2023
Stödverksamhet med tålamod
September 2023


”Stödverksamhet med tålamod”, Liahona, sep. 2023.

Stödverksamhetens principer

Stödverksamhet med tålamod

Vi kan utveckla förmågan att ha mer tålamod, i livet i stort och när vi tjänar andra.

Bild
tre kvinnor promenerar tillsammans

I 2 Korintierbrevet 12:7–8 berättar Paulus att han tre gånger bett om att ”en tagg i köttet” ska tas bort. Men hans bön besvarades inte genom att svårigheten sopades undan. I stället sa Herren till honom: ”Min nåd är nog för dig.” Paulus visade tålamod och tro i sitt svar: ”Därför vill jag hellre berömma mig av min svaghet, för att Kristi kraft ska vila över mig” (v. 9).

Herren lärde också Moroni att vi genom Jesu Kristi nåd kan lära och tillväxa i styrka: ”Om människorna kommer till mig ska jag visa dem deras svaghet. Jag ger människorna svaghet för att de ska kunna bli ödmjuka, och min nåd är tillräcklig för alla människor som ödmjukar sig inför mig. För om de ödmjukar sig inför mig och har tro på mig, då ska jag göra så att det svaga blir starkt för dem” (Ether 12:27).

Stödverksamhet med tålamod

Liksom Paulus har de flesta av oss bett om hjälp många gånger i livet – ibland många fler än tre gånger. Ibland är det rätt tid för den välsignelsen att ges, och andra gånger blir vi, liksom Paulus, undervisade och stärkta. Vid sådana tillfällen kan vi lära oss tålamod och lära oss att vänta på Herrens tidsplan.

Vi behöver också den Kristuslika egenskapen tålamod när vi tjänar. Vi tjänar kanske människor som har olika utmaningar och nivåer av kunskap om evangeliet, och det krävs tålamod och kärlek för att tjäna människor som kanske inte är så mottagliga.

Bild
kvinna med upphöjt huvud

Foto från Getty Images

Att utveckla tålamod

Allteftersom vi lär känna Frälsaren förstår vi mer vad han skulle göra för att tjäna i vårt ställe. Hur kan vi utveckla den kristuslika egenskapen tålamod?

  • Inse att jordelivet är fullt av situationer som prövar vårt tålamod och att det är normalt att känna sig frustrerad ibland. Kom ihåg att med övning och tro på Herren kan vi förbättra våra reaktioner på stressiga situationer. Ha tålamod med dina ansträngningar att vara mer tålmodig!

  • Be Gud om hjälp när du känner att du har svårt att ha tålamod. Ett djupt andetag och en bön kan ge lugn och frid.

  • Att lyssna på andligt upplyftande musik som ger en fridfull känsla kan hjälpa dig att arbeta dig igenom känslor av otålighet.

  • Erkänn Herrens tidsplan i ditt liv. Vår vilja och våra önskningar bör anpassas till hans tidsplan.

  • Att ha tålamod är en inställning. Kom ihåg att känslor av stress eller av att ständigt ha bråttom sällan förbättrar livet.

Förslag på stödverksamhet med tålamod

Ibland är vår uppgift i vår stödverksamhet att hjälpa andra ha tålamod i prövningar. Här är några sätt att hjälpa:

  • Visa personen eller familjen din kärlek och omsorg oavsett vilken svårighet de befinner sig i, även om de av någon anledning tror att de inte förtjänar kärlek.

  • Berätta för dem om upplevelser då du behövde lära dig tålamod och att du kan relatera till hur svårt det kan vara. Hjälp dem känna att de inte är ensamma om de känner sig otåliga eller frustrerade.

  • Be för att de ska kunna ha tålamod i svåra prövningar och låt dem veta att vår himmelske Fader hör deras böner så att de kan känna den styrkan.

  • Erbjud ett lyssnande öra när de behöver någon att prata med. Att ha en förstående vän är ett av de bästa sätten att uthärda en svår prövning eller situation.