2023
15 sätt att skapa glädje när du känner dig ensam
September 2023


Endast digitalt

15 sätt att skapa glädje när du känner dig ensam

Känner du dig ensam? Vår himmelske Fader har gett oss många sätt att känna hans ljus och kärlek på, så att de kan bära oss genom svåra tider.

Bild
kvinnor som ser ledsna och glada ut

För många år sedan nämnde en vän att hon, varje gång hon hade en svår dag (eller vecka) och behövde lite mer ljus i sitt liv, fann ett bud att hålla. Naturligtvis strävar hon efter att alltid hålla buden eftersom hon älskar Gud. Hon har helt enkelt också märkt att hon kan känna ännu mer ljus – just i den stunden – genom att medvetet hitta någon att tjäna eller genom att släktforska mer eller genom att läsa skrifterna mer eller genom att uttrycka större tacksamhet för välsignelserna som vår himmelske Fader har gett henne. Min väns ord har fastnat hos mig, och de påminner mig om att ”när vi får någon välsignelse från Gud, så sker detta genom lydnad mot den lag på vilken den är baserad” (Läran och förbunden 130:21). Jag har nu burit samma tanke med mig när jag behöver extra hopp, tröst, frid eller glädje.

När vi vill få mer glädje1 i våra liv om vi känner oss ensamma (eller när som helst!) kan vi följa Herrens uppmaningar med den utlovade välsignelsen. Här är 15 exempel på dessa uppmaningar som gavs genom hans apostlar och som har skänkt mig större glädje och som också kan ge större glädje i ditt liv!2

1. Fokusera på relationerna som du faktiskt har

Vi känner oss ofta ensamma eftersom vi saknar en relation som vi önskar ha. Men kom ihåg att det alltid finns någon att nå ut till. Det kan vara familj, släkt, vänner, kollegor, stödbröder och stödsystrar eller andra ledare i kyrkan. Tänk på och sök kontakt med de som Herren har gett dig i ditt liv så att de kan lyfta och välsigna dig.

Som president Dallin H. Oaks lärde: ”Värdesätt och utöka dina familjeband. … Värdesätt dina vänskapsband och möjligheter till lärande och tjänande, för dessa ansträngningar kan också leda till den glädje som är evig.”3 Och som äldste Quentin L. Cook i de tolv apostlarnas kvorum sa: ”Jag uppmanar dig att inte fokusera på de relationer du inte har – utan att i stället fokusera på de familjeband du faktiskt har. När du gör det välsignas du med mer närhet och glädje med dina nära och kära.4

2. Nå ut till andra och tjäna

Genom att fokusera på andra kan vi övervinna känslor av ensamhet. Det kan vara svårt att nå ut vid sådana tillfällen, och vi kanske också undrar om andra vill ha vår hjälp. Men vi kan be till vår himmelske Fader om att få veta vem som behöver vår hjälp, så vägleder han oss till dem vi kan välsigna (och som säkerligen också välsignar oss i gengäld), för det finns alltid någon som behöver våra hjälpande händer.

President M. Russell Ballard, tillförordnad president för de tolv apostlarnas kvorum, påminde oss:

”Vi lever i en värld av ovisshet, komplexitet och förvirring. Vardagens krav kan tära på oss. Jag tror att det finns en enkel men djupsinnig princip som kan bidra till att vi befrias från det här tilltrasslade nätet av utmaningar för att finna sinnesfrid och lycka: tjäna varandra.

Det finns många små och enkla sätt och omständigheter där vi kan tjäna och visa kärlek till andra hemma, i kyrkan och i våra samhällen.

Stora ting uträttas genom enkla och små handlingar av vänlighet och tjänande. Sammantagna blir dessa till ett liv fyllt av kärlek till vår himmelske Fader, hängivenhet mot Herren Jesu Kristi verk och en känsla av frid och glädje varje gång vi räcker varandra en hand.”5

3. Vittna om vår himmelske Fader och Jesus Kristus

Vare sig vi gör det personligen, på sociala medier eller till och med i dagböcker eller i FamilySearch Minnen för framtida generationer, kan vi vittna om vår himmelske Fader och Jesus Kristus. Det kan hjälpa oss att känna oss som äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum, som sa: ”Ett av de största glädjeämnena i mitt liv är att vittna om vår Återlösare och inbjuda andra att följa honom. Jag inbjuder alla att lära sig om Jesus Kristus och komma till honom.”6

Alma berättade också om en liknande upplevelse när han skrev: ”Kanske kan [jag] bli ett redskap i Guds händer till att föra någon själ till omvändelse, och detta är min glädje” (Alma 29:9).

