Instituutti
Luku 51: Eter 6–10


Luku 51

Eter 6–10

Johdanto

Luvuissa Et. 6–10 Moroni kertoi jerediläisten matkasta valtameren yli luvattuun maahan. Sitten hän esitti pääkohdat useiden kuninkaiden valtakausista verraten toisiinsa vanhurskauden ajanjaksoja sekä jumalattomuuden ja ristiriitojen ajanjaksoja. Moroni havaitsi monia samankaltaisuuksia jerediläisten sekä oman kansansa, nefiläisten, välillä. Hän kuvaili ylpeyden, vaurauden, jumalattomuuden ja parannuksen kierrettä, jonka hän oli nähnyt näissä kahdessa kansakunnassa. Hän esitti pääpiirteittäin sen vakavan vaaran, johon asetamme itsemme, kun sallimme ylpeyden ja salaliittojen saada vallan yhteiskunnassamme. Sekä nefiläisten että jerediläisten sivilisaatiot havainnollistavat sitä totuutta, että mitä me kylvämme, sitä me korjaamme. Herran seuraaminen tuo onnen, kun taas Hänen käskyistään hairahtuminen tuo riitaa ja kurjuutta.

Selityksiä

Et. 6:3. ”Antamaan valoa miehille, naisille ja lapsille”

  • Herra Jeesus Kristus on valon lähteenä meidän maailmallemme ja meidän elämällemme (ks. OL 88:5–13). Herra kosketti kiviä, jotka Jeredin veli oli tuonut Hänen eteensä, ”antamaan valoa miehille, naisille ja lapsille” (Et. 6:3), kun nämä ylittivät valtameren. Herra antaa valoa myös meidän oppaaksemme läpi kuolevaisuuden pimeyden ja kohti selestisen valtakunnan kirkkautta – meidän luvattua maatamme. Meidän tiemme on valaistu apostolien ja profeettojen, pyhien kirjojen sekä innoitettujen johtohenkilöiden ja opettajien valolla. Mekin voimme olla valona – voimme näyttää valoa muille, kun kuuntelemme Herran neuvoa ja pidämme itsemme kelvollisina Hänen Henkensä vaikutukselle.

    Sisar Ardeth G. Kapp, entinen Nuorten Naisten ylijohtaja, on neuvonut: ”Teidän sisimmässänne on valo. Te voitte loistaa pimeydessä. Te voitte valaista maailmaa. Te voittaa auttaa karkottamaan pimeyden. Te voitte vaikuttaa.” (The Joy of the Journey, 1992, s. 69.)

Et. 6:4–9. Jerediläiset jättäytyivät Herran huomaan

  • Kuva
    Jerediläisiä aluksia

    Robert Barrett, © 1986 IRI

    Jättäytymällä Herran huomaan jerediläiset osoittivat uskonsa siihen, että Herra pystyisi kuljettamaan heidät perille ja että Hän tekisi niin. ”Tuuli [ei] koskaan lakannut puhaltamasta luvattua maata kohti heidän ollessaan vesillä” (Et. 6:8). Vertaa tätä asennetta Nefin veljien asenteeseen, kun nämä ylittivät meren perheensä kanssa. Kun Laman ja Lemuel sitoivat Nefin, perheen suunnannäyttäjä, Liahona, lakkasi toimimasta ja heidän laivansa ajautui ”vesillä taaksepäin neljän päivän ajan” (1. Nefi 18:15). Sekä jerediläiset että Lehin perhe pyrkivät jättäytymään Herran huomaan. Jotkut Lehin perheen jäsenistä olivat kuitenkin tottelemattomia. Näiden kahden kertomuksen välinen ero osoittaa, että meidän on osoitettava uskoa ja pidettävä käskyt saadaksemme kaikki siunaukset, jotka Herra haluaa antaa meille huolenpitonsa välityksellä.

Et. 6:9. ”Lauloivat ylistystä Herralle”

  • Mitä siunauksia tulee ylistyslaulujen kuuntelemisesta ja laulamisesta? Nykyajan ilmoituksessa Herra on sanonut, että Hän siunaa niitä, jotka ovat mieltyneitä vanhurskaaseen musiikkiin (ks. OL 25:12 ). Ensimmäinen presidenttikunta on kuvannut innoittavan musiikin voimaa:

    ”Laulut kutsuvat Herran Henkeä, luovat kunnioituksen tunteen, yhdistävät meitä jäseninä ja antavat meille mahdollisuuden ylistää Herraa.

