2019
Martha og Maria
Juni 2019


Lektier fra Det Nye Testamente

Martha og Maria

Uanset, hvordan vi vælger at tjene, er det afgørende at acceptere og følge Kristus af hele vores hjerte og sind.

På et tidspunkt, hvor mange i Jerusalem udtrykte tvivl om Frelserens identitet, sagde Jesus: »Den, der vil gøre [Guds] vilje, skal erkende, om min lære er fra Gud« (Joh 7:17). Hvis vi vil nå videre end blot at lære doktrinen og lære, hvem Jesus Kristus er og blive hans discipel, må vi omsætte vores tro til handling. Historien om Martha og Maria viser, at der er mere end en måde at tjene Frelseren på i vores liv.

Kort tid efter denne prædiken kom Jesus og nogle af hans disciple hjem til Marthas hjem i Betania for at forkynde evangeliet. Martha tog det primære ansvar for at være en god værtinde og sørgede måske for mad og husly til sine gæster, mens hendes søster, Maria, satte sig ved Jesu fødder og lyttede til hans ord. (Se Luk 10:38-42). Søstrenes forskellige tilgang til at tjene Mesteren lærer os, at vi må respektere og ære dem, der udviser en anden måde at være discipel på, end vi gør. Jesu lære i denne historie viser også hans perspektiv på, at kvinder var frie til at vælge, hvordan de ville tjene og vise deres måde at følge ham på, akkurat som mænd kunne vælge.

Tjeneste gennem at give

Lige inden Lukas præsenterer os for Martha og Maria, fortæller han lignelsen om den barmhjertige samaritaner. I den historie lærer Frelseren os at vise andre barmhjertighed ved at bespise, sørge for husly og vise omsorg for alle, der er i nød (se Luk 10:30). Det, at »Martha var travlt optaget af at sørge for ham« (Luk 10:40), indikerer hendes accept og fortolkning af det princip, som hun omsatte i handling.

I illustration af hans lære om, at den, der vil være stor, skal tjene andre (se Matt 20:26-28; Luk 22:26-27), brugte Jesus sit liv i tjeneste. Martha responderede med et ønske om at sørge for ham. Beretningen om Martha og Maria viser to kvinder, der eksemplificerer ægte tro og følgeskab gennem tjeneste og læring. Akkurat som Martha viste sin kærlighed til Kristus ved tjeneste, kan vi tjene dem omkring os, en tjeneste, der er centreret i vores kærlighed for vor Frelser og vores villighed til at lære og følge hans evangelium.

Når vi tjener, er vi nødt til at huske på, at der er andre måder at tjene på, og vi skal ikke dømme dem, der gør det. Da Martha blev »travlt optaget« (Luk 10:40), introducerede hendes reaktion vrede og truede velvilligheden ved Frelserens besøg.

Til trods for, at Martha var gæstfri og ansvarsbevidst, blev hun også opslugt af sin travlhed. Hun beklagede sig til Jesus: »Herre, er du ligeglad med, at min søster lader mig være alene om at sørge for dig? Sig dog til hende, at hun skal hjælpe mig« (Luk 10:40). Hendes indsigelse antyder hendes opfattelse af, at hun var alene om at tjene. Hun var i det øjeblik blind for de andres måder at tjene på, deriblandt Marias og selve Frelserens. Martha var et eksempel på princippet om at give, men med en indstilling, der ikke var befordrende for Ånden. I vores liv i dag, kan vi også udvise kærlighed til andre gennem vores handlinger og vores indstilling.

Tjeneste gennem modtagelse

Med et svar, der manede til forsigtighed, anerkendte Jesus Marthas bestræbelser på at betjene og hendes medfølgende frustration: »Martha, Martha! Du gør dig bekymringer og er urolig for mange ting« (Luk 10:41). Frelserens ord var ikke ment nedsættende om den måde, som Martha valgte at vise gæstfrihed på, men de anerkendte Marias ret til tjene ved at lytte og lære. Marias handlinger viste os, hvad der er afgørende for alle dem, der ønsker at følge Kristus, uafhængigt af, hvordan de vælger at gøre det.

Maria lod Frelseren tjene sig ved at modtage hans ord. Hendes eksempel viser, at vi kan udvise kærlighed for Frelseren ved at sætte os for hans fødder for at lære og vokse i Ånden.

Ét er fornødent

Svaret på Marthas kamp var anerkendelsen af, at »ét er fornødent« (Luk 10:42). Den dybe styrke i enkelthed antydes her, men enkelt kan betyde noget forskelligt for os hver især. Standarden for »fornødent« finder man ikke i udbyttet, men i vores motiv. Uanset, hvordan vi vælger at tjene, er det afgørende at acceptere og følge Kristus af hele vores hjerte og sind.

Det kan være, at det at tjene, som Martha gjorde, er det bedste på nogle tidspunkter, hvor det andre gange kan være at gøre det, som Maria gjorde det – eller tilmed en, der ikke passer ind i disse to kategorier. Vi kan bruge Marthas og Marias eksempel og bede om Åndens vejledning til at tjene på den bedste måde.

Lad os se på vores indstilling, når vi tjener på vores selvvalgte måde, og huske på, at det er vores overbevisning om at følge ham, der betyder mest. Må vi altid befinde os ved Frelserens fødder.