Institut
Lektion 8, Klassens forberedelsesmateriale: Organiseringen af Jesu Kristi Kirke


»Lektion 8, Klassens forberedelsesmateriale: Organiseringen af Jesu Kristi Kirke«, Grundlag for genoprettelsen, Lærerens hæfte, 2019

»Lektion 8, Klassens forberedelsesmateriale«, Grundlag for genoprettelsen, Lærerens hæfte

Lektion 8, Klassens forberedelsesmateriale

Organiseringen af Jesu Kristi Kirke

Billede
Joseph Smith foran en forsamling

Hvad betyder det for jer at være medlem af Jesu Kristi genoprettede Kirke? Når I studerer denne lektion, så overvej, hvordan jeres deltagelse i Herrens kirke kan føre til større velsignelser for jer og jeres familie og andre, I kommer i kontakt med i jeres liv.

Afsnit 1

Hvordan er Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige unik i forhold til alle andre kirker og religioner?

Stående ved en bæk den 6. april 1830 var Joseph Smith »vidne til, at hans mor og far blev døbt ind i Kirken. Efter deres veje og søgen efter sandheden havde været forskellige i årevis, enedes de nu endeligt om deres tro. Da Josephs far kom op af vandet, tog Joseph ham i hånden, hjalp ham op på bredden og omfavnede ham.

›Min Gud,‹ græd han og trykkede sit hoved ind mod sin fars bryst, ›at jeg skulle opleve at se min far blive døbt ind i Jesu Kristi sande kirke!‹« (Se De hellige: Historien om Jesu Kristi Kirke i de sidste dage, Liahona, okt. 2018, s. 33.

Efter Joseph Smith havde oversat Mormons Bog og modtaget præstedømmemyndighed fra himmelske sendebud, vejledte Herren ham »ved profetiens ånd og åbenbaring … til atter engang at organisere [Jesu Kristi] Kirke her på jorden« (Joseph Smith, in History, circa June 1839–circa 1841 (draft 2), s. 29, josephsmithpapers.org). Den 6. april 1830 samledes i omegnen af 60 mennesker hos Peter Whitmer sen. i Fayette i New York for at bevidne »Kristi kirkes tilblivelse i disse sidste dage … efter Guds vilje« (L&P 20:1).

På den dag Kirken blev organiseret, opretholdt de hellige Joseph Smith og Oliver Cowdery som deres ledere, de tog nadveren og bevidnede, at mænd blev ordineret i præstedømmeembeder, og de så dem, der tidligere var blevet døbt, modtage Helligåndsgaven og blive bekræftet som medlemmer af Kirken.

På den dag bemærkede profeten Joseph Smith:

Efter en glædelig tid, som vi tilbragte med at vidne om og selv føle Helligåndens kraft og velsignelser, der blev udøst over os gennem Guds nåde, gik vi hver til sit med den behagelige viden, at vi nu hver især var medlemmer, anerkendte af Gud, af »Jesu Kristi Kirke«, organiseret i overensstemmelse med befalingerne og åbenbaringerne givet af ham. (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 137.

Herren havde gennem åbenbaring udpeget netop den dag til dagen, hvor hans Kirke skulle organiseres på jorden igen (se L&P 20, afsnitsindledning), og senere åbenbarede han det navn, Kirken skulle kaldes ved.

Billede
ikon, studie

Forbered jer til klassen

Læs Lære & Pagter 115:4-5.

Omkring halvandet år efter, Kirken var blevet organiseret, erklærede Herren, at han havde givet Joseph Smith »magt til at lægge grundvolden til denne kirke og at bringe den frem, ud af dunkelhed og ud af mørke, den eneste sande og levende kirke på hele jordens overflade, hvori jeg, Herren, har velbehag, idet jeg taler om kirken i almindelighed og ikke om dens enkelte medlemmer« (L&P 1:30).

Billede
ikon, eftertanke

Eftertanke i forberedelse til klassen

Hvordan har det påvirket jeres liv at være medlem af Jesu Kristi kirke?

Afsnit 2

Hvilke årsager er der til, at Herren erklærede denne for at være »den eneste sande og levende kirke«?

Præsident Dallin H. Oaks fra Det Første Præsidentskab har sagt:

Der er tre kendetegn – (1) læresætningernes fylde, (2) præstedømmets kraft og (3) vidnesbyrdet om Jesus Kristus – som forklarer, hvorfor Gud har erklæret, og hvorfor vi som hans tjenere fastholder, at dette er den eneste sande og levende kirke på hele jordens overflade …

Da så meget gik tabt under frafaldet, var det nødvendigt, at Herren gengav fylden af sin lære …

Jesu Kristi lære er, forstået i sin fylde, en plan, efter hvilken vi kan blive de Guds børn, det er meningen vi skal blive.

Det andet og absolut afgørende kendetegn … er præstedømmemyndighed …

Som følge af at vi har præstedømmets myndighed, er ledere og behørigt bemyndigede medlemmer berettigede til at udføre påkrævede præstedømmeordinancer …

Den tredje grund til, at vi er den eneste sande kirke er, at vi har de åbenbarede sandheder om Guds væsen og vores forhold til ham, og derfor har vi et enestående vidnesbyrd om Jesus Kristus. Det er derfor tydeligt, at vores tro på Guds væsen er det, der adskiller os fra de fleste kristne trossamfunds formelle trosbekendelser. (Se Dallin H. Oaks, »Den eneste sande og levende kirke«, Liahona, aug. 2011, s. 49, 50, 51).

