Institut
Lektion 27, Lærerens hæfte: Åbenbaringen om præstedømmet


»Lektion 27, Lærerens hæfte: Åbenbaringen om præstedømmet«, Grundlag for genoprettelsen Lærerens hæfte, 2019

»Lektion 27, Lærerens hæfte«, Grundlag for genoprettelsen, Lærerens hæfte

Lektion 27, Lærerens hæfte

Åbenbaringen om præstedømmet

Den første juni 1978 modtog præsident Spencer W. Kimball en åbenbaring fra Herren, som ophævede restriktionerne på præstedømmet og tempelordinancer for Kirkens medlemmer af afrikansk afstamning. Denne lektion vil hjælpe eleverne til at forklare de omstændigheder og sandheder, der er relateret til denne åbenbaring, handle i tro når de står over for svære spørgsmål eller situationer og få en større forståelse af, at Gud leder sin kirke gennem åbenbaring til sine levende profeter.

Forslag til undervisningen

Vi kan gå til spørgsmål om restriktioner for præstedømmet og templets ordinancer med et trosperspektiv.

BEDRE UNDERVISNING OG INDLÆRING

Historier kan styrke tro. »Beretninger kan være med til at opbygge de studerendes tro på Jesu Kristi evangelium. De kan vække interesse og hjælpe de studerende til at forstå evangeliet gennem andres oplevelser. Beretninger kan især også effektivt hjælpe de studerende til at forstå de evangeliske principper, man har fundet frem til i en skriftblok. Ved at illustrere et evangelisk princip i en nutidig kontekst tillige med skrifternes, kan beretninger hjælpe de studerende til at forstå, hvordan et evangelisk princip relaterer til dem og give dem et ønske om at anvende det« (Gospel Teaching and Learning Handbook, 2012, s. 5.5).

Vis billedet af bror George Rickford:

Billede
Bror George Rickford

Bed en elev om at læse følgende beretning af en mand ved navn George Rickford:

I 1969 mødte George Rickford, en ung voksen, der bor i Leicester i England, missionærerne fra Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige. I første omgang afviste George deres budskab, men senere begyndte han at mødes med missionærerne. Efter tre måneders intens undersøgelse vågnede George en morgen med en overbevisning om, at Kirken var sand.

George var ivrig efter at dele sit nyvundne vidnesbyrd med ældsterne, men inden han nåede det, informerede de ham om, at han ikke ville kunne modtage præstedømmet, hvis han sluttede sig til Kirken på grund af sin racemæssige baggrund, der blandt andet talte forfædre af afrikansk afstamning.

George blev knust af den besked. Han husker: »Jeg reagerede meget fjendtligt. Jeg blev meget aggressiv og efter en ophedet diskussion, smed jeg dem ud … Jeg gav dem en verbal øretæve om diskrimination og racisme og alle mulige ord i den retning.«

Da missionærerne var gået, græd George. (Se Elizabeth Maki, »I Will Take It In Faith«, history.ChurchofJesusChrist.org).

Henvis eleverne til afsnit 1 i forberedelsesmaterialet. Stil dem følgende spørgsmål og giv dem tid til at overveje, hvordan de ville svare:

  • Hvis nogle spørger jer om, hvorfor der var restriktioner for sorte omkring præstedømmet og templet, hvilke punkter ville I så ønske at drøfte? (Overvej at skrive elevernes svar på tavlen).

Bed eleverne om at reflektere over spørgsmål, de måtte have i forbindelse med restriktionerne for sorte. Tilskynd dem til at have de spørgsmål in mente under lektionen og lægge mærke til drøftelser og inspiration fra Helligånden, der kan hjælpe med at besvare de spørgsmål.

Vis følgende udtalelse og bed en elev om at læse den højt:

I dag afviser Kirken alle tidligere fremsatte teorier om, at den sorte hud er et tegn på guddommeligt mishag eller forbandelse, eller at den er et tegn på ugudelige handlinger i forudtilværelsen, at multietniske ægteskaber er en synd, eller at sorte eller folk af nogen race eller etnicitet er andre underlegne på nogen måde. Kirkeledere i dag fordømmer utvetydigt enhver form for racisme både tidligere og i nutiden. (»Race og præstedømmet«, Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org)

  • Hvorfor tror I, at det er så vigtigt at undgå spekulationer om tidligere fremsatte årsager til, at der var restriktioner for nogle hvad angår præstedømmet og templet?

Bed eleverne forklare, hvad de kan huske om de begivenheder, der førte til åbenbaringen fra Herren, der resulterede i ophævelsen af restriktionerne.

Forklar, at Officiel Erklæring – 2 i Lære og Pagter indeholder den officielle bekendtgørelse af den åbenbaring, som præsident Spencer W. Kimball modtog, og som hans rådgivere i Det Første Præsidentskab og medlemmerne af De Tolv Apostles Kvorum godkendte i juni 1978.

Bed eleverne om at læse de to første afsnit af Officiel Erklæring – 2 for sig og begynde ved ordene under »Kære brødre«. Lad dem se efter, hvad Kirkens ledere sagde, at de havde vidnet og fortælle om det, de finder frem til.

Bed dernæst eleverne om at fortælle beretningen om bror Billy Johnson og hans menighed i Ghana fra afsnit 2 i forberedelsesmaterialet.

  • Hvordan eksemplificerede disse mennesker »trofastheden hos dem, som præstedømmet har været forholdt«?

