2023
Hur skrifterna lär mig att älska andra
September 2023


Endast digitalt: Unga vuxna

Hur skrifterna lär mig att älska andra

Våra skriftstudier hjälper oss att känna större kärlek till dem omkring oss.

Bild
en öppen bok under ett hjärta

När jag växte upp visste jag att evangeliet var sant genom att gå i seminariet, se min äldsta brors exempel och läsa skrifterna. Men jag mötte mycket motstånd när jag fyllde 19 och började förbereda mig för att gå ut som missionär. Jag behövde vänta mycket längre än jag ville, men så småningom kunde jag tjäna. Det var den mest minnesvärda tiden i mitt liv!

Och trots att jag mötte mycket motstånd under min mission var det där som jag kom betydligt närmare Jesus Kristus och lärde mig om hans fullkomliga kärlek genom skrifterna och mina egna upplevelser. Jag kunde lära mig älska människorna jag tjänade på det sätt som Frälsaren älskar dem.

Den kärleken hjälpte mig att tjäna de bästa två åren i mitt liv, och när jag tänker tillbaka på den tiden inser jag ännu mer hur skrifterna hjälpte mig till att utveckla Kristi rena kärlek.

Skrifterna hjälper oss att visa kärlek

Anser du att du är en lärjunge till Jesus Kristus?

I Mormons bok beskriver Moroni att Kristi lärjungar har vissa dygder. De här dygderna innefattar kärlek eller, som han uttrycker det, ”Kristi rena kärlek” (Moroni 7:47). Men för mig och för många av oss kan det ibland vara svårt att visa kärlek till alla, särskilt i den allt mörkare värld vi lever i.

Jag har ofta frågat mig själv – och min himmelske Fader:

”Hur kan jag följa rådet att utveckla Kristi rena kärlek när jag är så ofullkomlig?”

Genom mycket personlig eftertanke och sökande har jag lärt mig en bra övning som finns att tillgå på nära håll.

När vi vill ha svar och vägledning behöver vi inte sträcka oss mycket längre bort än skrifterna! Vi vet att ”Kristi ord ska tillkännage för [oss] allt [vi] bör göra” (2 Nephi 32:3), men tror du verkligen på att ”de heliga skrifterna” (se Helaman 15:7) och deras kraft kan hjälpa dig utveckla kärlek?

Genom mina egna skriftstudier hittade jag den hjälp jag behövde för att utveckla mer kärlek. Jag känner hur mitt hjärta förändras när jag läser sanna ord om Frälsaren. President Spencer W. Kimball (1895–1985) sa: ”Om jag … fördjupar mig i skrifterna … märker [jag] att jag känner större kärlek till dem jag måste älska av allt mitt hjärta, själ, sinne och styrka.”1

Jag har insett att skriftstudier är ett av de mäktigaste redskapen som kan hjälpa oss att bli som Jesus Kristus. När vi avsätter tid och plats till att begrunda skrifterna kan vi lära oss mer om hans sanning, hans kärlek och hans vilja – särskilt om hur vi kan älska andra som han.

Att öva sig på Frälsarens rena kärlek

Syster J. Annette Dennis, första rådgivare i Hjälpföreningens presidentskap, har nyligen sagt: ”Frälsaren … förkroppsligar den rena kärleken. När vi steg för steg lär oss att göra det han ber oss om … kommer hans kärlek att flöda genom oss och göra allt han ber oss om inte bara möjligt, utan så småningom mycket enklare och lättare [se Mosiah 24:15] och mer glädjefyllt än vi någonsin kunnat föreställa oss. Det kommer att krävas övning; det kan ta flera år som i mitt fall, men när vi bara önskar att låta kärlek vara vår drivkraft kan han ta den önskan [se Alma 32:27], det fröet, och så småningom förvandla det till ett vackert träd, fyllt av den ljuvligaste frukt [se Alma 32:41].”2

Det krävs övning för att utveckla kristuslik kärlek, men om vi är villiga att lära oss av och handla enligt skrifterna kan vi bli bättre på att visa kristuslik kärlek. Vi kommer att märka att sanningarna i skrifterna och profeternas ord verkligen bygger en mer kristuslik karaktär inom oss. Vi kommer att märka att det är möjligt att utveckla Kristi rena kärlek. Och med hans rena kärlek som nu är en del av vår egen karaktär kan vi bättre älska andra på det sätt som han gör och känna mer av hans rena kärlek i våra egna liv.