Instituutti
Luku 45: 3. Nefi 23–26


Luku 45

3. Nefi 23–26

Johdanto

Kolmipäiväisen palvelutehtävänsä toisena päivänä Vapahtaja esitti ja selitti Jesajan ja Malakian profetioita. Hän huomioi Jesajan profetioiden laajuuden sanoen niiden käsittelevän ”kaikkea, mikä koskee kansaani, joka on Israelin huonetta” (3. Nefi 23:2). Jeesus Kristus tarkasti henkilökohtaisesti pyhän aikakirjan täsmällisyyden ja käski lisätä aikakirjaan merkinnän ylösnousemusta koskevasta Samuelin profetiasta sekä Malakian sanat (ks. 3. Nefi 24:1; 26:1–2). Malakian sanat viittaavat kymmenysten lakiin liittyviin siunauksiin ja siihen tehtävään, joka profeetta Elialla olisi viimeisinä aikoina valmistauduttaessa Vapahtajan toiseen tulemiseen.

Herra käski meitä jokaista tutkimaan pyhiä kirjoituksia ja profeettoja (ks. 3. Nefi 23:5). Vapahtaja julisti, että on viisasta, että ”nämä kirjoitukset – – annettaisiin tuleville sukupolville” (3. Nefi 26:2). Jokaisella myöhempien aikojen pyhällä on velvollisuus tutkia pyhiä kirjoituksia uutterasti. Pohdi, mitä tarkoittaa tutkia pyhiä kirjoituksia ja profeettoja uutterasti sen sijaan että vain lukisi niitä.

Selityksiä

3. Nefi 23:1. ”Suuria ovat Jesajan sanat”

  • Vapahtaja on opettanut, että Jesajan profetioiden laajuus kattaa ”[kaiken], mikä koskee kansaani” (3. Nefi 23:2) – merkittävä määrä Jumalan kanssakäymisistä. Vapahtaja hyväksyi Jesajan profetiat julistamalla: ”Suuria ovat Jesajan sanat” (3. Nefi 23:1). Luku 3. Nefi 22 on viimeinen niistä Jesajan kirjan yli 20 luvusta, joita Mormonin kirjassa lainataan. Huomaa, että Vapahtaja nimenomaan ohjasi lukijoitaan tutkimaan profeetta Jesajan kirjoituksia (ks. 3. Nefi 23:1). Ei ihme, että Jesajaa lainataan paljon Mormonin kirjassa ja muissa pyhissä kirjoituksissa.

    Presidentti Boyd K. Packer, kahdentoista apostolin koorumin presidentti, on tähdentänyt Jesajan profetioiden ainutlaatuista ja tärkeää tehtävää sekä sitä, miksi Herra on säilyttänyt hänen sanansa:

    ”Jesaja on profeetta, jota Uudessa testamentissa lainataan eniten. Herra itse lainasi Jesajaa seitsemän kertaa, apostolit sen lisäksi neljäkymmentä kertaa. Tämän lisäksi kirjassa on yhdeksänkymmentä Jesajan sanojen osittaista tai mukailtua lainausta.

    Jesaja on profeetta, jota Opissa ja liitoissa lainataan eniten. Kuusikymmentäkuusi lainausta kolmestakymmenestäyhdestä Jesajan luvusta todistavat tämän suuren profeetan harvinaislaatuisesta tärkeydestä.

    Kaikki tämä vahvistaa, että Herralla on tarkoitus sille, miksi Hän on säilyttänyt Jesajan sanat.” (Let Not Your Heart Be Troubled, 1991, s. 280.)

  • Huom. Lisää taustatietoja Jesajasta ja ehdotuksia siihen, kuinka voit tutkia ja ymmärtää hänen kirjoituksiaan, on selityksissä kohtiin 1. Nefi 20–21 (s.  ja 2. Nefi 12–16 (s. 75–76).

