2023
Att delta i frälsningens och upphöjelsens verk – nyliga budskap från profeter, apostlar och andra ledare i kyrkan
September 2023


Endast digitalt

Att delta i frälsningens och upphöjelsens verk – nyliga budskap från profeter, apostlar och andra ledare i kyrkan

Se vad kyrkans ledare nyligen har sagt på sociala medier om frälsningens och upphöjelsens verk.

Bild
kvinna som rör vid Frälsarens mantel

Kvinna som rör vid Frälsarens mantel, av Judith A. Mehr

”Syftet med denna återställda kyrkas lära och riktlinjer”, sa president Dallin H. Oaks, förste rådgivare i första presidentskapet, ”är att förbereda Guds barn för frälsning i den celestiala härligheten och, i synnerhet, för upphöjelse i dess högsta grad.”1 Vi talar ofta om detta verk – frälsningens och upphöjelsens verk – men vad betyder det?

”När vi kommer till Kristus och hjälper andra att göra detsamma, deltar vi i Guds verk att frälsa och upphöja. Detta verk vägleds av de två stora buden att älska Gud och att älska vår nästa (se Matteus 22:37–39) …

Frälsningens och upphöjelsens verk fokuserar på fyra gudagivna ansvar …

  • leva efter Jesu Kristi evangelium

  • ta hand om behövande

  • inbjuda alla att ta emot evangeliet

  • förena familjer för evigheten.”2

Se vad kyrkans ledare nyligen har delat på sociala medier om hur vi kan leva, ta hand om, inbjuda och förena.

Be om vägledning för att hjälpa behövande

Bild
President Russell M. Nelson

”Denna nationella bönens dag har jag begrundat hur innebörden av uttrycket ’tankar och böner’ förändras i vårt samhälle. För många är detta fortfarande ett uppriktigt uttryck för medkännande och omsorg. Andra uppfattar det som en brist på handling när vi ställs inför tragedier.

Jag är fast övertygad om att det behagar Gud när vi ber för de behövande – faktum är att han befaller oss att vända oss till honom och be för andra! Men det är min egen personliga upplevelse att när jag ber Gud i bön om vägledning om vad jag kan göra för att tjäna, lyfta, älska och stödja de behövande, besvarar han dessa böner med specifika och enkla saker som jag faktiskt kan göra för att välsigna ett av hans barn.

Jag uppmanar er att fundera över hur era tankar och böner kan vara en katalysator för Gud att inspirera och leda er mot vänliga, barmhärtiga och generösa handlingar. Föreställ dig hur mycket gott du kan göra i världen – och i din egen familj, i skolan och på arbetsplatsen. När vi strävar efter att vara hans helande och hjälpande händer, upphöjer vi förvisso Herren.”

President Russell M. Nelson, Facebook, 5 maj 2022, facebook.com/russell.m.nelson

Förlåt andra och se dem som bröder och systrar

Bild
President Russell M. Nelson

”’Far, förlåt dem, för de vet inte vad de gör’ (Lukas 23:34).

De här orden, uttalade av Frälsaren Jesus Kristus när han hängde på korset, ger oss ett mönster att följa i våra egna liv. Han lärde oss att älska våra fiender, att göra gott mot dem som hatar oss och till och med att be för dem som illvilligt utnyttjar oss.

När vi väljer att förlåta andra låter vi Herren ta bort giftet från våra själar. Vi låter honom lugna och uppmjuka våra hjärtan så att vi kan se andra, särskilt de som har felat mot oss, som Guds barn och som våra bröder och systrar …

Jag uppmanar er att under bön begrunda om det finns någon som ni bör förlåta eller någon som ni bör be om att förlåta er. Jag lovar att Frälsaren ska befria er från vrede, förbittring och smärta. Fridsfursten kommer att ge dig frid …

Må vi vända oss till den uppståndne Herren och låta honom hjälpa oss uppleva förlåtelsens glädje och underverk.”

President Russell M. Nelson, Facebook, 2 april 2023, facebook.com/russell.m.nelson

Dela ditt ljus med andra

Bild
Äldste Dieter F. Uchtdorf

”Som ung vuxen medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga kanske du upplever stunder när du undrar vad du kan göra för att påverka världen. Jag lärde mig tidigt att om man vill förändra världen så måste man först förändra sig själv.

