tænk på et af de spørgsmål, I skrev ned tidligere. Hvordan kan I eller en anden med dette spørgsmål handle i tro, mens I søger svar og yderligere vejledning?

Undersøg begreber og spørgsmål ud fra et evigt perspektiv

For at undersøge begreber, spørgsmål og samfundsemner ud fra et evigt perspektiv må vi overveje dem med frelsesplanen og Frelserens belæringer i tankerne. Vi søger Helligåndens hjælp for at se ting, som Herren ser dem (se 1 Kor 2:5, 9-11). Denne tilgang hjælper os til at se tingene fra Herrens synsvinkel frem for et verdsligt perspektiv. Vi kan gøre det ved at stille spørgsmål som: »Hvad ved jeg i forvejen om vor himmelske Fader, hans plan og hvordan han tager sig af sine børn?« og »Hvilke evangeliske lærdomme kan anvendes på eller tydeliggøre dette begreb eller emne?«

Spørgsmål, der relaterer til historiske begivenheder, bør også undersøges ud fra et evigt perspektiv. Det kan også være en hjælp at undersøge historiske spørgsmål i den rette historiske kontekst ved at overveje, hvilken kultur og normer der herskede i den tidsperiode, i stedet for at anvende nutidige perspektiver og holdninger. Hvis I for eksempel har opdaget, at en af jeres aner i 1800-tallet blev gift i en alder af 14 eller 15, anser I det måske for ekstremt tidligt, medmindre I forstår, at det ikke var ualmindeligt på den tid.

Det er vigtigt at huske, at historiske detaljer ikke indeholder den frelsende kraft i ordinancer, pagter og læresætninger. Når man bliver distraheret af mindre betydningsfulde detaljer på bekostning af genoprettelsens mirakel, som udfolder sig, er det som at bruge tid på at analysere en gaveæske og ignorere selve gavens skønhed.

Billede
ikon, nedskriv

Nedskriv jeres tanker

Søg yderligere kundskab gennem guddommeligt fastsatte kilder

Forestil jer, at en fremmed beskylder en af jeres kære for at gøre noget forkert. Hvordan vil I finde ud af, om de siger sandheden eller ej? Hvad er faren ved at tro den fremmede uden at undersøge sagen nærmere?

Billede
mobiltelefonskærm med Google-visning

Gennem internettet har vi hidtil uset adgang til god information. Men i samme moment kan internettet også udsætte os for voldsomt angreb af upålidelig information. Eftersom internettet ikke automatisk filtrerer vildledende, bedragerisk eller forkert information fra, må vi selv filtrere den. Præsident Dallin H. Oaks fra Det Første Præsidentskab har advarende sagt: »Vi må være forsigtige, når vi søger sandhed og vælger kilder til den søgning« (»Sandhed og planen«, Liahona, nov. 2018, s. 25).

Som en del af Herrens udpegede proces for opnåelse af åndelig kundskab har han tilvejebragt kilder, hvorigennem han åbenbarer sandhed og vejledning til sine børn. Disse guddommeligt anviste kilder tæller Kristi lys, Helligånden, skrifterne, Kirkens ledere og trofaste medlemmer af familien. Det Første Præsidentskab og De Tolv Apostles Kvorum – Herrens profeter på jorden i dag – er en vigtig kilde til sandhed. Herren har udvalgt og ordineret disse personer til at tale på sine vegne.

Vi kan også lære sandhed gennem andre troværdige kilder. Men oprigtige sandhedssøgere bør være på vagt overfor upålidelige kilder. Når vi lærer at genkende og undgå upålidelige kilder, kan det beskytte os mod misinformation og mod dem, der forsøger at tilintetgøre tro. Følgende spørgsmål og retningslinjer kan være en hjælp, når I skal afgøre, om kilder er pålidelige:

Spørgsmål til evaluering af kilder

  1. Hvad er forfatterens kvalifikationer, intentioner og eventuelle partiskhed?

    Præsident Dallin H. Oaks fra Det Første Præsidentskab har sagt: »Vi bør også være opmærksomme på motivationen hos den, der giver informationen … Vores personlige beslutninger bør være baseret på information fra kilder, der er kvalificeret i emnet og fri for selviske motivationer« (Dallin H. Oaks, »Sandhed og planen«, Liahona, nov. 2018, s. 25).

  2. Hvor tæt knyttet er forfatteren på de begivenheder, der beskrives?

    Når en kilde omtaler noget fra Kirkens historie, så spørg jer selv, hvor nær eller fjern kilden er på den begivenhed, der drøftes. Historier, der er baseret på andenhånds eller tredjehånds beretninger er ofte mindre pålidelige.

  3. Ser forfatteren bevidst bort fra tilgængelige beviser for at kunne vildlede?

    Nogle forfattere undgår helt bevidst vigtig fakta og ignorerer afgørende beviser for at støtte deres specifikke synspunkter.

  4. Præsenteres de holdninger og begivenheder, der adresseres i denne kilde, på en måde, der passer med deres samtid, lokalitet og forhold?

    Visse lærdomme og historiske begivenheder kan blive forvirrende, når de tages ud af deres tidslige og geografiske kontekst. Den historiske kontekst omfatter også andre begivenheder, der fandt sted på den tid (så som krige, økonomiske kriser og samfundsmæssige og politiske bevægelser) og den kultur og demografi, der gjorde sig gældende på et givent tidspunkt og sted.

  5. Understøttes lærepunkter og begivenheder af andre pålidelige kilder?

    Understøttelse fra andre pålidelige kilder giver læresætninger og historiske begivenheder akkuratesse.

Spørgsmål til evaluering af kilder

Billede
Spørgsmål til evaluering af kilder uddelingsark
Billede
ikon, eftertanke

Eftertanke i forberedelse til klassen

Brug nogle få minutter på at søge på Kirkens hjemmeside, i Evangelisk bibliotek eller i skrifterne efter ressourcer, der kan være jer en hjælp, når I søger mere forståelse omkring de spørgsmål, I skrev ned tidligere. Tænk grundigt over, hvilken rolle Helligånden har spillet i jeres liv, når I har evalueret kilder og søgt efter sandhed.