3. Nefi 23:1–5. Tutkikaa pyhiä kirjoituksia

  • Kuva
    Nainen polvistuneena rukoukseen

    © 1999 Bryant Livingston

    Herra käskee pyhiään tutkimaan pyhiä kirjoituksia sen sijaan että pelkästään lukevat niitä. Kun ihmiset tutkivat pyhiä kirjoituksia, he tarkastelevat niitä huolellisesti pyrkien löytämään jotakin tai perehtyvät niihin perinpohjaisesti tutkistelemalla ja tarkastelemalla niitä vakavasti. Pyhien kirjoitusten tutkiminen viittaa myös siihen, että me mietiskelemme (ks. Joos. 1:8), opiskelemme (ks. 2. Tim. 3:15; OL 26:1), otamme varteen (ks. 1. Nefi 15:25) ja pohdiskelemme (ks. 2. Nefi 4:15). Pyhien kirjoitusten tutkimisen lisäksi Vapahtaja on käskenyt meitä tutkimaan profeettojen sanoja (ks. 3. Nefi 23:5).

  • Profeetta Joseph Smith (1805–1844) on kehottanut pyhiä tutkimaan pyhiä kirjoituksia saadakseen riippumattoman todistuksen totuudesta ja saadakseen suoria ohjeita Jumalalta: ”Tutkikaa pyhiä kirjoituksia, tutkikaa meidän julkaisemiamme ilmoituksia ja pyytäkää taivaallista Isäänne Jeesuksen Kristuksen, Hänen Poikansa, nimessä ilmoittamaan teille totuus, ja jos teette sen katse kiinnitettynä vain Hänen kunniaansa lainkaan epäilemättä, Hän vastaa teille Pyhän Henkensä voimalla. Silloin tiedätte omasta kokemuksesta eikä toisen. Silloin ette ole Jumalan tuntemisessa ihmisestä riippuvaisia, eikä arvailuille jää mitään sijaa. Ei, sillä kun ihmiset saavat ohjeensa Häneltä, joka on heidät luonut, he tietävät, millä tavoin Hän heidät pelastaa. Niinpä me sanomme jälleen: Tutkikaa pyhiä kirjoituksia, tutkikaa profeettoja ja ottakaa selville, mikä osa niistä koskee teitä.” (Profeetta Joseph Smithin opetuksia, toim. Joseph Fielding Smith, 1985, s. 14.)

  • Vaikka pyhien kirjoitusten tutkiminen saattaa alkuun olla vaikeaa, presidentti Gordon B. Hinckley (1910–2008) on luvannut, että ne, jotka vakavasti tutkivat pyhiä kirjoituksia, saavat valistusta ja heidän henkensä ylentyy: ”Olen kiitollinen tästä pyhien kirjoitusten lukemisen korostamisesta. Toivon, että siitä tulee teille paljon mieluisampaa kuin velvollisuus, että siitä tulee pikemminkin rakkaussuhde Jumalan sanaan. Lupaan teille, että kun luette, teidän mielenne valistuu ja teidän henkenne ylentyy. Aluksi lukeminen voi tuntua pitkäveteiseltä, mutta se muuttuu ihmeelliseksi kokemukseksi ajatusten ja sanojen kera siitä, mikä on jumalallista.” (”Sisimmässänne oleva valo”, Valkeus, heinäkuu 1995, s. 101.)

  • Presidentti Henry B. Eyring ensimmäisestä presidenttikunnasta on sanonut, että jos kiirehdimme liikaa lukiessamme pyhiä kirjoituksia, me emme salli Pyhän Hengen opettaa meitä:

    ”Pyhä Henki opastaa, mitä sanomme, jos tutkimme ja pohdimme pyhiä kirjoituksia joka päivä. Pyhien kirjoitusten sanat ovat kutsu Pyhälle Hengelle. – – Kun tutkimme pyhiä kirjoituksia päivittäin, voimme luottaa tämän siunauksen saamiseen. – –

    Me vaalimme Jumalan sanaa, emme ainoastaan lukemalla pyhien kirjoitusten sanoja vaan myös tutkimalla niitä. Voimme saada enemmän ravintoa pohtimalla muutamaa sanaa antaen Pyhän Hengen tehdä niistä meille aarteita kuin käymällä nopeasti ja ylimalkaisesti läpi kokonaisia pyhien kirjoitusten lukuja.” (”Ruoki minun karitsoitani”, Valkeus, tammikuu 1998, s. 86.)