Jag älskar hur Gordon B. Hinckley som ung missionär fick följande råd från sin far: ’Glöm bort dig själv och sätt igång att arbeta.’ Världen behöver din entusiasm, din energi, din tro, ditt vittnesbörd. Det finns många sätt som du kan dela med dig av ditt ljus på och göra världen till en bättre plats …

Oavsett hur du väljer att dela med dig av det ljus du har, kommer andra att ha nytta av dina upplevelser. Du kommer närmare Frälsaren när du deltar i sunda aktiviteter och tjänar andra. Jag lovar att det kommer att förändra dig och världen till det bättre.”

Äldste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 3 feb. 2023, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Var medveten om våra ansvar

Bild
Äldste Dieter F. Uchtdorf

”Min familj var flyktingar två gånger. Första gången var jag bara fyra år, andra gången jag var elva år. Jag tänkte på det när jag hade förmånen att tala till sista dagars heliga från hela världen som arbetar som präster … 

Mitt hjärta fylls av sorg när jag tänker på det världsomfattande flödet av flyktingar och emigranter och så många familjers och oskyldiga barns lidande. De är våra bröder och systrar. Vi bör vara medvetna om våra ansvar som kristna. 

Landets lagar måste lydas, och lagar måste också återspegla vår villighet som kristna att hjälpa fattiga och behövande, att vara villiga att sörja med dem, att trösta dem, att be med dem, att generöst dela med oss av våra medel och möjligheter till dem och definitivt att vara deras vänner. 

När vi engagerar oss i sådant tjänande uttrycker vi bäst Kristi rena kärlek till våra medmänniskor. Kristuslik medkänsla och empati för våra medmänniskor förändrar oss. Det medför en positiv förändring i världens framtid. Både vår önskan och vår handling att hjälpa någon som är sjuk, hungrig eller i nöd ger oss frid i våra egna liv. Det kommer att välsigna era samhällen och föra Kristi frid till världens nationer. Därför kan och bör varje dag vara en ny början.”

Äldste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 10 okt. 2021, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Låt kärlek motivera dig

Bild
Äldste David A. Bednar

”När det gäller att sprida evangeliet ger det enkla mönstret ’älska, dela med sig och inbjuda’ större fokus på alla aspekter av Herrens verk. Att naturligt leva enligt dessa grundläggande evangelieprinciper gör det möjligt för oss att hjälpa andra att komma till Kristus genom att ingå och hålla förbund. Vi inser kanske inte ens att vi delar med oss av evangeliet, för detta att dela med sig och inbjuda är naturliga uttryck för vår genuina kärlek till andra. Det är helt enkelt en del av dem vi är! 

I skrifterna står det att ’kärleken är tålig’ och ’allt uthärdar den’ (1 Korintierbrevet 13:4, 7). Kärleken har inget tidsschema eller utgångsdatum. När vi delar med oss och inbjuder av kärlek blir vi inte otåliga. Vi fortsätter att försöka, och vi litar på Herren i våra försök att nå andra.”

Äldste David A. Bednar, Facebook, 2 aug. 2021, facebook.com/davida.bednar.

Sprid Faderns lycksalighetsplan

Bild
Äldste Quentin L. Cook

”Många av er som läser det här är en del av generation Z. Ni har vuxit upp med en intuitiv kunskap om internet, smarta enheter, sociala medier och annan relaterad teknik som vi äldre generationer har varit tvungna att anstränga oss för att förstå. För er är ’gilla’, ’dela’ och ’snabbmeddelanden’ lika vanligt som att ringa, knacka och skriva ett brev var för generationer före er. Men tillsammans med er stora kunskap om den digitala världen omkring er har ni något ännu större i er ägo – ni har grunden till att vara den skickligaste generationen någonsin för att sprida vår himmelske Faders lycksalighetsplan till alla hans barn. Och vi behöver er hjälp.

Jag ger er en inbjudan … Kom ihåg att era val betyder något. När du gör dagliga val att följa Jesu Kristi exempel finner du framgång, lycka och syfte som välsignar ditt liv på ofattbara sätt.”