    – – Laulut saavat meidät tekemään parannusta ja hyviä tekoja, ne vahvistavat todistusta ja uskoa, antavat tukea uupuneille, lohduttavat surevia ja innoittavat meitä kestämään loppuun asti.

    – – Kirkon laulut voivat kohottaa henkeämme, antaa meille rohkeutta ja saada meidät tekemään vanhurskaita tekoja. Ne voivat täyttää sielumme taivaallisilla ajatuksilla ja tuoda meille rauhan hengen.” (MAP-lauluja, s. ix, x.)

Et. 6:12. Lempeät armoteot

Et. 6:17. ”Heitä opetettiin vaeltamaan nöyrästi Herran edessä”

  • Opimme, että jerediläisille opetettiin nöyryyden merkitystä. Myös nykyajan ilmoitus opettaa meille nöyryyden tärkeyttä: ”Ole nöyrä, niin Herra, sinun Jumalasi, johdattaa sinua kädestä ja antaa sinulle vastauksen rukouksiisi” (OL 112:10).

    Vanhin Joseph B. Wirthlin (1917–2008) kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt, että ”nöyryys on sen tiedostamista ja sen mukaan elämistä, että ihmisen täytyy luottaa Herran apuun selviytyäkseen tästä elämästä” (”Ponnistelkaa eteenpäin”, Liahona, marraskuu 2004, s. 103).

  • Piispa Richard C. Edgley johtavasta piispakunnasta on maininnut yhdeksi uskollisen kirkon jäsenen perusluonteenpiirteeksi nöyryyden:

    ”Ajatellessani näitä uskollisia jäseniä olen huomannut, että heillä kaikilla näyttää olevan kaksi huomattavaa ominaisuutta. Ensiksi, yhteiskunnallisesta tai taloudellisesta asemastaan riippumatta he alistuvat nöyrästi Herran tahtoon. Ja toiseksi, elämän vaikeuksista ja koettelemuksista huolimatta he ovat yhä kiitollisia Jumalan siunauksista ja elämän hyvyydestä. Nöyryys ja kiitollisuus ovat todellakin kaksi onnen ominaispiirrettä.

    – – Suuruus Jumalan valtakunnassa alkaa nöyryydestä ja alistuvaisuudesta. Nämä toisiinsa liittyvät hyveet ovat ensimmäinen ratkaiseva askel kohti uusia mahdollisuuksia Jumalan siunauksille ja pappeuden voimalle. Sillä, keitä me olemme tai kuinka suuressa arvossa meitä pidetään, ei ole merkitystä. Meidän voimanamme ja toivonamme ovat nöyryys ja alistuvaisuus Herraa kohtaan sekä kiitollinen sydän.” (Ks. ”Nöyryyden voima”, Liahona, marraskuu 2003, s. 98.)

Et. 6:17. Opetusta korkeudesta

  • Saadakseen opetusta korkeudesta ihmisen on pidettävä käskyt ja oltava kelvollinen Pyhän Hengen kumppanuuteen ja innoitukseen. Vanhin Richard G. Scott kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt siunauksia, joita tulee, kun saa opetusta Hengeltä: ”Kun kaikki haasteet kaatuvat päällenne, saatte hiljaisen sisäisen varmuuden tunteen. Te saatte innoitusta tietää, mitä tehdä. Voitte elää myrskyisässä ja suurten haasteiden maailmassa ja olla rauhassa. Teitä innoitetaan, niin että tiedätte, mitä tehdä, ja saatte voimaa tehdä sen. Muistakaa tämä – – Herran lupaus: ’Teidän on saatava opetusta korkeudesta. Pyhittäytykää [toisin sanoen, pitäkää minun käskyni], niin teille annetaan voima.’ (OL 43:16.)” (”Oikeiden päätösten tekeminen”, Valkeus, heinäkuu 1991, s. 35.)