3. Nefi 23:6–13. Pyhän aikakirjan tarkkuuden merkitys

  • On ehdottoman tärkeää, että pyhät aikakirjat ovat tarkkoja ja täydellisiä, koska me turvaudumme niihin saadaksemme ymmärrystä Jumalasta ja Hänen suunnitelmastaan meitä varten. Kohdassa 3. Nefi 23:6–13 kerrotaan ylösnousemusta koskevien Samuelin profetioiden täyttymisestä. Tämä kertomus oli aikaisemmin puuttunut, ja Vapahtaja kehotti sisällyttämään sen aikakirjaan.

    Kuva
    Jeesus nefiläisten apostolien kanssa

3. Nefi 24:1. ”Sanat, jotka Isä oli antanut Malakialle”

  • Vapahtaja tähdensi Malakian profetioiden merkitystä lainaamalla osia hänen sanoistaan kansalle Amerikassa Isän ohjeiden mukaisesti (ks. 3. Nefi 24:1). Kuka profeetta Malakia oli? Malakia oli Vanhan testamentin profeetta, joka kirjoitti ja profetoi suunnilleen 430 eKr. Nimitys Malakia tarkoittaa ’sanansaattajani’, ja hänen profetiansa ensimmäinen osa ”on osoitettu pappeudenhaltijoille, joita nuhdellaan heidän laiminlyönneistään Jumalan palvelemisessa. Toinen osa (2:10–3:24) on osoitettu kansalle, ja siinä vastustetaan liiton ulkopuolista avioliittoa, avioeroa liiton alaisesta vaimosta ja kymmenysten laiminlyömistä. – – Uskollisia kehotetaan pysymään uskollisina, ja heille luvataan, että Herra on tietoinen heistä, ja tottelemattomat tuhoutuvat Herran tulemisen päivänä.” (Bible Dictionary, hakusana ”Malakia”, s. 728.) Malakian sanoman jälkimmäisessä osassa julistetaan siunauksia, jotka tulevat kymmenysten lain noudattamisesta, sekä sitä erityistä tehtävää, joka profeetta Elialla olisi viimeisinä aikoina valmistauduttaessa Vapahtajan toiseen tulemiseen (ks. 3. Nefi 24–25).

3. Nefi 24:1. ”Äkkiä tulee temppeliinsä Herra”

  • Vanhin Dallin H. Oaks kahdentoista apostolin koorumista on opettanut, että yksi ”syy pyhien kirjoitusten toistuvaan lukemiseen on se, että monilla profetioilla ja opillisilla kohdilla pyhissä kirjoituksissa on monia merkityksiä” ja ”monia täyttymisiä” (”Scripture Reading and Revelation”, Ensign, tammikuu 1995, s. 8). Tämä pätee myös ilmaukseen ”äkkiä tulee temppeliinsä Herra” (3. Nefi 24:1). Se täyttyi osittain, kun Herra ilmestyi Kirtlandin temppelissä 3. huhtikuuta 1836 tämän taloudenhoitokauden alussa (ks. OL 110:1–10). Se täyttyy osittain joka kerta, kun Vapahtaja tulee johonkin temppeliinsä. Se täyttyy osittain myös osana toista tulemista, kun maa puhdistetaan jumalattomuudesta ja siitä tulee selestinen asuinpaikka (ks. OL 88:25). Tästä syystä maata kutsutaan asianmukaisesti Herran temppeliksi.