4. Sjung en psalm

Som första presidentskapet har lärt oss:

”Sångerna kan vara till stor välsignelse för oss som enskilda … Sångerna kan upplyfta oss, ge oss mod och inspirera oss till rättfärdiga handlingar. De kan fylla vår själ med himmelska tankar och skänka oss en känsla av frid …

Låt oss lära oss sångerna utantill och begrunda dem, läsa och sjunga dem och ta till oss deras andliga näring.”7

Vi känner också till det stora löftet i Läran och förbunden 25:12: ”För min själ gläder sig åt hjärtats sång, ja, de rättfärdigas sång är en bön till mig, och den ska besvaras med en välsignelse på deras huvuden.”

Du hittar olika slags musik som kan lyfta dig i avsnittet ”Musik” i appen Evangeliebiblioteket.

5. Lita på Gud och att han vet hur du känner dig

Våra ensamma stunder kanske inte går över på en gång, men vår himmelske Fader och Jesus Kristus är alltid med oss. Och med dem behöver vi aldrig känna oss verkligt ensamma. När vi litar på att de vet vilka vi är och vet hur vi känner oss, kan det lyfta vår ande. Som president Henry B. Eyring, andre rådgivare i första presidentskapet, uttryckte det:

”Mörkret som kommer när vi går igenom svårigheter kan få oss att känna oss isolerade och ensamma. Men när Jesus Kristus sonade för oss i Getsemane trädgård gjorde han det inte bara för våra synder. Han kände också den smärta och ensamhet vi känner när prövningar kommer. Hur främmande stigen framför oss än är, finns det alltid en som har vandrat samma stig och som kan leda oss framåt.

Med den vetskapen lovar jag att vi kan känna både glädje och optimism under våra prövningar – inte bara för att vi förväntar oss att bättre eller lättare tider kommer, utan för att vi litar på honom. Vi litar tillräckligt på honom för att be om hjälp. Vi litar på att han helt och fullt förstår hur vi känner oss under dessa tider. Det ger oss tillförsikten om att allt på något sätt kommer att gå bra.”8

Äldste Bednar har också gett ett liknande löfte: ”Frälsaren förstår vårt lidande på ett fullkomligt sätt. Eftersom han har burit våra besvikelser, svagheter och vår ångest kan han stödja och stärka oss. Han stärker vårt sinne och vår ande. Han stärker oss fysiskt och på alla sätt som behövs för att vi ska kunna göra det vi behöver göra. När vi vänder oss till honom är vi aldrig ensamma.”9

6. Sök förändring och tillväxt

Ibland välsignas vi med att övervinna vår ensamhet genom att vi engagerar oss i nya studier och aktiviteter. Det innefattar det som president Russell M. Nelson kallade ”glädjen i daglig omvändelse”10 och även att lära sig nya saker livet ut.

Som president Nelson lärde: ”Låt oss ta emot Guds fullkomliga och dyrbara gåva. Låt oss lägga våra bördor och synder vid Frälsarens fötter och uppleva den glädje som kommer av omvändelse och förändring.”11

Äldste Cook berättade också om fördelarna med att växa på andra sätt:

”I det att Frälsaren tog på sig straffet för våra synder befriade han oss inte från vårt personliga ansvar för hur vi lever våra liv. Värdet av arbete, flit, ansträngningar, förbättring av våra gåvor och familjeförsörjning har allmänt förkunnats i skrifterna från begynnelsen.

Min uppmaning till dig är att granska dina mål och avgöra vilka som gör det möjligt för dig att fullgöra familjeplikter, hålla dig kvar på din förbundsstig och få den glädje som Herren vill att du ska ha. Kom ihåg att du genom att ha ett mål kan spara tid och ansträngningar genom att planera i förväg och inte missa viktiga förutsättningar och slutdatum.”12

Även Frälsaren visade oss vikten av ständig utveckling, för han ”växte i vishet, ålder och välbehag inför Gud och människor” (Lukas 2:52).

7. Fokusera på dina förbund

Även under våra svåraste stunder kan vi fokusera på de eviga välsignelserna som vi har fått, som så många i världen ännu inte har, genom våra förbund. Tänk på välsignelserna och prästadömskraften vi kan dra nytta av, bland annat genom att ta del av sakramentet varje vecka och få tillgång till den kraft vi fick (eller kan få) i Herrens hus. Äldste Bednar har undervisat om denna stora välsignelse och glädje:

”När vi följer och älskar våra förbundsförpliktelser skapas en förbindelse med Herren som är djupt personlig och andligt kraftfull. När vi hedrar villkoren för heliga förbund och förrättningar dras vi gradvis och successivt närmare honom och upplever den inverkan som hans gudomlighet och faktiska existens har i våra liv.