Et. 7. Valtakuntaan tuli kiistoja

  • Jeredin veli varoitti kansaansa siitä, että kuninkaan valitseminen johtaisi heidät vankeuteen (ks. Et. 6:22–23), ja niin kävi. Jerediläisten kuningas Kib ja myöhemmin hänen poikansa Sule joutuivat kumpikin kilpailijoidensa vangiksi. Huomaa, kuinka nopeasti Jeredin veljen profetia täyttyi.

    Eterin kirjan luku 7 kattaa suuren osan jerediläisten historiaa. Moroni tallensi tästä historiasta vain pääkohtia omaan lyhennelmäänsä. Hän tähdensi samankaltaisuuksia oman kansansa kanssa sekä asioita, jotka olisivat arvokkaimpia meidän ajallemme.

Et. 7:6. Maantieteellistä näkemystä Moronilta

  • Moroni antoi hyvin vähän tietoa jerediläisten ja nefiläisten maiden välisestä maantieteellisestä suhteesta. ”Hän kuitenkin ilmaisee, että jerediläisten ’Moronin maa – – oli lähellä sitä maata, jota nefiläiset sanovat Hävitykseksi’ (Et. 7:6). Koska Moronin maa oli jerediläisten keskuspaikka ja nefiläisten Hävityksenmaa oli maakannaksen pohjoispuolella, oletuksena on, että jerediläisten sivilisaatiosta suurin osa asui maakannaksen pohjoispuolella.” (Daniel H. Ludlow, A Companion to Your Study of the Book of Mormon, 1976, s. 321–322.)

Et. 7:23–27. Kuningas Sulen kansa kuunteli profeettojen varoituksia

  • Hyvyydessään ja armossaan Herra lähetti profeettoja varoittamaan Sulen valtakunnan asukkaita. Aluksi he herjasivat ja pilkkasivat profeettoja. Näitä kuitenkin suojeli vanhurskaan kuninkaan julistus. Silloin Sulen kansa kuunteli profeettojen varoituksia ja teki parannuksen välttyen siten tuholta, joka olisi seurannut, mikäli he olisivat hylänneet profeettojen sanoman.

    Presidentti Henry B. Eyring ensimmäisestä presidenttikunnasta on selittänyt, miksi Herra varoittaa lapsiaan heidän jumalattomuudestaan: ”Koska Herra on hyvä, Hän kutsuu palvelijoita varoittamaan ihmisiä vaarasta. Kutsun varoittamaan tekee vaikeammaksi ja tärkeämmäksi se seikka, että arvokkaimmat varoitukset koskevat vaaroja, joita ihmiset eivät vielä pidä todellisina.” (Ks. ”Varoituksen ääni”, Liahona, tammikuu 1999, s. 37.)

Et. 7:23–27; 9:28–31. Profeetat ja heidän sanomansa usein torjutaan

  • Miksi profeettoja usein pilkataan ja herjataan? Vanhin Robert D. Hales kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt:

    ”Profeettojen on usein varoitettava Jumalan käskyjen rikkomisesta aiheutuvista seuraamuksista. He eivät saarnaa sitä, mikä on suosittua maailman silmissä. – –

    Miksi profeetat julistavat epäsuosittuja käskyjä ja kehottavat ihmiskuntaa tekemään parannuksen siitä, että se hylkää ja muuntaa käskyjä ja on jopa välinpitämätön käskyjen suhteen? Syy on hyvin yksinkertainen. Kun profeetat saavat ilmoituksen, heillä ei ole muuta mahdollisuutta kuin julistaa ja vahvistaa se, minkä Jumala on heille antanut maailmalle kerrottavaksi.” (”Jos haluat päästä sisälle elämään, noudata käskyjä”, Valkeus, heinäkuu 1996, s. 39.)

  • Vanhin L. Aldin Porter seitsemänkymmenen johtokunnasta on esittänyt toisen syyn sille, miksi ihmiset usein hylkäävät profeetan neuvot. Hän on selittänyt, että ihmiset erehtyvät uskomaan, että profeetalliset varoitukset kajoavat heidän tahdonvapauteensa: ”Jotkut valittavat, että puhuessaan selkeästi ja lujasti profeetat vievät meiltä tahdonvapautemme. Olemme edelleenkin vapaita valitsemaan. Mutta meidän täytyy hyväksyä noiden valintojen seuraukset. Profeetat eivät vie meiltä meidän tahdonvapauttamme. He pelkästään varoittavat meitä valintojemme seurauksista. Kuinka typerää onkaan arvostella profeettoja heidän varoituksistaan.” (Ks. ”Kohtalomme”, Liahona, tammikuu 2000, s. 79.)