3. Nefi 24:2. Metallinpuhdistajan tuli ja pesijän saippua

  • Malakia käytti voimallista vertauskuvallisuutta kuvailemalla, kuinka Messiaan tuleminen on ”niin kuin metallinpuhdistajan tuli ja niin kuin pesijän saippua” (3. Nefi 24:2). Metallinpuhdistaja on ”henkilö, joka erottaa kallisarvoiset metallit kuonasta, johon sekoittuneina niitä luonnossa yleensä tavataan. Prosessiin kuuluu vaihe, jossa massa saadaan kovalla kuumennuksella nestemäiseen muotoon. Tästä tulee nimitys ’metallinpuhdistajan tuli’.” (Bible Dictionary, hakusana ”Refiner”, s. 760.)

    Vapahtaja on kuin metallinpuhdistaja. Vanhin Bruce R. McConkie (1915–1985) kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt: ”Hänen tehtävänään on puhdistaa, jalostaa ja hioa ihmissielua siten, että se voi palata Isänsä valtakuntaan puhtaana, vapaana kuonasta (ks. 3. Nefi 27:19–21). Hänen puhdistava voimansa on ’niin kuin metallinpuhdistajan tuli – –. Ja hän istuu kuin hopean sulattaja ja puhdistaja’ sinä suurena päivänä, kun Hän tulee tuomitsemaan maailmaa. (Mal. 3:2–3; ks. 3. Nefi 24:2–3; OL 128:24.)” (Mormon Doctrine, 2. laitos, 1966, s. 624.)

    Pesijän ”työnä oli puhdistaa vaatteet ja valkaista ne” käyttämällä saippuaa (Bible Dictionary, hakusana ”Fullers”, s. 676). Jeesuksen Kristuksen sovitus toimii kuin ”pesijän saippua” puhdistaen meidät synneistämme ja valmistaen meitä seisomaan puhtaina ja tahrattomina tuomioistuimen edessä.

3. Nefi 24:5. Ne, jotka sortavat leskiä ja orpoja

  • Jumala pitää meitä vastuullisina, jos laiminlyömme leskiä ja orpoja. Presidentti Thomas S. Monson on ilmaissut, kuinka tärkeitä lesket ovat Herralle ja kuinka meidän tulee palvella heitä:

    ”Sanalla leski tuntuu olleen aivan erityinen merkitys Herrallemme. Hän kehotti opetuslapsiaan varomaan lainopettajien esimerkkiä, koska nämä teeskentelivät olevansa vanhurskaita pitkissä viitoissaan ja pitkine rukouksineen, mutta veivät leskiltä talot [ks. Luuk. 20:46–47]. – –

    Profeetta Joseph Smithiä Hän neuvoi: ’Varastohuonetta ylläpidettäköön kirkon jäsenten pyhittämillä lahjoituksilla; ja leskistä ja orvoista on huolehdittava, sekä köyhistä’ [OL 83:6]. – –

    Voi olla, että tarvitaan ruokaa, vaatteita – ja jopa suojaa. Sellaista voi toimittaa. Melkein aina on vielä [leski, jolla on jokin tarve]. – –

    Muistakaamme, että hautajaisten jälkeen kukat kuihtuvat, ystävien toivotukset muuttuvat muistoiksi ja lausutut rukoukset ja sanat hämärtyvät mielen käytävillä. Surevat jäävät usein yksin. He kaipaavat lasten naurua, teini-ikäisten tohinaa ja pois siirtyneen kumppanin hellää huolenpitoa. Kello tikittää äänekkäämmin, aika kuluu hitaammin, ja neljä seinää muodostuvat todellakin vankilaksi.” (Ks. ”Isättömät ja lesket Jumalan rakastamia”, Liahona, elokuu 2003, s. 4–5.)

