2018
Antwoord op moeilijke vragen vinden: drie nuttige beginselen
Juli 2018


Antwoord op moeilijke vragen vinden: 3 nuttige beginselen

Hier lees je hoe je op een geloofsversterkende manier naar antwoorden op zoek gaat.

Afbeelding
young man contemplating scriptures

Heb je wel eens een vraag over het evangelie of de kerk gehad? Ben je wel eens bezorgd geweest dat dit betekende dat je niet genoeg geloof had, of dat je getuigenis niet sterk genoeg was?

Het is normaal om vragen te hebben, en het is een noodzakelijk onderdeel van onze reis door het sterfelijk leven. Vragen kunnen je meer inzicht en geloof geven. Maar waar ze toe leiden, hangt van je houding, motivatie en aanpak bij het zoeken naar antwoorden af.

In het seminarie leer je deze drie beginselen van kerkleerbeheersing om je naar eeuwige waarheden te leiden.

  1. In geloof handelen

    Als je een vraag hebt, kun je in geloof handelen door op God te vertrouwen en je voor een antwoord eerst tot Hem te wenden. God geeft antwoorden ‘regel op regel, […] voorschrift op voorschrift’ (2 Nephi 28:30). Het is belangrijk om je bij twijfel te verlaten op het getuigenis dat je al hebt.

    ‘Plaats alstublieft eerst vraagtekens bij uw twijfels, voordat u vraagtekens plaatst bij uw geloof.’1 – ouderling Dieter F. Uchtdorf

    ‘Hou vast aan wat je al weet [en blijf standvastig] totdat je meer weet.’2 – ouderling Jeffrey R. Holland

  2. Ideeën en vragen vanuit een evangelieperspectief onderzoeken

    Als je vragen in de context van het heilsplan en de leringen van de Heiland bekijkt, kun je ze net zo gaan bekijken als God ze bekijkt. Dan kun je je vragen aan Gods waarheidsnorm afmeten in plaats van die van de wereld.

    ‘Als je in eeuwige waarheid verankerd bent […] krijg je de gemoedsrust die komt van geloof in Jezus Christus en de wetenschap dat we op weg naar het eeuwig leven zijn.’3 – president Dallin H. Oaks

    ‘Als u iets tegenkomt wat uw vreugde en licht van het evangelie blokkeert, plaats dat dan in een evangelieperspectief. Kijk door een evangelielens en laat onbelangrijke en onbeduidende zaken uw eeuwige kijk op het grote plan van geluk niet belemmeren.’4 – ouderling Gary E. Stevenson

  3. Op zoek naar meer inzicht met behulp van door God aangewezen bronnen

    God heeft je meerdere waarheidsbronnen gegeven. Onder meer de Heilige Geest, de Schriften, je familie, kerkleiders, en zelfs bronnen buiten de kerk die je geloof in Jezus Christus sterken. Als je op zoek gaat naar antwoord, maak dan onderscheid tussen onbetrouwbare bronnen, en betrouwbare bronnen die je geloof zullen sterken en de Heilige Geest uit zullen nodigen.

    ‘Als u moeite doet om uw begrip van de waarheid te vergroten en uit te breiden […] krijgt u talrijke voordelen. Breid uw kennis met behulp van de Schriften en de uitspraken van de profeten uit.’5 – ouderling Richard G. Scott (1928–2015)

    ‘Dus zoeken we voortdurend naar waarheid uit alle goede boeken en andere heilzame bronnen. “Als er iets deugdzaam, liefelijk, of eerzaam of prijzenswaardig is, dan streven wij dat na” [Geloofsartikelen 1:13].’6 – ouderling Dieter F. Uchtdorf

Probeer het zelf!

Uit de volgende voorbeelden blijkt hoe het werkt. Houd in gedachten dat dit geen volledige antwoorden zijn, het zijn gewoon voorbeelden van manieren waarop een jongeman of een jongevrouw zelf antwoord op deze vragen zou kunnen vinden. Je zult zelf meer willen studeren op, en bidden over, de onderwerpen waar je vragen over hebt, en al doende je getuigenis versterken.

Waarom staat onze liefhebbende hemelse Vader toe dat er nare dingen gebeuren?

In geloof handelen: ik heb Gods liefde voor mij gevoeld, en ik weet dat Hij bestaat, ook al begrijp ik niet waarom God toestaat dat er nare dingen gebeuren.