Et. 8:1–12. Salaliittoja jerediläisten keskuudessa

  • Nopeasti etenevässä tiivistelmässään jerediläisten historiasta Moroni pysähtyi kertomaan hyvin yksityiskohtaisesti siitä, kuinka näiden ihmisten keskuuteen muodostui salaliittoja. Moroni teki niin, koska nämä järjestöt aiheuttivat sekä jerediläisen että nefiläisen yhteiskunnan täydellisen kukistumisen (ks. Et. 8:21). Ellemme tee parannusta, salaliitot aiheuttavat yhteiskunnan kukistumisen meidän omana aikanamme (ks. jakeet 23–25).

    Kohdassa Et. 8:9 annetaan ymmärtää, että jerediläiset saivat tietää salaliitoista niistä aikakirjoista, joita heidän isänsä olivat tuoneet mukanaan vanhasta maailmasta. On mahdollista, että näissä aikakirjoissa oli kertomus varhaisimmista salaliitoista (ks. Moos. 5:29–33, 47–55). Tiedämme, että jerediläisillä olleissa aikakirjoissa kerrotaan ”maailman sekä Aadamin luomisesta ja [ne sisältävät] kertomuksen siitä ajasta aina suureen torniin asti” (Et. 1:3).

    Suunnitelma, jonka mukaan Jeredin tytär tarjoutui auttamaan varmistaakseen valtakunnan isälleen, osoittaa, kuinka pahat ihmiset voivat hyödyntää inhimillistä heikkoutta. Jeredin tytär oli varsin hyvin tietoinen omasta kauneudestaan samoin kuin siitä, että Akis halusi häntä. Halutessaan auttaa isäänsä saamaan valtaa ja hyötyä hän oli halukas osallistumaan pahaan juoneen.

Et. 8:18–25. Salaliittojen piirteitä

Et. 8:25. Saatana pettää ja on ”kaikkien valheiden isä”

  • Herra on ”totuuden Jumala [eikä] voi valehdella” (Et. 3:12), kun sitä vastoin Saatana ”on ollut valehtelija alusta asti” (OL 93:25). Herra ilmoitti Moosekselle: ”Saatana, niin, nimittäin Perkele, [on] kaikkien valheiden isä, eksyttämään ja sokaisemaan ihmisiä ja johdattamaan heitä vankeina tahtonsa mukaan, vieläpä kaikkia, jotka eivät kuule minun ääntäni” (Moos. 4:4).

    Vanhin Dallin H. Oaks kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt, että Saatana ”ja häntä seuraavat henget eksyttävät yhä maailmaa. – – Saatanan eksytysmenetelmät ovat houkuttelevia: musiikki, elokuvat ja muu joukkoviestintä sekä hauskuuden viehätys. Kun Saatanan valheet onnistuvat eksyttämään meidät, meistä tulee suojattomia hänen valtaansa vastaan.” (”Älkää eksykö”, Liahona, marraskuu 2004, s. 43.)

Et. 8:26. Saatanan valta voidaan tehdä tyhjäksi vanhurskauden avulla

  • Puhuessaan tuhatvuotisesta valtakunnasta Nefi selitti: ”[Jumalan kansan] vanhurskauden tähden Saatanalla ei ole valtaa; – – sillä he elävät vanhurskaudessa, ja Israelin Pyhä hallitsee” (1. Nefi 22:26). Moronin mukaan yhtenä tarkoituksena Saatanan menetelmien paljastamiselle on poistaa paha odottaen samalla aikaa, jolloin ”Saatanalla ei ole valtaa ihmislasten sydämiin, vaan heidät saataisiin tekemään alati hyvää” (Et. 8:26).

    Profeetta Joseph Smith (1805–1844) on julistanut: ”Paholaisella ei ole minkäänlaista valtaa meihin, ellemme salli sitä hänelle. Niin pian kuin kapinoimme jotain sellaista vastaan, mikä tulee Jumalalta, paholainen ottaa vallan.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 222.)