3. Nefi 24:8–12. Kymmenykset ja uhrit

  • Ne, jotka elävät kymmenysten lain mukaan, osoittavat uskonsa Jumalaan. Kuuliaisuus tätä lakia kohtaan tuo siunauksia, jotka mainitaan kohdassa 3. Nefi 24:10–12. Vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista on esittänyt viisi syytä siihen, miksi jokaisen kirkon jäsenen, olipa tämä millaisissa olosuhteissa tahansa, tulee noudattaa kymmenysten lakia:

    ”[Esitän] viisi syytä, miksi meidän kaikkien, rikkaitten ja köyhien, pitkäaikaisten jäsenten ja uusimpien käännynnäisten, tulisi uskollisesti maksaa kymmenyksemme ja uhrimme.

    Ensiksi, tehkää niin lastenne – – tähden. – – Opettakaa lapsillenne, että monet kirkon siunaukset ovat mahdollisia heille, koska te ja he annatte kymmenykset ja uhrit kirkolle. – –

    Toiseksi, maksakaa kymmenyksenne lunastaaksenne oikeutetusti ne siunaukset, jotka on luvattu niin tekeville. – –

    Kolmanneksi, maksakaa kymmenyksenne osoittaaksenne, että aineellisen tavaran omistaminen ja maailmallisen rikkauden kerääminen eivät ole olemassaolonne päällimmäisiä tavoitteita. – –

    Neljänneksi, maksakaa kymmenyksenne ja uhrinne rehellisesti ja vilpittömästi, koska ne kuuluvat oikeutetusti Jumalalle. – –

    Tämä johtaa viidenteen syyhyn maksaa kymmenyksemme ja uhrimme. Meidän tulee maksaa ne henkilökohtaisena rakkauden ilmaisuna anteliaalle ja armolliselle taivaan Isälle. Armossaan Jumala on murtanut leipää nälkäisille ja antanut vaatteita köyhille. Jossain vaiheessa elämäämme se koskee meitä kaikkia, joko ajallisessa tai hengellisessä mielessä.” (Ks. ”Kuin vehmas puutarha”, Liahona, tammikuu 2002, s. 37, 38, 39.)

  • Presidentti Harold B. Lee (1899–1973) on kuvannut yhtä niistä siunauksista, joita voimme saada kymmenysten maksamisesta: ”Lupaus, joka seuraa kuuliaisuudesta tälle periaatteelle, on, että taivaan ikkunat avattaisiin ja siunauksia vuodatettaisiin ylenpalttisesti. Taivaan ikkunoiden avaaminen tarkoittaa tietenkin ilmoitusta Jumalalta hänelle, joka on halukas näin uhraamaan.” (The Teachings of Harold B. Lee, toim. Clyde J. Williams, 1996, s. 206.)

  • Presidentti Heber J. Grant (1856–1945) on todistanut, että Jumala siunaa suuremmalla viisaudella niitä, jotka noudattavat kymmenysten lakia: ”Minä todistan – ja tiedän, että lausumani todistus on totta – että miehet ja naiset, jotka ovat olleet täysin rehellisiä Jumalaa kohtaan, jotka ovat maksaneet kymmenyksensä – –, Jumala on antanut heille viisautta, jonka avulla he ovat voineet käyttää jäljelle jääneitä yhdeksää kymmenesosaa, ja se on ollut suuremmaksi hyödyksi heille ja he ovat saaneet aikaan sen avulla enemmän kuin he olisivat, jos he eivät olisi olleet rehellisiä Herraa kohtaan” (lainattuna artikkelissa Dallin H. Oaks, ”Kymmenykset”, Valkeus, heinäkuu 1994, s. 34).

  • Vanhin Dallin H. Oaks puhui siitä, mitä jotkut vastaavat, kun heiltä kysytään, noudattavatko he kymmenysten maksamisen käskyä vai eivät:

    ”Jotkut ihmiset sanovat: ’Minulla ei ole varaa maksaa kymmenyksiä.’ Ne, jotka uskovat Herran lupauksiin, sanovat: ’Minulla ei ole varaa olla maksamatta kymmenyksiä.’