Äldste Quentin L. Cook, Facebook, 26 jan. 2023, facebook.com/quentin.lcook.

Förbered dig för att besöka Herrens hus

Bild
Äldste D. Todd Christofferson

”Byggnationen av [Monrovia tempel i Liberia] har ännu inte börjat, men jag berättade för en stor folksamling i Liberia att tiden för personlig förberedelse för templet börjar nu. 

Tidigare har kanske de som förberett sig för gudsdyrkan i Herrens hus funderat över vilket slags offer de kan göra för att komma in i detta heliga hus.

Men i dag ska kyrkans medlemmar i Liberia – liksom sista dagars heliga världen över – följa Jesu Kristi exempel och offra ett ’förkrossat hjärta och [en] botfärdig ande’ (3 Nephi 9:20). De av oss som fokuserar på att förbereda oss på det här sättet blir ett heligare folk när vi får möjlighet att delta i tempeltjänst.”

Äldste D. Todd Christofferson, Facebook, 10 mars 2023, facebook.com/dtodd.christofferson.

Visa stor tro och stort mod

Bild
Äldste Neil L. Andersen

”Jag har blivit så imponerad av de unga vuxna och ungdomarna jag har träffat här [i Tokyo]. Japan är ett land med 125 miljoner invånare. Endast 1% av befolkningen är kristen och färre än 10% av de kristna är medlemmar i kyrkan. Det krävs stor tro och stort mod att leva som Jesu Kristi efterföljare och att dela med sig av sin tro till andra.

Jag pratade med dem om att öppet berätta om att de tror på och följer Jesus Kristus. Jag uttryckte för dem den kärlek vi har till dem och till den de är. Jag sa till dem att Herren behöver dem för att bevara hängivna lärjungar till Jesus Kristus bland detta mycket vackra och imponerande folk.”

Äldste Neil L. Andersen, 27 maj 2022, facebook.com/neill.andersen.

Älska Gud

Bild
Äldste Ronald A. Rasband

Josua 22:5 tar upp fyra specifika steg som lär oss hur vi kan älska Gud och uppfylla det största och första budet:

  • Vandra på alla hans vägar. Vi vandrar på hans vägar när vi bryr oss om det som han bryr sig om. Han bryr sig om dig, så varför skulle vi inte bry oss om hans barn också?

  • Håll fast vid hans bud. President Russell M. Nelson har sagt: ’Guds lagar motiveras helt och hållet av hans oändliga kärlek till oss och hans önskan att vi ska bli allt vi kan bli’ (’The Love and Laws of God’ [andakt vid Brigham Young University, 17 sep. 2019], speeches.byu.edu).

  • Håll dig till honom. När du håller dig till Gud håller du dig nära honom och kan höra honom bättre.

  • Tjäna honom av hela ditt hjärta och av hela din själ. Att tjäna min familj och kyrkan har varit en av de största välsignelserna som har format den jag är.

Bestäm dig nu för att älska Gud. Jag lovar att allt annat faller på plats om du sätter honom främst. Att älska Gud är nyckeln till lycka och förbereder dig för att möta vad som än kommer.”

Äldste Ronald A. Rasband, Facebook, 13 feb. 2022, facebook.com/RonaldARasband.

Kom ihåg att Jesus Kristus är engagerad i sitt verk

Bild
Äldste Dale G. Renlund

”En av nyckelprinciperna för återställelsen av Jesu Kristi evangelium är att han är djupt engagerad i frälsningsarbetet.”

Äldste Dale G. Renlund, Facebook, 2 mars 2021, facebook.com/DaleGRenlund.

Gå omkring och gör gott

Bild
Äldste Dale G. Renlund

”Vårt sätt att hantera fördelar och ofördelaktigheter är en del av livets prov. Vi kommer att dömas, inte så mycket på grund av det vi säger utan för vårt sätt att behandla de sårbara och mindre privilegierade. Som sista dagars heliga strävar vi efter att följa Frälsarens exempel, att gå omkring och göra gott. Vi visar vår kärlek till vår nästa genom att arbeta på att tillförsäkra alla vår himmelske Faders barns värdighet. Under det att vi blir alltmer lika Frälsaren utvecklar vi mer empati, förståelse och kärlek till vår nästa.”