Et. 9. Suuren hyvinvoinnin ja murheellisen jumalattomuuden kierteet

  • Huomaa, että kohdan Et. 9:5–12 mukaan salaliittojen lisääntyminen johti jälleen monien ihmisten tuhoon. Jakeissa 15–35 osoitetaan malli, joka toistuu monia kertoja läpi Mormonin kirjan:

    1. Kansa menestyi suuresti Emerin ja Koriantumin vanhurskaiden hallituskausien aikana (ks. jakeet 15–25).

    2. Hetin hallituskaudella kansa alkoi muodostaa salaliittoja ja kääntyä jumalattomuuteen (ks. jakeet 26–27).

    3. Herra lähetti profeettoja varoittamaan ihmisiä näiden suuresta jumalattomuudesta (ks. jae 28).

    4. Hetin kansa hylkäsi profeetat (ks. jae 29).

    5. Jumalan tuomiot lankesivat kansan päälle (ks. jakeet 30–33).

    6. Ihmiset nöyrtyivät ja tekivät parannuksen, ja jälleen Herra siunasi heitä (ks. jakeet 34–35).

    Näiden hyvinvoinnin ja jumalattomuuden kierteiden keskellä jerediläiset osoittivat, että kansa voi olla vauras ja pysyä vanhurskaana. Näyttää siltä, että jerediläiset pystyivät säilyttämään vanhurskauden ja hyvinvoinnin tilan yli 100 vuoden ajan (ks. jakeet 15–25). Kuningas Emer oli jopa niin vanhurskas, että hän sai nähdä Herran (ks. jae 22). Kaavio, joka kuvaa ylpeyden kierrettä, on liitteessä ”Vanhurskauden ja jumalattomuuden kierre” (s. 427).

Et. 9:19. Jerediläisiä eläimiä

  • Eräs alan tutkija on kirjoittanut siitä, että elefantit on mainittu jerediläisten kohdalla mutta niistä ei ole mitään myöhempää mainintaa nefiläisten kohdalla:

    ”Mielestäni on varsin merkittävää, että Mormonin kirja liittää elefantit vain jerediläisiin, kun kerran ei ole mitään ilmeistä syytä siihen, mikseivät ne olisi olleet yhtä yleisiä 500 eKr. kuin 1500 eKr. Tiedämme vain, että jossakin vaiheessa noiden ajankohtien välillä ne kuolivat sukupuuttoon laajoilla alueilla Aasiassa, kuten Mormonin kirjan mukaan niille kävi myös Uudessa maailmassa, ja jäljelle jäi vain ihmisten kirjoittamia aikakirjoja, jotka todistavat niiden olemassaolosta.”

    Samalla kun Hugh Nibley käsitteli elefantteja, hän havainnollisti erästä kohtaa, jonka hän oli ottanut Marco Polon matkakuvauksista. Tässä kuvauksessa Marco Polo kirjoitti nimeltä mainiten asioista, jotka olivat tuntemattomia hänen omassa maassaan. Sitten Hugh Nibley sovelsi Marco Polon kokemuksen yleisiä periaatteita Mormonin kirjan eläimiin, jotka on nimetty Mormonin kirjassa mutta jotka ovat tuntemattomia meidän kulttuurissamme: ”’Heillä on runsaasti rautaa, accarumia ja andanicumia’, kertoo Marco Polo Kobian kansasta. ’Täällä valmistetaan huolella kiillotetusta teräksestä peilejä, jotka ovat isokokoisia ja oikein komeita.’ Tässä huomattava seikka ei varsinaisesti ole teräksen työstämisen kehittynyt tila Keski-Aasiassa – vaikka se onkin merkittävää, kuten olemme huomanneet – vaan se tosiasia, että kukaan ei tiedä varmasti, mitä accarum ja andanicum ovat. Marco tiesi, totta kai, mutta koska niitä ei ollut Euroopassa, niille ei ollut mitään länsimaista sanaa, joten hän ei voinut muuta kuin kutsua niitä niiden ainoilla nimillä. Samoin on kohdassa Et. 9:19 mainittujen kurelomien ja kumomien laita. Nefiläiset eivät tunteneet näitä eläimiä, ja niinpä Moroni jättää nämä sanat kääntämättä. Tai vaikka ne olisivatkin olleet tuttuja nefiläisille, ne eivät kuulu meidän kokemuspiiriimme, joten meidän kielessämme ei ole niille mitään nimitystä. Ne olivat vain niiden monien muunlaisten eläinten rotuja, ’jotka olivat hyödyllisiä ihmisen ravinnoksi’.” (Lehi in the Desert and the World of the Jaredites, 1952, s. 217–218.)

