2014
Palvelkaa Herraa rakastaen
Helmikuu 2014


Ensimmäisen presidenttikunnan sanoma

Palvelkaa Herraa rakastaen

Kuva
Presidentti Thomas S. Monson

Herra Jeesus Kristus on opettanut: ”Sillä se, joka tahtoo pelastaa elämänsä, kadottaa sen, mutta joka sen minun tähteni kadottaa, on sen pelastava” (Luuk. 9:24).

”Uskon Vapahtajan sanovan meille”, on presidentti Thomas S. Monson sanonut, ”että ellemme kadota itseämme palvelemalla muita, omalla elämällämme on vain vähän tarkoitusta. Ne, jotka elävät vain itselleen, ennen pitkää näivettyvät ja kuvaannollisesti kadottavat elämänsä, kun taas ne, jotka kadottavat itsensä palvelemalla muita, kasvavat ja kukoistavat – ja itse asiassa pelastavat elämänsä.”1

Seuraavissa otteissa presidentti Monsonin palvelutyön ajalta hän muistuttaa myöhempien aikojen pyhiä siitä, että he ovat Herran kädet ja että iankaikkisuuden siunaukset odottavat niitä, jotka palvelevat uskollisesti muita.

Palveleminen temppelissä

”Teemme suurenmoista palvelutyötä, kun suoritamme sijaistoimituksia niiden puolesta, jotka ovat menneet verhon tuolle puolen. Monissa tapauksissa emme tunne niitä, joiden puolesta teemme työn. Emme odota kiitosta, eikä meillä ole varmuutta siitä, että he hyväksyvät sen, mitä tarjoamme. Kuitenkin me palvelemme – ja niin tehdessämme saavutamme sen, mitä emme voi saavuttaa millään muulla teolla: meistä tulee kirjaimellisesti pelastajia Siionin vuorella. Kuten Vapahtajamme antoi henkensä sijaisuhrina meidän puolestamme, samalla tavoin me teemme pienessä mittakaavassa saman, kun suoritamme sijaistyötä temppelissä niiden puolesta, joilla ei ole mitään keinoa edistyä, ellemme me täällä maan päällä tee jotakin heidän puolestaan.”2

Me olemme Herran kädet

”Veljeni ja sisareni, ympärillämme on ihmisiä, jotka tarvitsevat huomiotamme, rohkaisuamme, tukeamme, lohdutustamme ja ystävällisyyttämme – ovat he sitten perheenjäseniä, ystäviä, tuttavia tai tuntemattomia. Me olemme Herran kädet täällä maan päällä, ja tehtävämme on palvella ja kohottaa Hänen lapsiaan. Hän on riippuvainen meistä jokaisesta. – –

Se palvelutyö, johon meidät kaikki on kutsuttu, on Herran Jeesuksen Kristuksen palvelutyö.”3

Palveleminen Vapahtajan varjossa

”Ylösnoussut Herra julisti Uudessa maailmassa: ’Te tiedätte, mitä teidän on minun kirkossani tehtävä, sillä niitä tekoja, joita te olette nähneet minun tekevän, teidänkin tulee tehdä; sillä mitä te olette nähneet minun tekevän, juuri sitä teidän tulee tehdä’ [3. Nefi 27:21].

Me siunaamme muita, kun palvelemme Jeesus Nasaretilaisen varjossa – Hänen, joka kulki ympäri maata tehden hyvää [ks. Ap. t. 10:38]. Jumala siunatkoon meitä niin että löydämme iloa taivaallisen Isämme palveluksessa palvellessamme Hänen lapsiaan maan päällä.”4

Tarve palvella

”Meille pitää antaa mahdollisuus palvella. Niiden jäsenten kohdalla, jotka eivät ole enää aktiivisia tai jotka epäröivät ja pysyvät pidättyväisinä, me voimme rukoillen etsiä jotakin tapaa tavoittaa heidät. Se, että pyydämme heitä palvelemaan jollakin tavalla, voi olla juuri se kannustin, jota he tarvitsevat tullakseen jälleen täysin aktiivisiksi. Mutta ne johtajat, jotka voisivat tässä suhteessa auttaa, ovat toisinaan haluttomia tekemään niin. Meidän täytyy pitää mielessä, että ihmiset voivat muuttua. He voivat jättää taakseen huonot tavat. He voivat tehdä parannuksen rikkomuksista. He voivat olla kelvollisia pappeudenhaltijoita. Ja he voivat palvella Herraa uutterasti.”5

Teemmekö me kaiken, mitä meidän pitäisi tehdä?

”Maailma tarvitsee apuamme. Teemmekö me kaiken, mitä meidän pitäisi tehdä? Muistammeko presidentti John Taylorin sanat: ’Jos te ette pidä kunniassa kutsumustanne, Jumala pitää teitä vastuussa niistä, jotka olisitte voineet pelastaa, jos olisitte tehneet velvollisuutenne’ [Kirkon presidenttien opetuksia: John Taylor, 2002, s. 164]. On jalkoja, joita tukea, käsiä, joihin tarttua, mieliä, joita rohkaista, sydämiä, joita innoittaa, ja sieluja, joita pelastaa. Iankaikkisuuden siunaukset odottavat teitä. Teillä on etuoikeus olla – – palvelutyön näyttämöllä osallistujina eikä katselijoina.”6

Viitteet

  1. ”Mitä minä olen tehnyt jonkun hyväksi tänään?”, Liahona, marraskuu 2009, s. 85.

  2. ”Kunnes taas kohtaamme”, Liahona, toukokuu 2009, s. 113–114.

  3. ”Mitä minä olen tehnyt jonkun hyväksi tänään?”, s. 86–87.

  4. Ks. ”Vapahtajan kutsu palvella”, Liahona, elokuu 2012, s. 5.

  5. ”Nähkää muut sellaisina, mitä heistä voi tulla”, Liahona, marraskuu 2012, s. 68.

  6. ”Alttiita ja kelvollisia palvelemaan”, Liahona, toukokuu 2012, s. 69.

  7. Opettaminen, kutsumuksista suurin – evankeliumin opettamisen lähdeteos, 2000, s. 12.

Tämän sanoman opettaminen

”Jos sinulla on Kristuksen rakkautta, olet paremmin valmistautunut opettamaan evankeliumia. Saat innoitusta auttaa muita tuntemaan Vapahtajan ja seuraamaan Häntä.”7 Voisit rukoilla lisää rakkautta niitä kohtaan, joiden luona käyt. Kun opit rakastamaan heitä siten kuin Vapahtaja, kykenet paremmin palvelemaan merkityksellisin tavoin sekä Herraa että niitä, joita opetat.