Äldste Dale G. Renlund, Facebook, 19 juli 2021, facebook.com/DaleGRenlund.

Bli en sammansvetsande länk i dina släktled

Bild
Äldste Gerrit W. Gong

”Må vi genom vår tro på Jesus Kristus bli en sammansvetsande länk i våra släktled. Må vi knyta band till våra förfäder och välsigna våra nuvarande och framtida familjer – de familjer vi har och de familjer vi vill ha.”

Äldste Gerrit W. Gong, Facebook, 21 mars 2023, facebook.com/gerritw.gong.

Arbeta vid Herrens sida

Bild
Äldste Gerrit W. Gong

”Förra månaden under den världsomfattande andakten uppmanade jag dig att bli en bättre person när du arbetar vid Herrens sida.

Som Jesu Kristi lärjungar gör vår förbundstillhörighet med Gud och varandra att vi vill vara goda och göra gott. Som ni vet ger kyrkan humanitär hjälp oavsett ras, religiös tillhörighet eller nationalitet. Vi har samarbetspartners av alla trosuppfattningar eller ingen tro alls. Vi tillgodoser omedelbara eller långsiktiga behov. Vi känner hur himlen välsignar oss när vi uttrycker vår kärlek till Gud genom att göra allt i vår makt för våra bröder och systrar, hans söner och döttrar, överallt, på alla sätt vi kan.

Om du söker efter sätt att bli en bättre person kan du ladda ner appen för JustServe.org för att hitta möjligheter nära dig.”

Äldste Gerrit W. Gong, Facebook, 12 feb. 2021, facebook.com/gerritw.gong.

Vetskapen om vem du är

Bild
Äldste Ulisses Soares

”I din strävan att upptäcka och föra vidare vem du är, varifrån du kom och vem du kom ifrån, kommer du att få veta vem han är – din Frälsare Jesus Kristus; och jag lovar dig att du ska finna renhet och frid, perspektiv och syfte, och finna kraft och din plats i Guds familj.”

Äldste Ulisses Soares, Facebook, 5 mars 2022, facebook.com/soares.u.

Upptäck dina släktberättelser

Bild
Äldste Ulisses Soares

”Vilka släktberättelser ger dig styrka? Vilka traditioner håller du liv i? Bli inte missmodig om du inte kommer att tänka på något. Vi uppmanar dig att upptäcka dem – och kom ihåg att släktforskning inte bara handlar om det avlägset förflutna. Det är en förening av det förflutna och nuet som gör dig unik.”

Äldste Ulisses Soares, Facebook, 2 mars 2022, facebook.com/soares.u.

Rådgör tillsammans om frälsningens och upphöjelsens verk

Bild
President Camille N. Johnson

”Hjälpföreningen ska vara en trygg plats där systrarna kan berätta om sina upplevelser, rådgöra tillsammans, bidra till meningsfull evangelieundervisning och känna vår himmelske Faders och Frälsarens kärlek …

Allmänna handboken uppmanar oss att ägna tid under varje hjälpföreningsmöte till att rådgöra tillsammans om ämnen som rör frälsningens och upphöjelsens verk, vilket kan innefatta allt från att tjäna tillsammans i våra samhällen till att förstå ett evangelieämne eller möta en specifik utmaning – och i allting fokusera på vår Frälsare.

Vi hoppas att varje lokalt hjälpföreningspresidentskap under bön väljer ut ämnen som kan hjälpa de kvinnor som de har hand om. Den här tiden kan vara en värdefull resurs för att lära av och tjäna varandra så som Jesus Kristus skulle göra.”

President Camille N. Johnson, Facebook, 8 jan. 2023, facebook.com/RSGeneralPresident.

Få tillgång till och använda prästadömets kraft

Bild
President Camille N. Johnson

”Systrar, ni har tillgång till prästadömets kraft! Prästadömets krafts välsignelser är tillgängliga för alla medlemmar i kyrkan som håller sina förbund – kvinnor, män och barn.