Bed en elev om at læse mere af beretningen om George Rickford, og lad klassen lytte efter, hvordan George valgte at handle i tro, efter han havde hørt om præstedømmerestriktionerne:

En dag talte George med en nær ven om sine oplevelser med missionærerne, og han begyndte at undervise sin ven om profeten Joseph Smith. Han fortæller: »Da jeg fortalte ham historien, blev jeg vakt til liv og der var noget, der tog over, og jeg strålede.«

Den oplevelse bekræftede Georges vidnesbyrd, men han havde stadig sine betænkeligheder om præstedømmerestriktionerne. Da han bad om yderligere forståelse, kom dette budskab til ham: »Du behøver ikke at forstå alt ved mit evangelium, før du forpligter dig til det. Hvorfor viser du ikke din tro ved at acceptere det, du har hørt, og overlader resten i mine hænder?«

Trøstet af det budskab svarede George bønsomt: »Jo, det vil jeg gøre, Herre. Jeg vil gøre det i tro. Og tak forresten, tak.« To måneder senere blev George døbt og blev et trofast medlem af Kirken.

I 1975 (tre år før åbenbaringen om præstedømmet) skrev George, at han accepterede præstedømmeforbeholdet »i tro uden forbehold« og udtrykte sin tro på, at uagtet sin egen situation, var Gud retfærdig. »Jeg er bare så taknemmelig for, at Herrens præstedømme atter er på jorden, med alt det medfører af velsignelser, myndighed og ansvar. Det betyder mindre for mig, hvem der har det, og hvem der ikke har det, men det betyder meget mere, hvordan det bliver brugt.« (I Maki, »I Will Take It in Faith«, history.ChurchofJesusChrist.org)

  • Hvad kan vi lære af George Rickfords eksempel, der kan hjælpe os, når vi har ubesvarede spørgsmål om evangeliet? (Når eleverne har svaret, skriver du følgende sandhed på tavlen: Når vi har ubesvarede spørgsmål, kan vi gå fremad i tro, idet vi stoler på det lys og den kundskab, Gud har givet os).

  • Hvordan kan den fremhævede sandhed hjælpe nogle, som kæmper med sin tror på grund af ubesvarede spørgsmål om evangeliet?

Bed en elev om at læse følgende udtalelse af ældste Neil L. Andersen fra De Tolv Apostles Kvorum:

Billede
Ældste Neil L. Andersen

Tro kræver aldrig svar på hvert eneste spørgsmål, men at vi søger visheden og modet til at bevæge os fremad, og at vi sommetider må erkende, at vi ikke ved alt, men tilstrækkeligt til at fortsætte ad disciplens vej. (Neil L. Andersen, »Tro kommer ikke tilfældigt, men ved valg«, Liahona, nov. 2015, s. 66)

  • Hvordan har det lys og den kundskab, som Gud har givet jer været en hjælp til at gå frem i tro, når I har stået med ubesvarede spørgsmål eller i en usikker situation?

  • Hvordan kan vi hjælpe nogle, som kæmper med ubesvarede spørgsmål til at gå frem i tro?

Giv eleverne tid til at tænke over, hvordan de selv kan anvende princippet om at handle i tro eller hjælpe nogle, de kender. Foreslå eleverne, at de kan notere dette princip i deres notesbog.

Præstedømme- og tempelvelsignelser gives til alle værdige kirkemedlemmer

Bed en studerende læse det tredje og fjerde afsnit i Officiel erklæring – 2, der begynder med »Han har hørt vore bønner«.

  • Hvad lærer vi i disse vers om, hvordan Herren leder sit folk? (Når eleverne har svaret, så skriv følgende sandhed på tavlen: Herren leder sin kirke gennem åbenbaring til sine profeter).

  • Hvornår har I set Herren lede sin Kirke gennem åbenbaring til sine profeter i jeres levetid?

Forklar, at dagen efter åbenbaringen om præstedømmet blev modtaget, blev George Rickford ordineret som præst i Det Aronske Præstedømme, og han modtog snart efter Det Melkisedekske Præstedømme. I oktober 1978 blev George og hans hustru, June, beseglet til hinanden og deres fire børn i templet i London i England (se Maki, »I Will Take It in Faith«, history.ChurchofJesusChrist.org).

  • Hvilken virkning fik åbenbaringen på Kirken, dens medlemmer og for folk rundt om i verden?

Vis følgende udtalelse og bed en elev om at læse den højt:

Jesu Kristi evangelium er for alle. I Mormons Bog lyder det: »sort og hvid, træl og fri, mand og kvinde … alle er lige for Gud« (2 Ne 26:33). Dette er Kirkens officielle lære. (»Race and the Church: All Are Alike Unto God«, 29. feb. 2012, newsroom.ChurchofJesusChrist.org)

Afslutningsvis kan du bede eleverne om at overveje (eller prøve) ud fra det, de har lært i dag, hvordan de vil svare, hvis de bliver spurgt om, hvorfor Kirken i en tid ikke ordinerede mænd af afrikansk afstamning til præstedømmet. Fremhæv, at det er passende at forklare andre, at vi ikke ved, hvorfor begrænsningerne omkring præstedømmet begyndte. Men vi kan dog fortælle om og vidne om de sandheder, som vi kender til, inklusive dem, der er blevet drøftet i dag.

Til næste gang

Forklar eleverne, at når de forbereder sig til næste gang, vil de læse om, hvad både fordums og nutidige profeter har sagt om Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Helliges endelige skæbne. Tilskynd dem til at komme forberedt på at drøfte, hvordan vi kan hjælpe med at fremme Herrens værk til frelse i de sidste dage.