2023
Mina tre c:n för att sprida evangeliet
September 2023


Endast digitalt: Unga vuxna

Mina tre c:n för att sprida evangeliet

Författaren bor i Brasilien.

Gör det mindre stressigt att berätta om evangeliet genom att förstå din roll och din källa till framgång.

Bild
två stearinljus som brinner

Det är tio år sedan jag döptes och blev medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Under det senaste årtiondet har jag haft möjlighet att dela med mig av det återställda evangeliet till många – mest genom att dela med mig av exemplar av Mormons bok. Mitt mål varje år är att ge bort 20 böcker. Vissa år, som 2020, fick jag glädjen att kunna överträffa mitt mål.

Jag har ofta frågat mina vänner i kyrkan om de vill dela med sig av evangeliet tillsammans med mig. Men nästan varje gång jag uppmanar någon att ge ett exemplar av Mormons bok till sina vänner och släktingar ger de mig följande svar: ”Vad gör jag om personen inte tar emot budskapet?”

Jag har hört många uttrycka samma oro, och har kommit fram till att kyrkans medlemmar ibland är osäkra på sin roll i att sprida evangeliet. Men känslorna av osäkerhet kan lätt försvinna om vi kommer ihåg vad jag gillar att kalla mina tre c:n för att sprida evangeliet.

1. Dela (compartilhar på portugisiska)

Mitt första ”c” definierar vårt syfte, som helt enkelt är att dela med sig. Vår roll är att dela med oss av glädjen vi känner tack vare det återställde evangeliet! Många andra skulle bli lika överlyckliga som vi är över att få lära sig om de sanningar som har återställts i Jesu Kristi kyrka. Vi kan dela med oss av den glädje som evangeliet ger oss genom naturliga samtal och till och med genom att helt enkelt vara goda exempel på Kristi lärjungar varje dag.

President M. Russell Ballard, tillförordnad president för de tolv apostlarnas kvorum, har noterat: ”Ett mycket viktigt bevis på vår omvändelse och på vad vi känner för evangeliet i våra liv, är vår villighet att berätta om det för andra.”1 Sann omvändelse inspirerar oss att dela med oss. Vi kan alltid be vår himmelske Fader att hjälpa oss att ha modet och villigheten att dela med oss av evangeliet till de vi möter. Och när vi strävar efter att ha Anden med oss leds vi i rätt riktning.

2. Inbjuda (convidar på portugisiska)

Mitt andra ”c” handlar om att bjuda in andra. När vi har en viktig händelse – en födelsedagsfest, ett bröllop, en examen – inbjuder vi människor att närvara eftersom vi vill njuta av den tillsammans. Vi kan inte tvinga någon att komma (vi hoppas att de gör det!), men om de inte gör det är vi fortfarande vänner. Och det kommer att finnas andra händelser i framtiden som vi kan gå på tillsammans. Att inbjuda andra att lära sig om evangeliet är inte särskilt annorlunda.

De vi inbjuder att läsa Mormons bok, besöka kyrkan eller ta till sig Jesu Kristi evangelium på något sätt väljer själva om de vill ta emot vår inbjudan eller inte. Men vår framgång mäts inte utifrån deras reaktion. Den mäts utifrån vår villighet att inbjuda.

I vägledningen Predika mitt evangelium står det att heltidsmissionärernas uppdrag är ”att inbjuda andra att komma till Kristus”2. När vi strävar efter att berätta om evangeliet är det till större hjälp att fokusera på vad vi kan göra för att inbjuda i stället för på hur människor reagerar på vår inbjudan.

3. Övertyga (convencer på portugisiska)

Mitt tredje ”c” för att sprida evangeliet är övertyga. Och till skillnad från de två första c:na är det tredje inte vårt ansvar. Att övertyga är den Helige Andens ansvar (se Johannes 15:26; 2 Nephi 32:5; Moroni 10:5; Läran och förbunden 42:17; Mose 1:24). Det är bara genom den Helige Andens inflytande som de som vi delar evangeliet med verkligen blir övertygade om sanningen – så länge de tar emot sanningen i sina hjärtan (se Jakob 3:2).

När vi strävar efter att ha den Helige Andens ständiga sällskap i våra liv, är han med oss när vi delar med oss av evangeliet till våra vänner och släktingar och vittnar om sanningen i vårt budskap.

Det är en förmån att dela med sig av evangeliet

Det finns många sätt som vi kan dela med oss av evangeliet på till världen omkring oss, och även om det kan vara skrämmande behöver vi inte oroa oss eftersom vår himmelske Fader är på vår sida.

Äldste Dieter F. Uchtdorf i de tolv apostlarnas kvorum sammanfattade det som många av oss oroar sig för:

”Tänk om jag gör allt det här och människor reagerar fel! Tänk om de är kritiska mot kyrkan! Tänk om de inte vill vara vän med mig längre!

Ja, sådant kan hända”, sa han. ”Sedan forna tider har Jesu Kristi lärjungar ofta blivit förföljda [se Johannes 15:18] …

Kom ihåg att Herren arbetar på sitt eget sätt. Det kan vara så att din kristuslika reaktion på avvisande kan få ett förhärdat hjärta att mjukna …

Vår himmelske Fader känner er. Herren älskar er. Gud ska välsigna er. Detta verk är förordnat av honom. Ni kan göra det här. Vi kan alla göra det här tillsammans.”3

Vi kan alltid be vår himmelske Fader om hjälp i våra ansträngningar att samla in Israel. Och tack vare Frälsaren kan vi alltid hålla fast vid hoppet om att våra inbjudningar en dag kommer att tas emot.

Slutnoter

  1. M. Russell Ballard, ”Nu är det dags”, Liahona, jan. 2001, s. 89.

  2. Se Predika mitt evangelium: Vägledning för missionärer (2019), s. 1, betoning tillagd.

  3. Dieter F. Uchtdorf, ”Missionsarbete: Säg det du har på hjärtat”, Liahona, maj 2019, s. 17–18.