Jag vittnar om att en förbundsförbindelse med Guds uppståndne och levande Son är möjlig, och den yttersta källan till tillförsikt, frid, glädje och den andliga styrka som förmår oss att ”icke [frukta] ondskans hån och hot.”13

Äldste Stevenson lärde vidare: ”Den ’kostbara pärlan’ är förrättningarna, förbunden, löftena och undervisningen som tas emot [i templet]. Det är lyckan och glädjen som personerna på båda sidorna av slöjan känner när de tar emot templets välsignelser och kommer till Kristus.” Och han uppmanade oss att ”begrunda den frid som kommer av gudsdyrkan och tjänande i templet”.14

8. Studera Frälsarens ord för att komma närmare honom

President Eyring har sagt:

”När jag studerar Frälsarens ord och hans liv lär jag känna honom och älskar honom för det han har gjort för var och en av oss. …

’Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv’ (Johannes 3:16).

Gåvan som är Guds Son är en ovärderlig gåva. Han är gåvan som lyser upp vår väg och lyfter oss. Han är gåvan som tar hand om oss under vår jordiska resas svåra dagar. Han är gåvan som erbjuder gudomlig kärlek, bestående hopp och sann glädje.”15

Ju mer vi lär oss om Frälsaren och närmar oss honom, desto mer kan vi känna hans sanna glädje. Lehi berättade hur detta välsignade honom när han, när han läste skrifterna, ”fylldes av Herrens Ande” (1 Nephi 1:12).

Vi har fått samma löfte när vi läser Mormons bok, som äldste Ronald A. Rasband i de tolv apostlarnas kvorum lärde: ”Jag uppmanar er att läsa Mormons bok och följa Jesu Kristi lärdomar i denna heliga bok. När ni gör det kan ni finna större glädje och frid i det här livet och i det kommande livet. Jag vet att detta är sant.”16

9. Tala gott om andra

Att tala gott om andra kan också hjälpa oss att må bättre! President Eyring lärde: ”Jag lovar er att ni får känna frid och glädje när ni i Kristi ljus är positiva i det ni säger om andra.”17

10. Visa tacksamhet

En tacksam inställning kan alltid vända en dag! Som äldste Dieter F. Uchtdorf i de tolv apostlarnas kvorum har sagt:

”Oavsett våra omständigheter, oavsett våra utmaningar eller prövningar, finns det något varje dag som vi kan omfamna och värdesätta. Det finns något varje dag som kan ge tacksamhet och glädje om vi bara ser och uppskattar det.

Kanske borde vi se mindre med ögonen och mer med hjärtat. Jag tycker om citatet: ’Det är bara med hjärtat man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögat’ [Antoine de Saint-Exupéry, The Little Prince (Lille prinsen), s. 63].

Vi har fått befallningen ’att tacka under alla förhållanden’ [Mosiah 26:39]. Är det då inte bättre att se, med ögonen och hjärtat, också det lilla som vi kan vara tacksamma för, i stället för att förstora det negativa i vår nuvarande situation?”18

11. Var eniga

Du kanske känner dig ensam för att det känns som om att andra inte förstår dina tankar och idéer. Kom i så fall ihåg det här löftet från president Eyring:

”Vi vet av erfarenhet att glädje följer när vi välsignas med enighet. Som vår himmelske Faders andebarn längtar vi efter den glädje som vi en gång hade hos honom i livet före detta. Det är hans önskan att uppfylla denna heliga önskan om enighet, av kärlek till oss.

Han kan inte ge oss den enskilt. Den enighetens glädje han så gärna vill ge oss är inte för den enskilda. Vi måste söka den och bli berättigade till den tillsammans med andra. Det är därför inte överraskande att Gud uppmanar oss att samlas så att han kan välsigna oss. Han vill att vi ska samlas som familjer. Han har upprättat klasser, församlingar och grenar och befallt oss att ofta komma tillsammans. I dessa sammankomster, som Gud anordnat för oss, ligger vår stora möjlighet. Vi kan be och verka för den enighet som ger oss glädje och mångdubblar vår förmåga att tjäna.

Åt de tre nephiterna utlovade Frälsaren den glädje som finns i enigheten med honom som slutlig belöning efter deras trofasta tjänande. Han sa: ’Ni [ska] få glädjens fullhet, och ni ska sitta ner i min Faders rike. Ja, er glädje ska vara fullständig, liksom Fadern har gett mig glädjens fullhet, och ni ska bli sådana som jag är, och jag är såsom Fadern, och Fadern och jag är ett’ [3 Nephi 28:10].”19

Fortsätt söka tillfällen att rådgöra tillsammans som familj, församling och andra enheter. Och reflektera över de principer som kan leda till att man rådgör tillsammans på ett effektivt sätt som finns i Allmän handbok: Tjäna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, 4.4.