Jag lär mig att jag, för att kunna använda mig av prästadömets kraft, måste göra mer än att bara lyda buden. Jag måste lägga åt sidan det som hör världen till och helga mina talanger, min tid och mina resurser åt Gud. Det är ett åtagande gentemot frälsningens och upphöjelsens verk – Israels insamling – som kräver hjärta, förmåga, förstånd och styrka och som gör att jag kan använda den prästadömskraft som jag fick tillgång till när jag tog emot min begåvning.

President Russell M. Nelson har lovat att ’de som har tagit emot sin begåvning i Herrens hus får gåvan av Guds prästadömes kraft på grund av sina förbund, tillsammans med en gåva av kunskap om hur man drar nytta av den kraften’ (’Andliga skatter’, generalkonferensen i oktober 2019).

Efter hans löfte har jag analyserat mitt liv. Jag gjorde en lista: ’Vad gör jag under en dag/vecka/månad?’ Sedan ställde jag frågan till mig själv, med en bön i hjärtat: ’Vad är inte längre värt min tid och energi?’ Precis som profeten föreslog sjönk sådant som en gång verkade viktigt i prioritet, och vissa aktiviteter ströks helt enkelt från min lista eftersom de, även om de verkade harmlösa, distraherade mig.

Min självrannsakan var inte en engångshändelse. Jag lär mig att en noggrann analys av min tid och energi är, som president Nelson sa, en ’livslång process att helga [mitt] liv åt Herren’ (’Andliga skatter’, generalkonferensen i oktober 2019) och det har gjort att jag bättre förstår vad jag måste göra för att använda den prästadömskraft som jag har tillgång till om jag håller mina förbund.

Vill du tillsammans med mig söka tillgång till och använda prästadömets kraft?”

President Camille N. Johnson, Facebook, 13 nov. 2022, facebook.com/RSGeneralPresident.

Be och lyssna

Bild
Syster Kristin M. Yee

”Frälsaren utför sitt verk genom var och en av oss. Så låt oss be för varandra och lyssna efter hur han vill att vi ska välsigna de som finns omkring oss. Han svarar eftersom han älskar ditt goda hjärta och han älskar dem som du möter längs vägen. Må du känna hans kärlek till dig när du ser och välsignar andra så som han skulle göra.”

Syster Kristin M. Yee, Facebook, 8 feb. 2023, facebook.com/RS2ndCounselor.

Hjälp barnen att delta i frälsningens och upphöjelsens verk

Bild
Syster Susan H. Porter

”När jag besöker olika primärgrupper runt om i världen inspireras jag alltid av hur villiga och dugliga barn är att delta i frälsningens och upphöjelsens verk. Barn som har döpts lever efter sina dopförbund!

Vårt hopp som presidentskap är att alla barn ska förstå och leva efter de förbund de ingår vid dopet – och samtidigt förbereda sig för andra förrättningar på Frälsarens förbundsstig.

Vi gläds åt att kunna dela med oss av nya resurser för föräldrar och primärledare i deras arbete att hjälpa barn och ungdomar förstå välsignelserna och förmånerna med att ingå och hålla heliga förbund. Jag hoppas att du hittar och går igenom de här resurserna i lektionsboken Kom och följ mig i appen Evangeliebiblioteket eller på JesuKristiKyrka.org.”

President Susan H. Porter, Facebook, 28 okt. 2022, facebook.com/PrimaryPresident.

”Se era små”

Bild
Syster Amy A. Wright

”När Frälsaren uppmanade folket i det forntida Amerika att ’se [sina] små’ (3 Nephi 17:23), bad han dem inte bara att titta på dem utan att se dem på djupet. Se in i deras ögon och se deras gudomliga värde, förmåga och potential. Samma inbjudan angående våra dyrbara små har getts oss i dag. Våra barn har inbjudits av en Guds profet att hjälpa till att samla in Israel. Jag vittnar om att de har förmågan att göra det. Jag blev så inspirerad av barnen jag träffade under mitt besök i Filippinerna nyligen när de berättade vad de kan göra för att bygga upp Guds rike.

Hur har du sett barn i din närhet leva efter Jesu Kristi evangelium, ta hand om de behövande, inbjuda alla att ta emot evangeliet och förena familjer för evigheten?”

Syster Amy A. Wright, Facebook, 18 jan. 2023, facebook.com/Primary1stCounselor.