Et. 10:5–8. Kuningas Riplakisin jumalattomuus ja sorto

  • Kohdassa Et. 10:5–7 kuvataan kuningas Riplakisin hallituskautta. Hänen jumalaton hallintonsa ja kukistumisensa muistuttivat hyvin paljon jumalattoman kuningas Nooan hallintoa ja kukistumista (ks. Moosia 11). Huomaa kummankin kuninkaan seuraavat ominaispiirteet:

    Riplakis (Et. 10)

    Ominaispiirteitä

    Nooa (Moosia 11)

    Jae 5

    Hyvin moraaliton

    Jae 2

    Jae 5

    Verotti kansaa raskailla veroilla

    Jae 3

    Jae 6

    Rakennutti tilavia ja taidokkaasti tehtyjä rakennuksia

    Jae 8

    Jae 7

    Eli yltäkylläisyydessä muiden työn ansiosta

    Jae 6

    Jae 8

    Oma kansa surmasi hänet

    Moosia 19:20

    Jesaja on varoittanut: ”Sillä johtajat olivat johtaneet kansan harhaan” (Jes. 9:15; 2. Nefi 19:16). Myöhemmin vanhurskas kuningas Moosia antoi kansalleen käskyn, ettei sillä tulisi olla kuninkaita, koska ”monien ihmisten synnit ovat johtuneet heidän kuninkaidensa pahoista teoista” (Moosia 29:31).

Et. 10:9–34. Korkeatasoinen sivilisaatio

  • Vaikka aikakirja on suppea, luku Et. 10 antaa näkemystä siitä, kuinka korkeatasoinen sivilisaatio jerediläisillä oli kuningas Libin hallitessa. Moroni kertoi meille seuraavaa heidän vaurautensa tasosta:

    1. ”He olivat tavattoman ahkeria, ja he ostivat ja myivät ja kävivät kauppaa keskenään saadakseen voittoa” (jae 22).

    2. ”He käsittelivät kaikenlaista malmia ja tekivät kultaa ja hopeaa ja rautaa ja pronssia ja kaikenlaisia metalleja. – – Ja he tekivät kaikenlaisia hienoja töitä.” (Jae 23.)

    3. ”Heillä oli silkkejä ja kerrattua pellavaa; ja he tekivät kaikenlaista kangasta” (jae 24).

    4. ”He tekivät kaikenlaisia työkaluja maan viljelemiseen, sekä kyntämiseen että kylvämiseen, korjaamiseen ja kuokkimiseen ja myös puimiseen” (jae 25).

      Kuva
      Nainen kantamassa korjattua vehnää

      Robert Barret, © 1986 IRI

    5. ”He tekivät kaikenlaisia työkaluja, joita he käyttivät eläintensä työllä” (jae 26).

    6. ”He tekivät kaikenlaisia sota-aseita. Ja he tekivät kaikenlaisia sangen taidokkaita töitä.” (Jae 27.)

    Moroni lopetti sanomalla meille: ”Eikä mikään kansa ole koskaan voinut olla siunatumpi kuin se oli” (jae 28).

Pohdittavia seikkoja

  • Mitä tarkoittaa jättäytyä Herran huomaan, kuten jerediläiset tekivät matkallaan luvattuun maahan?

  • Mitä Herran lempeitä armotekoja voit huomata omassa elämässäsi? (Ks. Et. 6:12.)

  • Mitä suojakeinoja sinulla on apunasi välttääksesi joutumasta Saatanan pettämäksi?

Ehdotettuja tehtäviä

  • Vertaa kohdassa Et. 6:2–12 kuvattua matkaa ja meidän matkaamme läpi kuolevaisuuden.

  • Etsi kohdasta Et. 8:13–26 ne jakeet, joissa kuvataan salaliittojen vaaroja, ja esitä nuo vaarat pääkohdittain. Esitä sitten samoissa jakeissa olevat Moronin meille antamat neuvot pääkohdittain.