Billede
ung mand giver en ung kvinde en velsignelse

Ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum har desuden forklaret, at Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige »er en levende kirke på grund af Helligåndens virke og gaver« (»Modtag Helligånden«, Liahona, nov. 2010, s. 97).

Bror Tad R. Callister, tidligere hovedpræsident for Søndagsskolen, har også sagt:

[Herrens erklæring i Lære og Pagter 1:30] betyder ikke, at andre kirker ikke rummer nogen sandhed, for det gør de bestemt. Det betyder ikke, at andre kirker ikke udfører noget godt, for de gør meget godt. Hvad det betyder er, at dette er den eneste kirke, der har al den sandhed, der blevet åbenbaret hidtil i denne uddeling – den eneste kirke, der har de ordinancer, der er nødvendige for ophøjelse, og den eneste kirke, der har Guds præstedømme til at udføre de ordinancer med guddommelig gyldighed. Hvilket bevis har vi på denne antagelse? …

Hvis man skulle sammenligne grundtegningen for Kristi oprindelige kirke mod enhver kirke i verden i dag, ville man … kun finde et match – Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige. (Se Tad R. Callister, »Hvad er arbejdstegningen for Kristi kirke?«, CES-foredrag for Unge Voksne, 12. jan. 2014; ChurchofJesusChrist.org).

Det er vigtigt at forstå, at det at være medlem af Jesu Kristi »eneste sande og levende kirke« ikke betyder, at vi tror, at vi er bedre end andre mennesker. Men vores medlemskab indebærer et ansvar for at elske andre og opfordre dem til at komme til Kristus og modtage velsignelserne i hans gengivne evangelium.

Billede
ikon, eftertanke

Eftertanke i forberedelse til klassen

Hvilke oplevelser har hjulpet jer til at vide, at Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige er Frelserens sande og levende kirke?

Afsnit 3

Hvad kan jeg fortælle nogle, der føler, at de kan være religiøse eller åndelige uden at deltage i Herrens kirke?

Ældste D. Todd Christofferson fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

Der er personer, som anser sig selv for at være religiøse eller åndelige og alligevel afviser deltagelse i en kirke eller tilmed behovet for en sådan institution. Praktisering af religion er for dem noget rent personligt. Og dog er Kirken skabt af ham, hvorom vores åndelighed er centreret – Jesus Kristus …

Det oprindelige formål gælder stadig, nemlig at forkynde Jesu Kristi evangeliums gode budskab og administrere frelsens ordinancer – eller med andre ord at bringe mennesker til Kristus …

Det er vigtigt at erkende, at Guds ultimative mål er vores udvikling. Hans ønske er, at vi fortsætter »fra nåde til nåde, indtil [vi modtager] en fylde« (L&P 93:13) af alt, hvad han kan give. Det kræver mere end blot at være sød og rar eller føle sig åndelig. Det kræver tro på Jesus Kristus, omvendelse, dåb med vand og med Ånden og i tro at holde ud til enden (se 2 Ne 31:17-20). Dette kan man ikke opnå fuldt ud i isolation, så en væsentlig årsag til, at Herren har en kirke, er at skabe et samfund af hellige, som vil styrke hinanden på den »snævre og trange sti, der fører til evigt liv« [2 Ne 31:18] …

Hvis man tror, at alle veje fører til himlen, eller at der ikke stilles bestemte krav for frelse, vil man ikke se noget behov for at forkynde evangeliet eller for ordinancer og pagter til at forløse både de levende og de døde. Men vi taler ikke kun om udødelighed, men også om evigt liv, og for det er evangeliets vej og evangeliets pagter afgørende. Og Frelseren har brug for en kirke til at gøre dem tilgængelige for alle Guds børn – både de levende og de døde. (Se D. Todd Christofferson, »Hvorfor Kirken«, Liahona, nov. 2015, s. 108, 110).

Billede
familie kommer ud af bygning

Søster Bonnie L. Oscarson, der har tjent som hovedpræsident for Unge Kvinder, har sagt, at deltagelse i Kirken også hjælper os til at blive mere som Frelseren, da den giver os mulighed for at tjene og drage omsorg for hinanden:

Det er sandt, at vi kommer til vores ugentlige kirkemøder for at tage del i ordinancerne, lære doktriner og blive inspireret, men en anden vigtig grund til at komme er, at vi som menighedsfamilie og som Frelseren Jesu Kristi disciple passer på hinanden, opmuntrer hinanden og finder ud af, hvordan vi kan tjene og styrke hinanden. Vi er ikke bare modtagere og aftagere af det, der bliver tilbudt i Kirken, det er nødvendigt, at vi er givere og skaffere …

Bed jeres himmelske Fader om at vise jer dem omkring jer, der har brug for hjælp, og til at inspirere jer til, hvordan I bedst kan tjene dem. Husk, at Frelseren oftest tjente en person ad gangen. (Bonnie L. Oscarson, »Behovene foran os«, Liahona, nov. 2017, s. 26).

Billede
ikon, eftertanke

Eftertanke i forberedelse til klassen

Hvordan kan aktiv deltagelse i Herrens kirke hjælpe jer til at blive mere som ham og jeres himmelske Fader? Hvad kan I gøre for at deltage mere fuldt ud i Jesu Kristi kirke?