    Jokin aika sitten puhuin joukolle kirkon johtajia eräässä maassa Pohjois-Amerikan ulkopuolella. Kun puhuin kymmenyksistä, huomasin sanoneeni jotakin sellaista, mitä en ollut aikonut sanoa. Sanoin heille, että Herra oli murheellinen siitä, että vain pieni osa jäsenistä heidän maissaan luotti Herran lupauksiin ja maksoi täydet kymmenykset. Varoitin heitä siitä, että Herra pidättäisi aineelliset ja hengelliset siunaukset, kun Hänen liiton lapsensa eivät pitäneet tätä elintärkeätä käskyä.

    Toivon, että nuo johtajat opettivat tämän periaatteen vaarnojensa ja piiriensä jäsenille omissa maissaan. Kymmenysten laki ja lupaus siunauksista niille, jotka elävät sen mukaan, koskee Herran kansaa jokaisessa maassa. Toivon, että kirkkomme jäsenet ovat Herran siunausten arvoisia maksamalla täydet kymmenykset.” (Ks. ”Kymmenykset”, s. 35.)

3. Nefi 24:16–18. ”Minä kokoan jalokiveni”

  • Kuinka meistä tulee Herran jalokiviä? Jalokivi on kallisarvoinen kivi, jonka luontainen ja ulkoinen arvo mitataan markkinoilla. Malakia ja muut profeetat käyttivät vertauskuvina jalokiviä viitatessaan ihmisiin, jotka ”pelkäsivät Herraa” – jotka osoittavat kunnioitusta Häntä kohtaan, pitävät Hänen toimituksensa ja joiden nimet on kirjoitettu muistokirjaan (ks. 3. Nefi 24:16–18; ks. myös OL 60:4; 101:3; 2. Moos. 28:15–21). Jotta sinusta siis tulisi yksi Herran jalokivistä, sinun tulee pitää uskollisesti jokaiseen toimitukseen liittyvät liitot riippumatta maailman paineesta. Sen tekemällä osoitat rakastavasi Herraa, ja nimesi kirjoitetaan muistiin muistokirjaan.

3. Nefi 25:1. ”Ettei se jätä heistä juurta eikä oksaa”

  • Mitä tarkoittaa, että ”ylpeät – – ja kaikki, jotka tekevät sitä, mikä on jumalatonta”, poltetaan ja jätetään ilman juurta tai oksaa? (3. Nefi 25:1.) Tämä ilmaus viittaa luvun 3. Nefi 25 teemaan. Ajattele, että sinun juuriasi ovat vanhempasi tai esivanhempasi ja sinun oksiasi ovat lapsesi tai jälkeläisesi. Jotta meidät yhdistettäisiin juuriimme ja oksiimme, meidän täytyy saada temppelitoimitukset. Herra sanoi, että Hän lähettäisi Elian ennen toista tulemista palauttamaan pappeuden avaimet, joiden ansiosta perheet voidaan saattaa kokonaisiksi – sekä juurien että oksien osalta. Vuonna 1836 sinetöimisvoima palautettiin, ja se suo perheelle keinon tulla yhdistetyksi iankaikkisesti (ks. OL 110:14–16; 128:18). Ylpeät ja jumalattomat kuitenkin poltetaan ja jätetään sekä ilman juurta (esivanhemmat) että ilman oksaa (jälkeläiset) ja heidät irrotetaan perheestään ja sinetöimisen siunauksista.