12. Skapa

Hitta något att skapa, oavsett om det är ett leende, ett konstverk, en möbel eller ett rent utrymme. Tänk på äldste Uchtdorfs ord: ”Vilken tror du är den största glädje som är möjlig? För mig är svaret på frågan Guds glädje. Det leder till en annan fråga: Vad består vår himmelske Faders glädje av? … Att skapa och att visa medkänsla är två ändamål som bidrar till vår himmelske Faders fullkomliga glädje. … Skapande skänker djup tillfredsställelse och självförverkligande.”20

13. Välkomna den Helige Anden till ditt liv.

Den Helige Anden för med sig glädje till våra liv, så allt vi kan göra för att göra honom till en del av vår dag kan hjälpa oss känna den glädjen. Skrifterna lär att ”Andens frukt … är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trohet” (Galaterbrevet 5:22). Och i Läran och förbunden 11:13 ger Frälsaren oss löftet: ”Jag ska ge dig av min Ande, som ska upplysa ditt förstånd, vilket ska fylla din själ med glädje.”

14. Var lydig

Glädje är “ett lyckotillstånd som kommer av ett rättfärdigt levnadssätt. Avsikten med jordelivet är att alla människor ska få glädje (2 Nephi 2:22–25). Fullkomlig glädje kommer endast genom Jesus Kristus (Johannes 15:[10–]11Läran och förbunden 93:33–34101:36).”21

Lydnad lovar oss inte en värld fri från utmaningar och svårigheter, men den kan hjälpa oss få styrka och glädje att ta oss igenom dem. Som äldste Benjamín De Hoyos i de sjuttios kvorum lärde: ”Lycka är ett själstillstånd. Detta glada tillstånd är en följd av rättfärdigt leverne.”22

Och Mosiah 2:41 uppmanar oss att ”betänka deras välsignade och lyckliga tillstånd som håller Guds bud. För se, de är välsignade i allt, både timligt och andligt.”

15. Be

Vår himmelske Fader älskar var och en av oss djupt. Vi är hans barn. Han vill att vi ska känna glädjen av att vara hans älskade söner och döttrar. Han finns alltid där för oss och vi kan alltid vända oss till honom. Och som det står i Läran och förbunden 136:29: ”Om du är sorgsen, åkalla då Herren din Gud med ödmjuk vädjan så att era själar kan glädjas.”

Som äldste Rasband har påmint oss: ”Vår himmelske Fader och Jesus Kristus älskar oss så mycket. Vi är Guds barn. Vi bör dela med oss av den här viktiga sanningen till alla vi känner. Vi är egentligen aldrig ensamma. I vår himmelske Fader och Jesus Kristus har vi alltid vänskap och stöd.”23

I allt: följ Jesus Kristus

Framför allt kommer vår viktigaste och eviga glädje av att vi följer Frälsarens exempel i allt! Som president Ballard lärde: ”Jag tackar Gud vår Fader för att han sände sin Son Jesus Kristus till jorden. Frälsaren övervann döden och synden. Om vi följer honom kan vi uppleva evig glädje.”24

Äldste Cook har sagt något liknande: ”Vi begrundar och gläds över allt som Frälsaren har gjort för oss. Han gav sitt liv som en ställföreträdande försoning för att övervinna döden och bereda hela människosläktet återlösning. Jag lovar att vi genom att följa hans ljus och exempel får större glädje, lycka och frid i det här livet än genom något annat.”25

Och slutligen, som äldste D. Todd Christofferson i de tolv apostlarnas kvorum så vältaligt uttryckte sig, kan ”hoppet, friden och glädjen som kommer av att följa Jesus Kristus inte överskattas. De betyder allt.”26

Sannerligen, som president Nelson har sagt: ”är Jesus Kristus glädje”.27 Och han fortsatte med ett otroligt löfte om att ”heliga kan vara glada under alla omständigheter. Vi kan känna glädje även om vi har en dålig dag, en dålig vecka eller till och med ett dåligt år! Mina kära bröder och systrar, glädjen vi känner har väldigt lite att göra med våra omständigheter och allt att göra med vårt fokus. När vårt fokus i livet är på Guds frälsningsplan … samt på Jesus Kristus och hans evangelium, kan vi känna glädje vad som än händer – eller inte händer – i livet. Glädje kommer från och tack vare honom. Han är källan till all glädje. Vi känner den vid jultiden när vi sjunger “gläd dig, o jord, han komma skall“ [“Gläd dig, o jord“, Psalmer, nr 139]. Och vi kan känna den året om.”28