Onderzoek ideeën en vragen vanuit een evangelieperspectief: keuzevrijheid is een belangrijk onderdeel van het heilsplan. God heeft ons naar de aarde gestuurd om beproevingen te ondergaan, beslissingen te nemen en een stoffelijk lichaam te krijgen. Maar mensen toestaan om beslissingen te nemen, betekent soms dat zij het verkeerde kiezen en anderen schaden. En beproevingen die geen gevolg van verkeerde keuzes zijn – zoals natuurrampen, invaliditeit en de dood – kunnen ons een kans bieden om ons getuigenis te sterken en meer vertrouwen in God te krijgen.

Streven naar dieper inzicht met behulp van door God aangewezen bronnen: waarom maken we volgens de Schriften en hedendaagse-profeten moeilijke dingen mee? ‘Uw tegenspoed en uw ellende zullen slechts van korte duur zijn; en dan, indien gij het goed doorstaat, zal God u ten hemel verhogen’ (LV 121:7–8). Ouderling Jeffrey R. Holland van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘Daarbij getuig ik dat God ons nooit alleen of zonder hulp laat in de moeilijkheden die we ondergaan.’7 Ik weet niet wat de reden voor al mijn beproevingen is, maar ik geloof dat Jezus Christus voor mij en alle andere mensen verzoening heeft gebracht. Ik kan me in mijn beproevingen voor gemoedsrust, kracht en steun tot Hem en mijn hemelse Vader wenden (zie Alma 7:11–12).

Hoe weet ik dat de Heilige Geest wat tegen me zegt?

Afbeelding
young woman reading scriptures

In geloof handelen: hoewel het soms moeilijk is om te merken wanneer ik inspiratie krijg, weet ik door het getuigenis van anderen en de Schriften dat de Geest me begrip zal geven als ik blijf proberen naar zijn raad te luisteren.

Onderzoek ideeën en vragen vanuit een evangelieperspectief: God geeft ons de gave van de Heilige Geest om ons te inspireren het goede te doen. Als ik een ingeving krijg om iets goeds te doen, dan weet ik dat het van de Geest komt, zelfs als het lijkt alsof het mijn eigen gedachte is.

Streven naar dieper inzicht met behulp van door God aangewezen bronnen: in de Schriften staat: ‘Wees nederig; en de Heer, uw God, zal u aan de hand leiden en u antwoord geven op uw gebeden’ (LV 112:10). Ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘Oprecht verlangen en getrouwheid nodigen de geest van openbaring in ons leven uit.’8 Als ik nederig ben en mijn best doe om de Geest waardig te zijn, zal de Heer mij de weg naar antwoorden wijzen. Hij zal me leren hoe de Geest tot mij spreekt.

Conclusie

Als je een vraag hebt, betekent het niet dat je te weinig geloof hebt; vaak is het een teken dat je getuigenis aan het groeien is. Als je in geloof handelt, ideeën en vragen vanuit een evangelieperspectief onderzoekt, en naar een dieper begrip streeft door bronnen te raadplegen die God aangewezen heeft, kun je nuttige antwoorden op je vragen vinden en groter geloof in Jezus Christus opdoen.

Noten

  1. Dieter F. Uchtdorf, ‘Kom, voeg u bij ons’, algemene oktoberconferentie 2013.

  2. Jeffrey R. Holland, ‘Ik geloof, Heere’, algemene aprilconferentie 2013.

  3. Dallin H. Oaks, ‘Zoals iemand in zijn hart bedacht heeft’ (devotional voor jongvolwassenen, kerkelijke onderwijsinstellingen, 8 februari 2013), lds.org/prophets-and-apostles.

  4. Gary E. Stevenson, ‘Geestelijke verduistering’, algemene oktoberconferentie 2017.

  5. Richard G. Scott, ‘Geestelijke kennis verwerven’, algemene oktoberconferentie 1993.

  6. Dieter F. Uchtdorf, ‘Wat is waarheid?’ (devotional voor jongvolwassenen, kerkelijke onderwijsinstellingen, 13 januari 2013); broadcasts.lds.org.

  7. Jeffrey R. Holland, ‘De bediening van engelen’, algemene oktoberconferentie 2008.

  8. David A. Bednar, ‘De geest van openbaring’, algemene aprilconferentie 2011.