    Kuva
    Punapuiden maanalaisia juuria

    Vanhin Jeffrey R. Holland on puhunut tästä ajatuksesta: ”Elia palautti sinetöimisvoimat, joiden avulla maan päällä sinetöidyt toimitukset ovat sinetöityjä myös taivaassa. – – Ilman sitä yhdyssidettä mitään perhesiteitä ei olisi olemassa iankaikkisuuksissa ja ihmisperhe olisi tosiaankin jätetty iankaikkisuudessa sekä ilman juurta (esivanhemmat) että ilman oksaa (jälkeläiset).” (Christ and the New Covenant, 1997, s. 297–298.)

3. Nefi 25:2. ”Juottovasikat”

3. Nefi 25:5–6. Elia kääntää sydämet

  • Käydessään ensimmäisen kerran illalla 21. syyskuuta 1823 enkeli Moroni lainasi profetiaa kohdasta Mal. 3:23–24 profeetta Joseph Smithille ”poiketen vähän siitä, mitä meidän Raamatuissamme lukee” (JS–H 36–39; ks. myös OL 2). Tämä profetia täyttyi 3. huhtikuuta 1836 Kirtlandin temppelissä, kun Elia ilmestyi ja palautti pappeuden avaimet Joseph Smithille ja Oliver Cowderylle (ks. OL 110:13–16). Tästä ensimmäisestä käynnistä lähtien aina palvelutyönsä loppuun asti profeetta Joseph Smith mainitsi toistuvasti Malakian profetian ja Elian palvelutehtävän.

    Sen profeetallisen selityksen lisäksi, jonka profeetta Joseph Smith antoi kohdassa OL 128:17–18, hän opetti myös: ”Elia oli viimeinen profeetta, jolla oli pappeuden avaimet, ja ennen viimeistä taloudenhoitokautta hän palauttaa valtuuden ja luovuttaa pappeuden avaimet, jotta kaikki toimitukset voitaisiin suorittaa vanhurskaudessa. On totta, että Vapahtajalla oli valtuus ja voima antaa tämä siunaus, mutta Leevin pojat olivat liian ennakkoluuloisia. ’Ennen kuin tulee Herran päivä, suuri ja pelottava, minä lähetän teille profeetta Elian’ jne., jne. Miksi Elia lähetettäisiin? Koska hänellä on sen valtuuden avaimet, joka sallii toimia kaikissa pappeuden toimituksissa, ja ellei tätä valtuutta annettaisi, toimituksia ei voitaisi suorittaa vanhurskaudessa.” (Ks. Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 170–171.)

  • Profeetta Joseph Smith on selittänyt myös sanan kääntää merkitystä ja sen soveltumista meidän elämäämme:

    ”Sanan kääntää vastineena tässä [kohdassa Mal. 3:23–24] pitäisi olla sitoa eli sinetöidä. Mutta mikä on tämän tärkeän palvelutehtävän tarkoitus ja miten se toteutetaan? Avaimet annetaan, Elian henki on tuleva, evankeliumi vakiinnutetaan, Jumalan pyhät kootaan, Siion rakennetaan ja pyhät tulevat pelastajina Siionin vuorelle.

    Mutta miten heistä tulee pelastajia Siionin vuorella? Rakentamalla temppeleitään, pystyttämällä kastealtaitaan ja astumalla esiin ja saamalla kaikki toimitukset, kasteet, konfirmoinnit, pesut, voitelut, toimitukset ja sinetöimisvoimat päänsä päälle kaikkien kuolleiden esivanhempiensa hyväksi ja heidän lunastamisekseen, jotta he voisivat tulla esiin ensimmäisessä ylösnousemuksessa ja tulla heidän kanssaan korotetuiksi kirkkauden valtaistuimille; ja tässä on ketju, joka sitoo isien sydämet lapsiin ja lapset isiin, mikä täyttää Elian palvelutehtävän.” (Ks. Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2005, s. 495–496.)

3. Nefi 26:2. ”Nämä kirjoitukset, joita teillä ei ollut mukananne”

  • Jeesus Kristus tähdensi pyhien aikakirjojen täsmällisyyden merkitystä. Sen lisäksi että pyhiin aikakirjoihin lisättiin merkinnät Samuel Lamanilaisen profetioiden täyttymisistä (ks. 3. Nefi 23:7–13), Vapahtaja noudatti Isän käskyä antaen kansalle Amerikassa ”kirjoitukset, joita teillä ei ollut” (3. Nefi 26:2). Hän lainasi Malakian kirjoituksia. Malakia oli Vanhan testamentin profeetta, joka eli lähes 200 vuotta sen jälkeen kun Lehi lähti Jerusalemista. Malakian opetukset eivät olisi olleet pronssilevyillä, koska hän eli 200 vuotta sen jälkeen kun Lehi lähti Jerusalemista.

    Kuva
    Apostoli kirjoittamassa kirjakääröön

3. Nefi 26:6–12. Jos he uskovat, silloin heille ilmaistaan suurempia asioita

  • Presidentti Spencer W. Kimball (1895–1985) on opettanut, että ennen kuin voimme saada suurempia ilmoituksia tai lisää pyhiä kirjoituksia, meidän tulee lukea ja uskoa se, mitä meille jo on ilmoitettu: ”Monet ihmiset ovat kysyneet minulta vuosien kuluessa: ’Milloin luulet meidän saavan loput Mormonin kirjan aikakirjoista?’ Ja minä olen sanonut: ’Kuinka moni kuulijoista haluaisi lukea levyjen sinetöidyn osan?’ Ja melkein aina kaikki vastaavat haluavansa. Ja sitten kysyn samalta kuulijakunnalta: ’Kuinka moni teistä on lukenut sen osan, joka on avattu meille?’ Ja on monia, jotka eivät ole lukeneet Mormonin kirjaa, sinetöimätöntä osaa. Aika usein me odotamme jotakin mahtavaa, saavuttamatonta. Olen tavannut monia ihmisiä, jotka haluavat elää korkeampien lakien mukaan, vaikka he eivät elä vähäisempienkään lakien mukaan.” (The Teachings of Spencer W. Kimball, toim. Edward L. Kimball, 1982, s. 531–532.)

3. Nefi 26:19. ”He opettivat ja palvelivat toisiaan”

  • Tämä on malli Herran kirkossa jokaisena taloudenhoitokautena: Hänen liittokansaansa kuuluvat opettavat toinen toiselleen valtakunnan oppia ja palvelevat toinen toistaan evankeliumin siteiden toveruudessa, sillä Herran kansa muodostaa yhden suuren perheen.

Pohdittavia seikkoja

  • Kuinka paljon aikaa ja vaivannäköä omistat joka viikko pyhien kirjoitusten lukemiselle? Kuinka suurta osaa siitä ajasta ja vaivannäöstä voidaan nimittää ”tutkimiseksi”?

  • Millä tavoin sinä olet kääntänyt sydämesi isiesi puoleen? Mitä vielä voit tehdä ollaksesi apuna sukututkimus- ja temppelityössä?

Ehdotettuja tehtäviä

  • Laadi suunnitelma, jonka avulla voit tutkia säännöllisesti pyhiä kirjoituksia ja nykypäivän profeettojen viimeisimpiä konferenssipuheita.

  • Laadi luettelo kohdassa 3. Nefi 24:8–12 mainituista siunauksista, jotka ovat toteutuneet omassa elämässäsi tai joiden olet nähnyt toteutuvan muiden elämässä kymmenysten lain mukaan elämisen tuloksena. Kirjoita muutama rivi selittäen kymmenysten lain uskollisen noudattamisen tarkoitusta ja sen mukanaan tuomia siunauksia. Kerro huomioistasi jollekulle.

  • Kerää ja järjestä joidenkuiden edesmenneiden esivanhempiesi nimet temppeliin viemistä varten. Järjestä niin, että temppelitoimitustyö tehdään heidän puolestaan. Mikäli mahdollista, osallistu tämän temppelityön tekemiseen.